blok info
SEVERNÍ SILNIČNÍ OSA KRÉTY BOAK:
Fáze B začíná v Chania-Hersonissos - jaké projekty budou provedeny po částech
Začíná fáze B soutěže o největší část BOAK, od Chanie po poloostrov. Rozhodnutím Ministerstva infrastruktury a dopravy bylo schváleno vydání výzvy k podávání závazných nabídek ve velkém výběrovém řízení.
Projekt stojí 1,1 miliardy eur a finance budou čerpány z NSRR 2021-2027 a Fondu obnovy. Fáze A začala 18.10.2018 s následujícími schématy: 1.AKTOR KONCESE, 2.TERNA, 3.AVAX, 4.VINCI, 5.K/X MYTILINEOS-INTERTOLL.
Projekty rovněž počítají s modernizací stávajících nerovných křižovatek v Chanii, Rethymnu a Heraklionu. V budoucnu se plánuje prodloužení silnice na západ až do Kissamosu, protože se plánuje aktivace opce v nabídkovém řízení na koncesi, a na východ do Sitie.
Trasa Chania-Heraklion bude trvat pouhých 70 minut, zatímco trasa Chania-Agios Nikolaos bude trvat přibližně 100 minut. Nová dálnice bude bezpečná, protože bude obsahovat bezpečnostní bariéry jak mezi dopravními proudy, tak po stranách osy. Maximální rychlost, kterou bude moci řidič vyvinout, bude na některých místech činit 130 km/h, stejně jako ve zbytku republiky. Předpokládá se, že mýtné bude proporcionální (tj. zpoplatnění kilometrů ujetých řidičem).
Chania-Hersonissos: Projekty podle sekcí
Obchvat Chanie
Obchvat Chanie zahrnuje tři nerovné křižovatky ve Vamvakopoulos, Mournies a Souda. Projekt byl postaven se dvěma jízdními pruhy v každém směru a bezpečnostním svodidlem. Náklady na modernizaci projektu dosahují 8 milionů eur.
Souda-Kalyves
Tunel o délce 1,22 km a dva mosty o celkové délce 1,09 km tvoří úsek Souda-Kalyves. Délka dálnice je 11 kilometrů a délka vedlejší sítě se odhaduje na 8,9 kilometru. Nová sekce zahrnuje 3 nerovné křižovatky v Platani, Aptera a Kalami.
Kalyves – Agioi Pantes
Součástí ražby v úseku Kalyves – Agioi Pantes je 230 metrů dlouhý tunel a 250 metrů most. V úseku se počítají se dvěma nerovnými křižovatkami v Kalyves a Agios Pantes a také s boční sítí o délce 12,9 km. Náklady na stavbu jsou 41 milionů eur.
Agioi Pantes-Vryses
Dvě nerovné křižovatky ve Vamos a Vryses zahrnují úsek Agioi Pantes - Vryses. V úseku se počítá s boční sítí o délce 6,42 kilometru, přičemž náklady na výstavbu dosahují 19 milionů eur.
Vryses-Petres-Atsipopoulos
Pět tunelů o délce 4,59 km a 8 mostů o délce 2,23 km tvoří úsek BOAK, Vryses – Petres – Atsipopoulos. Na úseku je plánováno pět nerovných křižovatek, z toho dvě v Georgioupoli, jedna v Episkopi a dvě v Gerani. Náklady na stavbu činí 207,44 milionů, náklady na vyvlastnění 24 milionů.
Obchvat Rethymna
Nový obchvat Rethymna zahrnuje tři nerovné křižovatky v Atsipopoulos, Tymbaki a Amari. Projekt již byl postaven se dvěma jízdními pruhy v každém směru a bezpečnostním svodidlem. Náklady na jeho modernizační práce se odhadují na 7,8 milionu.
Exantis-Fodele-Linoperamata
Úsek Exantis-Fodele-Linoperamata tvoří celkem 5 tunelů o délce 3,19 km a 18 mostů o délce 3,08 km. Nerovných křižovatek je celkem 8, konkrétně v Exanti, Bali, Almyrida, 2 v Sisses, Fodele, Agia Pelagia a Paleokastro. Délka dálnice je 36,18 km, přičemž vedlejší síť přesahuje 35 km.
Linoperamata – Gournes
Silnice se dvěma jízdními pruhy v každém směru a dělícím parapetem bude silnice z Linoperamaty do Gournes. Studie počítá s celkem 8 nerovnými křižovatkami v Linoperamata, Gazi, Mesaras Street, Papanastasiou Avenue, Katsamba, Aerodrome, Kartero a Anopoli, které budou vybudovány v rámci modernizace sítě. Náklady na modernizační práce se odhadují na zhruba 32 milionů eur, vyvlastnění se odhaduje na 750 tisíc.
Gournes - Chersonissos
Tři nerovné křižovatky v Gournes, nové mezinárodní letiště a Kasteli, trasa z Gournes do Hersonissos zahrnuje. Nová trasa bude také obsahovat dva jízdní pruhy v každém směru a bezpečnostní bariéru.
Dálnice Egnatia: pokrok s nevyřešenými problémy, koncesní smlouva má být podepsána v roce 2023
Výběrové řízení na koncesi Egnatia Odos postupuje krok za krokem, protože jsme ve fázi dokončování přípravy jak dodavatelského schématu, tak Egnatia Odos. Připomeňme, že z příslušného výběrového řízení zvítězilo schéma GEK TERNA-EGIS PROJECTS.
Původního cíle uzavření ze strany HRADF do roku 2022 nebylo dosaženo kvůli nevyřešeným problémům s přijetím osy a dokončením předsmluvního období.
Nyní je podle informací cílem, aby k finančnímu uzavření došlo do roku 2023 a v době, která bude pravděpodobně po celostátních volbách. HRADF již v rozpočtu na rok 2023 predikuje příjmy ve výši 1,9 miliardy eur, z nichž největší část se týká příjmů z koncese Egnatia Odos.
V současné době existuje několik nedodělků, které by měly být dokončeny. Nejdůležitější z nich jsou licencování tunelů Egnatia Odos kompetentním Úřadem pro veřejné tunely, zahájení provozu všech mýtných stanic, stanovení výše mýtného, dokončení finančního modelu založeného na dnešní úrokové realitě, zahájení provozu všech mýtných stanic, stanovení výše mýtného, dokončení finančního modelu podle dnešní úrokové reality. atd.
Zde stojí za zmínku ohledně provozu mýtných stanic, jsme velmi blízko uzavření tohoto nevyřešeného problému. Podle informací dnes funguje celkem 18 frontálních stanic a celkem 36 ze 40 bočních.
Po dokončení nevyřízených záležitostí bude smlouva uzavřena a zaslána ke schválení Účetnímu dvoru, přičemž poté proběhne známý proces ratifikace Parlamentem a podpisu smluvního balíčku s finančním uzavřením.
GEK TERNA: „Královna“ dálnic
Koncese Egnatia Odos ze strany TAIPED bude také znamenat výběr nejvyšší ceny v historii fondu, která se blíží 1,5 miliardám eur. Projekt GEK TERNA – Egis Projects bude zajišťovat správu a provozování dálnice Egnatia Odos a jejích tří vertikálních silničních os po dobu 35 let.
Důležitý bude i stavební objekt, kterého se koncesionář ujme. Tou hlavní je modernizace dálnice v úseku Chalastra-Evzoni, včetně náročné údržby osy, modernizace tunelů atd.
Projekt GEK TERNA – Egis Projects obdrží od společnosti Egnatia Odos SA hlavní osu 658 kilometrů z Igoumenitsa do zahrad Evros, ale také 3 vertikální osy o délce 225 kilometrů. Jsou to osy Thessaloniki-Evzoni, Kastoria-Krystallopigi a Thessaloniki-Promahonas.
S touto koncesí se GEK TERNA stává „královnou“ dálnic, protože zvládne přes 1 500 kilometrů po celém Řecku. Kromě 883 kilometrů Egnatia spravuje jako koncesionář Jónská os (Antirrio-Ioannina), os Nea (Metamorphosis-Skarfeia), os Kentriki E65 (Skarfeia-Raches a Xyniada-Trikala) (Elefsina-Patra).
TERNA zároveň zahájila výstavbu jižní části E65 Lamia-Xyniada, severní části E65 Trikala-Egnatia a podílí se také na výstavbě Patras-Pyrgos).
Brzy bude zahájeno výběrové řízení na jeden z největších silničních projektů na Peloponésu
PPP tendr na silniční osu Kalamata-Pylos-Methoni chystá velký krok v prosinci. Podle informací začátkem měsíce dojde k finalizaci dočasného dodavatele a následně k sepsání smlouvy a jejímu odeslání ke schválení kontrolnímu soudu.
Jedná se o největší silniční projekt na jižním Peloponésu a druhý největší pro širší region, po Patra-Pyrgos. Pokud nedojde k dalším prodlevám, může být smlouva o PPP podepsána v prvním čtvrtletí roku 2023.
Schématem je AKTOR CONCESE- INTRAKAT , který se dokázal prosadit v příslušném výběrovém řízení. Připomeňme, že výběrové řízení projektu bylo zahájeno 19. června 2019 vyjádřením zájmu. Jeho trvání bylo stanoveno na 30 let, z nichž čtyři se týkají doby výstavby. Náklady na projekt s odpovídající DPH za celé období byly odhadnuty na 312,23 milionů eur.
Doba trvání smlouvy o PPP bude 360 měsíců (30 let). Splácení projektu bude provedeno prostřednictvím plateb za dostupnost nebo jiných splátek během doby provozu.
Je třeba poznamenat, že projekt zahrnuje:
*Zlepšení a modernizace přibližně 20 km stávajících silnic,
*Výstavba nové tepny v délce cca 30 km,
*Adaptace a zlepšení 7 km vertikální silniční sítě,
*Výstavba nové vedlejší silniční sítě v délce 40 km,
*Stavba 12 mostů
*Mnoho doprovodných technických prací, jako jsou mimoúrovňové křižovatky, hydraulické práce, opěrné zdi atd.
*Výstavba 15 km místních příjezdových komunikací.
Co se bude stavět?
Silniční osa Kalamata-Pylos-Methoni je dlouhá 49 kilometrů a byla ministerstvem infrastruktury a dopravy označena jako součást sekundární národní sítě země.
Přesněji řečeno, úsek Pylos-Methoni patří do státní silnice č. 9, Kalo Nero-Pylos-Methoni a úsek Pylos- Kalamata na státní silnici 82, Sparti-Kalamata-Messini-Velika-Hatzi-Pylos.
Úsek 1: Kalamata-Rizomylos v délce 16,4 km (vjezd Kalamata-Asprochoma-Messini, obchvat Messini, spojení Messini Exit-Velika se schválenou studií pro úsek silnice Rizomylos-Pylos).
Úsek 2: Rizomylos-Pylos 24,4 km dlouhý (Rizomilos-Soulinari a Soulinari-Pylos).
Úsek 3: Pylos-Methoni, 7,9 km dlouhý (Pylos-Junction Finikountas-Methoni).
Detailněji jsem o tomto projektu psal tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 39#p188139 (jináč je to sledovaný projekt v tématu)
Podepsána smlouva na část jednoho z největších silničních projektů v severním Řecku
Podle zdrojů byl podepsán velký silniční projekt na modernizaci vertikální osy Drama-Kavala, jeden z největších silničních projektů v severním Řecku. Zhotovitelem je program INTERKAT-TEKAL s diskontní sazbou 14 %. Slavnostní podpis smlouvy se uskutečnil v kancelářích Egnatia Odos SA. v Thermi dne 24. října. Je to další velký projekt, který společnost předkládá, a to v rekordním čase od výběrového řízení na projekt.
Připomeňme, že soutěž začala právě před 5 měsíci, 23. června, a nabídky byly otevřeny 30. dne téhož měsíce. Realizátorem a zadavatelem je Egnatia Odos SA Připomeňme, že v tuto chvíli na úrovni výběrových řízení na velké projekty stále běží další projekt na úsek na vertikální ose Xanthi-Synora.
Letos na to Egnatia Odos SA „šlápla“, protože během léta dodala dva projekty, které byly pro Soluň dlouho opožděné. Máme na mysli „osiřelý kilometr“ osy Moudania-Potidaia, zatímco osa Thermi-Galatista byla také dokončena. Zároveň dokončila tři důležité soutěže, jednu na tunel Kleisouras a druhou na výše zmíněný Drama-Kavala a třetí na obchvat Provatony, který završuje vertikální osu Ardano-Ormenio.
Na úrovni velkých silničních projektů Egnatia Odos stále provozuje silniční spojení mezi přístavem Soluň a dálniční sítí země. Očekává se, že projekt bude dokončen na začátku roku 2024.
Drama-Kavala: První sekce, která má být upgradována
V této zakázce je předmětem projektu modernizace úseku Krinides-Stavros v délce 8,2 km. Tento úsek je napojen na stávající státní silnici „Drama – Kavala“ západně od osady Krinides a směřuje na jih – jihovýchod končící na staré státní silnici Eleftheroupoli – Kavala západně od osady Stavros.
Náklady na projekt se odhadují na 60,76 milionů eur včetně DPH (49 milionů bez DPH). Doba trvání projektu byla odhadnuta na 30 měsíců ode dne podpisu smlouvy. Projekt je financován z Programu veřejných investic – spolufinancovaná část – jelikož je součástí operačního programu NSRR 2014-2020 „Východní Makedonie & Thrákie.
Jaká je vertikální osa Drama-Kavala
Vertikální osa „Serres – Drama – Kavala“ (E-61) je součástí řecké transevropské silniční sítě (Transevropská osa 22 – silniční síť ve fázi návrhu, rozšířena) a spojuje vertikální osu „Thessaloniki – Serres – Promahona se Serres, Drama a Kavala a v širším měřítku s Port of Kavala, končící na U/J Ag. Sylla na Egnatia Odos. Silniční úsek E-61 z Drama do Kavaly (úsek 61.5) je nová čtyřproudá rychlostní silnice o průřezu 17,0 m po nejdelší délce, která obchází osady Choristi, Agios Athanasios, Lydia, Krinides, Polystylo , Amygdaleonas a končí v U/J Ag. Sylla ulice Egnatia.
Co se bude stavět?
Podrobněji se stavba týká silničního dílčího úseku "Agios Athanasios - Krinides" (61.5.2) z polohy Km. 5+879 do polohy Km 8+700,00 a silničního podúseku „Krinides – Ag. Syllas“ (61.5.3) podle Km. pozice. 0+000 (ztotožňuje se s polohou Km. 8+700,00 oddílu 61.5.2) do polohy Km. 5+440, včetně vjezdových a výjezdových větví v tepně křižovatek Krinido a Stavros tak, aby byl úsek po uzavření funkční a navazoval na stávající státní silnice „Drama – Kavala“ a „Eleftheroupolis – Kavala“.
Zdroj: ministerstvo infrastruktury a dopravy