Dálniční poplatky

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Paul1 »

MPMP píše: 18.5.2023 13:03:02
Svatosp píše: 18.5.2023 12:14:33Argument, ze se za 10 let cena nezmenila neberu, protoze se taky nic moc nepostavilo
Za dobu od roku 2012 se zprovoznilo cca 200km, což dělá nárůst sítě přibližně o 18%. k tomu připočtěte inflaci (od roku 2012 podle ČSÚ to je úhrnem přes 36%) a dostaneme co? Tak si to spočítáme: 1500 * 1,18 * 1,36 = 2407,20. To je překvaoení, že?
Já bych to spíš porovnával s dokončenými dálnicemi. Kolik se jich od roku 2012 dokončilo? Jedna. Celkem máme hotových 4 (teda nepočítám D46 a D56, které stejně nejsou dálnicemi) , což není žádná hitpárada, spíš ostuda. Pokud si za něco platím, tak chci za danou cenu odpovídající službu nebo servis. Současná dálnční síť za víc než těch 1 500,- nestojí. Až bude hotová základní síť D1, D35, D11, D3, D0, D55 atd., tak ať stojí klidně 4 000,-.
Do kina si taky nekupuji lístek, abych viděl půlku filmu... :)
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od kot »

Komu se DZ nevyplatí, ať si ji tedy nekupuje. Zdá se někomu v hospodě pivo drahé ? Tak ať si koupí flaškové domů nebo třeba na louku. S DZ je to stejné...
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Svatosp »

Tady ty Fialovi prisluhovaci nechapu, ze ta cena musi reflektovat realnou pouzitelnost dalnicni site, ktera je skoro nulova.
Jak se dostanete z Prahy do Brna? Po pretizene D1 - 2 pruhu. Jizda je masakr skoro porad. Z Brna na Viden? Jak se dostane do K. Varu, C. Budejovic... vsechno jsou velka okresni mesta. Mozna nekdo kdo bydli kolem Jaromere ma par km dalnic navic ale pouzitelna hodnota abych se nekam dostal, to je masakr. Vzdyt neni ani dokoncena D1, D3 ...ani Okruh kolem Prahy, klicove stavby. A to chteji zdrazovat o vice nez 50procent. Fakt nechutne.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Aram96 »

Prosimtě, běž s těma tlachama raději na ty novinky. Když se ti ty 2300 nelíbí, tak si to nekupuj a jezdi po staré. Po takové D1 budeš v Brně mimo dálnici stejně rychleji. :) "Použitelnost skoro nulová, nic se za 10 let nepostavilo, nemělo by se platit absolutně nic,..." :ko:

Tak 1500 před 12 lety byla cena odpovídající, ale teď 2300 není ? Navíc kdo se zamyslí, tomu dojde, že ta roční zdražuje tolik jen a pouze kvůli těm procentům z EU, aby “mohla” být ta jednodenní za 200. Protože 10-denní a měsíční naopak zlevnily. Nebýt té denní, tak ta roční určitě nezdražuje tolik. Kdo jede doslova párkrát za rok, tak si koupí tu denní, kdo ví, že tu dálnici minimálně jednou za měsíc využije, tak je mu úplně jedno, jestli zaplatí 1500 nebo 2300. Teda pokud má všech pět pohromadě.

Já jsem za to zdražení možná rád, doteď to byl takový pakatel, že po té dálnici jezdil prakticky každý, takhle to třeba eliminuje ty sváteční. :)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Honey72 »

Jsme národ remcalů a věčně nespokojených. Přesně jak tu bylo řečeno, vše zadarmo, ale v nejvyšší kvalitě :-) Bohužel, nejvíc vždy nadávají na všechno ti, kteří nevytáhli z Česka nos. Jedna cesta do jižní Itálie nebo do Dubrovníku - pak by se jim česká "dálnička" nezdála vůbec drahá. Samozřejmě by hned oponovali, že tam jsou suprové dálnice. Dobrá, zavedeme u nás mýtné budky a budeme mít také super dálnice. Ovšem to si za tu drahou "Fialovu" denní známku dojedete maximálně z Prahy do Brna, dál do Ostravy si připlatíte ještě jednu denní. A pak zase někdo vytáhne švýcarskou známku a porovnání s Rakouskem :-) Anebo, že je D1 ucpaná a D46 a 56 nejsou dálnicemi a že D6 na Karlovarsku nenavazuje... Dobrá, můžete jet klidně přes Vyškov a Prostějov, hodně štěstí :-) Po Evropě je spousta mnohem ucpanějších dálnic, za které se platí. V příštích letech bude zprovozněno celkem hodně kilometrů dálnic, tak snad těch remcalů ubude .-) Prostě, jsme země, která si nemůže dovolit dálniční síť zdarma. Už z toho důvodu, že jsme tranzitní země a nebudeme z našich daní dotovat opotřebovávání cizincům.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Diaľničiar »

Cena DZ musí jít nahorů, v opačném případě by z dlouhodobého nastavení dopadla ČR jako dálnice v KLDR. Já to tady psal roky, že je nejvyšší čas je zvednout a že se tím nic nedosáhne, že se to nestane. Všechny argumenty "proti" nemají žádné opodstatněné racionální jádro.
Pokud má být nastavení na inflaci, pak je lepší když jde nahorů každým rokem o pár procent. Je to mnohem příznivější vývoj situace, než když je to sice jednou za iks let, ale tehdy jde nahorů všechno a razantně a to pochopitelně překáží.
Je špatné, když se nelíbí ani jedno ani druhé. Nelíbí ve smyslu razatního odmítání.
BONUS ve smyslu 1- denní je rozhodně pro ty občasné řidiče zajímavý model.

Navrhovaná cena bude v propočtu na dostupnou síť poměrně vysoká. Ale to samo o sobě není argumentem, aby tomu tak nebylo. To se pak lze bavit o celkové cenové hladině v té-které zemi, produktivitě práce a dalších ekonom. parametrech. To tvoří 50% posouzení. Zbylých 50% tvoří finanční model správce a rozvojový plán, který chci ještě dosáhnout. Zodpovědný správce ale indexuje i u 2% inflace a né že ne, protože ví, že když chce ekonomicky fungovat, tak to jináč nejde.

Všeobecně platí, že když neudržim režijní výdaje ve smyslu vykrytí režijních příjmů, tak musím ubrat jinde. O to méně se tedy bude něco rozvíjet. NEBO snížím standard, který jsem do té doby poskytoval. Jestli je ten hodnocen jako nedostatečný, tak bude dál pokračovat jako špatný. Protože ŘSD nežije v bublině, ani společnosti, které tady ty práce vykonávají. Pro jeden rok to nevadí, pro 5 let to ale již vadí, protože se prodražují všechny další práce - protože se zvedá jejich jednotkový rozsah a poškození je navíc často větší, než se čekalo, což nás dostává do bludného kruhu nedostatku zdrojů do údržby a buď to dostane investor extra porci peněz, což nic neřeší, jen nárazově snižuje investiční dluh nebo ani to ne a jsme u KLDR.

Proto je mnohem lepší tu údržbu vázat na inflaci. A je jedno jestli státní dotací nebo systémem zpoplatnění nebo prodejem PHM a odvodu % z tohoto výnosu. Klasická indexace cen je lepší než celé roky nic. (stejně ale mzdy rostou i když jen o 3-5% a inflace byla 1-2%), ale mzdy stačí kopírovat větší počet dopravních výkonů a tedy příjmů z nich i bez jejich zvedání. Tohle bylo narušeno rokem 2020 a pokračuje prakticky dodnes. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Mike »

MPMP píše: 18.5.2023 13:03:02
Za dobu od roku 2012 se zprovoznilo cca 200km,
...
kde ?
jsem si na svých cestách na Rozvadov, do Hradce a do Chomutova nevšiml nějakého extra komfortu
občas do Boleslavi, Příbrami a Mělníka... tam je to vůbec škoda slov

a že se to projevilo jinde ?
to je co tu píšu, budou noví uživatelé, tedy nárůst prodejů
ale to asi je jen krátkodobá záplata
ideál je víc uživatelů, za ještě víc peněz... :zvraci:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Diaľničiar »

ideál je víc uživatelů, za ještě víc peněz... :zvraci:
A co je na tom ke blití? A ani to není až tak dokonalý ideál. Vždyť to je ideál všeho biznisu a jedno v jakém systému/režimu. Více zákazníků, více peněz. Růst a jen dokolečka růst. A samozřejmě i cen. To je ideál, oproti hrozícímu riziku deflace.

Tento ideál ale nemusí být dosažen, že bude víc uživatelů. Může se stát, že jich bude méně, ale peněz více. Otázka co je lepší. :)
A ještě další zkušenosti z dlouhodobé praxe, ani to, že bude méně uživatelů, nemusí značit, že bude lepší provoz, že se sníží počet DN atd.

Hned po zvednutí cen bude zajímavá statistika ROK PO. To se patrně zjistí, že zdejší negativní kritika neodpovídá realitě a většinovému chování. RESP. výsledek bude ve smyslu "co naděláme". Kdo jezdí pravidelně! a ne jen 10 km, tak ten zaplatí bez problémů, protože ví, proč jezdí pravidelně navzdory všemu (od komfortu po rozsah a plynulost provozu). Zbytek to obkecá a polovina si nekoupí celoroční. Stát s tím určitě počítá.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Viktor10
Příspěvky: 25
Registrován: 15.6.2020 1:07:07

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Viktor10 »

Honey72 píše: 18.5.2023 20:29:12 Jsme národ remcalů a věčně nespokojených. Přesně jak tu bylo řečeno, vše zadarmo, ale v nejvyšší kvalitě :-) Bohužel, nejvíc vždy nadávají na všechno ti, kteří nevytáhli z Česka nos. Jedna cesta do jižní Itálie nebo do Dubrovníku - pak by se jim česká "dálnička" nezdála vůbec drahá. Samozřejmě by hned oponovali, že tam jsou suprové dálnice. Dobrá, zavedeme u nás mýtné budky a budeme mít také super dálnice. Ovšem to si za tu drahou "Fialovu" denní známku dojedete maximálně z Prahy do Brna, dál do Ostravy si připlatíte ještě jednu denní. A pak zase někdo vytáhne švýcarskou známku a porovnání s Rakouskem :-) Anebo, že je D1 ucpaná a D46 a 56 nejsou dálnicemi a že D6 na Karlovarsku nenavazuje... Dobrá, můžete jet klidně přes Vyškov a Prostějov, hodně štěstí :-) Po Evropě je spousta mnohem ucpanějších dálnic, za které se platí. V příštích letech bude zprovozněno celkem hodně kilometrů dálnic, tak snad těch remcalů ubude .-) Prostě, jsme země, která si nemůže dovolit dálniční síť zdarma. Už z toho důvodu, že jsme tranzitní země a nebudeme z našich daní dotovat opotřebovávání cizincům.
Podepisuji :kladivo: v místní kotlině je prostě zvykem, že je všechno "zadarmo". Zároveň se ale moc rozdává nepřizpůsobivým, neziskovám a já nevím komu. Když je ovšem krize, tak se zase málo rozdává a stát je tu přece od toho, aby se o mě postaral. No ale stát zase málo šetří a furt se zadlužuje, nás všechny zadlužuje! Když se začne tedy někdě šetřit tak se zase šetří tam, kde nemá! Nestudní politici nám snižují či zmrazují platy a výdaje státu jinde taky klesají, z čeho mají ty lidi žít?! No a nedej bože, když se něco zpoplatní nebo zvýší odvod :crazy: Pak už se kruh uzavírá, de facto z toho není úniku, ať člověk udělá co udělá, vždy je vše špatně, točíme se v kruzích. Nejlíp to opravdu vystihuje NIMBY, to je základní životní princip průměrného homo sapiens.

Zámka za 2,3k je absolutně fér cena a jsem rád za to, že se vymyslí nějaký mechanismus, díky kterému se bude cena dálniční známky zvyšovat postupně. Ikdyž si zas nedělám iluze, že by se to nějakému troubovi, co nemá do čeho píchnout, nemuselo líbit a navrhne, ať se to zmrazí/sníží apod. Víme, jak to dopadá s těmi automatickými valorizacemi platů ústavních činitelů a starobních důchodů :roll:
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Paul1 »

Honey72 píše: 18.5.2023 20:29:12 Anebo, že je D1 ucpaná a D46 a 56 nejsou dálnicemi
Jsem tušil, že se někdo chytne, ale jestli má podle tebe D46 parametry dálnice, tak jsi asi z Marsu :D

Jinak jsem si nevšiml, že by tady někdo remcal. Jen tady mají někteří jiný názor na cenotvorbu. Tobě třeba přijde v pohodě půllitru Braníku za 60, jiní za tu cenu očekávají lepší pivo.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od kot »

A někdo pivo nepije vůbec, protože 60 Kč je "fakt" moc...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě jak jsem si četl některé ty argumenty k ceně. Tak jen několik postřehů. To jak smýšlí část lidí, tak to je totiž zcela mimo výsledek. ;)

Tvrzení: já si roční nekoupim, jezdim 8-9x do roku po dálnici, koupím si denní. Ještě i více denních jízd by se vyplatilo, než celoroční.
Výsledek: ok, ale zaplatíte více. :D Ne - nezaplatíte 2300, ale zaplatíte 1600 - tedy o 100-300 více, než doposud. A o to jde. :jidlo:
Tedy, na pravidelné měsíční cesty kamsi do většího krajského města k Dr., do divadla, většího obchoďáku atp. - vy zaplatíte za rok ve výsledku více, než doposud. ;)

Dále, celá řada lidí radši nejezdila. Nyní si koupí tu 1 denní variantu. Nebo projela i na černo, což se nyní nevyplatí.

Ale hlavně rozhodující část lidí, která jezdí hodně, tak si jednoduše připlatí. :)

Tudíž stát rozhodně škodný nebude.
Mimochodem, i zdanění PHM se vrací zpátky.

Ano - jízda není zdarma. Počínaje pořízením nebo pronájmem vozidla .. pokračujíc parkováním končíc jízdou po lepší komunikaci.
Ne - jízda vozidlem není povinná. Tím odpadají další náklady vázané na tento životní styl. Zase můžou vznikat další.
- jsou tady i jiné zákonní náklady ... třeba pojištění, kontroly.
Ale stejně tak platí, že jízda po zpoplatněné komunikaci není povinná. (jen to pak ztrácí jistý stupeň komfortnosti při cestování vozidlem)

Co by to ale chtělo mnohem více, tak to je vrácení o lvl rozsah zpoplatnění a zrušit celou řadu výjimek.
Možná i přenechat kompetenci zpoplatnění na kraje a města, ve svých jurisdikcích. To je spíš hudba za 20 let, až se budou hledat další zdroje financování.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Aram96 »

Popravdě nějakému “předání” zpoplatnění krajům bych se vyhnul velkým obloukem. Takhle je alespoň šance, že se peníze ze známek vrátí zpět do dálnic a servisu na nich (odpočívky atd.). Kraje by to prožraly a na silnice by dávaly stejné prd jako dnes (teda většina krajů).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Diaľničiar »

Nebylo pochopeno, to se nebavim o výslovném předání dálniční sítě, nýbrž zavedení zpoplatnění i do hlavních krajských - městských radiál tak, že se vyplatí jet i po zpoplatněné dálniční síti. V tom rozsahu ta dálniční síť ČR není, aby jí již šlo delegovat v takovém rozsahu na nižší stupně samospráv. Za stávajícího nastavení by teprva utrpěl i rozsah údržby.
Aneb, samozřejmě, bavim se o horizontu 20+ let. ČR ještě nedospěla do potřeby řešit financování nižších hlavních silnic. Až tomu tak bude, tak bude pilíř ze zpoplatnění zdrojem příjmů na autoritu, která bude ale také investovat a stejně tak si brát uvěry.
Nyní se nevrátí nic, vzhledem na udělené výjimky. ;)
Alternativa pro omezení - objíždění dálnice za které se platí - je prakticky možno jen u ND, což je limitující výsledek tady pro ČR. Ale to se za dekádu změní a ono je potřeba se na to dívat zrovna takhle pragmaticky a i prakticky - potažmo k těm výdajům do budoucna. Příjem z mýta je 10-12% celoživotních zdrojů na výstavbu, ale pokrývá rozsah údržby. Stát tedy nic neztrácí při takto nastaveném modelu, jen získává. I proto to v polovině evropských států vypadá tak jak to vypadá a jak by to rád ten skoro celý zbytek viděl u sebe doma ... žádá si to ale zintenzivnění decentralizace včetně finančních nastavení. Mimo ten aspekt postavit větší rozsah km, který tady je někde v polovině.

Teď si vemte, že taková Francie již deleguje i státní "RN" na departementy. :) Lze to uskutečňovat a rozvíjet. Ty samosprávní celky staví i koncesně veřejné dálnice. A stát lije peníze do VRT. To neznačí, že tady někde se musí ocitnout ČR, to zase ne, ale ilustruje to možnosti, abych pořád nepsal o Španělsku atd. Francie má nejvíce silnic v Evropě a jejich kvalita je daleko lepší i s údržbou než kdekoliv tady. Nebo Norsko, kde se seče co týden-dva, ne že jednou za měsíc. A takhle lze pokračovat. Co očekáváte - to musí stát jasně definovat, vytvořit k tomu podmínky a umožnit tomu rozvoj. Zbytečná centralizace všeho je především o snaze centralizovat příjmy, ale na celonárodní působnost je to pro regiony spíše škodlivé, než užitečné. Politik tady na východě chce mít dohled nad miliardama, nechce se o ně prát s dalšími v regionech. Je to snadné. A demagog bude tvrdi, že jakýkoliv fond je zbytečný a lijme všechno do jednoho rozpočtu - nad který sedí on. Jednoduše jsou nějaké cesty a ne všechny vedou ke zlepšení jak silnic v regionech tak k výstavbě dálnic najednou s udržením jak takž udržitelné kvality v údržbě. Jak to pak nazvete, je terminologie. Řada německých dálničních tepen se sice nejmenuje Autobahn, ale za dálnici je lze považovat. Dtto Voie Express ve Francii - ve srovnání s tím co vidíme na východní straně v Evropě. Takže ano, regiony klidně můžou provozovat. Zase takové země, které mají pár mil. lidí - tam není žádoucí vytvářet složitou hierarchii pro vedení silniční sítě.

Těch modelů je omezený počet, nelze vymýšlet zcela nové. Ten rozvoj silnic, dálnic je daný a ČR je stále na trajektorii těch co mají dosavadní fázi rozvoje již dekády za sebou. Proto je nevyhnutnost zapracovat variace dle získaných zkušeností a upravovat tento model rozvoje. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Aram96 »

Aha takhle, díky za objasnění.

Jinak předání ve smyslu údržby a tak, no to už vůbec nepřichází v úvahu. :) To by za chvilku všechny dálnice byly jak stará D1. Stačí vidět tu realitu s mosty nad dálnicemi. Už aby byly všechny ŘSD.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Diaľničiar »

Arame, zásadně zjednodušuješ a tvrdíš něco co jsem nenapsal. Velmi často, ne jen dnes. :D To je pak těžko.

A zrovna tedy co se týče D1. Tak si řekněme na rovinu, ju? Co pak dělal stát tu dekádu a dál zpátky? Asi 20 let to vyžadovalo zásadně modernizovat, ale že zásadně. Nedělal nic. Pak tedy začal - za velmi malé peníze se vyměnila část (ve smyslu rozsahu prací), která taky stojí za starou bačkoru. Trvalo to delší dobu, než byl plán, to ani nemluvme. Výsledek prací není valný (z hlediska již i pohledu motoristu a je to čím dal horší lokálně a právě tam, kde to bylo nejhorší), ale odpovídá zadání, takže ale za další dekádu může ten stát začít odznova. Horší je, že již bez fondů EU. :twisted: Snad pořádně a s celkovou EIA provede i rozšíření, ne v celé délce, ale předse jen na desítkách km a to včetně toho před Prahou, kde 2x3 je přežitek a především se zaměří na razatní zesílení tělesa a bude reagovat na fyzikální zákony dnešních vozidel vs. trasování a že si to žádá jaksi jiné vrstvení a postupy do těch stoupání a že jízda v neustálé mlze si žádá zase jinou techniku, protože to pak tolik nevydrží, ve výsledku je to voda a ta je úhlavní nepřítel konstrukcí a tady není zase odvedena jak má být atd. atp. Ale možná že tam bude za 10 let nějaká ta krabička a ten cenník za D1 bude již jinde a ta kvalita pak taky, ale pokud se nesačne v sekcích, tak to bude zase 10- roční peklo odlehčené snad o severní alternativu, která teď nebyla a prý proto se již neodkládal záběr a rozsah prací ani nečekalo na vypracování další nové EIA atd.

Takže ani takhle se nemůžeme jaksi spojit do stejné vlny, protože fakta nepouští. Ty upgrady D1, D2 jsou tady 20 let po funuse. I Když si každý řekne, že díky i za to. :) Ale to opravdu není vzorný stát a nezodpovědné kraje. V tom prvním případě je to na míle vzdálené ...

Zpátky k poplatkům, protože se odkláníme. Cílem je dosáhnout maximalizace zpeněžení, když už tedy to má mít kvalitativní smysl a ne jen že tady za něco platim. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Aram96 »

Klid, já to naopak myslel na svoji obranu předchozího příspěvku. Jak jsem komentoval předání vybírání poplatků kraji. Že bych to neviděl jako dobrý krok a předat jim i správu a údržbu dálnice, to teprve ne. Na to jsem ani nepomyslel.
Ne, že jsi to psal ty .. právě naopak souhlas. :ok:
Diaľničiar píše: 19.5.2023 13:41:51 V tom rozsahu ta dálniční síť ČR není, aby jí již šlo delegovat v takovém rozsahu na nižší stupně samospráv. Za stávajícího nastavení by teprva utrpěl i rozsah údržby.
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od JAnD »

On je rozdíl ve vnímání ceny/zdražení i podle místa bydliště a obvyklých cest.
Pokud někdo bydlí okolo Prahy nebo Brna, známku využije dostatečně a skousne i zdražení.
Pokud někdo bydlí u ČB nebo KV a příliš často nejezdí zrovna tím směrem, kam vede místní dálnice, má s tím větší problém.

Moje auto najezdí ročně nějakých 15-20 tisíc. Nejčastěji jezdím v rámci kraje, cca 1x za měsíc jezdím několik km po D3, dejme tomu dvakrát měsíčně po D4 od Skalky po Dobříš. Do Prahy jedu tak 3x za rok a 1x za rok do Brna. Čili 4 jízdy za rok kdy je dálnice opravdu vhodná volba, zbytek bych mohl s mírně menším komfortem těch pár km mimo dálnici. (Je docela kumšt dojet do Prahy bez známky jen podle dopravních značek).

Když si koupím známku, nemusím to řešit, ale v podstatě bych si vystačil na těch pár cest s krátkodobou.
A pokud někdo opravdu musí přemýšlet o každé koruně, může to skokové zdražení být argumentem pro nezakoupení.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Mike »

Diaľničiar píše: 18.5.2023 22:00:30 ... Více zákazníků, více peněz. Růst a jen dokolečka růst. A samozřejmě i cen. To je ideál, oproti hrozícímu riziku deflace.
...
Ano
nedomnívám se, že je na deflaci něco špatně
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od dvs »

Ocituji tu EU směrnici. abychom věděli jak jsou nastaveny ty poměry krátkodobých vůči roční ceně
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex%3A32022L0362 píše:článek 7a bod 3 Jsou-li uplatňovány poplatky za užívání na osobní automobily, užívání daných pozemních komunikací se umožní alespoň na tyto doby: jednoho dne, jednoho týdne nebo 10 dnů či obou těchto období, jednoho nebo dvou měsíců či obou těchto období a jednoho roku. Dvouměsíční sazba nesmí překročit 30 % roční sazby, měsíční sazba nesmí překročit 19 % roční sazby, desetidenní sazba nesmí překročit 12 % roční sazby, týdenní sazba nesmí přesáhnout 11 % roční sazby a denní sazba nesmí překročit 9 % roční sazby.

Členské státy mohou omezit denní poplatek za užívání pouze pro účely tranzitu.
Ty naší vládou navržené ceny v podstatě přesně odpovídají těmto EU poměrům.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Aram96 »

Však jsem to tu psal, že to tak je. A je to správně držet ceny těch krátkodobých kuponů na co nejvyšší úrovni, byli bychom hloupí, kdybychom to tak neudělali. A také si myslím, že ta roční zdražila o tolik právě kvůli těmto poměrům, aby ta jednodeňka mohla být za rovné 200.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Mike »

jak správně napsal Dialničar, spousta lidí a firem to prostě zaplatí
samo, že ten náklad přenesou dál, ideálně tak +50%
takže až zas budete ( a nejen vy ) skuhrat, že vysoká inflace, tak toto rozhodnutí k tomu také přispělo
zbytek, co bych tu napsal, by byly politické plky, ideální tak do diskuse na novinky
tak se jich - vyjímečně - vzdám ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
chaden
Příspěvky: 176
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od chaden »

Zajmave video. Obdivuhodne je jak lide mu neveri.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Honey72 »

Kdybych přijel v Rumunsku či Bulharsku na oficiální místo, kde se kupují známky a nějaký týpek ke mě přišel s QR kódem, také bych mu nevěřil. Poznáte snad snahu nadšenců od veksláků a podvodníků? :)
Každopádně, spíš se divím, kolik lidí si kupuje známku až po přejezdu hranic a ne předem na netu. Zřejmě se také část obává, aby nenaletěli podvodnému webu.
Pod tabule na všech hranicích bych hodil dodatkovou tabuli edalnice.cz a myto.cz
https://www.google.cz/maps/@49.6429821, ... &entry=ttu
Kdyby se prodejci vztekali, že jim to bere tržby, je to odkaz na informace.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
chaden
Příspěvky: 176
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od chaden »

no prave o tom to je, ze to neni oficialni misto
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“