Švýcarsko

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Pro zajištění provozní kapacity se 1. použilo mobilní mostní zařízení a sice na A1 nedaleko MÚK Luterbach (A1xA5). Takže nyní jezdí nad a pod úrovní staveniště.

https://www.solothurnerzeitung.ch/news- ... ld.2274147
https://www.solothurnerzeitung.ch/aarga ... ld.2167298

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno 10/2021:
Diaľničiar píše:Dostavba 2. tunelové roury pro silniční tunel Gotthard a s tím spojené investice

https://www.geplus.co.uk/news/landmark- ... 1-10-2021/
https://lenews.ch/2021/09/30/work-start ... ad-tunnel/
https://www.globalconstructionreview.co ... -tunnel-u/

Všeobecně se náklady na realizaci 2. roury očekávají kolem 2,84 mld. CHF. Z toho více než 2/3 půjdou na zhotovení 2. roury, která by měla být hotová v roce 2029. Poté se začne s rekonstrukcí původní, která by měla být hotová v roce 2032. K tomu přináleží další práce a technologie, takže celková částka se pak pohybuje kolem těch v propočtu 3 mld. USD. Přípravné práce se již realizují.

https://www.tio.ch/ticino/attualita/158 ... o-i-lavori
https://galleriasangottardo.ch/news/pri ... ostruzione

web stávajícího tunelu: https://www.gotthard-strassentunnel.ch/de/mitteilungen/
web dostavby: https://gotthardtunnel.ch/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Dne 1.7. se do provozu odevzdala 3. roura tunelu Belchen na A2, jižně od Basel.
https://www.oltnertagblatt.ch/solothurn ... ld.2300782

foto: https://www.flickr.com/photos/chriszwolle/50198533933/

Belchen Tunnel je 3 180 metrů dlouhý tunel procházející pohořím Jura, je nejdelším tunelem A2 v severním Švýcarsku. Byl dokončen v roce 1970 a vyžaduje zásadní opravu. Třetí tubus byl postaven tak, aby mohl být renovován, aniž by bylo nutné snížit kapacitu dálnice. Průměrná AADT je asi 61 000. Dlouhodobé uzavření tubusu by jinak způsobilo obrovské dopravní problémy.

:arrow: Slavnostní zahájení stavby se konalo dne 1.7. u příležitosti zahájení stavby obchvatu Cham a Hünenberg v kantonu Zug. To by sloužilo hlavně dopravě s cílem v Chamu a jeho okolí, protože blízké dálnice obsluhují dopravu. Ve skutečnosti bude postaven hned vedle A4/A14. Pravděpodobně by to přesunulo Hauptstrasse 4 na nový obchvat, takže Cham získá centrum s nízkou dopravou. Dokončení je plánováno na rok 2027.

https://www.zg.ch/behoerden/baudirektio ... huenenberg

Obrázek

:arrow: Záchranný tunel tunelu Great St Bernard byl slavnostně otevřen, o 5 let později, než bylo plánováno.
https://www.tio.ch/svizzera/cronaca/159 ... ugurata-sa
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

silniční reportáž

Inteligentní povrch vozovky v tunelu

Techniky inteligentní výstavby silnic byly použity v nejširším tunelu ve Švýcarsku. Efektivní provoz a logistika byly vyžadovány pro dláždění šířky 11,5m v tunelu Gubrist a dodavatel Marti AG Solothurn Bauunternehmung dobře využil technologii Vögele WITOS Paving Plus k optimalizaci své práce na projektu.

Asphalt Paving, Compaction & Testing / August 19, 2022

Široké nastavení potěru umožnilo finišeru Vögele poskytnout kvalitní asfaltový povrch jediným přejezdem a bez spoje
Obrázek

Tunel byl jedním z nejsložitějších infrastrukturních projektů ve Švýcarsku, v roce 2022 byla otevřena 3. roura. Tunel Gubrist měří 3,2 km a tvoří součást severního obchvatu města Zürich. V 10/2019 jsem se zmínil o stavebních pracích: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 59#p198459 .

S průměrem 16m je to největší tunelová roura ve Švýcarsku a má zmírnit chronické přetížení tohoto úseku silnice poskytnutím tří dalších vozovek směrem na St Gallen/Bern.

Navzdory složité tunelové logistice, paralelním pracím a silnému provozu muselo být dlážděno 20 000 tun asfaltu v napjatém harmonogramu a také splňovat přísné normy kvality. Dodavatel se tedy rozhodl použít digitální řešení výstavby silnic. „U projektu takového rozsahu bylo zřejmé, že bychom měli použít řešení, které nám umožní nejen digitálně vizualizovat plánování, ale také aktivně řídit procesy na stavbě,“ řekl Cedric Berrut, provozní manažer stavebního inženýrství.

Pro projekt byl vybrán produkt Vögele WITOS Paving Plus jako softwarová síť řešení pro optimalizaci procesů. Systém dokáže propojit stavbyvedoucího s vedoucím obalovny, dozorem pokládky a obsluhou pokládky. Systém se skládá z pěti modulů pro plánování staveniště, zásobování směsí, dopravu směsi, asfaltové pokládky a analýzu procesů. Všechny tyto funkce může systém spravovat v reálném čase. Balíček také umožňuje dodání just-in-time na místo a průběžné dláždění bez zastavení finišeru. Tým dlaždičů může také reagovat na narušení procesu.

S 11,5m se jednalo o nejširší dlažební projekt bez spár, který kdy byl ve Švýcarsku dokončen. Firma také klíčově využila pro projekt dva stroje Vögele, offsetový podavač MT 3000-2i a silniční finišer SUPER 2100-3i vybavený hladicí lištou SB 300 s pevnou šířkou. Na úseku dlouhém 3,2 km použil dodavatel stroje k vydláždění podkladových a vazných vrstev, které měřily dohromady tloušťku 80 mm, s 40 mm obrusnou vrstvou nahoře. Podle Berruta se firma spoléhala na důmyslný balík strojů, aby produktivně dodala kvalitní povrch.

MTV od společnosti Vögele byla použita k zajištění konzistentního přísunu směsi do finišeru, aby se zajistil homogenní povrch
Obrázek

Dlažba tunelu Gubrist vyžadovala, aby projektanti, stavební manažeři a dlažební tým vzali v úvahu řadu výzev. Mísírna dodavatele je vzdálena 100 km. Aby se firma vyhnula zácpám na frekventovaném úseku silnice a minimalizovala zpoždění kvůli souběžným pracím v tunelu, rozhodla se pro dláždění v noci. Řešení pro optimalizaci procesů Witos zjednodušilo logistiku a plánovači mohli zaznamenávat a monitorovat klíčové parametry, jako je množství potřebného materiálu a také stav stroje.

Systém přenesl množství potřebného materiálu do míchačky, poté je porovnal s daty ze závodu a vypočítal harmonogram zásobovacích vozů a jejich časy příjezdu na místo. "Plánování a výroba směsi byly mnohem přesnější," řekl Berrut. "To nám umožnilo sladit procesy dláždění a hutnění tak, aby vyhovovaly dodávkám materiálu."

Systém poskytl vedoucímu pokládky, stavbyvedoucímu a finišerovi přehled v reálném čase o průběhu pokládky, rychlosti pokládky a dodávce směsi v průběhu projektu.

Tablet PC nebo konzola operátora finišeru umožnila týmu detekovat odchylky od plánu, pokud jde o dobu pokládky, vzdálenost pokládky nebo množství směsi, a v případě potřeby reagovat. „To nám umožnilo zajistit souvislou dlažbu a tím i odpovídající kvalitu,“ říká Berrut. Vyhodnocení v modulu analýzy dále vedlo k výraznému zkrácení čekacích dob v důsledku jízdy na kole a také k menšímu počtu mix trucků než na srovnatelných stavbách. "V konečném důsledku to znamená nižší náklady na materiál a dopravu, méně emisí, lepší využití a zároveň lepší kvalitu."

Systém by mohl být také použit v obtížných podmínkách, jako jsou ty v tunelu. Pro zajištění spolehlivého přenosu dat byla zhotovitelem použita GSM síť, která byla do tunelu nasměrována dalšími anténami. Berrut také uvedl, že tato technologie se dobře integruje s digitální infrastrukturou a poskytuje data, která lze použít pro modely BIM.

Zdroj: portál WH, Vögele, Marti AG
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 23.9. se do provozu odevzdal severní tubus tunelu A9 u Vispu. Byl totiž odevzdán západní segment obchvatu Visp. Na úseku se nachází 2,7 km dlouhý tunel. Projekt umožňuje dopravu z východu na západ zcela obejít Visp. Západ na východ si bude muset ještě 2 - 2,5 roku počkat. Tempo výstavby dálnice A9 v kantonu Wallis je mimořádně pomalé. Výstavba tohoto segmentu trvala 8 let.

https://www.vs.ch/de/web/communication/ ... ode%3Dview

fotky:

https://i.imgur.com/3TcwDIo.jpg
https://i.imgur.com/KrQUW1o.jpg
https://i.imgur.com/b6NH0aw.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Bezpečnostní roura Kerenzerbergského tunelu A3 byla proražena. Jedná se o součást sanace tunelu.

lokace tunelu na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 188/9.1472

Tunel je dlouhý 5,7 kilometru, což z něj činí pátý nejdelší silniční tunel ve Švýcarsku. Jedná se však pouze o jeden tubus, který přepravuje dopravu na východ po A3 z Curychu do Sargans. Druhý směr má starší zarovnání s kratšími tunely podél jezera Walen (Walensee). Kerenzer Tunnel nebo Kerenzerberg Tunnel byl původně otevřen v roce 1986.

Bezpečnostní tubus je součástí rekonstrukce, která má probíhat do roku 2026.

https://i.imgur.com/bsZVGte.jpeg

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

kvalitní aktuální video na spojení na Lichtenštejnsko:



Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Na výstavbu druhého tubusu v Gotthardském tunelu byly podepsány smlouvy v celkové výši 1,2 miliardy CHF (přibližně stejně v EUR a USD).

https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... ttifirmati.
  • contract 341: boring 7.8 km from the south with a TBM, value 499 million CHF.
    contract 241: boring 7.2 km from the north with a TBM, value 467 million CHF.
    contract 111: transport of the bored material by conveyor belt, truck and train. 7.4 million tons of material will be removed. Value 241 million CHF
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 2.12. bylo otevřeno nové kontrolní středisko nákladních vozidel podél A2 v Giornico jižně od Gotthardského tunelu. Místo kontroly nákladních vozidel je spojeno s novým výjezdem Giornico-Bodio (mezi Faido a Biasca).

Inspekční středisko nákladních vozidel bylo vybudováno na místě bývalé ocelárny, která byla uzavřena v roce 1995. Projekt stál 250 milionů CHF.

fotky:
https://i.imgur.com/Ws5rg1D.jpeg
https://i.imgur.com/e6R5z3M.jpg
https://i.imgur.com/EPU1YjC.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Federální rada schválila plány na rozšíření A2 v Ticino na šest jízdních pruhů mezi Lugano-Sud a Mendrisio.

Předpokládaná doba výstavby je 12 let a odhad nákladů je 1,7 miliardy CHF, se zahájením výstavby po roce 2030. Asi 84 mil. má zaplatit kanton.

Tento úsek A2 má několik tunelů a mostů, které je třeba rozšířit.

https://www.rsi.ch/news/ticino-e-grigio ... 68369.html

Vláda uznala potřebu zasáhnout při řešení obtížné situace na tomto úseku A2. Projekt počítá s úpravou kapacity dálnice bez rozšíření silničního prostoru. Zpevněná krajnice by pak byla otevřena provozu během dopravní špičky. Bude tedy nutné rozšířit tunely San Salvatore a Gentilino a postavit nový mezi Bissone a Maroggia. Dále se upraví některé MÚK.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Čtyřpruhová A4 projíždějící Schaffhausenem se blíží konečnému schválení plánu. Skutečné zahájení výstavby se však očekává až v roce 2030 s dobou výstavby 8–10 let. Federální silniční úřad ASTRA plánuje rozšířit A4 a zbavit město Schaffhausen dopravy.

nákres: https://i.imgur.com/MC4KQMj.jpeg

https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... raden.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve druhé polovině tohoto měsíce byla do provozu uvedená 3. roura dálničního tunelu Gubrist na severozápadní straně Curychu. Gubrist je největším úzkým hrdlem švýcarského dálničního systému, v současné době má ucpaný provoz 325 dní z roku. Průměrný denní provoz je více než 110 000 vozidel za den, což je na čtyři jízdní pruhy mimořádně vysoká hodnota. Ve skutečnosti je to dokonce vysoké pro šest jízdních pruhů, pokud je zde značný provoz kamionů.

Otevření třetího tubusu (se třemi jízdními pruhy směrem na Bern) bohužel nebude znamenat okamžitou úlevu. Za prvé, třetí pruh bude průjezdný až od července. Za druhé, když nový tubus zahájí provoz, další dva starší tubusy budou zrekonstruovány, což znamená, že do roku 2027 nebude otevřeno více než 5 jízdních pruhů (3 směr Bern = +1, 2 směr St Gallen). Teprve od roku 2027 bude k dispozici 7 pruhů oproti 4 současným.

https://twitter.com/i/web/status/1649033925061140480

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Národní rada schválila financování dálničních projektů, zvýšila financování ze 4,4 miliardy CHF na 5,3 miliardy CHF.

Toto financování zahrnuje:

* A1 Wankdorf - Schönbühl, rozšíření Kirchberg
* A1 Le Vengeron - Nyon rozšíření
* A1 Rosenberg tunel 3. tubus v St. Gallen
* A2 nový Rýnský tunel v Basileji
* Tunel A4 Fäsenstaub 2. tubus v Schaffhausenu

Národní rada je dolní komora švýcarského parlamentu. Federální shromáždění již plány schválilo, nyní je musí schválit Státní rada (Ständerat).

Referendum proti financování již vyhlásily opoziční strany.

https://www.parlament.ch/de/services/ne ... sd166.aspx
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Elektronická viněta bude zavedena 1. srpna. Termín byl dohodnut 16. června.

https://www.admin.ch/gov/de/start/dokum ... 95760.html

část textu:
  • Bern, 16. června 2023 - V budoucnu si každý, kdo používá švýcarské státní silnice, bude moci vybrat formu viněty. 1. srpna 2023 bude kromě nálepky zavedena elektronická viněta (e-viněta) v duálním systému. Spolková rada na svém zasedání dne 16. června 2023 schválila nezbytnou kompletní revizi Národního nařízení o silniční dani (NSAV) a rozhodla se uvést tuto v platnost společně s revidovaným Národním zákonem o silniční dani (NSAG) 1. srpna 2023.

    Od svého zavedení v roce 1985 je vnitrostátní silniční daň vybírána ve formě nálepky. Se zavedením e-známky k ní přibude elektronická forma inkasa. V budoucnu si řidiči vozidel budou moci vybrat, zda chtějí při jízdě po státních silnicích používat nálepku nebo elektronickou vinětu.
:arrow: 3. roura Gubrisstunnel k Bernu je otevřená v plném rozsahu. Dříve byla otevřená 20.4., ale s omezením jízdních pruhů.

https://www.srf.ch/news/schweiz/entlast ... isttunnels

Stávající tubusy Gubrist Tunnel však budou muset být renovovány, což je naplánováno na minimálně do konce roku 2027, takže do té doby nebude mít východ plnou kapacitu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Švýcarská smlouva pro dceřinou společnost Webuild Group CSC

CSC, dceřiná společnost Webuild Group, je zapojena do významné švýcarské zakázky.
  • A major Swiss road contract has been won by a consortium that includes Webuild Group subsidiary CSC Costruzioni. The €157 million highway maintenance contract is for the N2 Gentilino-Lamone (Lot 202) package. This is the biggest road package of its kind in 30 years in the Canton of Ticino, Switzerland. CSC will lead the consortium with a 35% stake. The other partners include Implenia, Edilstrada, Matteo Muttoni Costruzioni and Casada.

    Commissioned by the Federal Roads Office (ASTRA), the contract is part of the “ASTRA EP 28 Gentilino-Lamone” project to modernise and carry out extraordinary maintenance work on a section of the N highway that measures just over 6km. The stretch runs from the north portal of the Gentilino tunnel to Lamone and includes an interchange at the north of Lugano. Lot 202 comprises the main civil works such as rebuilding and modernising 27 structures, underpasses, bridges and related works. The work is to last nearly four years.

    Part of the project will be challenging as it will be carried out without interrupting traffic. Sustainability is a key factor in the work and around 80% of the asphalt to be used in the repaving of the stretch of highway will come from recycled materials.

    CSC is involved in a series of highway projects between Milan and Gotthard, including the maintenance and adjustment of nearly 2km of highway between Chiasso and Lugano, also in the Canton of Ticino.
https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... amone.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Elektronickou vinětu lze zakoupit od 1. srpna 2023. Odkaz na internetový obchod:

https://via.admin.ch/shop/dashboard

Za první tři dny se prodalo 23 000 elektronických vinět. Budou platné pouze do 31. ledna 2024, protože obvyklá doba platnosti 14 měsíců se prozatím nemění. Jedinou oficiální zprávou je, že fyzická dálniční známka zůstane, dokud nebude alespoň 10% prodejů v této podobě, a že ASTRA očekává, že polovina dálničních známek bude elektronická již v roce 2024. Elektronická viněta byla zavedena v polovině roku záměrně, aby se předešlo příliš vysokému počtu žádostí v zaváděcím období, protože většina Švýcarů již ten fyzický má.

Špatné podniky skočily přímo do prodeje elektronických vinět a pomocí optimalizace pro vyhledávače se vám pokusí prodat předražené dálniční známky do Švýcarska. Viněta stojí 40 CHF. Pokud si jej však koupíte prostřednictvím neoficiálního dodavatele, účtují vám mnohem více. A neexistuje žádná záruka, že přenesou správná data na oficiální vládní prodejní místo, takže můžete dostat také pokutu.

https://www.srf.ch/news/schweiz/irrefue ... -beim-bund

Obrázek

:arrow: Zdá se, že tento článek informuje o proražení tunelu Evouettes, což je 657 metrový tunel, který je součástí obchvatu obce Evouettes. Toto je část hlavní silnice 21 v údolí řeky Rhôny ve Valais, jižně od Ženevského jezera.

https://www.lenouvelliste.ch/valais/cha ... ne-1311078

Obrázek

Obrázek

:arrow: Dokončena byla 5 km jižní část druhého tubusu Gotthardského silničního tunelu. 4 km severní byla již před časem dokončena. TBM hlavního tubusu začnou na konci roku 2024 (stavba odpalovacích sekcí TBM již začala).

Tato druhá servisní roura bude použita k předběžnému vyhloubení obtížného úseku hlavní roury. Jižní část druhého přípojného tubusu bude v budoucnu sloužit k přístavbě páté vzduchotechnické stanice, která na rozdíl od ostatních čtyř bude sloužit pouze k udržení vyššího tlaku v prvním přípojném tubusu. Severní úsek druhého tubusu bude ponechán bez využití.

V druhém silničním tunelu bude položeno vysokonapěťové vedení, které umožní demontáž vedení přes Gotthardský průsmyk.

https://www.ticinonews.ch/ticino/second ... sso-380987

:arrow: Další konstrukční chyba na A9 ve Wallisu: rampa na mimoúrovňové křižovatce Raron byla postavena z vadného betonu. Toto je část seznamu dlouhých zpoždění a konstrukčních chyb.

https://www.20min.ch/story/mangelbeton- ... 3615840377
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

2,5 km úsek A9 byl dne 18.8. otevřen provozu ve Wallis/Valais, mezi Gampel-Steg-Ost (poloviční přestupní uzel) a Raron (dočasný koncový bod, přestupní uzel ještě není v provozu).

https://www.vs.ch/de/web/communication/ ... d=25608231

To bylo postaveno na rovném terénu mezi Hauptstrasse 9 a železnicí. Na nově otevřeném úseku je pouze jeden malý podchod jako jediná stavba.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Úsek A3 o délce 1,3 km byl rozšířen na šest jízdních pruhů v rámci stávajícího povrchu vozovky mezi mimoúrovňovými křižovatkami Rheinfelden a Augst.

Předělali krajnici na jízdní pruh. To znamená, že doprava objíždějící Basilej přes Německo na cestě k A2 se nemusí sloučit s dopravou A3 jen na 1 kilometr. Zřejmě se plánuje otevření provozu ještě tento měsíc.

A98-A861 jako obchvat Basileje je kontroverzní. I když má obecně smysl obejít Basilej tímto způsobem, není to jako takové podepsáno, protože Němci nechtěli, aby se stal funkčním obchvatem Basileje. Omezenou kapacitu má i hraniční přechod.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
160kmh
Příspěvky: 144
Registrován: 20.10.2022 20:26:52

Re: Švýcarsko

Příspěvek od 160kmh »

V Gotthardském silničním tunelu se objevila na stropě 25m prasklina, kvůli které je nyní uzavřen tunel.
Uzávěra je prozatím na dobu neurčitou.
Nikde jsem neviděl fotky praskliny.
Objízdná trase vede přes Gotthardský průsmyk, nebo A13
https://echo24.cz/a/Hhw9s/zpravy-svet-d ... -prasklinu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Já četl, že dokonce musela vozidla v něm couvat (autobusy třeba, menší vozidla - dalo se otočit), takže to musí být vážná trhlina, resp. četl jsem, že se žjišťuje příčina a skutečný stav poškození.

https://www.cdt.ch/news/tunnel-del-san- ... dia-327044

aneb jiný zdroj, volně přeloženo:
  • Ivo Vasella, mluvčí Švýcarské společnosti inženýrů a architektů, na dotaz 20 Minuten vysvětlil, co se mohlo stát: „Taková trhlina – řekl – mohla mít různé příčiny.“ A znovu: «Bez důkladného vyšetřování je velmi obtížné vyjadřovat se k výrokům jakéhokoli druhu. Můžeme jen spekulovat. Máme však silné podezření, že je to do jisté míry příznak stáří.“

    Ve skutečnosti, pokračoval Vasella, tunel byl otevřen v roce 1980: „Tehdy nikdo nemohl předvídat, že se objem dopravy tak zvýší. Tunel už vydržel více průjezdů, než se počítalo v sedmdesátých letech, s ohledem na jeho předpokládanou životnost mezi osmdesáti a sto lety.“ Stres se zkrátka někde podepsal. "Nic není stavěno tak, aby vydrželo věčně."

    Jsou tu alespoň dobré zprávy. Podle Vasella, a tedy i Švýcarské společnosti inženýrů a architektů, je nepravděpodobné, že by se stavba zhroutila. "S ohledem na to nesmíme zapomínat, že taková infrastruktura musí být neustále udržována." Stavba druhého tubusu navíc souvisí (také) s tím, že současný tunel musí být „zcela obnoven“. A taková událost, komentoval mluvčí, „ukazuje, jak naléhavé to všechno je“.
jen dodám fakt: Renovace 40 let starého tunelu je plánována již delší dobu. V současné době se proto staví druhý tubus. Hotovo by ale mělo být až v roce 2029. Provoz pak bude procházet druhým tubusem, dokud nebude modernizován ten první. Oba tubusy by měly být dostupné od roku 2032.

Gotthard je nejdůležitějším silničním spojením v nákladní dopravě – Gotthardským silničním tunelem prošlo v loňském roce 77 procent nákladní dopravy napříč Alpami – celkem 678 000 jízd těžkými nákladními vozidly, zejména v celoevropské tranzitní dopravě. Tunel intenzivně využívají i auta - v roce 2021 cestovalo v obou směrech denně téměř 32 000 lidí - tranzitujících mezi severní a jižní Evropou nebo jen mezi centrálním Švýcarskem a jižním kantonem Ticino. Mnoho obyvatel Ticina dojíždí za prací do severního Švýcarska.

ty fotky jen těžko, když je uzavřen - tak až je uvolní silniční úřady

tento scénář hrozí i Slovensku ... a v dalších zemích, kde stavebně již nestačí kvalita-provozu a není tam alternativa, ty otřesy a jedno s druhým, zanášení kvůli špatné technologii atd. to se odráží na výsledku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Švýcarský federální silniční úřad ASTRA se nechal slyšet, že pracuje na plné obrátky na vyřešení problému a co nejrychlejší znovuotevření tunelu. Cílem je obnovit provoz do konce týdne.

Dokud se tunel znovu neotevře, bude doprava i nadále z velké části odkloněna na silnici San Bernardino (A13), Gotthardský průsmyk a ...

https://www.corriere.it/cronache/23_set ... 97b8.shtml
  • Silniční úřad předpokládá, že příčinou poškození je redistribuce napětí v horninovém masivu, což by vedlo ke kolísání tahu na místní úrovni a namáhalo tunel v postiženém úseku, což by způsobilo praskání mezilehlé desky a následně oddělení betonu.

    Gotthardský základní železniční tunel, otevřený v roce 2016, je také v současné době uzavřen pro osobní dopravu na dobu neurčitou po vykolejení nákladního vlaku 10. srpna.
_____________________________________________________________ JAK SE PRACUJE :?:

https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... 97707.html

Gotthardský silniční tunel: odstraněn vadný mezistrop

Bern, 12. září 2023 - Včera odpoledne začaly stavební práce na znovuotevření Gotthardského silničního tunelu. Po odpoledních zajišťovacích pracích došlo v noci k demolici vadného podhledu. Cílem je otevřít tunel koncem tohoto týdne.

Gumové rohože z dopravních pásů a štěrkový kryt (výkopový materiál) na vozovce chránily stávající povrch vozovky v okolí místa poškození. Tato práce byla dokončena dnes ráno.

V současné době probíhají zabezpečovací práce na stávajících stropních prvcích. Stavební práce na výměně vadného mezistropu začnou brzy. Je instalována ocelová konstrukce se stejnou plochou průřezu. Jednotlivé ocelové prvky jsou již ve výrobě. S tímto provedením lze zaručit funkčnost tahového potrubí při uvedení tunelu do provozu. V případě požáru je kouř odváděn z vozovky potrubím odpadního vzduchu.

Na odkazu je i vyjádření k postupu výstavby 2. tubusu. Ražba postupuje, ale jde to pomalu, takže se nedá čekat zásadní zkrácení termínů. Zahájení výstavby dalšího tubusu je krok, který se očekává mj. i pro značné opotřebení stávajícího a charakter masivu.

Existuje taky možnost, že stávající práce na 2. tubusu poškozují tento stávající. Proto byla realizace 2. tubusu pozastavená - do přešetření přesné příčiny.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Gotthardský tunel bude znovu otevřen dnes večer, kolem 20:00.

Příčinou praskliny ve střeše je nahromaděné napětí v hoře, které způsobuje kolísání tlaku. Stalo se tak i v roce 1985. Příčina napětí a pohybu v hoře zatím není známa, ale zemětřesná služba v den uzavírky detekovala seismickou aktivitu v masivu. Toto se studuje. Stejně jako další možnosti, již uvedené ve výše uvedených příspěvcích.

Střecha není skutečná střecha tunelu v původním stavu, ale "deska" mezi silničním tubusem a ventilací nad hlavou.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice a doprava 2022/2023 - vývoj, čísla, fakta (PDF, 8 MB, 10. září 2023)

https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... fakten.pdf
.
1a.JPG
1a.JPG (62.96 KiB) Zobrazeno 478 x
.
2a.JPG
2a.JPG (88.86 KiB) Zobrazeno 478 x
.
Dluhová brzda: jeden z nejdůležitějších nástrojů švýcarské fiskální politiky má 20 let

07.09.2023

Dluhová brzda byla ve Švýcarsku zavedena v roce 2003 a od té doby slouží jako kotva pro fiskální politiku federální vlády. Toto fiskální pravidlo je účinným mechanismem pro řízení celkových federálních výdajů. Používá závazné požadavky ke stanovení rámce pro stanovení priorit výdajů a posiluje střednědobé finanční plánování, čímž ukládá Parlamentu a správě disciplínu. Dluhová brzda stanoví výjimky ve výjimečných situacích a zohledňuje hospodářský cyklus.

Devadesátá léta byla pro federální finance obtížná. V průběhu několika let vedly miliardové deficity k prudkému nárůstu dluhu, který byl umocněn financováním federálních penzijních fondů a podniků přidružených ke Konfederaci – volání po konkrétním, efektivním fiskálním pravidle sílilo. V roce 2001 voliči schválili odpovídající ústavní článek hlasem „ano“ 84,7 % a v roce 2003 byla zavedena dluhová brzda. Federální finance se v tomto režimu zlepšily. Díky příznivému ekonomickému trendu a dodržování dluhové brzdy se federální dluh mezi lety 2003 a 2019 snížil o zhruba 27 miliard CHF. Přestože dluh během pandemie COVID-19 vzrostl, Švýcarsko je v současné době podle mezinárodních standardů ve velmi dobré kondici. míra zadlužení nižší než 30 % hrubého domácího produktu.
.
7.JPG
7.JPG (38.17 KiB) Zobrazeno 483 x
.
ROZPOČET NA ROK 2024

Výkaz finanční výkonnosti za rok 2024 ukazuje schodek 291 milionů. Na rok 2023 byl rozpočtován přebytek (+339 mil.). Zhoršení je způsobeno tím, že běžné příjmy (+2,1 %) rostou mnohem pomaleji než běžné výdaje (+3,3 %). Naproti tomu rozpočtové změny ocenění administrativních aktiv jsou převážně stabilní. Čisté investice stoupnou z 8,5 miliardy na 9,5 miliardy.

V rozpočtovém roce 2024 nebude samofinancování z výkazu o finanční výkonnosti (= běžné příjmy mínus běžné výdaje) dostatečné k financování plánovaných čistých investic (= investiční příjmy mínus investiční výdaje). Jinými slovy, příjmy nepokryjí celkové výdaje . V důsledku toho je na rok 2024 rozpočtován značný finanční deficit ve výši 6,6 miliardy. To je způsobeno značnými mimořádnými výdaji v celkové výši 6,4 miliardy, které zahrnují záchranný mechanismus pro Axpo Holding AG (4 miliardy) a jednorázový kapitálový vklad do SBB (1,2 miliardy), stejně jako příspěvky do kantonů pro lidi z Ukrajiny hledající ochranu (1,2 miliardy). Požadavky na dluhovou brzdu budou splněny.

Kvůli očekávanému deficitu financování vzroste čistý dluh v rozpočtu na rok 2024 na 142,5 miliardy (+2,6 miliardy), za předpokladu, že nebude využit záchranný mechanismus pro Axpo Holding AG (4 miliardy každý rok od roku 2023 do roku 2026) .

V roce 2024 se očekává, že se švýcarská ekonomika zotaví z podprůměrného růstu z roku 2023. Expertní skupina federální vlády předpokládá reálný hospodářský růst ve výši 1,1 % v roce 2023 a 1,5 % v roce 2024. Inflace se pravděpodobně v roce 2023 postupně zmírní a dosáhne 1,5 % v roce 2024 (2023: 2,3 %). Rizika pro ekonomický růst zůstávají zvýšená kvůli inflaci, která je mezinárodně stále vysoká, a možnosti nedostatku energie v nadcházející zimě 2023/2024.

DOPRAVA 2024

Doprava tvoří 13,4 % výdajů. Zahrnuje výdaje na železniční a veřejnou dopravu (71 %), silniční dopravu (27 %) a letectví (2 %). Výdaje na dopravu jsou financovány především z účelově vázaných daňových příjmů, a jsou tedy do značné míry omezeny. Většina z toho je směřována do fondu železniční infrastruktury (RIF) a fondu dálnic a městské dopravy, jejichž prostřednictvím je financován provoz, údržba a rozšiřování dopravní infrastruktury.

Ve finančním vyjádření to představuje 12 mld.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Švýcarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Proti rozšíření A1 na šest jízdních pruhů mezi mimoúrovňovými křižovatkami Luterbach (A5) a Härkingen (A2) nebylo podáno žádné další odvolání, čímž se schválení plánu stalo platným.

Plánují zahájit přípravné práce v roce 2024 a kompletní stavbu v květnu 2025. Úsek, který se má rozšířit, je dlouhý 20 kilometrů.
Současná intenzita dopravy na čtyřpruhu A1 se pohybuje kolem 90 000 vozidel denně.

Jedná se o jeden z největších dálničních projektů ve Švýcarsku v druhé polovině tohoto desetiletí.

https://www.solothurnerzeitung.ch/solot ... ld.2524962

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“