Financování výstavby dálnic
Re: Financování výstavby dálnic
Ty "modernizace" také nebudou připravené. Příprava staveb SŽDC je ještě horší než ŘSD. Takže peníze spíše půjdou jen na ty protihlukové stěny, opravy budov nádraží, nákupy vlaků a podobné věci. Každopádně pro financování dálnic je to špatná zpráva, ty peníze byly plánovány na stavby, které jsou nyní v přípravě. Buď ty peníze dodá stát nebo se bude muset omezit počet staveb. Část jich asi vypadne samo z důvodu pomalé přípravy, třeba D0 Běchovice - D1, která byla plánována na financování z tohoto zdroje. Ale i tak peníze budou chybět.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Ono to tak nevypadá. Tak to skutečně je a dokonce už 14. září 2020 o tom psal web zdopravy.Anonym píše:Takže to vypadá, že RRF opravdu nepůjde použít na silniční stavby, pouze železnice.
https://zdopravy.cz/havlicek-slibuje-bo ... ste-60392/
Na ministerstvu už v září věděli, že mají dva problémy:
- EU neuzná výdaje na rozestavěné stavby, silniční obchvaty, na opravy, údržbu a další výstavbu silniční sítě; to znamená, že pokud se plány mají uskutečnit, bude potřeba peněz ze státního rozpočtu a schodek státního rozpočtu bude zase o něco větší
- EU dá peníze na ty projekty, které uznala jako potřebné. Takové projekty ČR nemá připravené a proto hrozí, že peníze nevyčerpáme
Zase nám MD lhalo, tak jak to dělají jiná ministerstva v jiných věcech.
Re: Financování výstavby dálnic
Že by se alespoň rozhýbala stavba protihlukových stěn na D11 0-8 a mohlo se jezdit 3+3?
Re: Financování výstavby dálnic
Asi to byla ironie, ale kdyby náhodou ne , tak: si nemyslím, že ty PHS stojí na financování...
Jinak s čerpáním dotací to vidím popravdě stejně pesimisticky jako theodor. Místo toho, aby jsme se někam posunuli, tak se polovina narve do spotřeby nebo rozkrade a druhá polovina se ani nevyčerpe. Ale hlavně že máme národní investiční plán.
A jestli nebudou připravené ani ty "modernizace" tak už to bude v pr... úplně.
Jinak s čerpáním dotací to vidím popravdě stejně pesimisticky jako theodor. Místo toho, aby jsme se někam posunuli, tak se polovina narve do spotřeby nebo rozkrade a druhá polovina se ani nevyčerpe. Ale hlavně že máme národní investiční plán.
A jestli nebudou připravené ani ty "modernizace" tak už to bude v pr... úplně.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Na ex straně se popisuje dluh ČR.
Budu citovat noviny:
Státní dluh loni stoupl o 410 miliard korun na rekordních 2,05 bilionu korun. V tiskové zprávě o tom v pátek informovalo ministerstvo financí. Za nárůstem státního dluhu v roce 2020 je zejména vydávání státních dluhopisů, mimo jiné kvůli pokrytí schodku loňského státního rozpočtu, který byl s 367,4 miliardy korun nejvyšší od vzniku ČR. Na každého Čecha hypoteticky připadá dluh zhruba 191 000 korun.
MF dále informovalo, že v poměru k HDP státní dluh loni stoupl z 28,5 procenta na 36,5 procenta HDP.
Ano, dluh se zvedl o bezmála 30%, ale ve výsledku je daleko od (i) zadané hodnoty 55% (kterou lze upravit).
Financování dluhu je o jiném: MF loni potřebovalo na financování dluhu 646,3 miliardy korun. Ale to se ví, že staré dluhy se financují těmi novými.
Líbí se mi, že ČR umí nabízet dluhopisy pro obyvatelstvo. Je to jako v těch starých českých filmech; MF také loni pokračovalo v prodeji státních dluhopisů občanům. Lidé si tak loni nakoupili tzv. Dluhopis Republiky za 15,1 miliardy korun.
Ani když by se ČR zadlužila letos stejně vysoko, tak to nedosáhne zmiňované hodnoty 55% výkonu ekonomiky. Stále to má být min. 10% pod tím. A pokud to má být v dalším období jinak, tak je nutno posilnit ekonomiku investicemi ze strany státu, protože pak opravdu za dalších 10 let ten sociální standard jednoduše upadne, bez ohledu na ta fakta, že ani dnes není nic moc.
Investice ze strany státu se dají podpořit jen 2 způsobama; nepřímo snížit některé daně a poplatky, aby se zajistilo investování ze soukromého sektoru a nastartoval sektor živnostníků a přímé do infrastruktury; do regionů do staveb všeho druhu, což mj. dává ihned práci a přináší efekt. Ať mi nikdo nemluví, že je malý zásobník prací napříč stát. To nemusí být nevyhnutně nové liniové stavby jako dálnice, kde právě dosáhnout okamžitou realizaci v tom roce je nad lidské síly. (obzvlášť, když se o tom dekádu jen mluví)
Budu citovat noviny:
Státní dluh loni stoupl o 410 miliard korun na rekordních 2,05 bilionu korun. V tiskové zprávě o tom v pátek informovalo ministerstvo financí. Za nárůstem státního dluhu v roce 2020 je zejména vydávání státních dluhopisů, mimo jiné kvůli pokrytí schodku loňského státního rozpočtu, který byl s 367,4 miliardy korun nejvyšší od vzniku ČR. Na každého Čecha hypoteticky připadá dluh zhruba 191 000 korun.
MF dále informovalo, že v poměru k HDP státní dluh loni stoupl z 28,5 procenta na 36,5 procenta HDP.
Ano, dluh se zvedl o bezmála 30%, ale ve výsledku je daleko od (i) zadané hodnoty 55% (kterou lze upravit).
Financování dluhu je o jiném: MF loni potřebovalo na financování dluhu 646,3 miliardy korun. Ale to se ví, že staré dluhy se financují těmi novými.
Líbí se mi, že ČR umí nabízet dluhopisy pro obyvatelstvo. Je to jako v těch starých českých filmech; MF také loni pokračovalo v prodeji státních dluhopisů občanům. Lidé si tak loni nakoupili tzv. Dluhopis Republiky za 15,1 miliardy korun.
Ani když by se ČR zadlužila letos stejně vysoko, tak to nedosáhne zmiňované hodnoty 55% výkonu ekonomiky. Stále to má být min. 10% pod tím. A pokud to má být v dalším období jinak, tak je nutno posilnit ekonomiku investicemi ze strany státu, protože pak opravdu za dalších 10 let ten sociální standard jednoduše upadne, bez ohledu na ta fakta, že ani dnes není nic moc.
Investice ze strany státu se dají podpořit jen 2 způsobama; nepřímo snížit některé daně a poplatky, aby se zajistilo investování ze soukromého sektoru a nastartoval sektor živnostníků a přímé do infrastruktury; do regionů do staveb všeho druhu, což mj. dává ihned práci a přináší efekt. Ať mi nikdo nemluví, že je malý zásobník prací napříč stát. To nemusí být nevyhnutně nové liniové stavby jako dálnice, kde právě dosáhnout okamžitou realizaci v tom roce je nad lidské síly. (obzvlášť, když se o tom dekádu jen mluví)
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
To snad nikdo ani neříká. Česká republika je velmoc ve vizích, koncepcích, politikách a strategiích. Není to jen zásluha Čechů. Hotový poklad je Národní Investiční Plán.Diaľničiar píše: Ať mi nikdo nemluví, že je malý zásobník prací napříč stát.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Do fondu pocovidové obnovy půjde 191 miliard, řekl poslancům Havlíček
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/32 ... -po-covidu
Na předchozích setkání se podle něj například dohodlo, že na digitální transformaci má jít 28,2 miliardy korun, na fyzickou infrastrukturu a takzvanou zelenou transformaci 80 miliard a objem peněz na vzdělávání a trh práce vzrostl na 41 miliard korun.
Když i ne na zcela novou výstavbu, tak bych dobudoval PHS, ekodukty, oplocení, IT, aby ta stávající síť odpovídala co nejvyšším normám. Jde to navíc snadněji tendrovat a uživí se na tom mnoho lokálních firem a poboček větších a nejen stavebních. Ale to dávám jen jako nástřel, protože detaily tohoto balíku neznám.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/32 ... -po-covidu
Na předchozích setkání se podle něj například dohodlo, že na digitální transformaci má jít 28,2 miliardy korun, na fyzickou infrastrukturu a takzvanou zelenou transformaci 80 miliard a objem peněz na vzdělávání a trh práce vzrostl na 41 miliard korun.
Když i ne na zcela novou výstavbu, tak bych dobudoval PHS, ekodukty, oplocení, IT, aby ta stávající síť odpovídala co nejvyšším normám. Jde to navíc snadněji tendrovat a uživí se na tom mnoho lokálních firem a poboček větších a nejen stavebních. Ale to dávám jen jako nástřel, protože detaily tohoto balíku neznám.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
- Pirát František Kopřiva zdůraznil, že plán nemá být o „porcování medvěda“, peníze by měly jít do konkurenceschopných oblastí s vysokou přidanou hodnotou.Diaľničiar píše:Do fondu pocovidové obnovy půjde 191 miliard, řekl poslancům Havlíček
- Komunista Vojtěch Filip návrh vznikal jako sbírka přání jednotlivých resortů a účelových skupin.
- Okamurovec Jiří Kobza uvedl, že evropský plán mu připomíná rychlou půjčku přičemž se neví, kdo ji splatí. Zadlužování je podle něho třeba zastavit.
- Martin Baxa (ODS) nabádal k tomu, aby se s penězi vzhledem k nutnosti jejich následného splacení zacházelo obezřetně.
Re: Financování výstavby dálnic
Související i když zdánlivě nesouvisející.
https://zdopravy.cz/evropsky-parlament- ... -5g-86064/
Jsem zvědav, jestli tohle období využijeme tyto peníze na "ty velké dopravní projekty" (s přeshraničním přesahem) nebo klasicky na naše "modernizace" a na velké projekty nezbude.
https://zdopravy.cz/evropsky-parlament- ... -5g-86064/
Jsem zvědav, jestli tohle období využijeme tyto peníze na "ty velké dopravní projekty" (s přeshraničním přesahem) nebo klasicky na naše "modernizace" a na velké projekty nezbude.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Na dálnice půjde jen část, do ČR se dostane zlomek. To nestojí za řeč. Do železnic ale ano.
EP mj. ale usnadnil aplikaci projektů TEN-T sítě.
EP mj. ale usnadnil aplikaci projektů TEN-T sítě.
Re: Financování výstavby dálnic
Hlavně aby aplikaci TEN-T usnadnili ekoteroristi...
Re: Financování výstavby dálnic
kote: přesně tak, za mě PS: pokud poslanci nepřehlasují veto senátu ohledně rekodifikace stav. práva, tak je to na neboť to náramně hraje ekoteroristům do karet ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Financování výstavby dálnic
Re Bumbík: A jaká je šance, že to poslanci udělají? A Jak rychle? Popohání je k tomu alespoň někdo?
Re: Financování výstavby dálnic
to Dialničiar: Samozřejmě jsem to tak myslel, že z tohoto půjde na železnici a proto zbyde o něco více ze státního na dálnice. Ale ještě důležitější je to, aby se tyto peníze využily na projekty, které nás někam posunou a nefinancovaly se z toho klasicky opravy nazývané modernizace - tím mám na mysli právě tu železnici. Opravy lokálek z horní dolní v tomhle nemají co dělat.
ad stavební zákon: šance na to, že se to stihne rozseknout do voleb, je IMHO slušná. Je to jeden z hlavních taháků Andreje v předvolebním boji, jedna z věc, kterou může potom prezentovat za dotaženou. Přehlasování senátu bude ovšem horší. ANO bude muset vyjednat větší podporu, SPD jí už stačit nebude .. bude muset přesvědčit více socanů. Z opozice se podle mě k tomu nikdo neuchýlí teď před volbami. To zase jako musíme uznat, že by asi bylo řezání větve, když to právě jejich senátoři jednomyslné odmítli.
ad stavební zákon: šance na to, že se to stihne rozseknout do voleb, je IMHO slušná. Je to jeden z hlavních taháků Andreje v předvolebním boji, jedna z věc, kterou může potom prezentovat za dotaženou. Přehlasování senátu bude ovšem horší. ANO bude muset vyjednat větší podporu, SPD jí už stačit nebude .. bude muset přesvědčit více socanů. Z opozice se podle mě k tomu nikdo neuchýlí teď před volbami. To zase jako musíme uznat, že by asi bylo řezání větve, když to právě jejich senátoři jednomyslné odmítli.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Dnes: Právě výstavba dopravní infrastruktury by se podle vlády měla stát jedním z klíčových impulzů pro tuzemskou ekonomiku po koronavirové krizi. Tomu odpovídá i letošní rozpočet 61 miliard korun, se kterým Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hospodaří. Jde o nejvyšší částku v historii organizace.
Co dál: Ve výhledech pro příští dva roky jsou plánované rozpočty zatím nižší, dá se však očekávat, že je vláda ještě upraví. Stát bude muset v následujících letech při financování staveb řešit krátící se přísun peněz z evropských fondů. PPP max. nahradí EU fondy. O zvýšení nemůže být ani pomyšlení. A pokud výhled je již takový, tak lze snít o maximalizaci výdajů do dopravy o další desítky mld. Kč ... respektivě většina půjde do železnic.
Článek samotný je zase částečně tendenční. Srovnávat délku PL dálniční sítě s tou českou jen tím, že ta PL je již delší, tak to je nicneříkající numero. To je to stejné jako uvádět neustále, že Čína má již největší dálniční síť, větší než USA. Zapomíná se na další fakta, nejen km. Když už, zaměřil bych se na nedaleké Maďarsko ...
Když letos 47 a dalším rokem 26 km, tak to je průměr 37 km. Za 30 let stát dostaví stávající síť. Již mluví o nadstavbě ...
Naděje vlévaná neustále do občanů:
*již se formují plány ...
*již se zrychluje administrativní proces ...
*již máme nové finanční schéma ...
*jeden ze 4 let se otevře výrazný nadprůměr a k tomu se neustále vracet ...
*rekordní rozpočet ...
*co bude (až já tady ani nebudu vládnout), ale musí to být, my k tomu vytváříme nejlepší předpoklady
A roky jdou ...
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=226&t=7181
Co dál: Ve výhledech pro příští dva roky jsou plánované rozpočty zatím nižší, dá se však očekávat, že je vláda ještě upraví. Stát bude muset v následujících letech při financování staveb řešit krátící se přísun peněz z evropských fondů. PPP max. nahradí EU fondy. O zvýšení nemůže být ani pomyšlení. A pokud výhled je již takový, tak lze snít o maximalizaci výdajů do dopravy o další desítky mld. Kč ... respektivě většina půjde do železnic.
Článek samotný je zase částečně tendenční. Srovnávat délku PL dálniční sítě s tou českou jen tím, že ta PL je již delší, tak to je nicneříkající numero. To je to stejné jako uvádět neustále, že Čína má již největší dálniční síť, větší než USA. Zapomíná se na další fakta, nejen km. Když už, zaměřil bych se na nedaleké Maďarsko ...
Když letos 47 a dalším rokem 26 km, tak to je průměr 37 km. Za 30 let stát dostaví stávající síť. Již mluví o nadstavbě ...
Naděje vlévaná neustále do občanů:
*již se formují plány ...
*již se zrychluje administrativní proces ...
*již máme nové finanční schéma ...
*jeden ze 4 let se otevře výrazný nadprůměr a k tomu se neustále vracet ...
*rekordní rozpočet ...
*co bude (až já tady ani nebudu vládnout), ale musí to být, my k tomu vytváříme nejlepší předpoklady
A roky jdou ...
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=226&t=7181
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
No jo, něco před osmi roky slíbili a lidi jim to uvěřili. Dnes už víme, že nemakají a že ty Dálnice, dálnice, dálnice jen tak nebudou.Diaľničiar píše: Naděje vlévaná neustále do občanů:
*již se formují plány ...
*již se zrychluje administrativní proces ...
*již máme nové finanční schéma ...
*jeden ze 4 let se otevře výrazný nadprůměr a k tomu se neustále vracet ...
*rekordní rozpočet ...
*co bude (až já tady ani nebudu vládnout), ale musí to být, my k tomu vytváříme nejlepší předpoklady
A roky jdou ...
Dnes už obtížně realizovatelný věci raději neslibují; stačí jenom do roztrhání těla přidávat důchodcům.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Takové krásné vlákno a zrovna teď žádné příspěvky. Zřejmě by to byly jenom spekulace, ale všichni nějak cítíme, že s těmi financemi to moc slavné nebude. Ve volebních programech asi něco bylo. Jisté je, že na masívní výstavbě dálnic nikdo kampaň nepostavil; na rozdíl od roku 2017. Jasněji bude po koaliční smlouvě a programovém prohlášení vlády.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Koaliční program:
1) na konci volebního období bude podíl deficitu státního rozpočtu na HDP menší než 3 %
2) výdaje na obranu stoupnou na 2% HDP
3) nebude se škrtat v sociální oblasti
1) na konci volebního období bude podíl deficitu státního rozpočtu na HDP menší než 3 %
2) výdaje na obranu stoupnou na 2% HDP
3) nebude se škrtat v sociální oblasti
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
....a taky: snížíme zdravko/socko, zvýšíme slevu na poplatníka (volná parafráze).... takže bude nějaké ministerstvo pro nalezení perpetua mobile?
papír holt snese všechno.
papír holt snese všechno.
Re: Financování výstavby dálnic
To určitě bude to Bartošovo "pro místní rozvoj a digitalizaci"1975 píše:takže bude nějaké ministerstvo pro nalezení perpetua mobile?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 58#p227858martini píše:Chlapi, rozpočtová situace je výrazně horší, než se může zdát, ty peníze z RRF nejspíše na dálnice nepůjdou vůbec použít, rozpočet SFDI ve výhledu není vůbec jisté, že bude dodržen, jsou to spíše zbožná přání, jakkoliv chápu, že musí být smutné to takto na rovinu slyšet. OPD3 co se týče dálnic bude tak minimalistické, že by nestačilo ani ...
Potvrzeno v dnešních Událostech na ČT; výstavba dálnic bude více závislá na národních zdrojích. Brusel nechápe, že tu ještě řešíme dálnice. Vlastně to nechápe ani taková Varšava.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
Proč to nepíšeš zkratkou? )martini píše:To určitě bude to Bartošovo "pro místní rozvoj a digitalizaci"1975 píše:takže bude nějaké ministerstvo pro nalezení perpetua mobile?
Re: Financování výstavby dálnic
Už se pomalu asi chystá to, co jsme všichni trochu čekali. Beru to možná i jako dobrou zprávu, protože se na to republika může/bude muset nachystat předem - že na dálnice půjdou peníze jen ze státního a z EU to půjde na koleje.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/33 ... o-programu
1975:
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/33 ... o-programu
A myslím, že nás čeká nevyhnutelné PPP na část D35, jinak se ta dálnice do roku 2030 nedokončí.Jeden ze dvou projektů, na který už v příslušné části Operačního programu doprava 2 nezbyly evropské peníze, je stavba obchvatu Frýdku-Místku za 1,77 miliardy korun. Už teď je přitom budování obchvatu zpožděno o tři čtvrtě roku. Druhým projektem, který nebude z evropských peněz proplacen, je silnice I/68 Třanovice–Nebory za 2,15 miliardy korun.
1975:
Re: Financování výstavby dálnic
Diví, že nemají peníze z OPD II, což byla minulá EU sedmiletka 2014-2020. To ale museli vědět předem, tento program je předem dán a jeho parametry se nemění. Problém je, že RRF se nedá použí na silnice a OPD III neboli další EU sedmiletka 2021-2027 ještě schválená není.Aram96 píše:Už se pomalu asi chystá to, co jsme všichni trochu čekali. Beru to možná i jako dobrou zprávu, protože se na to republika může/bude muset nachystat předem - že na dálnice půjdou peníze jen ze státního a z EU to půjde na koleje.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/33 ... o-programu
A myslím, že nás čeká nevyhnutelné PPP na část D35, jinak se ta dálnice do roku 2030 nedokončí.
1975:
Takže OPD II vyčerpán, RRF nula a OPD III v nedohlednu a možná se bude moci použít jen na železnice. Takže finance z EU nula.
S PPP to bude také složitější. Koncesionář si na stavbu bere úvěr, který je mu následně splácen státem po dobu třeba 25 let. Jenže ČNB zvedla jen za posledních několik měsíců základní sazbu o 2%. Tendr na PPP D4 byl v době, kdy se dal získat úvěr v pohodě pod 2%, nynější PPP by bylo minimálně se sazbou o 2% vyšší. Rozdíl 2% a 4% pro koncesionáře znamená, že zaplatí splátku na 25 let o 25% vyšší. Takže výsledná splátka, kterou bude stát splácet bude také vyšší. ČNB navíc tvrdí, že se zvyšováním sazeb neskončila, ona totiž nemá jinou možnost jak s inflací bojovat a zajistit měnovou stabilitu je hlavní úloha ČNB.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p244079krtek700 píše:...rozpočet SFDI má být nějakých 130 mld. každý rok, OPD3 je 130 mld. na nějakých 7 let.
- v období, kdy roste ekonomika není problém i těch 130 mld
- ekonomika rostla i před rokem 2020, ale výdaje SFDI nepřesáhly 100 mld
- ještě, že nejsem jízlivý; to bych si myslel, že nárůst byl vyvolán krajskými a sněmovními volbami
- bylo by férové uvést všechny příjmy, které nejsou národní
- např. v roce 2021 budou tyto "evropské" příjmy 37 mld. z 127 mld. SFDI, t.j. téměř 30 %
- když k těmto "evropským" příjmům přidám povinnou spoluúčast státního rozpočtu, vychází mi, že bude problém peníze smysluplně utratit (nejsou připraveny projekty na železnici-VRT)