Vládní dokumenty a materiály

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Hlavní silniční instance státu je SSC (Slovenská Správa Ciest). Koncem 2022 v ní pracovalo cca. 330 zaměstnanců. Aby bylo možné stabilizovat personál, tak se přistoupilo tak jak jinde k úpravám mezd. Jen pro zajímavost se uzatvořila kolektivní smlouva do roku 2025.

*od 1.7.2022 byla valorizace všech tarif ve veřejné správě o 3%
- na podzim 2022 byla vyplacená 1- státní odměna 500€
*od 1.1.2023 se zvedl plat o 7%
*od 1.9.2023 se zvedne o dalších 10%

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/st ... estnancov/

Jsem zvědavej, jestli se to projeví na stabilizaci instituce. Ty peníze vůči dosavadním číslům jsou totiž velká bída proti soukromému sektoru a sektoru třeba jen samosprávních krajů ve vztahu k tomu kolik schopných inženýrů je pro tento druh práce vhodným.

Pokud se to nepovede realizovat, tak se ze SSC stane opravdu "jen statista". A skutečnou činnost budou muset uskutečňovat poradenské soukromé společnosti (jak v dalších cca. 120 státech světa) ... osud, na který přitom nebyl žádný důvod vzhledem na univerzitní možnosti a výchozí stav.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Rozvojový program priorít verejných prác na roky 2023 až 2025

https://rokovania.gov.sk/download.dat?i ... B3DFFC6211

:arrow: Slovensko prodalo menšinové podíly v podnicích SAD: eurobus Košice a SAD Zvolen. Stát získal asi 11 mil. €.

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/st ... ionov-eur/

Tempus – Trans odkoupil zvyšný 39,50% podíl v eurobuse a Bystrická dopravná spoločnosť odkoupila 37,84% podíl v SAD Zvolen.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební produkce loni meziročně ve stálých cenách stagnovala

https://www.asb.sk/aktualne/stavebna-pr ... stagnovala

Stavební produkce za rok 2022 dosáhla objemu 6,4 miliardy eur. Její nominální hodnota meziročně vzrostla o 950 milionů eur, ale pod vlivem rekordní inflace činil nárůst po přepočtu do stálých cen jen 0,1%. Dnes o tom informoval Statistický úřad (SÚ) SR.

V podílově rozhodující domácí produkci meziročně velmi mírně vzrostla produkce nové výstavby s rekonstrukcemi, a to o 1,1 %, jakož i opravy a údržba (o 0,7 %). Meziročně si přibližně stejnou úroveň udržela také produkce v členění podle typu stavby. Jak výstavba budov, tak produkce inženýrských staveb po očištění o inflaci vyprodukovaly hodnoty jak v roce 2021. O téměř dvě procenta vzrostl objem prací realizovaných v zahraničí. Jejich podíl na celkovém souhrnu produkce slovenských stavebních firem je 10%.

V prosinci 2022 vyprodukoval sektor stavebnictví hodnotu 696 milionů eur, což je nejvyšší měsíční nominální hodnota za uplynulých deset let. Po dvou měsících poklesů stavební produkce ve stálých cenách během prosince meziročně vzrostla o 4 %. Meziměsíčně, v porovnání s listopadem 2022 po zohlednění sezónních vlivů, byla stavební produkce vyšší o 9,6 %.

Růst rozhodující složky, stavebních prací realizovaných v tuzemsku, podpořily meziročně vyšší výkony nové výstavby o téměř 6 %, ale také opravy a údržba o 6,2 %. Práce na budovách, které představují na domácí produkci podíl 67 %, meziročně stouply o 4,5 %. Práce na inženýrských stavbách, kam patří i výstavba dálnic, se meziročně zvýšily o 3,1%. Práce v zahraničí zaznamenaly v prosinci meziměsíční nárůst o 4 %.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS dostala v roce 2022 od ministerstva dopravy dotaci ve výši bezmála 300 mil. € aneb o 40% větší :arrow:

viewtopic.php?t=7624

Abych lépe ozřejmil situaci; NDS by bez dotačního schématu nemohla existovat. Její příjmy nepokrývají její výdaje ani v tom omezeném režimu výstavby, který na Slovensku v posledních letech existuje. Částka ve výši 300 mil. € je ovšem absolutně nepostačující. To není, že by nebylo co dělat. NDS by měla mít vládou schválený rozvojový plán na 10 let dopředu a jakmile by nebylo co moc stavět, tak lze opravovat a rekonstruovat. Navíc, jakmile se otevřou nové úseky, tak je potřeba zvedat kapitolu údržba. Atd.

S EU fondama se toho moc nestaví, resp. se "nekonečně" fázují. Část rychlostních silnic se staví z vl. zdrojů NDS.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy Doležal chce zrychlit přípravu výstavby dálničních úseků, ÚHP však hodnotí studie dlouhé měsíce.

https://sita.sk/nasadoprava/dolezal-pov ... e-mesiace/

názor

Vláda končí a ministr zjišťuje, že skoro nic nové se nestaví, hmatatelně nové a co hůř se skoro nic ani nedá stavět. Mnoho příprav a výkupů pozemků sám pozastavil. A ačkoliv je schválená nějaká legislativa, tak platit začíná za další období.

Kolik a co se staví: viewtopic.php?p=265978#p265978

Na začátku si každý představoval, že slavné ÚHP zajistí přesun peněz z drahých dálnic D1 a D3 na levnější rychlostní silnice jižněji a východně. Opak se stal pravdou; ÚHP osekal jih a východ jak jen to šlo. V principu by ráda osekal i D1 a D3, ale nemůže, protože jsou to koridory a stojí jaksi výš. Instituce ekonomického posouzení šetří stylem, tady se nepostaví středisko údržby v rámci stavby, ale později a prezentuje to jako úsporu. Tak asi tak. Ve výsledku je ta bída, kterou dnes Slovensko má ... a co hůř, dosavadní silnice I. třídy v inkriminovaných úsecích jako Strečno nebo Soroška jsou na tom opravdu špatně: havarijní situace: v prvním případě se bralo hroutí na vozovku + samotné těleso silnice se sesouvá do řeky Váh a ve druhém případě těleso silnice padá do propasti. Ono totiž nestačí "jen" opravovat stovky km vozovek "kudy tudy" po Slovensku, ačkoliv díky i za to. Ale to je méně, než v zaostalé zemi tato činnost a neodpovídá to standardům EU/OECD, kterých je Slovensko členem. Masivní opravy pak ještě prodlužují cestování po hlavních trasách, protože se setkávají ve stejnou dobu dlouhé vysoutěžené úseky. Tomu se říká manažment řízení rozvoje na Slovensku. :lol: To opravdu ani v Africe nevymyslí, ovšem to píšu s plnou vážností.

Celou dobu dohromady nic neudělal a teď, když je u konce, tak by něco rád zrychlil. A ještě se zlobí, když se na něj valí kritika. Neschopnější ministra co tam byl tak dlouhou dobu jsem neviděl, překonal i předchůdce, který tomu co dělal alespoň rozuměl.


fakt:

R4 je nyní velká priorita, protože je to součást koridoru mezi severem a jihem Evropy na východním křídle NATO a musí se to nějak odůvodnit, proč to má právě zde zrychlit. A je nakonec jedno jak to Slovensko postaví a zafinancuje; EU fondy jsou zadělené jinam, takže buď státní rozpočet nebo PPP, ale obojí potřebuje zrychlit přípravu. V opačném případě se bude do 2030 jen připravovat a ne že by se kolem 2030 otevíralo do provozu. Nestačí již mluvit a nahrávat tiskovky ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Příprava výstavby prioritních úseků dálnic a rychlostních silnic bude efektivnější, nová opatření budou platit od května

28. 03. 2023

Od začátku května letošního roku se zefektivní a zrychlí příprava výstavby prioritních úseků dálnic a rychlostních silnic. Umožní to opatření k optimalizaci jednotlivých procesů přípravy výstavby zejména úpravou lhůt.

Vyplývá to z novely zákona o jednorázových mimořádných opatřeních v přípravě některých staveb dálnic a silnic pro motorová vozidla, kterou schválil parlament. Za schválení zákona hlasovalo 137 poslanců, zdrželi se dva poslanci a žádný poslanec nebyl proti.

Plynulost projektů

Novela zákona by měla zajistit plynulost jednotlivých přípravných fází projektů dálnic. Eliminovat se mají duplicitní hodnocení v krátkých časových odstupech mezi jednotlivými fázemi přípravy realizace dálnic, mezi nimiž se významně nezvyšují finanční prostředky s vlivem na hodnotu za peníze.

Současně se však zachovává proces ekonomického hodnocení Ministerstvem financí SR ve třech nejdůležitějších fázích procesu přípravy, čímž se zajistí naplnění principu hodnoty za peníze jednotlivých projektů dálnic.

Nové priority

Rozhodnutí o umístění stavby dálnice bude platit pět let ode dne jeho vykonatelnosti, přičemž stavební úřad může v odůvodněných případech na žádost stavebníka určit delší platnost. Rozhodnutí neztratí platnost, byla-li v těchto lhůtách podána žádost o stavební povolení nebo o povolení k terénním úpravám, práci a zařízení nebo bylo-li zahájeno s využitím území k určenému účelu.

Poslanci schválili i pozměňovací návrh poslankyně Petry Hajšelové (Sme rodina), kterým se do seznamu prioritních úseků zařazují i ​​rychlostní silnice R2, R3 a R6.

Šetření času

Schválení novely zákona znamená pro Národní dálniční společnost (NDS) podle její mluvčí Evy Žgravčákové urychlení přípravy hlavně čtyř významných tahů, a to D1 Turany - Hubová, D1 Bidovce - státní hranice s Ukrajinou, D3 Žilina - státní hranice s Polskem a R4 až po hranici s Polskem.

Například v případě tahu R4 státní hranice Maďarsko/Slovensko – Košice – Prešov – Giraltovce – Svidník – státní hranice Polsko/Slovensko může novela podle NDS ušetřit od 18 do 24 měsíců.

https://sita.sk/nasadoprava/priprava-vy ... t-od-maja/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Pravidelně alespoň v ročních intervalech mapuji finanční status země.

Hospodaření státu za rok 2022 dopadlo lépe, než se čekalo.

Deficit rozpočtu byl nakonec ve výši -2,04% HDP (předpoklad byl -4,9% HDP)
Dluh státu: 57,8% HDP (pokles ze 61% v roce 2021; dluh byl v roce 2019 v úrovni 48% HDP)

Předpoklad deficitu pro rok 2023: -6,44% HDP na základě státního rozpočtu

Na dluh se ale stejně již vztahuje tzv. dluhová brzda; která byla zavedena od 55% HDP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Zákon o urychlení výstavby dálnic

RK25.04.2023

Zákon o urychlení výstavby dálnic. A. Doležal ocenil podporu odborníků při zákoně o urychlení výstavby dálnic.

Dočasně pověřený ministr dopravy Andrej Doležal (nominant Jsme rodina) přivítal podporu od odborníků z Technické univerzity v Košicích, Slovenské technické univerzity v Bratislavě, Svazu stavebních podnikatelů Slovenska či Slovenské komory stavebních inženýrů. Ti ve svých stanoviscích tvrdí, že novela zákona 669 pomůže rychlejší výstavbě dálnic.

„Vážím si, že odborné autority ve stavebním odvětví a v akademické obci vyjádřily podporu našim krokům. Jasně totiž říkají, že je nemyslitelné, aby nám budování dálnic trvalo tak dlouho, jako dnes. Od začátku přípravy po konec výstavby je to průměrně 14 let. Bohužel současné zákony nám nedovolují být rychlejší, proto se je snažíme změnit,“ uvedl Doležal. Názorový rozpor mezi ministerstvem dopravy a Útvarem hodnoty za peníze se rozproudil poté, co prezidentka SR Zuzana Čaputová minulý týden vetovala novelu zákona o jednorázových mimořádných opatřeních v přípravě některých staveb dálnic a silnic pro motorová vozidla.

Odborníci upozornili na to, že při současném trendu růstu cen stavebních materiálů může právě zpoždění přípravy staveb vést k neefektivnímu vynakládání veřejných financí. Důležité je podle nich brát ohled i na to, že výstavba se v mnoha případech dotkne méně rozvinutých regionů, které potřebují socio-ekonomické benefity spojené s výstavbou dálnic pocítit co nejdříve.

„Musíme si uvědomit, že počet aut rok od roku roste. To znamená, že situace ve městech a obcích na hlavních tazích, které nemají obchvat nebo dálnici, je rok od roku horší. My jim nabízíme úlevu v některých případech až o 18 měsíců dříve,“ dodal ministr.

Novela zákona z dílny ministerstva dopravy má urychlit přípravu klíčových úseků dálnic D1 Turany - Hubová, D3 na Kysucích a R4 od Prešova po hranice s Polskem. Novela upravuje povinnost při vypracování jedné ze studií proveditelnosti. Nově se nebude realizovat před územním řízením, ale až po něm, díky čemuž se dá ušetřit až 18 měsíců. O prolomení veta prezidentky a opětovném schválení novely budou poslanci NR SR hlasovat na nadcházející květnové schůzi.

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... -vystavby/

a proč pak paní prezidentka vetuje zákon? protože je mj. v partnerství s top anti-dálniční eko organizací, o tom mě nikdo nepřesvědčí, proto mj. prezidentka dlouhodobě sabotuje všechny pozměnující zákony, které mají zvednout investice do dálnic (jen do nich) - argumentuje o dopadech na rozpočtech, ale již o dopadech ze znečištění ŽP pro nekonečné kolony a zvýšenou spotřebu PHM neříká nic, stejně jako nic neříká o dopadech z investicí do železnic atd., které rovněž zatíži rozpočet

dosavadní některé celkově stavební zákony jí nepřekáží, i proto lze spatřit "jiné zájmy" u této agendy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedené se stalo skutečností. Parlament zákon schválil. Vybraná klíčová dopravní infrastruktura (třeba části D1, R2 u Košíc, R4) se usnadní v přípravě, čímž se zkrátí jejich celková doba realizace. Účinnost zákona je od 1.6. Osekává se tak v praxi mj. kompetence ÚHP (analytikové u MF SR).

Mezičasem bude na Slovensku 1. úřednická vláda. Těmto politickým změnám se poslední dobu již nevěnuji, považuji to za ztrátu času.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovensko a 1. úřednická vláda v historii:

Prohlédněte si profily nových ministrů: Kteří odborníci povedou Slovensko do předčasných voleb?

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... clanok_box

Ministr dopravy Pavol Lančarič
  • Překvapivým výběrem byl slovenský manažer a bývalý předseda dozorčí rady společnosti Orange Slovensko a její bývalý ředitel, kde působil 20 let. Po ukončení studia na Ekonomické univerzitě Bratislavě byl zodpovědný za několik výzkumných úkolů na Antimonopolním úřadě SR a byl i členem poradního výboru tehdejšího předsedy vlády.

    V letech 2019 až 2022 byl předsedou dozorčí rady společnosti Orange a spolupracoval na řízení aktivit skupiny Orange pro evropský trh. Lančarič byl členem správní rady IT asociace Slovenska. Za rok 2010 získal ocenění Křišťálové křídlo v kategorii hospodářství za úspěšný management firmy během hospodářské krize bez dopadu na zaměstnanost, spokojenost zákazníků a akcionářů firmy.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Úřednická vláda (premiér Ódor) představila Programové vyhlášení vlády (PVV). To následně předloží do parlamentu a ten požádá o vyjádření důvěry. Tohle PVV má být i jakýmsi východiskovým stavem pro novou vládu. Schváleno to zřejmě nebude, ale pro pořádek:

https://domov.sme.sk/c/23180955/program ... -odor.html

Kapitola Infraštruktúra

Hlavnými prioritami vlády v oblasti dopravy jez efektívniť a skvalitniť verejnú osobnú dopravu,podporiť rast cestovného ruchu ako aj nastaviť udržateľné a najmä systémové financovanie dopravnej infraštruktúry. Vláda sa bude zasadzovať za prijatie reformy verejnej osobnej dopravy s cieľom zjednotenia tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou. Vytvorí podmienky pre rast cestovného ruchu. Vláda sa hlási k vytvoreniu stabilného finančného nástroja na systémové financovanie železničnej infraštruktúry, aby zvýšila prevádzkyschopnosť železničného sektora.

Vláda bude dbať aj nazvýšenie bezpečnosti nacestách, a to aj prostredníctvom údržby opráv a obnovy mostov na cestách I. triedy. Taktiež sa bude zaoberať možnosťou legislatívnej úpravy v oblasti trvaloudržateľného a systémového financovania investícií do dopravnej infraštruktúry.

Krátkodobé priority

Reforma verejnej osobnej dopravy. V súlade s plnením míľnika Plánu obnovy a odolnosti SR sa spustí implementačný proces k novému zákonu o verejnej osobnej doprave vrátane príslušných vykonávacích predpisov. Cieľom je zaviesť cestovanie na jeden cestovný lístok všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme a umožniť koordináciu jednotlivých druhov dopravy tak, aby na seba nadväzovali.

Podpora cestovného ruchu. Vytvoríme podmienky pre zavedenie nových dopravných liniek s dôrazom na príjazdovú zahraničnú prepravu, čím sa vytvorí základ pre rozvoj cestovného ruchu na národnej ale i regionálnej úrovni. Cieľom jedosiahnuť vyšší podiel zahraničnej klientely a rýchlejší rast príjmov z cestovného ruchu. Vypracujeme projektový zámer pre zavedenie digitálneho nástroja eVisitor, ktorý umožní prostredníctvom digitálnej platformy evidovať poskytovateľov všetkých ubytovacích služieb, vrátane zdieľanej ekonomiky, ako aj hostí v reálnom čase. Uvedený nástroj významne ovplyvní mieru šedej ekonomiky v sektore, čím sa zefektívni výber priamych a nepriamych daní na úrovni samosprávy a štátu.

Zníženie nákladov na efektívne mýto. Zasadíme sa za zníženie nákladov na elektronický výber mýta s cieľom maximalizácie výnosov. Cieľom je znížiť nákladovosť na elektronický výber mýta z aktuálnej úrovne 38% na plánovú úroveň, a to pod 15%. Zavedieme Európsku službu elektronického výberu mýta (EETS) do praxe a v tejto súvislosti spustíme zrozumiteľnú a vysvetľujúcu kampaň pre dopravcov.

Strednodobé priority

Mostný program. Väčšina mostov na Slovensku je v zlom stave a s postupujúcim časom sa problém ešte prehlbuje. Opravy a rekonštrukcie už ďalej nie jemožné ignorovať a preferovať len novú výstavbu. Pripravíme strategický dokument - Mostný program, v ktorom navrhneme alternatívy zabezpečenia systémového financovania údržby, opráv a obnovy mostov na cestách I. triedy.

Projekty so strategickým a medzinárodným významom. Budeme pokračovať v príprave strategických projektov dopravnej infraštruktúry na báze hodnoty za peniaze. Taktiež sazameriame na projekty s medzinárodným a hospodárskym významom, ktoré môžu byť kľúčové pri rozvíjaní obchodných vzťahov so susednými štátmi, ako napríklad urýchlenia dokončenia projektu D3 a projekty súvisiace s obnovou Ukrajiny. Súčasťou aktivít bude aj príprava nových a realizácia investičných projektov vo vysokom štádiu rozpracovania rešpektujúc potreby konsolidácie verejných financií.

Predvídateľné financovanie dopravy. Vláda považuje za nevyhnutné zabezpečiť stabilné a dlhodobé financovanie prevádzky železníc, vyhodnotenie a pokračovanie reformy grafikonu, návrhy riešení meškajúcej výstavby a dôveryhodný investičný plán. Vláda vyhodnotí doterajšie výsledky reformy grafikonu vlakovej dopravy a bude pokračovať v jej implementácii v súlade s plánom dopravnej obslužnosti. Spustí prípravu ďalších etáp scieľom zosúladiť vlaky sautobusmi a ich financovanie.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry – aktualizácia 2023

8.6.2023

https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/28519/1
  • Aktualizácia harmonogramu 2023 potvrdzuje najakútnejšie potreby budovania cestnej infraštruktúry:

    1) dokončenie rozostavaných a rozsúťažených stavieb,
    2) dokončenie najprioritnejších úsekov D1 a D3 na Kysuciach,
    3) rekonštrukcie ciest I. triedy a špeciálne mostov,
    4) systematické projektovú prípravu, vrátane štúdií realizovateľnosti podľa priorizácie
    projektov.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Akčný plán elektromobility

RK13.06.2023

Akčný plán elektromobility. Výstavba minimálne 228 ultrarýchlych nabíjacích bodov pozdĺž transeurópskych dopravných koridorov (TEN-T) do roku 2026, výrazné rozšírenie počtu verejne prístupných nabíjacích bodov, podporenie výstavby batériových systémov v celkovej kapacite 43 megawatthodín (MWh) či daňové úľavy v spojení s využívaním elektromobilov. To sú niektoré body Akčného plánu rozvoja elektromobility, ktorý v pondelok schválila vláda.

„Návrh akčného plánu rozvoja elektromobility pozostáva zo 16 opatrení,“ spresnilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v predkladacej správe k materiálu. Medzi kľúčové zaradil rezort aj zavedenie práva na nabíjací bod, udržateľné financovanie pre podporu nákupu bezemisných vozidiel, zavedenie výhod pre majiteľov zelených EČV, sprehľadnenie účtovania pri nabíjaní elektromobilov, či zjednodušenie a zrýchlenie procesu výstavby nabíjacej infraštruktúry.

Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike priamo nadväzuje na Akčný plán rozvoja elektromobility z roku 2019, ktorý obsahoval 15 opatrení. Implementácia opatrení pomohla rozvoju elektromobility v SR, najmä realizáciou dotačných výziev na podporu nákupu elektrických vozidiel, ako aj podporu budovania verejne prístupných nabíjacích staníc. Zaviedlo sa zrýchlené odpisovanie elektrických vozidiel či používanie zelených evidenčných čísiel pre elektromobily a plug-in hybridy.

Aktuálne schválený akčný plán je rozdelený na finančné, legislatívne a podporné opatrenia. Financovanie navrhovaných opatrení predpokladá akčný plán najmä z plánu obnovy, eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu. Napríklad na vybudovanie ultrarýchlych nabíjacích bodov by malo ísť z plánu obnovy takmer 30 miliónov eur a na podporu rozšírenia počtu ostatných nabíjacích bodov o 3100 ďalších viac ako 90 miliónov eur z plánu obnovy, ale aj z Programu Slovensko 2021-2027.

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... omobility/

ANEB:

https://www.mhsr.sk/top/akcny-plan-rozv ... olnosti-sr
https://e-mobility.sk/akcny-plan-rozvoj ... omobility/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Dočasná/pověřená/úřednická vláda a její představy k čerpání prostředků z CEF nástroje do dalších let:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

z EU: TEN-T: Nabíjecí stanice pro elektromobily budou dostupné každých 60 kilometrů
viewtopic.php?p=277481#p277481

Slovensko má co dělat s dostavbou sítě TEN-T, ale jak si stojí nabíječky ještě uvedu:

Podle Slovenské asociace pro elektromobilu (SEVA), jsme k lednu 2023 měli na Slovensku 1 483 veřejných nabíjecích bodů v 629 lokalitách, relativně rovnoměrně rozdělených po celé zemi. Meziročně se tak počet veřejných nabíjecích bodů zvýšil o 45% a počet lokalit o 46%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Mnoho lidí si mýlí co všechno je potřebné z hlediska dokumentací zajistit pro výstavbu, studie a dokumentace. Já to beru jako automatickou záležitost a nepochybuji o tom, že se to dá i zde dohledat, ale uvedu to jako celek.

Věnuje se tomu TP z 2021: TECHNICKÉ PODMIENKY: DOKUMENTÁCIA STAVIEB CIEST

https://www.ssc.sk/files/documents/tech ... 9_2021.pdf
.
a.JPG
a.JPG (103.24 KiB) Zobrazeno 733 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

pro/na památku, ale taky jsou tam i věcné argumenty / odpovědi (ale hromada jen jeho výplody fantazie nebo výplody "jeho lidí")

Ministr dopravy: tunel Višnové a obchvat Ružomberka možná najednou v 2025 (rozhovor)

viewtopic.php?t=7712

* o D1, o D3, o R1, o R2 ...

Tady tento ministr: viewtopic.php?p=273709#p273709
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy přesune téměř 47 milionů eur na dofinancování silnic I. třídy a dálnic :arrow:

https://sita.sk/nasadoprava/ministerstv ... a-dialnic/

Ministerstvo dopravy vynaloží nevyužitých téměř 47 milionů eur na projekty silniční infrastruktury. Vláda ve středu souhlasila se změnou účelu použití nevyčerpaných kapitálových výdajů resortu dopravy z let 2021 a 2022 vázaných loni v jeho rozpočtové kapitole.

Z uvedené částky půjde na velkoplošné opravy silnic I. třídy 10 milionů eur, na dofinancování projektů silnic I. třídy v rámci Operačního programu Integrovaná infrastruktura 20,8 milionu eur.

Na financování druhé fáze výstavby úseku dálnice D1 Hubová - Ivachnová v okolí Ružomberka je určeno téměř 14 milionů eur a na úhradu faktur souvisejících s korekcí předešlého Operačního programu Doprava za druhou fázi výstavby úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka

Vláda zároveň uložila ministrovi dopravy požádat o provedení rozpočtového opatření ve výši 46,6 milionu eur do 16. října a ministr financí má provést rozpočtové opatření do 10 dnů od doručení žádosti ministerstva dopravy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy SR Pavol Lančarič rozhodl o odvolání Vladimíra Jacka z funkce předsedy představenstva a generálního ředitele Národní dálniční společnosti (NDS). Důvodem bylo manažerské pochybení při tendru na výstavbu R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča.

https://www.asb.sk/stavebnictvo/ministe ... ditela-nds
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovensko má tedy novou vládu: Smer-SD, Hlas-SD, SNS.

Ministr dopravy: Jozef Ráž, ml.

https://sita.sk/nasadoprava/fico-uviedo ... adu-vlady/
.
1.JPG
1.JPG (15.71 KiB) Zobrazeno 461 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda a nakonec i parlament schvalují rozpočet pro rok 2024: https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clano ... rdach-eur/ .

Deficit bude nižší proti roku 2023 o 0,55% HDP, ale i tak má dosáhnout výše 5,97% HDP, což odpovídá 7,84 mld. €.

Pokud se budeme věnovat výhradně ministerstvu dopravy a výstavby, tak základním faktem je, že nastavené rozpočty na plnění cílů v železnicích i silnicích jsou platná. Tedy tak jak jsou sestavené pro snižování investičních deficitů v údržbě a všechny stavby, které se staví nebou soutěží, tak si tuto pozici udrží i v roce 2024. Číselně dostane MDV méně peněz kvůli dočerpání peněz z EU fondů a ještě nenaběhnou nové, ale zase dostane sta mil. euro navíc z rozpočtu jako takového.

Letos z EU fondů doprava čerpala 1 mld. €.
Rokem 2024 se plánuje 80 mil. €.

Z hlediska výstavby je nutno říct, že se skoro nic nestaví. Proto se dá snadno ten rozpočet udržet. Většina staveb se financuje rozpočtem. A jak budou nabíhat nové zakázky třeba v železnicích, tak se zase zvedne čerpání z EU fondů.

Doprava není priorita, je na tom pořád stejně. Někde uprostřed. Není to tedy dobrá zpráva, ale není ani radikálně špatná. I když dluh Slovenska se pomalu zvedá, tak nikdo nepřišel s tím, že by teď dopravě ubral na rekonstrukcích nebo že by zpomalil výstavbu toho co se staví.

Celkem bude mít tohle ministerstvo 3,49 mld. €.
Z toho doprava bude mít 1,88 mld. € - z rozpočtu i fondů EU.
Na silnice (SSC) a dálnice (NDS) půjde 733 mil. €.
- a to na výstavbu silnic a dálnic a rekonstrukci silnic a mostů


Na rekonstrukce železniční infr. půjde 107 mil. € a na zajištění osobní dopravy a provoz železniční infrastruktury pak 920 mil. €. Tady jde o meziroční zvýšení o 227 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vládní dokumenty a materiály

Příspěvek od Diaľničiar »

Prezidentka SR Čaputová podpísala novelu stavebného zákona

https://www.asb.sk/aktualne/prezidentka ... eho-zakona
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „Slovensko“