Bosna a Hercegovina

Odpovědět
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honda »

.....Hlavním důvodem neotevření do provozu je právě chybějící hraniční průchod[/u]. Tady musí probíhat celní a pasová kontrola a tato infrastruktura tady chybí. Bosna na tento účel neměla nejdříve peníze. Pak když získala peníze z EBRD/EIB, tak zas nemá podklady přeložené do angličtiny. Je v řešení i nouzový variant a sice využívat infrastrukturu na HR straně. Více zde: https://www.klix.ba/biznis/privreda/mos ... /191002033 . Proto de facto uvázlo odevzdání do provozu.

Na výstavbu hraničního přechodu Svilaj byla podepsána smlouva v hodnotě 18,7 milionu KM
Dnes byla podepsána smlouva na výstavbu nového hraničního přechodu Svilaj, která by měla být dokončena v příštích 300 dnech a jejíž celková hodnota je 18 713 999,35 KM. Hraniční přechod Svilaj se nachází na severu Bosny a Hercegoviny na 5 ° C koridoru.
Komplex nového hraničního přechodu Svilaj se nachází na severní hranici Bosny a Hercegoviny s Chorvatskou republikou a je plánován na ploše 103 000 m2. Na novém hraničním přechodu budou cestující odděleně od nákladní dopravy, na vstupu do Bosny a Hercegoviny budou čtyři pruhy a na výstupu z Bosny a Hercegoviny tři pruhy.

V rámci nového hraničního přechodu budou vybudována zařízení pro úřady: Úřad pro nepřímé daně, pohraniční policie , inspekční služby Bosny a Hercegoviny a zařízení pro zasilatele a banku. Kříž bude mít také samostatný energetický blok, samostatné zařízení pro podrobnou prohlídku vozidla, stupnice kol a velkou klenbu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.12.2020 11:18:42, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Bosna a Hercegovina, federální ministerstvo dopravy mi uvedlo, že v tomto období proběhne zátěžová zkouška mostního objektu. A jak se rozběhne výstavba celého zázemí hran. průchodu, očekává se, že na podzim 2020 se povede stavbu odevzdat do provozu. V kooperaci s Chorvatskem, které ostatně čeká na dokončení právě ze strany Bosny a Hercegoviny. Po vykonání zkoušek mostu se již začne realizovat vodorovní dopravní značení na něm, projekt projde závěrečnou technickou kontrolou a bude mít již povolení jít do provozu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honda »

Ministr Mitrović navštívil staveniště na mostě Svilaj přes řeku Sávu

SARAJEVO, 15. dubna (FENA) - Ministr komunikací a dopravy Bosny a Hercegoviny Vojin Mitrović dnes navštívil staveniště na mostě přes řeku Sávu poblíž Svilaje a potvrdil, že stavba mostu je v konečné fázi, z velké části dodržení lhůty stanovené v příloze 4 základní smlouvy na 14. dubna.

Vzhledem k výskytu pandemie koronavirů však byla část týkající se pokusu o zatížení a technického převzetí mostu prodloužena na polovinu května a následovalo získání provozního povolení.

Rovněž se plánuje, že dálnice FBiH připraví příští týden 300 m úsek mostu na hraniční přechod, po kterém lze uvést do provozu most Svilaj.

Rada ministrů Bosny a Hercegoviny stanovila pro dokončení tohoto moderního přechodu lhůtu 300 dnů.

Ministerstvo se ve spolupráci s pohraniční policií Bosny a Hercegoviny a nepřímým daňovým úřadem Bosny a Hercegoviny a dálnicemi FBiH pokusí najít řešení pro dočasné uvedení mostu Svilaj tj. Hraničního přechodu do provozu pro osobní dopravu, čímž se vyhne další náklady, protože je rovněž nezbytná přítomnost pohraniční policie, cel a orgánu pro nepřímé daně. Pokud to není možné, bude nutné zajistit, aby byl most střežen, dokud nebude postaven hraniční přechod nebo terminál.

Společná výstavba mostu byla realizována na základě dohody mezi vládou Chorvatské republiky a Radou ministrů Bosny a Hercegoviny o výstavbě mezistátního mostu přes řeku Sávu poblíž Svilaje a spojovacích hraničních úseků dálnice na koridoru Vc. Podle dohody financoval každý stát 50 procent smluvní hodnoty prací.

Jedná se o významný infrastrukturní projekt na Koridoru Vc, který spojí dálnici z Bosny a Hercegoviny a chorvatskou stranu na řece Sávě a její hodnota je 23 359 528,19 EUR bez DPH. Evropská unie poskytla grant ve výši 24,4 milionu EUR v rámci Agendy propojení 2015 na realizaci projektu na mostě Svilaj, na výstavbu moderního a efektivního 10,7 km dlouhého hraničního přechodu mezi Svilaj a Odžak, za což ministr Mitrović poděkoval EU Velvyslanec v Bosně a Hercegovině Johann Sattler, ministerstvo spojů a dopravy Bosny a Hercegoviny oznámilo.

https://www.fena.news/bih/minister-mitr ... ava-river/
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honda »

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Built to connect, brožurka připravenosti projektů a mapy úseků hlavního koridoru napříč federaci: https://jpautoceste.ba/wp-content/uploa ... t-2019.pdf . :idea:

Projects for construction of motorways and expressways in Federation of B&H
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honda »

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Podepsala se smlouva na výstavbu 4,9 km úseku dálnice A1 (koridor Vc) mezi Tarčin, západně od Sarajeva po vjezd do tunelu Ivan. Náklady na investici jsou 66,6 mil. bez DPH, přičemž financování je tvořeno hlavně nenávratným grantem z EU a úvěrem z EIB. Úsek postaví Euro-Asfalt Sarajevo a makedonská firma Granita. Tunel Ivan je již ve výstavbě. Celková doba prací má být 20 měsíců, na úseku budou 2 mosty a 2 viadukty.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honda »

Do slavnostního otevření obchvatu Zenica zbývá méně než měsíc, nových 11 kilometrů dálnice, které budou po četných potížích otevřeny 25. listopadu.
Jedná se také o první kilometry dálnice na sever otevřené v Bosně a Hercegovině od roku 2014.
Obchvat Zenica je jedním z nejnáročnějších podniků na koridoru 5C v naší zemi kvůli konfiguraci terénu, velkému počtu mostů, viaduktů a tunelů, ale také potížím při stavbě, jako jsou sesuvy půdy a podzemní vody, a proto jeho výstavba trvala dlouho. delší.
Dlouhodobé čekání občanů Bosny a Hercegoviny na nové kilometry dálnice, přinejmenším obchvat Zenice, však skončí 25. listopadu, kdy bude uvedena do provozu.
Tým portálu Klix.ba dnes navštívil práce na obchvatu s Reufem Kadrićem, zástupcem společnosti JP Autoceste FBiH, který nám řekl, že vše jde podle plánu a že vše bude připraveno do 25. listopadu, kdy je plánováno symbolické zahájení u příležitosti Dne státnosti.

Všechny tunely na úseku jsou kompletně dokončeny a probíhají závěrečné práce na propojení viaduktu Babina rijeka se zbytkem úseku, protože došlo ke změně v dopravě a výstavbě nové silnice pro areál pikniku Smetovi.

V posledních dnech bylo na viaduktu Babina Rijeka instalováno osvětlení a také reflektory, které osvětlí viadukt v barvách vlajky Bosny a Hercegoviny, vzhledem k tomu, že se jedná o nejvyšší viadukt v Bosně a Hercegovině.

Na úseku od jižní odbočky Zenica k viaduktu Babina Rijeka bude dokončeno asfaltování úseku v tunelu cut & cover a deset dní před slavnostním zahájením bude celý úsek vyčištěn, vodorovná signalizace, kde není vyznačena, a vertikální signalizace a zařízení budou testovány.

Zrychleným tempem se rovněž pracuje na části úseku, kde práce provádí turecký Cengiz Insat, který provádí práce na stavbě tunelů a viaduktů, Vyloučení severu Zenica je na předměstí Zenice v Hece a automobily směřující na sever od naší země se vrátí na dálnici M-17, která vede směrem na Vranduk, protože úsek na Vranduk a Nemila je stále ve výstavbě.

Práce probíhají ve třech směnách, aby bylo vše připraveno a respektováno ve stanovených termínech, a občané Bosny a Hercegoviny si jistě budou pamatovat 25. listopad 2020 a dlouhé čekání a oznámení nových kilometrů koridoru 5C.

https://www.klix.ba/vijesti/bih/trebalo ... /201027115

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Soutěž pro dálnici Vukosavlje - Rača vyhlášená v létě má další posun:

*70 km dálnice se člení na 3 úseky: Brcko-Bijeljina, Bijeljina-Raca a Vukosavlje-Brcko
*územně jde o Republiku Srbskou
*o výstavbu má zájem 10 společností; z Číny i Srbska
*celkové náklady: cca. 511 mil. €

https://www.bl-portal.com/ekonomija/za- ... t-prijava/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

V 11/2020 se dostalo do provozu 11 km dálnice A1, koridoru Vc v rámci obchvatu města Zenica.

https://bhrt.ba/koridor-vc-u-novembru-n ... od-zenice/



jízda po novém:





Již brzo bude tady přehled za uplynulých 10 let s výhledem co bude dál.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Situace zde je náročná k pochopění. A to ze základního důvodu členění státu. Já aktualizoval obsah 2 úvodních příspěvků pro co nejlepší pochopení situace, ale budu se tomu věnovat i v tomto příspěvku.

Bosna a Hercegovina (BA) se zakládá na federativním principu především 2 entit:

*entita Federace Bosna a Hercegovina (samotná nese jméno federace, ale je to samo o sobě jen jedna entita)
*entita Republika srbská (hlavní město Banja Luka)

Hlavní město státu i první entity je Sarajevo. Jde ale o to, že entita Republiky srbské se táhne v severní a východní části státu a má velké pravomoci, mezi které patří i investice do silniční sítě. Entity se tak rozvíjejí v tomto ohledu do velké míry samostatně.

Je zadefinován pro výstavbu páteřní koridor S-J (Koridor Vc v rámci EU a dálnice A1 pro BA). A je nazýván i Koridorem Integrace, jednak BA do Evropy (napojení na evropskou dálniční síť), ale taky spojuje entity země. Koridor, který se postupně realizuje (upgrade na dálniční parametry). Rebublika srbská pak buduje spojení v rámci celého území aneb je to v plánech a prozatím napojuje Banja Luku na jednak ten páteřní evropský koridor a jednak zrychluje napojení formou realizace tahu na Gradiška a dál Chorvatsko, které staví taky navazující tahy. Rozhodně se dá říct, že co se výstavby silnic a dálnic týče, tak se tady udělal značný pokrok. Obzvláště když vezmeme v potaz 3 faktory: 1. faktorem je členění a vnitřní politická situace, 2. faktorem je klesající tendence obyvatelstva a 3. faktorem je terén v kombinaci ekonomické situace, což souvisí i s těma dvěma faktorama, ale tady jde o vyšší jednotkovou cenu na 1 km, než je průměr. Ekonomická situace nenahrává pak náladám uvnitř, což má neblahé dopady na všechno a vzhledem k historii je to tady opravdu složité a čekat zázraky není reálné. Od vzniku stávajícího uspořádání klade Evropa a všeobecně OSN velký důraz na udržení stability, věnuje se tomu řada diplomatů a odborníků jak udržet stát dle možností v klidu. A to tak jak je vytvořen s předpokladama, které jsou, tak to tady opravdu není snadné.

V roce 2010 tady žilo kolem 3,7 mil. obyvatel. Údaje dle vícero organizací se liší, ale nyní tady žije již kolem 3,3 milionu lidí a predikce nespěje k obratu k lepšímu:
bosnia.JPG
bosnia.JPG (72.01 KiB) Zobrazeno 17599 x
Největší úbytek byl zaznamenán mezi 1990 a 2000 a to až 0,8 milionu (-18%), ale vzhledem k hospodářskému a politickému vývoji se úpadek nepovedlo zastavit. To představuje rizika pro stabilitu a udržení základních služeb do budoucna, do zajištění udržení základní mobility, potravinové soběstačnosti atd. A tohle všechno bude mít za následek zhoršování vývoje uvnitř státu. Proto je snahou nastavit tady infrastrukturní projekty tak, že se sice budou realizovat delší dobu vzhledem k uvedenému, ale mají se dotáhnout do konce. Průměrný věk je již 43 let a asi 53% obyvatel žije v urbanizovaném území. Strategie rozvoje je taková, že hranice 3 mil. se povedlo "odklonit" z r. 2030 na rok 2035, ale bohužel, pokud se nezmění situace k lepšímu, tak tady nebudou žít ani tento strategický počet obyvatel, pro který se nastavilo vícero rozvojových programů. Přitom potenciál pro život tady je.

Entita Federace Bosna a Hercegovina se dál člení na menší kantony. Každý má svojí vládu, takže třeba ani daně se neplatí všude stejné. Potenciál zde je pro velké nerostní bohatství, ale již průmysl je pro vojnový konflikt zaostalý. Problémem ufinancování třeba i dálniční sítě jsou pak ratingy. Z hlediska rizikovosti úvěrů je BA zařazována mezi země s vysokou úrovní rizika. OECD dlouhodobě zařazuje BA do nejvyšší kategorie 7. Agentura Moody’s hodnotí suverénní rating BA zařazením do kategorie B3. Když si prolistujete vlákno, tak zjistíte, že Koridor S-J (evropský koridor Vc aneb BA dálnice A1) se staví díky úvěrům z nadnarodních, evropských finančních zdrojů až po islámské fondy a rozvojové banky. Republika srbská staví dálnice malou formou PPP, na dlouhodobé koncese (je tam ta snaha) aneb dlouhodobé investice a zapojuje do toho "investorské a donorské peníze" tak, aby jim to vyšlo.

Ovšem ve výsledku se může jevit, že vznikají do budoucna, rozhodne až do budoucna i paralelné dálnice. Píšu do budoucna, protože ve stávající situaci, uplynulé a nadcházející dekádě tak daleko dálniční síť nedojde, aby vznikala až taková situace paralelních tahů.

Tady je mapa entity Republiky srbské: http://forum.ceskedalnice.cz/download/file.php?id=8858 . Vrátím se v čase na již stávající hotové spojení Banja Luka - Doboj (který leží na koridoru S-J): http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 59#p134759 . Banja Luka rozvíjí i další směry: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 83#p177083 , ovšem ani Strabag ani Shandong si neplní své povinnosti, z vícero důvodů, ale tedy tolik pro doplnění na tento směr, který prozatím hotový není:



Ovšem to, co se realizuje, tak to je napojení Banja Luka na Chorvatsko mimo napojení na tah Doboj (Koridor S-J, následně na chorvatskou dálnici A5) a sice kratší trasa na město Gradiška, kde již rychlostní tah je. Nyní se staví most a realizace je u rychlostního tahu na chorvatskou dálnici A3, tedy o dost blíž k evropské dálniční síti, než to bude přes Doboj. Ale na Doboj se budovalo i pro přiblížení východních části Republiky srbské. Tady jsou k tomu další informace: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 27#p190127 . Tady je klasifikace silniční sítě: https://www.putevirs.com/korisnik/dokum ... a_2019.pdf a program prací rozvoje dálnic 2018-2020: https://autoputevirs.com/wp-content/upl ... evi-RS.pdf . Z velké části jen plánované vize a síť, ale i to je důležité pro další realizaci. Stav úseků v provozu a plánované tahy:
2019.JPG
2019.JPG (127.47 KiB) Zobrazeno 17599 x
Entita Federace Bosna a Hercegovina. Na rozlohu je větší a tak má toho na starost o dost více. Na rozdíl od Republiky srsbské investuje i víc regionálně a realizuje nové spojovací silnice (nové trasy) aneb jejich upgrade výstavbou tunelů a obchvatů. A kromě toho se snaží tlačit na realizaci Koridoru S-J. Koridor, který začíná u hranic s Chorvatskem, pokračuje na město Zenica, dál na Sarajevo, dál na Mostar a napojuje se zase na Chorvatsko. Koridor Budapešť - Ploče, který se v rámci Maďarska na jihu blíží do finále, v Chorvatsku chybí hraniční napojení na Maďarsko a taky se blíží do finále a kde jižní část v Chorvatsku po Ploče je již hotová. Co tady chybí je velká část v Bosně a Hercegovině, ale dá se říct, že se rovnoměrně staví na severu, v centrální části a i na jihu. Problémem jsou zbývající úseky, které jsou a budou obtížné. Některé se trasují znova, aby se ušetřilo na drahých stavbách: dlouhé tunely. Někde to ale není možné. Proto se i to financování obtížně skládá dohromady, když samotná BA neumí dát více peněz, tak je nejenže vícero institucí přítomno, ale taky se budují kratší úseky. Systematicky tak, aby byl co největší efekt. Koridor v BA nemá datum dokončení, který by byl reálným. Úspěch je již dnes, že toho stojí poměrně dost v provozu vzhledem na všechno uvedené.

Tady je projekt a i stavby, které zajišťují lepší dostupnost města Neum: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 09#p173609 . Neum je strategická oblast pro BA, protože jako jediné místo je zde přístup k moři. Postavil se i obchvat Brčko: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 23#p191623 , což je autonomní oblast. A na tom odkazu lze vidět i další pokrok na silnici pro Neum a severní část Koridoru Vc. Záběry na další silniční stavby: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 43#p203843 .

Koridor Vc. Stavba desetiletí, tak jak i v mnoha dalších státech. Doplním přehled i k němu. Další financování je zajištěno pro další úseky a to ve výši celkem 3/4 mld. € spravedlivě pro obě entity: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p171373 . Tady další náročné úseky: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p200805 . I bohatší státy, než je BA mají problém sehnat 1 mld. € pro výstavbu úseku a ve stavu, kdy chybí další zdroje je patrně zřejmé, že počítat s dostavbou v souvislé délce alespoň i na 1 rouru do roku 2030 je více, než optimistické. O koridoru přímo ze stránek, k 01/2020: https://www.jpautoceste.ba/koridor-vc-autocesta-karta/ . Některým stavbám se budu věnovat v dalším příspěvku. Koridor je prozatím hotov z 1/3. Právě odevzdaný poslední úsek do provozu v rámci města Zenica prodloužil úseky v provozu o 1/10. Mapa koridoru:

Obrázek .

Rozsah dálniční sítě celkem tak donedávna činil 105 km za Republiku srbskou (dálnice Banja Luka - Doboj a rychlostní 4-pruh Banja Luka - Gradiška), tedy asi 1/4 plánováné dálniční sítě této entity je v provozu a 102 km za Federaci Bosny a Hercegoviny. Díky obchvatu Zenice se to zvětšilo na celkem 105 km a 113 km, což je asi 1/3 koridoru Vc/A1 v provozu. Celkem tedy 218 km dálnic.

Je nutno si uvědomit, že tato výstavba se tady realizuje teprve prakticky jen uplynulou dekádu. Takže to zase v propočtu na celkový stav (obyvatelstvo, rozloha, osídlení, ekonomika atd.) není tak špatné, jak to vypadá. V dalším příspěvku se zaměřím na několik detailů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k hospodářství státu a novinkám ve výstavbě Koridoru Vc, co by se již do výše uvedeného souhrnu nevešlo pro ztrátu přehlednosti uvedených faktů

Hospodářská situace a vývoj v další návaznosti k porozumění rozvoje infrastruktury:

V 11/2019 se vypracovala strategie pro Bosnu a Hercegovině (BA), která má zastavit rychlý propad počtu obyvatel v Bosně do konce roku 2030. Až 1/4 století trvající konflikt(y) má následky, pro které trpí celé území a region další dobu a pokračuje to prakticky dodnes. Scénář vývoje 1989 - 2050 mluví o poklesu obyvatel až o -28,57%, tedy stav, kdy tady má žít 3,05 mil. obyvatel a který se má dosáhnout. Pokud by se nic v této oblasti nečinilo, tak hranice 3 mil. bude jak jsem uvedl výše již v roce 2035. Rozdíl mezi tím je 15 let aneb dalších 15 let. Celkem dost času pro konkrétní plnění kroků. Ještě donedávna se klasifikovalo, které části populace mají nízkou porodnost, ale nyní již nezáleží na tom, zda jde o Bosňáky, Bosenské Srby, Chorvaty atd.Společným jměnovatelem tohoto stavu je celkový hospodářský úpadek. Jeho hlavním ukazatelem je vysoká nezaměstnanost, která byla v roce 2019 nad úrovní 30% a nyní atakuje již 35%.. Od dob krize před dekádou je tady prakticky hospodářská stagnace a politické hádky, kdo za to může a jaká bude vlastně budoucnost státu jako celku. Část nacionalistů volá po dalším členění státu, další se chtějí přidat k jiným státům atd. Tyto tábory jsou v mnoha částech a jdou i proti sobě. Je to svým způsobem projev nedůvěry ve stávající uspořádání státu, ale taky vysvědčení pro vedení státu, entit, kantonů.

Nepíšu to jenom tak. V této konstelaci zjistit, že následující úseky na dálniční síti obou entit narážejí na samá negativa značí, že bez štědřejsích příspěvků se tento rozvoj zpomalí a vyostří se již i tyto spory, které tady jsou. A to se netýká jenom dálnic, ale infrastruktury jako celku. Bohužel, ale velká část příjmů v tomto státě jde na to samotné administrativní členění, které ale mělo vytvořit co nejlepší podmínky k udržení stability. Islámské fondy/banky a část EU institucí tak již udělují granty a de facto dary. Na pár projektů, na nemocnice, školy, opravy silnic a výstavbu páteřních komunikací, ovšem v malém rozsahu. Vládní dluh Bosny a Hercegoviny není vysoký, ale ani by nezvládla ufinancovat větší o moc větší zadlužení: jak jsem napsal ve výše uvedeném souhrnu, tak ratingy jsou nepříznivé pro běžné úvěry a centrální vláda nemá de facto takové příjmy, aby to zvládala. Právě proto je vysoce ceněn stav, ve kterém jsou dobré centrální rozpočty a výdaje pod dohledem, a i proto nízký dluh. V rámci pandemie se očekává pokles HDP, ale s tím tady mají zkušenosti a výše zadlužení se může bez větších problémů zvednout. Světové společenství má za cíl zvednout investice zde pro posílení příjmů všech vládnoucích částí a s tím nevyhnutně souvisí výstavba páteřního koridoru a na ten napojení dalších částí státu. Takže lze pozorovat výstavbu tunelů, mostů a postupné hledání dalších peněz na další, chybějící, úseky Korirodru Vc. Výstavba mj. dává práci lidem a pomáhá rozvíjet sektor stavebnictví, což se využije k dalším investicím v regionech.

Entita Republika srbská poňala výstavbu infrastruktury i jako sociální rozvoj. Bohužel, ale dnes je sice v provozu kolem 1/4 a jsou plány jak dál propojit území této entity, tak ta výstavba ubírá z příjmů a ten hospodářský růst tady není dle představ. Entita Federace Bosny a Hercegoviny, ve které žije 2x tolik lidí (2:1 mil.) lidí eviduje větší diasporu. Celková diaspora je kolem 1,5 mil. lidí. Původně odešlo asi 2,5 mil., ale polovina lidí se vrátila domů. Na rozdíl od Albánie a Kosova ale tato diaspora nežije přednostně "na západě", takže tady není až takový příjem peněz ze zahraničí, proto schází peníze v regionech a i u lidí, co si hodně vytrpěli a budoucnost není dobrá. Nejlepší vztahy tady mají, ale jen částečně (logicky) s Chorvatskem a Srbskem. Sem taky podstatná část obyvatelstva utíkala. Tyto státy pak dodnes zasahují a komentují události v BA. Republika srbská pak jako kdyby kalkulovala, že se jednou osamostatní a tomu taky přizpůsobuje dopravní infrastrakturu.

Chorvatsko napájí Bosnu a Hercegovinu ve 3 lokalitách. Srbsko plánuje jak tahy Bělehrad - Banja Luka, tak i Bělehrad - Sarajevo.

Celostátní rozpočet pro r. 2020 byl schválen ve výši 509 mil. EUR na výdaje celostátních institucí a 413 mil. EUR na obsluhu zahraničního dluhu (centrální vláda spravuje zahraniční finanční závazky i jménem entit, které mají samy výrazně větší rozpočet, proto je podíl obsluhy státního dluhu na rozpočtu takto vysoký).


Brožurka k podpoře Koridoru od EU v dobách COVID-19: https://www.wbif.eu/storage/app/media/L ... 0small.pdf

Koridor Vc: nová smlouva a další peníze pro úsek ve výstavbě:

Nový kontrakt ve výstavbě Koridoru Vc: Sarajevský obchvat, LOT 3B :arrow:

*s firmou Euro-Asfalt, Sarajevo se postaví podúsek obchvatu Sarajeva v úseku Vlakovo - Mostarská křižovatka M-17 / M-5
*celková délka 1,44 km
*náklady: 23,283 mil. KM (11,94 mil. €) a financování je zajištěno z rozpočtu JP Autoceste FBiH
*na úseku budou 2 viadukty a 4- jízdní pruhy v dálničních parametrech
*doba výstavby: 14 měsíců
*benefity úseku: lepší napojení regionálních silnic na obchvat a lepší spojení na Mostar s propojením na obchvat Sarajeva

Zdroj: https://www.jpautoceste.ba/potpisan-ugo ... ce-lot-3b/

Další grant pro Koridor Vc: informace z 08/2020, EIB poskytne 11,8 mil. € pro 6,9 km úsek Tarčin - Ivan. :arrow:

*tento úsek zahrnuje výstavbu 1,72 km tunelu (2 roury) Ivan, který se razí od 03/2020 a budou tady i 2 mosty
*jeho realizací se zásadně snižuje cestovní čas mezi Sarajevem a Mostarem
*celkové náklady na realizaci jsou 143 mil. €, z čeho 23,3 mil. € je grant EU pro Západní Balkán a 100 mil. € úvěr z EIB a EBRD, další peníze dodá Bosna a Hercegovina
*úsek po dostavbě dostane do správy Federace Bosny a Hercegoviny (JP Autoceste) a to taky bude vybírat mýto a starat se o údržbu

z výstavby:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek samostatně ke Koridoru Vc, fakta jinak, která nejsou v tématu

Koridor prochází napříč Bosnou a Hercegovinou (BA) ze severu na jih. Z obou stran se napojuje na území Chorvatska. Ke koridoru se dobudují rychlostní silnice a upraví uzly na hlavní a tím i lokální silniční síť. Dosáhne se tak, že průměrná vzdálenost v pásmu 30 km od trasování koridoru bude dostupná v čase do 30 minut: pro entitu Bosny a Hercegoviny obslouží takto 20% území, ale až 50% populace a taky 60% státního HDP. Celkově zasáhne do 61 samospráv, z toho tedy ale jen do 18 v rámci Republiky Srbské. Koridor prochází 4 ze 6 největších urbanizovaných center v BA a obsluhují tak i základní průmysl: metalurgie v Zenici, hlinikárnu v Mostaru, rafinerie v Brodu a Modriči, uhelné baně a elektrárny nedaleko Kakanj a Doboje. Díky tahu na hlavní město entity Republiky srbské poskytne rozvoj i pro Banja Luka, Prijedor, Biha atd. Díky poměrně vysoce nastaveným kritériím se povede odklonit tranzit z center měst na trase tahu v rámci hlavních silnic. Využití koridoru bude nakonec i v napojení na další koridory a dopravní uzly: v rámci železniční výstavby a říční dopravy. Eurokoridor vytváří již od roku 2007 zásadní proměnu hraničních území a navazuje kvalitní dopravní kooperaci mezi státy.
Influential-gravitational-zone-of-Corridor-Vc-Authors-Maric-Dj-and-Bajic-D.png
Influential-gravitational-zone-of-Corridor-Vc-Authors-Maric-Dj-and-Bajic-D.png (185.85 KiB) Zobrazeno 17565 x
Novinka z výstavby koridoru:

V 11/2020 byl proražen tunel Počitelj na úseku Počitelj - Zvirovići :P

*tunel bude mít 2 roury 1,163 a 1,192 km
*celý úsek je 11,75 km dlouhý a byl rozdělen na 2 části: Lot 1 a Lot 2; celkové náklady na projekt jsou kolem 105 mil. € (EIB linka 100 a grant pro rozvoj Západního Balkánu ve výši 5 mil.)
- Lot 1 je v nákladech 56,5 mil. € bez DPH a zahrnuje výstavbu 3 viaduktů a tunelu, s dokončením za 24 měsíců
- Lot 2 zahrnuje most Počitelj s délkou 945m a maximální výškou 100m, v nákladech 28,1 mil. € bez DPH, s dokončením za 30 měsíců

z výstavby:


Instituce EBRD sestavila k 05/2020 prioritu s cílem "dokončení koridoru", kde definovala, co chybí postavit a jak dál postupovat. Já z toho vyberu pouze mapu:
červená barva = zbývá postavit
červená barva = zbývá postavit
Vc-20.JPG (75.68 KiB) Zobrazeno 17565 x
Pokud se podíváme na financování, tak nyní je v provozu asi 1/3. Ve stavu, když to byla 1/5, tak se konstatovalo, že dle základních technických odhadů bude na dostavbu potřebná částka kolem 2,5 mld. €. V letech 2004 až 2012 se pro dopravní investice, dálnice, rychlostní tahy, železnice a říční doprava včetně terminálu a úprav kolem získalo v rámci donorské sbírky na výhodných půjčkách bezmála 896 mil. € a dalších a skoro 16 mil. € jsou dary. Šlo o celkem 4 programy a z vícero států (od USA přes EU po Japonsko) a taky vícero institucí, kde EBRD poskytla 490 mil. € úvěrů, EIB 338 mil. € a Světová banka dalších 57 mil., z čeho plyne že zbytek Evropy se na rozvoji podílí nejvyšší částkou v daném období. Poté dalšími částkami přispívají "východní" státy v rámci pomoci "islám islámu". Dá li se to tak říct. Finance sem proudí z kuvajtských fondů, staví i ázerbajdžánské firmy atd. V malém začala i Čína.

EBRD neříká o dokončení, ani o nákladech na dokončení. Má se plynule pokračovat v realizaci koridoru. Díky hotovým částem se sem stáhne část provozu a stoupnou i příjmy z výběru mýta, takže se zesilní tok peněz pro dálniční firmy. Možností financování již mnoho není ve smyslu zvednutí daní a přesměrování zde.

A nyní lze představit zcela výhledový plán sítě dálnic a rychlostních silnic BA. Tedy až nyní, když šlo porozumět tomu, že to je opravdu daleký plán:
BA-fut.JPG
BA-fut.JPG (56.81 KiB) Zobrazeno 17565 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

extra bonus: prostor Koridoru Vc kolem města Zenica + část mezi Zenica a Doboj

TADY lze číst o aktuálním zprovoznění 11 km obchvatu Zenice (jeho část). Dále lze vidět na videích, že se jaksi kolem staví. Dále lze zjistit, že Zenica je 1 ze 6 největších urbanizovaných center Bosny a Hercegoviny. Terén pro výstavbu dálnice je nepříznivý, takže celý obchvat neměl 11 km a nestavěl se jako 1 úsek, ale jako 3 úseky. Tady vizualizace, úryvek z koridoru samotného extra pro Zenici:



Úsek, který je v provozu má v problémech jeden ze 7 mostů a sice most Klopče, ale řeší se to. Zdroj: https://www.jpautoceste.ba/reagovanje-n ... enica-jug/ . Tento úsek, který se nyní odevzdal do provozu se považuje za doposud nejsložitější, který se odevzdal do provozu, co se týče geomorfologie a sesuvů. Taky se jeho výstavba značně protáhla, když vezmeme v potaz dobu zahájení v roce 2014 a plánem výstavby 30 měsíců.

https://seenews.com/news/bosnias-autoce ... oad-441285


Co se tady ale ještě staví, tak to je tunel Zenica. Nachází se na úseku Ponirak - Vraca. Tunel bude dlouhý 2,5 km. Výstavba se začala v létě 2019. Náklady na tento úsek jsou 69 mil. €. Financování zajišťuje hlavně EIB. A dál příspěvek z Investment Framework for Western Balkans (WBIF). Celý obchvat bude v délce 4 km, přičemž se staví i 400m dlouhý viadukt a krátké tunely v délkách 400m a 300m.

ze zahájení výstavby tunelu:

  • Route of the motorway Ponirak – Vraca is the part of the section Poprikuše – Zenica sjever (Donja Gračanica), and on the north it is continued with the subsection Vranduk – Ponirak, and on the south with the subsection Tunnel Zenica – Donja Gračanica.

    Subsection Ponirak – Vraca is 2.65 km long, and the most significant building on the subsection is the tunnel Zenica, of length 2475 m (left tube) and 2420 m (right tube).
z výstavby:


Proto se dá konstatovat, že se staví rovnoměrně ve všech částech. Staví se hodně tunelů, mostů a vše v dálničních parametrech. Tyto úseky se jeví jako poměrně krátké, ve smyslu tu 2 km, tam 4 km atp., ale když se podíváme na terén, tak to ani jinak nejde a s každou částí se snižuje cestovní čas a přinášejí další benefity. Proto je ale i to členění úseků "rozdrobeno".



A poslední, co uvedu, tak to je schvalovací proces úvěru z EIB na úsek Poprikuše – Medakovo. :arrow:

*EIB a vláda Bosny a Hercegoviny schvalují pro tento úsek celkem 340 mil. € (to značí další výstavbu v severní části státu)
- celkové náklady na výstavbu se odhadují na 362 mil. €
*EIB nyní stanovuje podmínky, ale je to šance na další ufinancování výstavby :jidlo:
*tento úsek bude dlouhý 35 km a člení se na 2 podúseky:
- Medakovo - Ozimice
- Ozimice - Poprikuše
*na trase bude tunel dlouhý 1,8 km, odpočívka a vícero mostů, MÚK a další, kratší tunely
*s výstavbou se počítá v letech 2021 - 2025

vizualizace trasy v širším kontextu:



Tímto příspěvkem ukončuji přehled vývoje, chronologii do minulosti a cíle do budoucnosti, což jsem se snažil popsat v tomto a 3 předchozích příspěvcích, což odpovídá výpadku ve fóru a stavbám, které se tady realizují a plánují.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Vojtěch K
Příspěvky: 1
Registrován: 25.4.2009 18:00:03

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Vojtěch K »

Další úsek Neum - Stolac dostavěn? Z Hutova skrze tunel Žaba?
https://www.youtube.com/watch?v=XXuOkdzRJ30
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Pokud je to ono, tak ano. ;)

https://www.jabuka.tv/tunel-zaba-sprema ... ku-drzave/
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 09#p173609

Informaci o odevzdání do provozu jsem ale nenašel.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

několik záběrů z výstavby z fóra skyscrapercity:

Construction of section Ponirak - Vranduk (5.3 km) - 30. 12. 2020.
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171398694

Construction of Zvirovići - Počitelj section [LOT 2 - Počitelj Bridge] - 20. 01. 2021.
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171775375
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171775407
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

V 04/2021 se má začít tendrovat výstavba 1. úseku dálnice Banja Luka - Mrkonjić. (směr jih) Tendrovat plánuje společnost Autoputevi Republike Srpske. Z minulosti existovala předběžná dohoda o realizaci z roku 2014 s čínskou společností Sinohydro. Smlouva zahrnovala realizaci 62 km tahu v nákladech 600 mil. € a financování mělo být vykryto z čínské EX-IM banky. Pro lepší představivost mapa:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

tohle jsem psal koncem r. 2018:
Diaľničiar píše:A je tady výsledek ohledně dálnice Banja Luka - Prijedor :arrow:

*čínská nabídka byla zajímavá již ze začátku, nabídku podala firma Shandong
*projekt realizace je formou PPP, ale se zajímavými podmínkami
*Shandong zaplatil 4,4 mil. € za koncesní poplatek a zahajuje projektování dálnice
*koncese potrvá do roku 2051 s 30 mil. € mýtného ročně
*délka dálnice bude 42 km
*takže koncese je i s dobou výstavby celkem 33 let
*stát zahájí vyvlastňovací proces pozemků, co hodlá do 1 roku udělat v plném rozsahu
*na vyvlastňování musí vláda nalézt v propočtu asi 22 mil. €
*již předem se ví, že prvních 5-6 let nebude výběr z mýta postačovat, ale další roky již postačovat budou
*jde o stavební investici ve výši 297 mil. € a tedy výsledkem je taková koncese, která si na všechny negativa vydělá tak, aby to bylo akceptovatelné i od uživatelů; tímto západním směrem chybí kvalitní silnice a Banja Luka je již centrem v daném území
*výstavba má trvat maximálně 3 roky, ale čínská společnost je připravená i na zrychlený variant 2 roky
*na dálnici se bude nacházet 7 tunelů a 35 mostů, 3 mýtnice a 1 správa řízení a bezpečnosti provozu
Nyní se již začíná připravovat vše pro výstavbu. Prijedor je zase na západ od Banja Luka, taky vidět na výše uvedené mapce.

Čínská firma SDHS-CSI BH nezměnila nic na záměru postavit 42 km tahu v nákladech 300 mil. €. Nyní se konkrétně realizuje majetko-právní vypořádání pozemků a budou bourat potřebné objekty na trase.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Update Svilaj Border Crossing (Odžak - Svilaj section [10 km] and Svilaj interstate bridge)
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172432795

s tím souvisí pochopitelně i úsek A5 na HR straně a tedy i zde uvedený termín odevzdání: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 86#p227986

Je to bohužel stejný osud jako byl kdysi mezi Brazílii a Fr. Guyanou: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 67#p142667 . :roll: A mnoha jiných staveb ve světě.

Pro chybějící zázemí hranič. přejezdu nestačí ani dokončit most. "Taková banalita", ale bohužel. Do poloviny letošního roku to optimisticky nevidim, ale kéž by se tak stalo. Jsou tady národní zdroje, ale i evropské peníze.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:tady jsem psal o tom, co tady pomůže zafinancovat EBRD: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p171373

Doplním, že se zahájila výstavba dalšího úseku na A1: Johovac - Rudanka: 5,65 km (+2 MÚK); Johovac bude mít MÚK s dálnicí na Banja Luka. A pro zopakování Highway on Corridor Vc, Preparation of planning study documentation: http://www.jpautoceste.ba/images/l1e.pdf
Psal se rok 2019, když jsem psal o tady tomto úseku Johovac - Doboj (Rudanka) a tady je stav z jeho výstavby:

další informace: http://mojsamac.info/novost/petlja-jeho ... deo/123962

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Největší investice do stavby dálnic :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7148

Po tomto čtení ještě 1 video z výstavby: most Počitelj (délka 980m, výška 97m), který proklene údolí řeky Neretva:

https://www.klix.ba/biznis/pogledajte-k ... /210524100

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu; není dálnice, ale svým významem velmi důležitá silnice

Dokončila se výstavba dalšího úseku silnice M 17.3 Stolac - Neum a sice Drenovac - Stolovi v délce 8,8 km:



tady je shrnutí: https://www.aa.com.tr/ba/balkan/gradnja ... ta/2224071

Budoucím rokem má být celý tah hotový.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

tady je další video, které zase pro změnu mapuje výstavbu dálničního úseku Tarčin – Ivan koridoru Vc (A1)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Veřejný dluh Bosny a Hercegoviny byl na konci roku 2020 ve výši 6,2 mld. €. To odpovídá asi 35% HDP, tedy v rámci regionu jedna z nejméně zadlužených zemí. Meziročně vzrostl o 8,4% proti konci r. 2019. Z hlediska územnosti připadá 51% na Federaci Bosny a Hercegoviny, 48% na Republiku srbskou, 0,5% na instituce federálního významu a 0,5% na okres Brčko.


Více informací k úseku Počitelj – Zvirovići je k nalezení zde: https://www.jpautoceste.ba/pocitelj-zvirovici/ . Právě zde se nachází ten mimořádně vysoký, téměř 100m, most Počitelj, dlouhý skoro 1 km, který překlene kaňon reky Neretva.

Most Svilaj byl dokončen, očekává se otevření HP mezi Chorvatskem a Bosnou.
https://pbs.twimg.com/media/E36wn3wVEAE ... ame=medium

Je to zvláštní, že to tak dlouho trvá a těm evropským fin. institucím to nevadí. Otevření se neustále odkládá z důvodu omeškání "stavby za pár mil. €" na bosenské straně a sice infrastruktury ke HP.

Poslední termín byl 06/2021 a v tomto měsíci se řeklo, že se tak stane již "brzo". Již i v omeškání bylo datum na 03/2021 a nic z toho ... již tak se dostavba mostu protáhla o více než rok. Navazující úseky na straně Chorvatska a Bosny a Hercegoviny přitom stojí, jen je není možno užívat, protože vedou do "nikam".

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“