Rumunsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Sledovaná megastavba ve vláknu, most Brăila by se měl dle institucí odevzdat do provozu koncem roku 2022. Ministr dopravy prohlásil, že tohle je prozatím poslední termín, jednoduše v roce 2022 má být most k dispozici. S jeho výstavbou se začalo v roce 2019 a díky 2 km mostu nad řekou Dunaj se spojí oblasti Brăila a Tulcea, které jináč rozděluje řeka.Most stoupá až do výšky asi 200m nad hladinou řeky. Stavební práce mají vyjít na 434 mil. € a zhotovitelem jsou Astaldi a IHI Infrastructure. Cena byla vysoutěžená v roce 2017. Výstavba 2 hlavních pilířů byla ukončená v 05/2021. V 08/2021 byl most z 50% hotov a výstavba plní milníky realizace. Hlavní rozpětí mosti je 1120m a 2 menší jsou 490m u břehu Brăila a 2 další 365m u břehu Tulcea.

Astalti působí v Rumunsku již 25 let. Stojí za dokončením 250 km silnic a dálnic a mezinárodních letišť. Staví i další viadukty a podjezdy.



Rumunský ministr dopravy dále řekl, že vláda myslí velmi vážně plnit si investiční závazek ve výši 2% HDP na dopravní projekty do roku 2030. Plán byl schválen i EK.

V řeči čísel to značí utratit asi 72,8 mld. € do dopravní infrastruktury anebo 34,2 mld. € do silničního segmentu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

stav realizace 120 km dálnice Pitesti - Sibiu:

lot 1 Sibiu-Boita (13 km) staví Porr; https://www.youtube.com/watch?v=Rp5R5YhGzV8
lot 2 Boita-Cornetu (30 km) má být podepsáno do konce roku s MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S
lot 3 Cornetu-Tigveni (37 km) se má vyhlásit vítěz
lot 4 Curtea de Arges-Tigveni (10 km) nyní projektuje a pak i postaví Porr; https://www.g4media.ro/autostrada-sibiu ... iecta.html
lot 5 Pitesti-Curtea de Arges (30 km) staví ASTALDI; https://www.youtube.com/watch?v=J_M1K23s19g

trasa:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se do provozu odevzdává obchvat Giurgiu. Jde o 6 km rychlostní silnice. Na úseku je CB vozovka. Giurgiu je administrativním centrem stejnoměnné župy. Ve městě žije asi 60 tis. obyv. Obchvat se napojuje dál na most, takže se město hezky obejde. Ruse na mapě níž je již v Bulharsku.

trasa:
Obrázek

jízda po silnici:


letecké záběry na úsek:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

*záběry na výstavbu MÚK A0 x A2



*první vítězové na A7 Ploiesti-Buzau (63 km): (Fond Obnovy EU)

Lotul 1, Ploiești (Dumbrava)-Mizil -Asocierea Bog'Art-Tancrad-Cosedil (România-Italia)
Lotul 2, Mizil-Pietroasele - Asocierea Coni-Trace (România-Bulgaria).
Lotul 3 Pietroasele - Buzău - Asocierea Drum Asfalt-Ilgaz-OPR-Obras-Trameco

*rychlostní spojení A3 s Oradea v délce 19 km, součást A11 Via Carpatia staví Strabag
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Rumunská vláda si vytyčila velké infrastrukturní cíle. Není to po prvé, ale prvně má k dispozici rekordní finance. Vláda se snaží nastartovat procesy směrující k výstavbě a lze to pozorovat. Ale navíc se schvaluje zákon za zákonem.

https://economedia.ro/guvernul-modifica ... ii9-3rMJPZ

Kratší termíny tendrů, jednoduchší odstoupení od smluv, polský model VO. To vše a mnoho víc se prostřednictvím nouzového nařízení upravuje: desítky zákonů se změní, aby se usnadnil proces přípravy a tendrování pro silnice a železnice.

S národním plánem obnovy hodlá vláda realizovat 429 km dálnic, 18 odpočívek u nich atd. Do 2023 se musí podepsat smlouvy o díla, do 2026 je realizovat.

V rámci úpravy odstoupení od smlouvy se bude moct automaticky pokračovat s dodavatelem vybraným na 2. místě bez nutnosti opakovat novou soutěž. Minimální počet uchazečů musí být naplněn: 3.
Aktualizace nákladů na pokrytí zvyšujících se cen se bude realizovat formou doložek pro smlouvy nad 6 měsíců.
Finanční nabídka nesmí být nižší než 80% státem odhadované ceny. (bez DPH)
Zavedení tzv. průběžných certifikátů. Jináč řečeno, stavitel bude hodnocen u vybrané stavby. Nedodržení harmonogramu bude znamenat, že se nemůže zůčastnit další soutěže. To stejné vážné nedostatky atd. Cokoliv co je způsobené zhotovitelem.
Urbanistické povolenky budou do 15d. To samé úřady ohledně inženýrských sítí atd.
Atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

doplnění k lot 2

psáno v 12/2021:
Diaľničiar píše:stav realizace 120 km dálnice Pitesti - Sibiu:

lot 1 Sibiu-Boita (13 km) staví Porr; https://www.youtube.com/watch?v=Rp5R5YhGzV8
lot 2 Boita-Cornetu (30 km) má být podepsáno do konce roku s MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S
lot 3 Cornetu-Tigveni (37 km) se má vyhlásit vítěz
lot 4 Curtea de Arges-Tigveni (10 km) nyní projektuje a pak i postaví Porr; https://www.g4media.ro/autostrada-sibiu ... iecta.html
lot 5 Pitesti-Curtea de Arges (30 km) staví ASTALDI; https://www.youtube.com/watch?v=J_M1K23s19g

trasa:
Obrázek


lot 2 Boita-Cornetu (30 km) MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S

*přesněji se jedná o 31,3 km dálnice
*náklady činí zhruba 859,5 mil. €
*hotovo má být v roce 2027
- 18 měsíců projektovací fáze
- 50 měsíců doba výstavby
*postaví se 27 viaduktů, 22 most
*dále se postaví 7 tunelů v délkách 250m až 1590m v celkové délce 4,9 km a to:
1.JPG
1.JPG (79 KiB) Zobrazeno 6930 x
*a taky se postaví ekodukt dlouhý 210m
*součástí realizace dálnice bude několik set dalších prací: opěrné zdi, zpevnění svahů, stabilizační konstrukce
*šířka bude převážně 26m, jen v údolí Ort to bude 23,5m (užší středové pásmo a trochu užší pruhy)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby: A3 Autostrada Transilvania - Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,6 km úsek), progres plnění výstavby 8%, jde o jednoduchý terén a mohlo by být v polovině 2023 hotovo

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu, most Brăila

Most je součástí spojení dvou oblastí, které protíná řeka Dunaj a tvoří i součást velkého obchvatu stejnoměnnného města, ve kterém žije asi 200 tis. lidí. Jedná se o 4. most nad Dunajem v Rumunsku, ale 1., který je součástí námořní trasy.
Jen připomenu, že délka je 2,2 km. Výška věží 192m.
Zprovoznění se posunulo na rok 2023.

záběry na přípravu na montáž ocelových plátů, skoro 60 fotek
https://www.facebook.com/radu.arama/pos ... 2557189286

pár videí:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Rumunsko a dálniční síť, aktualizace stavu a výhled do nejbližších let
map.gif
map.gif (58.62 KiB) Zobrazeno 6490 x
V Rumunsku je nyní v provozu kolem 950 km dálnic a rychlostních silnic. Dalších více než 400 km je ve výstavbě. Meta 1000 km se slibovala v 2020, pak se toužebně očekávala v roce 2021, ale nepovedlo se jí naplnit. Ovšem je možno pozorovat stoupající rozsah výstavby a vláda změnila sérii zákonů, které mají vést k naplnění cílů uvedených i ve vláknu a sice maximalizovat silniční boom do roku 2030, k čemu se využije mnoho mld. € z EU fondů. Uplynulá dekáda byla totižto poznačená sérii politické nestability, občanských nepokojů pro odhalení rozsáhlé korupce, dálnice nevyjímaje, což ale vedlo k problémům s výstavbou, protože se politici pak bojí i podepisovat kontrakty. Co se kdy odevzdalo do provozu: http://www.cnadnr.ro/sites/default/file ... expres.pdf .
Total length of motorways in Romania from 1990 to 2019<br />statista.com
Total length of motorways in Romania from 1990 to 2019
statista.com
2.JPG (61.23 KiB) Zobrazeno 6491 x
Rumunsko chce velmi vážně do roku 2030 vlastnit dálniční síť v rozsahu asi 2500 km. To značí, že musí ještě zahájit výstavbu na dalších asi 1200 km. K tomu chce postavit dalších 500 km hlavních silnic. Jsou to vysoce ambiciózní cíle, které jestli se naplní, tak to se necháme přesvědčit, ale taky to svědčí o tom, že se bude na co dívat po letech spánku. Ačkoliv se dálniční síť povedlo zvětšit o 200% za 10 let anebo o 600 km. Rozloha, počet obyvatel a celkový stav silniční sítě si ale doopravdy vyžadují jiný rozsah dálniční sítě. Dá se říct, že právě tato dekáda bude patřit stavebnímu boomu v této zemi.

:arrow: Dálniční projekty na mapovém podkladu: https://cestrin.maps.arcgis.com/apps/we ... 9e92ee2f19

psáno v 2010 :arrow:
Hlavní kategorie silnic a základní popis stavu silnic v zemi:

Silniční síť má celkem asi 200.000 km, ovšem hlavní silnice a ostatní vedlejší, ale zpevněné silnice tvoří asi 82.000 km. Ostatní silnice jsou především polní, lesní anebo se štěrkovým podkladem. V zemi běží programy na výstavbu nových dálnic, opravují se hlavní silnice, dokonce se zpevňují silnice a vláda se snaží pomoct i regionálním silnicím, takže podíl zpevněných silnic stoupá.

Autostrazi - dálnice
Drumuri expres - rychlostní silnice
Variante ocolire - obchvaty okolo velkých měst
Drumuri nationale – národní silnice (třída DN – hlavní tahy)
Drumuri Judeţene - krajské silnice
Drumuri Comunale - obecní silnice
Străzi în oraşe - městské silnice (ulice)

Dálniční síť tvoří stále jen něco kolem 320 km.
Státní silnice mají délku cca. 16.200 km.
Krajské silnice mají délku cca. 34.670 km.
Obecní silnice mají délku cca. 27.780 km.
Městské komunikace mají délku cca. 22.330 km.

To je tedy cca. 50% celkové silniční sítě; hlavně obecní silnice jsou jen výjimečně se zpevněným povrchem.
:arrow: shrnutí 2021: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 95#p226195
Obrázek

:arrow: Rumunsko již staví i vícero úseků DE (tedy Drumuri expres - rychlostní silnice) a tady je srovnání parametrů s dálnicí Autostrazi:
1.JPG
1.JPG (50.1 KiB) Zobrazeno 6491 x
*třeba Drumul Expres DX12 Craiova - Pitesti, ve výstavbě cca. 121 km, oč jde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 67#p245467
stavební informace, web: https://www.130km.ro/dx12.html


*pak se staví ještě Drumul Expres DX6 Braila - Galati, asi 12 km úsek; tady je pak na dohled i megastavba mostu Braila, což jsem zařadil ke sledovaným stavbám v tématu


Rozpočet 2022:

*rozpočet počítal na letošní rok s příjmama ve výši asi 33,4% HDP anebo 440 mld. lei
*výdaje se pak projektují na 39,2% HDP anebo 517 mld. lei
*investiční část, kapitálové výdaje pak z toho činí 6,7% HDP anebo 88,4 mld. lei
*letošní deficit má tak dosáhnout -5,84% HDP
*ekonomika měla letos růst o 7%

Rumunská ekonomika se v roce 2020 snížila o skoro 4%, v roce 2021 zvedla o 4,1%. Deficit v 2020 byl 9,8% HDP, v roce 2021 pak 4,6%. Deficit v letošním roce byl navržen jako větší tak, aby Rumunsko zvládlo zajistit spolufinancování k velkým projektům a zároveň chtělo zesilnit některé segmenty v zemi. Hlavním důvodem je ale i fakt, že Rumunsko musí v letošním roce uhradit vícero velkých půjček; hned v únoru se jednalo o 2 mld. USD úvěr, který si stát půjčil v roce 2012. V tomto měsíci se jedná o další 2 mld. €. Něco nad tím bude muset uhradit v srpnu, v 11. měsíci další 1,7 mld. € a v 12. měsíci zase skoro 2 mld. €. Dluh činil v 2019 asi 35% HDP, v 2020 to bylo již 47% HDP.

Dále Rumunsko upgraduje možnost vybrat si rozsah práce: https://www.romania-insider.com/romania ... -week-plan , tedy 4d s 10h namísto pouze doposud standard 5d s 8h.

Obrana 2022 a jiné aspekty pro RU-UA válku:

Rumunsko se cítí ohrožené, po Pobaltí s Polskem nejvíce ruskou agresí, která je dnes na Ukrajině. V delším horizontu je zde problém v Moldavsku. Dále stát oznámil změny v energetickém konceptu. V praxi to značilo téměř okamžité zvednutí obranného rozpočtu:

V 03/2022 Rumunsko oznámilo, že zajistí pro sektor obrany zásadní zvednutí výdajů. Armáda má dostat 2,1% HDP anebo 6,14 mld. USD anebo +14% oproti roku 2021. V dalších letech se má financování srovnat na asi 8-9% růst proti roku 2021 tak, aby obrana dostala v roce 2025 kolem 2,5% HDP. Pro rok 2023 se počítá s výdaji ve výši 7,6 mld. USD.

Stávající obranní rozpočet je o 55% větší proti roku 2016. Rumunsko mělo přitom pro obranu vyčleněnou částku, která odpovídala 2% HDP. Dle politických špiček musí Rumunsko mnohem rychleji, než má uvedeno v rozvojovém programu pro armádu zajistit: pásová a kolesová obrněná vozidla, raketové systémy, modernizaci letectva včetně 32 stíhacích letounů F-16 (z Norska), dále chce stát získat systém Patriot a HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) z USA. Co se obrněných vozidel týče, tak se zapojí rumunské firmy.

Doprava 2022

Na investice tak jak jsem uvedl v části rozpočet se ví odhadnout podíl, protože jsou zadané peníze z Fondu obnovy a EU fondů 21-27. Jestli pro letošní rok je k dispozici částka ve výši 88,4 mld. lei, což je mimochodem asi 17,7 mld. €, pak pro rok 2025 se počítá s částkou ve výši 136,2 mld. lei anebo 27 mld. €. Odpovídá to plánům investcicí do infrastruktury.

Letošní výdaje do infrastruktury jsou meziročně větší o 14%. A dále stát uvedl, že čerpání v 2021 dosáhlo 95%. :ok:

níže v článku je seznam plánovaných dálnic v realizaci: https://www.wowbiz.ro/buget-2022-cati-b ... i-20207876 , odpovídá to tomu výše uvedenému webu k výstavbě

Další velmi důležitý fakt je, že v roce 2022 se proti roku 2021 dostává z EU peněz do rozpočtu o 30%. Je evidentní, že Rumunsko tedy zvládne tu masivní výstavbu uhradit, protože bude mít z čeho. :) Čerpání je dokonce o 100% navíc proti (politicky) krizovému roku 2019.

Podívejme se do rozpočtu blíže, ve všeobecních programech:

Program modernizace, rozvoje, oprav a údržby silniční infrastruktury - 7,2 mld. lei anebo +1,1 mld. lei proti r. 2021. (+18%)
(tedy asi 1,5 mld. €)
Podobný program pro železnice - 4,9 mld. lei aneb +1 mld. lei (+25%)
Podobný program pro extra infrastrukturu pro Dunaj: 0,5 mld. lei (+43%)
Podobný program pro metro v Bukurešti - 1,2 mld. lei (+20%)
A pak program pro zajištění osobní žel. dopravy: 1,9 mld. lei (+11%)

Agentura CNAIR, která se stará o hlavní silniční síť státu má pro období 2022 - 2025 maximální cíl a podporu pro dokončení TEN-T sítě anebo se pod dokončením počítá i zahájení prací všude tam, kde to již umožňuje příprava. A kde neumožňuje, tak se má podpořit přípravný proces. Pak se má zaměřit na blízké napojení samosprávních center a to upgradem přivaděčů, je li nutno v nových trasách, zlepšením stavu geometrie silnic a výstavbou nových mostů. Těch projektů jsou stovky. I proto oprávněně budou stát mnoho mld. €, se kterýma se ale i počítá.

I proto se bude rozhodně na co dívat. Všechny tyto aspekty tomu nahrávají.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Parlament schválil MPR na "expresních silnicích" 120 km/h. Je to v návaznosti na blížící se termín zprovoznění 1. úseku DEx12.

a dále, postup výstavby náročného objektu na 1. úseku v délce 13 km Sibiu - Boita v rámci 120 km dálnice Pitesti - Sibiu:
psáno v 10/2021
Diaľničiar píše:tady na tomto úseku dálnice A1 Sibiu-Pitești lot1 Sibiu-Boita je taky na co koukat, kdy za pomoci několika viaduktů se zde překlenuje údolí Valea Talmacelului:

no a stav nyní v 04/2022:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

to je patrně poslední informace k úseku, o kterém napíšu aktuální stav:
Redispero píše:V prosinci 2019 byl otevřen na dálnici A1 segment 3 úseku Deva – Lugoj. Chybí už jen segment 2, aby byla souvislá dálnice od maďarsko-rumunských hranic až po Sibiu. Chybějící část je v zásadě hotova kromě dvou tunelů, které jsou však v nedohlednu, neboť stále nebyly ani vysoutěženy.
Přehled otevřených i chystaných úseků rumunské dálniční sítě zde: http://www.130km.ro/calendar.html
Soutěž proběhla a dostavbu úseku A1 Deva - Lugoj, Lot 2, v délce 9 km měla realizovat turecká společnost, ale nestalo se tak, protože technické provedení by bylo moc drahé. Vláda retendruje znovu úsek, odhadované náklady jsou 325 mil. €.

Sesuvy půdy komplikují dostavbu zmiňovaného úseku a to již min. 2x. Náklady odpovídají přítomnosti 2 km tunelů.

Úřad, který úsek tendruje jej považuje za prioritu jakožto součást strategické tepny A1. Cílem dokončení je rok 2026.

https://www.wall-street.ro/articol/Auto ... .html#gref
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dne 21.4. se do provozu uvedl 1. úsek na tahu DEx12. První úsek měří 16 km. Jde o sledovanou stavbu v tématu a tedy zopakuji nový typ rychlostního tahu, 4-pruh, prozatím 100 km/h, ale parlamentem již schváleno 120 km/h, viz o něco výše. Tento 1. úsek je mezi Bals-, západ a Piatra Olt. DEx12 jináč spojí Craiova a Pitesti.

https://www.agerpres.ro/economic-intern ... ti--906728




:arrow: Dále, v Rumunsku se realizují práce i na stávajícím mostním objektu Cosmeşti. Jedná se o kombinovaný silničně-železniční most, který je v provozu od roku 1924. Most je nad řekou Siret na silnici DN24. (E581) V 03/2021 vláda vyhlásila vítěze pro projekt a stavební práce po dobu 2 let italskou firmu Cosedil a to v nákladech ve výši 29,6 mil. €, z čeho většina se financuje přes EU fondy. Kontrakt v sobě zahrnuje i 5,6 km nové silnice. Kromě toho se staví hlavně nový most vedle původního a ještě se původní zrekonstruuje.

Cosmeşti leží asi 60 km od hlavního města Bukurešť směrem na Moldavsko.

Výsledkem těchto prací bude nový silniční most a na dosavadním zůstane železniční trať. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.4.2022 22:21:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: +video
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Rumunsko tento měsíc oznámilo výsledek tendrování na výstavbu dálnice A7 Ploiești (Dumbrava) -Buzău, konkrétně 1. úseku nebo lotul 1 Dumbrava - Mizil, který bude dlouhý 21 km. :kladivo:

Na tomto úseku se postaví 14 mostů a 550m dlouhá tunelová sekce. Náklady na úsek budou 279,6 mil. €. Financování je zajištěno Fondem obnovy EU. Úsek postaví rumunské a italské seskupení firem.

Rumunsko tendruje i další 2 úseky a sice Mizil - Pietroasele (28,4 km) a Pietroasele - Buzau (14 km). Vítězi mají být již brzo oznámení.

Více k lepšímu pochopení jaká je trasa A7: https://en.wikipedia.org/wiki/A7_motorw ... _A7_RO.svg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:stav realizace 120 km dálnice Pitesti - Sibiu:

lot 1 Sibiu-Boita (13 km) staví Porr; https://www.youtube.com/watch?v=Rp5R5YhGzV8
lot 2 Boita-Cornetu (30 km) má být podepsáno do konce roku s MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S
lot 3 Cornetu-Tigveni (37 km) se má vyhlásit vítěz
lot 4 Curtea de Arges-Tigveni (10 km) nyní projektuje a pak i postaví Porr; https://www.g4media.ro/autostrada-sibiu ... iecta.html
lot 5 Pitesti-Curtea de Arges (30 km) staví ASTALDI; https://www.youtube.com/watch?v=J_M1K23s19g
Lot 3 postaví italsko-rumunské seskupení firem Astaldi a Tancrad.

Délka: 37,4 km
Doba projektování: 12 měsíců
Výstavba: 45 měsíců
Náklady: 1,1 mld. €
Hlavní objekty: 95 mostů, 1,7 km dlouhý tunel

Obrázek

Stav realizace tohoto tahu:

Lot 1: ve výstavbě
Lot 2: vysoutěžen, v projektovací fázi předcházející výstavbu
Lot 3: vybrán zhotovitel, následuje projektovací fáze
Lot 4: vysoutěžen, v projektovací fázi předcházející výstavbu
Lot 5: ve výstavbě
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu: most Braila je hotov ze 67%

Most zkrátí cestování o 45 minut proti využívání trajektu.

WeBuild sestavil video brožurku:


aktuální stav z výstavby:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: K 04/2022 bylo v provozu bezmála 960 km dálniční sítě. Meta 1000 km je v omeškání; původní cíl z r. 2019 byl rok 2020. (aby to nebylo, že meta 10 let zpátky) Rumunsko se snaží dohnat skluz v % z veřejné silniční sítě co se týče kvality a rozsahu dálnic proti sousedním zemím resp. zemí na dosah; Maďarsko, Bulharsko, Srbsko. Na výstavbu dálniční sítě se snaží sehnat více peněz z fondů EU. To podstatní je, že nyní je to dobře nastartováno. Je šance, že Rumunsko doopravdy postaví za 10 let více dálnic, než postavilo za 30 let. :ok: O jak až více, to se uvidí.

Rumunská silniční agentura CNAIR schválila technické provedení pro úsek Zimbor - Poarta Salajului na Transylvánské dálnici. :arrow:

*úsek bude dlouhý 12,2 km
*bude na něm 5 viaduktů a most
*náklady mají být 138 mil. €
*zhotovitelem je sdružení SC SA&PE Construct SRL - SC Spedition UMB SRL - SC Tehnostrade SRL
*začátek výstavby již brzo, doba realizace 24 měsíců, resp. do roku 2024
*záruka na dílo: 120 měsíců

:arrow: CNAIR dále posouvá schválením dálnici A7 (moldavská). Pro 99 km Focsani - Bacau se již ve 3 etapách a odhadovaných nákladech 1,62 mld. € budou hledat zhotovitelé.

:arrow: CNAIR taky schválil realizaci navazující 77 km trasy Bacau - Pascani v nákladech 1,5 mld. €.

https://ziaruldebacau.ro/autostrada-a7- ... l-estimat/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry na lot 1 Sibiu-Boita (13 km) staví Porr (součást 120 km dálnice Pitesti - Sibiu)



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Do provozu dne 8.7. byl uveden zbytek obchvat Satu-Mare, který dnes měří asi 20 km.

https://ahkho.com/the-satu-mare-bypass- ... tire-area/

Obrázek

další fotky větších rozměrů:

https://i.imgur.com/RAELYOF.jpg
https://i.imgur.com/kBAd7i1.jpg
https://i.imgur.com/xn1BDTX.jpg

:arrow: Weby státních institucí jsou zasažené útoky na servery od ruských hackerů
https://www.bleepingcomputer.com/news/s ... ovt-sites/

gov.ro (official website of Romania's Government)
mapn.ro (official website of Romania's Ministry of Defense)
politiadefrontiera.ro (official of Romanian Border Police)
cfrcalatori.ro (official website of Romania's National Railway Transport Company)

:arrow: Kolona nákladních vozidel s obilím na A2 směrujících do přístavu Constanta:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu: most Braila

opravdu povedené video, natočeno dronem:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v 04/2022:
Diaľničiar píše::arrow: Dne 21.4. se do provozu uvedl 1. úsek na tahu DEx12. První úsek měří 16 km. Jde o sledovanou stavbu v tématu a tedy zopakuji nový typ rychlostního tahu, 4-pruh, prozatím 100 km/h, ale parlamentem již schváleno 120 km/h, viz o něco výše. Tento 1. úsek je mezi Bals-, západ a Piatra Olt. DEx12 jináč spojí Craiova a Pitesti.

https://www.agerpres.ro/economic-intern ... ti--906728

Dne 28.7. se do provozu odevzdal 2. úsek DEx12 v délce 22 km. Jde o 4- pruhovou rychlostní silnici s velkým mostem nad řekou Olt a jde o zjednodušeně řečeno obchvat Slatina. (Piatra a Slatina)

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate ... za-2028199

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Rumunsko

Příspěvek od Majkii »

Pro zajímavost pohled do Waze mapového editoru na tento úsek cca před týdnem:
DEx12.png
DEx12.png (676.91 KiB) Zobrazeno 3784 x
Co zelený pin, to stížnost uživatele. Byly rozbité denní updaty map a nedostalo se to včas do podkladů :)
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Velké silniční práce v Rumunsku budou pokračovat v pravý čas, protože smlouvy byly zadány.

Projektové a stavební práce na části 1 projektu A0 Nord budou provedeny společným podnikem zahrnujícím Impresa Pizzarotti a Retter Projectmanagement. Práce se týkají 49,6 km dlouhého úseku silničního okruhu kolem hlavního města Bukurešti. Práce na tunelu budou zahrnuty do smlouvy, která má hodnotu 165,5 milionu eur.

Mezitím začíná výstavba 21 km úseku Lot 1 projektu Ploiesti-Buzau Highway. Projekt je komplexní a bude zahrnovat 14 mostů a také tunelovou část. Práce stojí 296,5 milionu eur a úsek vede mezi Mizil a Dumbrava.

rumunská Národní společnost pro správu silniční infrastruktury (CNAIR)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

silniční reportáž v originálu ze sledované stavby v tématu

Romania’s important bridge project

Romania’s important Braila Bridge project will deliver a key crossing spanning the Danube River

Road Structures / October 5, 2022
By Mike Woof

Obrázek
© Daniel Chetroni | Dreamstime.com

The new Braila Bridge link in Romania will provide a much-needed transport connection, replacing the current ferry service and reducing journey times for drivers.

The link has been discussed for some years, with the first studies for a bridge in the area having been carried out in 1986. The pre-feasibility study was carried out in 1996, with the final feasibility study having been completed in 2016 by ISPCF, EDIN, STE and Pegaso Ingegneria. The contract was awarded in 2017 to the Italian/Japanese joint-venture team Webuild (formerly Astaldi) - IHI Infrastructure Systems , with construction work commencing in 2018 by now renamed Webuild and its Japanese partner IHI,

Located close to Romania’s borders with Ukraine and Moldova, the new bridge runs approximately east-west and will provide an important connection for the E87 route, providing a key future link for passenger vehicles as well as heavy trucks. It will carry the planned Dobrogea Express (DX8) route, linking the town of Braila in Braila County at its western end with Smârdan in Tulcea County on the eastern side.

Construction of the bridge is costing around €400 million, with some 75% of the budget being provided by the EU while the Romanian Government is sourcing the remaining 25%. Meanwhile, the Romanian Road Authority (CNAIR) is the client for the project.

Obrázek
An innovative anchor block design has been used for the bridge

The location of the bridge spanning a busy waterway dictated the type and design of the structure to a large extent. Alessandro Minniti is project manager for Webuild on the Braila Bridge project and he explained that a suspension bridge was considered from the outset as being the most suitable solution for a number of reasons. The key issue was that the client requested to have a main span roughly equivalent to the width of the river to maximise the navigation channel.

The River Danube is the second longest river in Europe (after the River Volga) and is a busy waterway, being navigable for 2,415km of its 2,850km length and used for river vessels of all types.

No towers could be built in the middle of the river as they would have hindered traffic and been at risk of being struck by the many passing vessels. This ruled out the possibility of using a cable-stayed design for example, as the main span could not have been constructed with the necessary width of around 1km. Building a suspension bridge was the only solution and Minniti said, “It was a clear request from the client and it was not possible for the contractor to propose another kind of bridge.”

The contract was signed in late 2017, with work on the design commencing in the second quarter of 2018. Construction was to have taken three years, but the project was delayed for a number of reasons. Minniti commented, “In the meantime we delivered the design a bit earlier and we got the commencement for construction in December 2018.”

The bridge and some access roads should be ready for traffic by late 2022, with the remaining access road connections expected to be completed in 2023. However, the discussions over the terms of the agreement between the client and contractor have not yet been concluded so the actual completion date has still to be finalised.

Obrázek
the anchor blocks are massive and will provide security for the structure during its working life

On the west side of the River Danube where Braila lies, there are 4.5km of access roads being built to link with the bridge. On the east side of the river close to the town of Jijila, there will be 12.5km of access roads constructed and 4.5km of road will be a link heading immediately south to connect with the E87 route. Out of the total 23km of roads a section of approximatively 12km (including the suspension bridge) should be ready by the end of 2022. The remaining 11km will be for a new stretch of road heading eastwards and which will also link to the E87 route and this should be finished by the end of summer 2023. The bridge and link road project forms part of the Operational Programme for Large Infrastructure for Romania (POIM).

The suspension bridge is just short of 2km in length at 1,974m, while it features a main span of 1,120m. Minniti commented, “It’s not symmetrical.”

On the west side, there is a 490m side span leading to the main span while on the east side the side span measures 364m. Meanwhile, the tops of the towers are 192.64m above sea level.

Obrázek
The deck segments have been hoisted into place

Strong base

Although the eastern bridge tower sits at the edge of the river, it is well out of the navigation channel. Where it has been constructed, the river is very shallow and this means it is protected from impacts from any large vessel. However, the project team has ensured the safety of the structure and Minniti added, “It has been calculated to resist the impact of a boat, even though it’s outside of the navigation channel”.

Each tower sits on 76 piles measuring 1.8m in diameter, providing a very solid base for the structure. On the Braila side in the west, the cast in-situ piles have been bored to depths of 45m, while on the eastern Jijila side the piles have been driven to depths of 40m. A special high-resistance concrete developed for underwater conditions has been used for the construction of the bridge foundations.

Obrázek
Two segments have been delivered at a time from the shipyard on barges

A novel feature of the project has been the construction of a coffer dam around the base of the tower on the eastern side, allowing the contractor’s personnel to work in entirely dry conditions. This aided the construction operation considerably.

The diaphragm walls around the anchorage blockbases measured 35m deep and are now filled with 40,000m3 of concrete, weighing around 100,000tonnes each.

But during construction, the high water table even on the west side (a short distance from the riverside) presented a challenge, while the cofferdam on the east bank was located in the river. In all, 26 pumps were required to take water from the coffer dams, removing around 8,000litres/min of water from either side of the river, a total 16,000litres/min in total. However, this was an important factor according to Minniti and he said, “The big challenge was to work under safe conditions and that’s why we used this water pumping system.”

The pumps were powered by generator, with spare generator power ready on hand as a back-up system just in case.

Steel

Most of the steel used in the bridge has come from a local supplier in Romania and a high resistance steel with good weldability has been used for the deck sections. Only a small number of steel components for special tasks, such as the saddles for the cables or the reinforcement of the steel deck segments (U-ribs), have been manufactured in Italy. The wire for the cables meanwhile has come from Japan.

Obrázek
Raising the deck segments into place has required careful precision working

The anchor blocks for the cables are massive according to Minniti and he said that a highly innovative design has been used for these. The upper side of the anchor blocks will form part of the carriageway. At the same time, there are separate expansion joints for the main span and the access viaducts, with these being located on either side of the anchor block. Minniti said, “We made the decision to use the concrete slab to separate the two expansion joints.”

The design of the anchor blocks features two chambers, with an upper and a lower area. Meanwhile, the cables are splayed into 16 strands and secured with anchorage plates. Each of the 16 strands in the cable is then composed of 544 galvanised wire strands, which measure 5.38mm in diameter. With nearly 9,000 wire strands for each cable, these measure up to 58cm in diameter. Webuild estimates that around 38,000km (almost earth’s circumference!) of the 5.38mm diameter wire has gone into the cables for the bridge, while the design uses around 6,800tonnes of steel.

Special wheels ran back and forward to construct the cables, installing two strands at a time. The cables were then compacted to reduce the voids in between. Once this process was complete, more strands were then wrapped around the cables and these were galvanised again to provide additional protection against corrosion.

Obrázek
Working from the middle, two deck segments have been installed each day to ensure the load remains balanced

As it is not possible to access the internal wire strands, the joint venture team is installing a dehumidification system that will extract moisture and ensure that the humidity level inside the cables is less than 40%. Corrosion develops when moisture levels are between 50-60% and Minniti explained that this dehumidification system will ensure that it is impossible for corrosion to form in the cables. This will ensure that they retain their full strength for the life of the structure and the bridge is being built with a 120-year working life.

The design of the saddles used at the top of the towers is novel according to Minniti. The cables enter grooves cut into the saddles, which were machined from a special grade of steel. He said, “The cables cross the saddles and they basically transfer the load to the saddles and towers.”

The saddles were manufactured by a specialist firm in Italy from massive single pieces of steel, each weighing 5tonnes. Minniti commented “There are very few companies in the world that could manufacture the saddles.”

Deck design

The deck sections have been manufactured at a former shipyard facility close to Braila and located just 5km from the bridge construction site, providing employment for locals in the area. Most of the steel for the bridge has also come from a local works at Galati, just 25km to the north and again helping employment in the area. Minniti commented, “That made everyone happy, the client, the engineers and the Romanian Government.”

Obrázek
The cables are made of wire supplied by IHI © Cateyeperspective | Dreamstime.com

Having the deck sections and steel supplied locally has been a significant benefit for the joint-venture partners, allowing the engineering team to ensure quality standards have been optimised. “Inspections could be done easily,” Minniti said. With both the shipyard and the steel facility located on the river, this eased the transport of components and materials. Deck sections/segments could be transported by river.

The bridge deck is composed of 86 segments in total, of which 72 are standard units measuring 3.2m thick by 32m long and 25m wide. The largest sections weigh up to 360tonnes apiece, although the majority are in the 150-160tonne range. Minniti estimated that the bridge deck weighs around 21,000tonnes in total.

The segments for the bridge decks were transported along the river by barge from the shipyard to the bridge. To build the side spans of the suspension bridge, the sections were unloaded from the barge to the ground, moved to the lifting position and finally lifted. The special segments around the towers have been assembled on the ground and welded together, then raised into position in massive sections weighing over 1,000tonnes on both the west and east sides.

Obrázek

Installing the deck segments for the main span was more complex however. These were raised one at a time from the barges and fixed in position, suspended from the cables. To balance out the structure, two segments were raised every day so as to ensure the weight was evenly distributed between the towers.

All of the segments have now been raised into position and the joint-venture team has been welding these together, a task that should be complete by the end of September 2022. Once this is complete, the waterproofing job for the deck can be carried out, followed by installing the asphalt running surface.

Dehumidification systems are installed for the steel deck sections also, as well as for the anchorage blocks. The bridge features two lanes in either direction, as well as a walkway on either side plus a maintenance walkway in between.

Once this landmark bridge is complete, it will make a major contribution to Romania’s transport network and will reduce journey times as well as transport costs. When complete, the bridge will allow journey times of just two minutes across the River Danube, compared with 45 minutes at present using the ferry service.

The suspension bridge and its connecting roads form part of the Rhine-Danube Corridor of the Trans-European Transport Network (TEN-T) and will form an important international link for Romania. The bridge is located around 95km from the River Danube Delta and around 8km from the centre of the city of Braila, which has a large commercial port handling medium-sized ocean-going vessels.



portál WH

stav k 16.9.2022:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rumunsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p246835 ) jsem psal o "Dne 30.11. se do provozu odevzdal 29 km úsek dálnice A10 mezi Sebes a Turda (Alba Iulia - Aiud)."

Mezičasem došlo k destabilizaci svahu, takže úsek A10 byl mimo provoz. A10 severně od Alba Iulia je nyní v provozu s 2x2 jízdními pruhy v tomto projektu stabilizace svahu, rok poté, co byla původně uvedena do provozu.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Rumunsko

Příspěvek od Redispero »

Zajímavá mapa: https://proinfrastructura.ro/proiectein ... =7/46/25/0
Jsou zde zakreslena data otevření (minulá i chystaná) významnějších silnic/dálnic a železnic.
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“