Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

S Fondem obnovy souhlasím, ale ČR by mohla mít řekněme do 5 let už hodně projektů připravených k realizaci - VRT, přestavby velkých uzlů, které se chystají (Brno, Ostrava,..), trať na letiště Ruzyně, dostavby těch drahých tunelových úseků na 1.koridoru, tunely u Českých Budějovic se už snad budou stavět... ECTS bude taky stát neskutečný ranec. Něco z toho by teoreticky mohlo být k zahájení už i třeba za 3 roky.

Do toho, kolik lejeme peněz do asfaltu a kolik na koleje, do toho nám snad EU remcat nebude. :roll:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Zase, terminologie mít do 5 let znamená ale od kdy? Za rok, dva? Rozumíme si a roky jdou, strategie se mění a výsledek nikde. Přitom v ČR nemá smyslu, když nebudou celé dlouhé tratě. To pak nemá smysl uskutečňovat, to má smysl "jinde", kde jsou ale jiné rozlohy, kde záleží spíš na regio spojení dvou velikých měst než prodlužovat dál k jinému státu atp., což spíš počká, pokud tedy chceme vytvořit rychlou, pohodlnou alternativu k asfaltu. U PHA pak ano, tak ale pak nesněme o okruhu, ale ho ignorujme a budujme tolik milované koleje - vůči kterým by logicky neměl bojovat žádný eko spolek. I to je "cesta", ač železniční, ale je. Všechno ostatní znamená nic. Ale této cestě nedávám šanci na úspěch.

Pokud to vnímáte takto, že kam co lejete, tak to ne. To nebude, ale jednou vám nikdo nepůjčí, protože řeknou, že jdete proti proudu. Docela snadné. Ještě tedy těch vámi zmiňovaných 5 let, to máme dalšího 1,5 bilionu korun dluhu, to máme o dalších 100 miliard na úrocích a vy na ně musíte mít, a najednou zjistíte, že ten asfalt vám ze státního nevychází a z EU nepoteče. (doopravdy kde tu obchvat kvůli hlučnosti atp.) Není to snadna věc ta investiční politika státu.

Již žádných dalších 1200 km dálnic ani do 2030 ani do 2040 ani do ... Jen vám to nikdo takhle neřekne. Tato vláda postaví těch 200 km hravě. Má na to rozestavěnost a slušnou přípravu. Může si dovolit i protahovat výstavbu pro nedostatek peněz. Jde o to, co bude dál. Ne co je teď a právě těch 5 let. Které tedy přesahují mandát této vlády, která ale nastavuje fondy a rozvoj do konce ´30 atp.

Šlo uskutečnit masivní infra- programy, ale nebyl dluh. A na "dluh" se preferuje něco jiné. To si uvědomte. PPP když by fungovalo jináč, tak snad, ale ono jináč fungovat nebude, ne v ČR. Resp. ne do 2026-27. Na to by musela nejdřív upadnout kvalita silnic, snížit tempo výstavby dálnic a pak jednoduše oznámit, že jiná alternativa není. Kdo chce tak využije a kdo ne tak nepojede po dálnici. Ze začátku u velkých měst. Samozřejmě, tranzitu bude diktováno kudy ano kudy ne a vše monitorováno a tvrdě zpoplatněno. Ale to se "jen" promítne v cenách, takže velmi záleží od toho jaký ten rozvoj státu bude a jak až to bude zpoplatněno, aby to mělo efekt a třeba spíš region ať neumírá, protože je hodně regionů, které nezvládají pak "žít" a nakonec to musí ten stát řešit, to mýto zrušit, a převzít na sebe údržbu a splátky za úvěry. Údržba ale rovná se nic, takže to bude víc hrkat, nebude posečeno, ale bude "zdarma". Není těch modelů tolik a PPP není záchrana na všechno, resp. - pak se nerozvíjí zbytek státu. Peníze nejsou neomezeným zdrojem se stejnou hodnotou, je nevyhnutností to pochopit. Tento ministr je dlouho politik, není odborník, a neposlouchá je. Má svojí vizi - která ale již kvůli válce na UA nebude uskutečnitelná. A doprava věřte nebo ne, bude osekáváná přímo a nepřímo také - zpoplatněno čím dál více kdejakých poplatků, zvýší se sazby a cenníky. Ale to nevykryje výpadek, to jen pokryje náklady, které stoupají do nebes. Doprava si to odnese, aby si to neodnesl člověk (sociální výdaje) a učitel, doktor, atp. Konečně se budou vybírat ekonomicky navratitelné projekty a ty pak lze kombinovat PPP+EU nebo EU+banka. Stát jako státní rozpočet bude muset řešit ať se to líbí či ne energetickou infrastrukturu a ty sociální dopady. Ostatní investice se osekají a přizpůsobí se EU politice. Nebo vystupte a řešte to sami. Nic mezi tím není.
a to já jsem, jak jistě víte, spíš zastánce modelu PPP, potažmo soukromého vlastnictví, ale není na něj ta ideální doba v tomto nastavení, protože po dokončení se musí splácet, indexuje o inflaci atd. tak je to furt jen účetně skrytý dluh, který je dobrý jen v lepších dobách
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Pro připomenutí.

Radek Mátl, 2020: Už v roce 2023 budeme potřebovat přes 90 miliard korun, protože doběhne příprava staveb, která se rozjela před 4 lety. A najednou budeme mít velké projekty jako je dostavba 50 kilometrů D11 nebo 50 kilometrů D35. To jsou najednou obrovské kusy dálnic, které budou stát velké finanční prostředky. Abychom stavěli podle plánu, budeme potřebovat 90 – 100 miliard ročně. A je třeba zdůraznit, že z osmdesáti procent půjde o investice do nových silnic a dálnic. Pokud chceme dálniční síť postavit v rozsahu, který jsme naplánovali, tak se na to finanční prostředky musí najít.

https://silnice-zeleznice.cz/silnicni-i ... tavime-339
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Nastane opravdu to, co jsme zde předpokládali už před časem i my. :) Je třeba zapojit nějaké PPP (a začít s ním ideálně co nejdřív (pravděpodobně pro D35) a jestli to politici s dálnicemi budou myslet opravdu vážně, tak se prostě musí ubrat SŽ a přidat ŘSD. SŽ dosáhne na více dotací z EU, kdežto ŘSD na méně a méně a určitě jen na některé dálnice (ty s evropským významem). :kladivo:
Jooo, měla se ta příprava a následná výstavba dálnic rozjet o 10 let dříve, dost možná bychom v této dekádě dokončovali poslední zbytky. :)
Mike
Příspěvky: 4983
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Mike »

myslím, že o 30 ;)
než se probudili Patrici aspol....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Ministerstvo dopravy bude letos hospodařit s větším rozpočtem, než vláda plánovala. Na svém včerejším jednání vláda rozhodla o navýšení o 7,5 miliardy korun na 114,7 miliardy korun.

Vláda pošle dalších 800 milionů korun Ředitelství silnic a dálnic na výkupy pozemků. Peníze mají sloužit pro nákup parcel pro stavbu Pražského okruhu a D35.

https://zdopravy.cz/vlada-navysila-rozp ... ku-120583/
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Akorát že rozpočet SFDI se tím moc nemění, protože tohle navýšení kryje výpadek silniční daně a toho kosmetického snížení spotřební daně z PHM. :)
Pardon, jen to považuju za stěžejní zmínit přímo tady na fóru.
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od kot »

Ale stále je to dobrá zpráva, že stát hodlá pokračovat kontinuálně ve výstavbě :ok: a nedochází k efektu "šetření" alá Barta. :mrgreen:
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Tak tak. Akorát že do dalších let to chce tak o 10-20 mld pro ŘSD více, jestli se opravdu rozjede D35+D11. Protože to, co se dokončí, místo toho pojede dál i nějaká ta D7, D6, pak D3 ta není také nijak levná, rozšiřování D1 a dostavba u Přerova a D55. Nebo se na ty méně potřebné úseky vykašlat.
To doufám, že se radši o něco více zadlužíme.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Já teda doufám, že se na nic kašlat nebude a stavět se bude i na úkor dluhu. To že se to i tak vyplatí, snad nikdo nezpochybňuje. Tohle je jedna z mála věcí, na které panuje shoda napříč politickým spektrem 8-)
bumbik
Příspěvky: 7955
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od bumbik »

jen bych doplnil Arama v tom jeho výčtu, že snad pojede i D0 a dokončí se D48 :-)))
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Se obávám, že než se rozjede 511, tak bude půlka té zatím nezapočaté D35 už zprovozněná. :lol:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Papuanec píše:Ministerstvo dopravy bude letos hospodařit s větším rozpočtem, než vláda plánovala. Na svém včerejším jednání vláda rozhodla o navýšení o 7,5 miliardy korun na 114,7 miliardy korun.

Vláda pošle dalších 800 milionů korun Ředitelství silnic a dálnic na výkupy pozemků. Peníze mají sloužit pro nákup parcel pro stavbu Pražského okruhu a D35.

https://zdopravy.cz/vlada-navysila-rozp ... ku-120583/
Ne, vláda bude ve skutečnosti na stavbách hospodařit s nižším rozpočtem, protože stavební inflace je 40%. ;) Pokud by chtěla doopravdy umožnit zahájení všeho co se připravovalo, tak by doprava nesměla mít méně peněz s novým rozpočtem (tím nemám na mysli úpravu o 50 mld. nahorů) a nyní jej zvednout o dalších 20 miliard. To se neděje.
I když ano, nutno ocenit, že vůbec nějaké navýšení tady je.
To je totižto potřeba rozlišovat, že sice je nějaký výkon a růst ekonomiky, ale proti 2019 to lepší nakonec právě kvůli inflaci v mnoha ukazatelech jednoduše nebude.
Když stavíte barák a myslíte si, že když přidáte třeba 300 tisíc korun a původní rozpočet byl třeba 2,5 milionu, tak si nenamýšlejte, že budete mít betonovou terasu, která nebyla v plánu. Budete mít sotva to, co jste měl v plánu nebo to mít ani nebudete (jen to ještě nevíte a neví možná ani ten kdo staví ale aby mohl stavět dál, tak potřebuje řešit situaci teď) ... když sháníte sám, tak rozhodně ne. Když vám to někdo staví na klíč, přinutí vás zvednout platbu, ale dostanete jen co máte rozpočtováno původně. Vždy lepší, než se "toho vzdát", ale kde vzít ten budget je nejisté že ano. A to ještě záleží jestli to vztahujeme na leden (stavební inflace je vysoká od 2021, válka to jen spiráluje) nebo na červenec.
Lze badat mírný pokles - protože se právě snižuje zájem o novou výstavbu i rekonstrukce. Takže výkupny železe jdou o 50% níže, protože ocelárny neprodukují stavební ocel, protože není zájem jako byl a všeho bylo málo. Ale do cenotvorby se tohle projeví nejdřív koncem roku.
Ale namýšlet si, že to nyní srovná dosavadní vývoj je hodně naivní představa. I když se ty jevy ve stavebnictví těžko objasňují, tak funguje jináč než zvyšek. Respektivě než zbytek průmyslu. (zemědělství také funguje jináč). Je založeno na nějakém zpětném vykazování, stavu zásob a možnostech dopravy.
Důležité bude KDY se dokončí tendrované stavby (jestli vůbec je dokončí vítězné firmy) atd.
Vláda proto správně zareagovala - snaha o důkaz, že se udrží objem peněz. :ok: Jiná věc je ale aplikace v praxi u konkrétních tendrů konkrétních staveb. :ko:
Rozhodná vláda je taková, která začátkem roku "indexovala" o 10%. Polská vládní agentura tak třeba učinila. Následováno Irskem, Španělskem, pak docela pružně DE atd. Jsou vlády, kde se půlroku neuskutečnilo nic, včetně ČR, SR. (dnes je po 3/4 roku problémů s cenama vzorec, který se velmi pomalu uplatňuje v praxi) A tomu pak odpovídá stavební aktivita - tedy budoucí možnost rozvoje, když bude situace lepší (najednou nebude firem a lidí, stejný problém je dnes v leteckém průmyslu, gastro biznisu atp.).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od kalanis »

Arame, možná i víc. 2028 by měl být čerstvě dokončený obchvat Litomyšle. To znamená celá trasa z Jičína až do Svitav, možná až do Olomouce. O 511 mám v tu dobu stále jisté pochybnosti. To by se muselo stát něco hodně zásadního a pro odpůrce nepěkného, aby to prošlo.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

18500. příspěvek mi vyšel na ... načrtnutí výzev pro 2023+

Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury

publikováno: 12. srpen 2022
autor: Ing. Zbyněk Hořelica (ředitel SFDI)

celý článek je k dispozici zde: https://silnice-zeleznice.cz/financovan ... uktury-730
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Do výstavby a údržby tuzemských silnic a železnice navrhuje ministerstvo dopravy v příštím roce nalít 150,9 miliardy korun. Pokud návrh schválí kabinet a následně i Poslanecká sněmovna, znamenalo by to meziroční navýšení peněz do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o víc než 23 miliard korun.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_cfr
Mike
Příspěvky: 4983
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Mike »

což je méně než inflace...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
JakubMD
Příspěvky: 323
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od JakubMD »

Inflace je 20%?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Ta inflace, která se nás týká není 20%.
Stavební inflace je 2-3,5x nad všeobecní celkovou.
Tohle by ale nalilo MD. To ještě nic neznamená.

Je sice pravda že boty na dělníka vyjdou navíc jen 6%, ale pomůcky netvoří ani 0,5% nákladů. Zemní práce tedy stroje a nafta, stavební materiály a extra asfalty 35-56% i s jejich transportem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Resort dopravy má příští rok hospodařit s 83,6 miliardy Kč, meziročně o pětinu méně.
https://zdopravy.cz/resort-dopravy-ma-p ... ne-124890/
JakubMD
Příspěvky: 323
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od JakubMD »

Diaľničiar píše:Ta inflace, která se nás týká není 20%.
Stavební inflace je 2-3,5x nad všeobecní celkovou.
Tohle by ale nalilo MD. To ještě nic neznamená.

Je sice pravda že boty na dělníka vyjdou navíc jen 6%, ale pomůcky netvoří ani 0,5% nákladů. Zemní práce tedy stroje a nafta, stavební materiály a extra asfalty 35-56% i s jejich transportem.
No, já mám teda jiné údaje, asfaltové směsi cca o 30%, beton je plus mínus stejně. Ocel už je na loňských cenách atd, úplně se v tom však neorientuji, takže to nebudu rozprovat.

Spíše mě zaráží 2 články týden po sobě a místo 150 mld je najednou 84 mld, co to sakra je?
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Asi tak.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Když jsme u těch informací. Právě tak jak si některé vládní agentury namýšlí, že je vlastně po problémech, se odzrkadlí výsledek a sice bankrot vícero menších firem a nižší rozestavěnost. Proč? Protože první půlrok se mnoho pozastavilo a inflace tady rozhodně je. A ne, že "se stabilizovalo" atp. Je fakt, že byrokracie jede nadoraz a je snaha vytvářet stovky katalogových cen a srovnání, ale praxe je někde jinde. Většina západních států indexovala o 14-15% během 1. a 2.Q. Jen tady v tomto prostoru vyjma Polsko pak skoro nic. (nemluvě o tom, že regiony jsou na tom ještě hůř, nemají zájemce o jejich soutěže)

Obdobná, ne li horší situace je s budovama. Proč? Protože, když se nestaví, tak se nesplácí úvěry. Takže banky ruší úvěrové linky. Získat je od znova není snadné. Jináč řečeno, když si navrhnu, že se prodá byt k nějakému datumu, ale nestane se to, protože jsou a) drahší materiály b) nejsou ty materiály, tak ten byt neprodám a nemám peníze. Poradila si s tím jen část developerů a zdražení přesáhlo v průměru 35%. I to samozřejmě, část zájemců odpadla a nebyla ničím nahrazena. Ale pod cenu dnes nikdo stavět nebude.

Ale kéž by se situace stabilizovala až tak, že by byla ve výsledku cena o +20% vyšší proti cenám z 2019. Pro green deal v EU ale těžko. Zrovna u těch betonů, když už tedy. ;) (dekarbonizace betonů musí někdo zaplatit a teď se začíná používat a vím kde jsou ceny těchto materiálů, takže je zbytečné srovnávat "staré betony", když je v unii přestaneme používat)

Cena stavební oceli je stále vysoká. Situace se zlepší až v roce 2023. To není problematika, kterou lze rozepsat na jeden odsek. Pro nás by bylo dobré, když by se ještě více otřásl trh v Číně, protože musí tam silně klesnout dopyt. Prozatím klesl o asi 12%. Dokud bude čínská vláda masivně lít peníze do systému, tak se nedočkáme snížení napětí na trzích. Nadějné to ale. (samozřejmě s úpadkem v Číně přijdou zase jiné problémy) Existují srpnové náznaky směrující ke zlepšení, ale to neřeší ceny zakoupené oceli v posledních měsících. Nelze mít obojí: i plné pulty i nízké ceny = non stop stavět jako předtím. Takže v prostoru vícero států se výstavba zpomalila o desítky %, někde o menší podíl a o 5-10% se indexovalo, někde se indexovala ta činnost projektu, která se realizovala (nebudu zvedat technologie které jsou sice drahší, ale se budou instalovat v 2024) atd. Rozhodně to nemají ministerstva a úřady snadné. O tom bych mohl psát dny, vzhledem k poradenství pro komisi a udržitelnost veřejných investic. Katastrofa je všude tam, kde se 6 měsíců vymýšlelo jak to vymyslet. Takových států unie je naprosté minimum.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Jestli nebude rozpočet MD v roce 2023 tak 130 mld+ tak se IMHO nezahájí většina staveb, co jsou v plánu. Budeme rádi, když bude na D35. A z těch mají takřka jisté zahájení v roce 2023 úseky Hořice-Sadová, VM-Džbánov a Janov-Opatovec, což je dost. Jenže vedle toho je určitě potřeba i 0136 - asi jediná stavba v dohlednu potřebná stejně jako D35.
Mike
Příspěvky: 4983
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Mike »

možná drobné OT
stavební ocel je z 90% recyklát
většina šrotu se zpracuje právě na stavební ocel
ovšem hutě už nejedou moc na koks nebo uhlí...
takže ačkoli šrot je na cenovém minimu, jeho roztavení je naopak na maximu
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“