Omán

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

mu-flag.gif
mu-flag.gif (1.04 KiB) Zobrazeno 32145 x
mu-map.gif
mu-map.gif (18.24 KiB) Zobrazeno 32145 x
Rozloha: cca. 212 500 km2
Počet obyvatel: cca. 5,1 mil.
Hlavní město: Maskat (metropole cca. 1,7 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 10:57:30, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy, telekomunikací a technologií :arrow:

https://www.mtcit.gov.om/ITAPortal/Proj ... =52&Odt=37

Infrastruktura je více rozvinutá především kolem hlavních sídelních oblastí. Na cca 42 tis. km cest připadá cca 24,7 tis. na zpevněné vozovky, 21,4 tis. km je asfaltovaných a 1052 km víceproudých dálničního typu. :arrow:

Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.8.2023 16:53:09, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Na této stránce najdete informace o aktuálních tendrech a projektech v zemi, včetně silničních staveb: http://www.omanprojects.com/ .

Třeba aktuálně (01/2010) se spustil tendr k výstavbě Southern Expressway Road, výstavba 53 km dlouhého bypassu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Southern Expressway Road se v roce 2008 přejmenovala na Muscat expressway :arrow:
muscat1.jpg
muscat1.jpg (166.66 KiB) Zobrazeno 22765 x
*rychlostní silnice od hlavního města směrem na jih
*délka: 53,16 km (54 km i s napojením)
*trasa: Qurum-Al Nase
*pruhy: 2x3
*bude zde 39 mostů, nejdelší bude při Al Khoud
*bude zde i 12 nadjezdů a MÚK
*projektová dokumentace: 2005
*výstavba: 51 měsíců
*náklady na výstavbu: 330 mil. USD
*celkové náklady (včetně přípravních prací a vyvolaných investicí): 417 mil. USD
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.1.2018 22:41:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněný obrázek pilířů v architektuře Ománu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Po ománských dálnicích a rychlostních silnicích se smí jezdit většinou 120 km/h.

Fotogalerie ománských silnic a dálnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Vzhledem k omezeným zásobám ropy a zemního plynu zavedla vláda ambiciózní plán diverzifikace, industrializace a privatizace, jehož cílem je snížit podíl ropného sektoru na tvorbě HDP z nynějších 40% na 9% v roce 2020. Turistika a odvětví založená a navazující na těžbu zemního plynu by měly být hnacím motorem ekonomiky. :idea:

Stavebnictví se stává důležitým faktorem hospodářského růstu s podílem na HDP 5,4% a předpokladem obratu cca 4 mld. USD ročně k roku 2013. Hlavním těžištěm je výstavba dopravní infrastruktury (silnice, železnice, letiště, přístavy), hotelových rezortů a obchodních center.

V zemi je nyní 55.000 km silnic (za 10 let +13.000 km), z toho zpevněný povrch má 26.000 km (+1.300 km) a víceproudových silnic je 1.600 km (+600 km). Kvalitní silnice nalezneme v okolí velkých měst.

Muscat Expressway byla odevzdána do provozu a získala hlavní cenu za infrastrukturální projekt v roce 2011 v této zemi. :ok: Začala se stavět v roce 2006, významně pokročila v roce 2010. Měří 53 km, na 2x3 pruhy, ovšem dalších 112 km jsou napajecí silnice. :arrow:
MCT%20expressway.jpg
MCT%20expressway.jpg (100.23 KiB) Zobrazeno 31645 x
news_story_6.jpg
news_story_6.jpg (72.83 KiB) Zobrazeno 31645 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

V 11/2012 Omán ohlásil obrovské investice do silniční sítě v hlavním městě. Investice dosáhnou hodnotu 2,6 mld. USD v 11 projektech. Jde o realizaci na více místech ve městě, mostních objektů, nadjezdů, podjezdů, kruhových objezdů, rozšiřovaní hlavních tahů atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Nyní běží Diba-Lima-Khasab road project :arrow:

*příprava běží od 08/2013
*stavební náklady: 1 mld. USD

Jedná se o 65 km dlouhou pobřežní komunikaci, na které bude třeba 7 tunelů, jeden z nich bude mít 2,2 km a dále zde bude i 18 mostů. Po výstavbě se bude stavitel 20 let o komunikaci starat a udržovat jí. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále se zde ukončuje výstavba 1. a 2. fáze 46 km Al Batinah Southern Expressway a zahajuje se 3. fáze :arrow:

*1. fáze: 4 nadjezdy v Barka areas, Hay Assem, A-Harm, Al-Nuaman a Al-Suwadi
*2. fáze: 3 nadjezdy v Al-Suwaiq's Al-Bedayah area a Saham's Sor Al-Sheyadi a Majz Al-Sughra
*3. fáze: set tunelů ve Qasebat Al-Bousaid, Dail Abdasllam, mukhailef, Al-zahia, Al-na'mi, Sor Bani Hamad a Sayh Al-Salehat(Farfara)

Je to obrovský infrastrukturální projekt, protože tak jak při jiných širokých dálnicích se i zde budují zcela nové megalomanské MÚK a kompletní navazující síť silnic na vše důležité kolem, co jsou další desítky km komunikací a jízdních pruhů. Fáze se dělí na další pakety a jak se odevzdávají do provozu, tak na dalších se pracuje za plného provozu. :idea:

Khasab-Tibat coastal road v Musandam. Jde o zcela nový projekt starý 2 měsíce a jedná se o vylepšení stávající komunikace v celkových nákladech 109 mil. USD.

Zde se staví hodně. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Omán má již téměř 2.000 km dálnic a rychlostních silnic a dalších cca. 200 km je již ve výstavbě anebo se letos rozestaví.

Kromě již některých výše popsaných projektů se zde připravuje výstavba mostu v délce cca. 20 km (15-25) na ostrov Masirah. Náklady se odhadují na 1,5 mld. USD. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Omán oznámil v roce 2011, že za 8 mld. USD postaví přes 12.000 km silnic/dálnic a celkem plánuje do silnic (tedy i v rámci hl. města a dalších specifických projektů) až 14,8 mld. USD.

Takže kdysi tak trochu zaostalý člen v této oblasti, ale od roku 2011 dokazuje, že umí budovat nové silnice a dálnice i on a přestaví celou zemi.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 10:21:00, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dopravní úřad :arrow:

http://www.traffic.gov.om/

Omán za 30 let provádí obrovské změny. Postavil 1.500 škol (původní stav 12), 58 nemocnic (ze 2, tedy celkem 60), 110.000 km silnic a dálnic (z 12.000 km). Státní dluh je pod 10% k HDP, devizové rezervy jej několikrát převyšují.

Síť silnic má celkem nyní kolem 125.000 km. V tom je zahrnuta síť státních silnic a dálnic, sekundární síť silnic, zemědělské silnice a ulice. Omán od roku 2009 do roku 2014 o 100% zvedl dálniční síť na současných asi 2.000 km, přičemž za celé desetiletí předtím rovněž pozvedl z 550 km na 1.050 km. Omán staví jak nové silnice 1+1, tak i nové dálnice 2x2 až 2x4. K tomu velkorysé MÚK. Síť rychlostních silnic vzniká zdvojením silnic 1+1 a tak vznikne 2x2 v jednoduchších parametrech oproti dálnici. Stát prostřednictvím Ministerstva dopravy (možnost EN jazyku, link v prvních příspěvcích ve vláknu) ukazuje vizualizace a aktuální projekty v oblasti silniční infrastruktury. Hlavní silnice a dálnice včetně silnic, které napájejí další silnice na dálniční síť a které rozvíjí stát dosahuje 60.000 km, přičemž asi 50% má zpevněný povrch asfaltem. Další změna a ta může být v řádu tisicovek km bude po ukončení plánu pro rozvoj silnic v tomto období. Asfaltovaných silnic měl sultanát v 80.-letech 20. století jenom asi 2.000 km.

K 10/2014 bylo ve v provozu/výstavbě 13.600 km silnic s celkem 16.600 km jízdních pásů, jinak řečeno vystihuje to i nadprůměrné dálnice s jinými parametry. :idea:

Omán celkově tedy v letech 1980 - 2000 začal budovat a modernizovat celou zemi. V období 2000 - 2010 se to tempo udrželo, ale tedy za 10 let se provedlo to, co předtím za 20 let. Nyní běží plán 2011 - 2015 pro 80 mld. USD do infrastruktury a z této částky do budování silničních tahů směruje 15 mld. USD.

V Ománu není železnice, ale i tu plánuje již Omán budovat :arrow:
plánovaná síť železnic
plánovaná síť železnic
1653569_1450537578509809_543364119_n.jpg (62.31 KiB) Zobrazeno 29724 x
Omán během 12 let prodloužil na 3x ropovodní potrubí a na 4x plynovodní potrubí. Závislost na příjmech z prodeje ropy a plynu je citelná, ale od roku 2012 se postupně snižuje tím, jak začíná být Omán zajímavým pro investory v dalších segmentech a stejně tak se otevírá cestovnímu ruchu.

Počet obyvatel tohoto sultanátu roste, za posledních 10 let o 1/5 z 2,8 na 3,3 mil. Stejně tak roste počet obyvatel všech zemí GCC. I tak se ale životní úroveň zvyšuje. Mění se tradiční způsob života a již jen zlomek beduínů žije opravdu v poušti a i to s mnoha technologickýma vymoženostema.

Na FB je možnost vyhledat Ministerstvo dopravy a ve fotkách pak zpoustu aktuálních fotek (nejen) ze silnic.

Silnice v zemi staví především místní společnosti s dosahem až po Saudskou Arábii a Írán, ale uchytil se zde i STRABAG.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Hlavní město Muscat se za 10 let také dost výrazně zvětšilo, nyní v něm žije již 1,2 mil. obyvatel, předtím to bylo cca. 0,5 mil. Zde portál hlavního města :arrow:

http://www.mm.gov.om/ar/Default.aspx

*možnost EN jazyka samozřejmostí

Ani Omán nezaostává za velkorysými projektami v oblasti dopravní infrastruktury. Na jižní straně je ostrov Masirah a Omán už pracuje na plánech spojit ostrov s pevninou. Dle možné trasy bude mít most 15 až 25 km, co ho udělá jedním z nejdelších na planetě. :arrow:
Masirah causeway bridge
Masirah causeway bridge
seabridge.jpg (500.54 KiB) Zobrazeno 29719 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 10:10:58, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuálně největší dálniční projekt je realizace Al Batinah Expressway a právě 14.7. se uvedl do provozu 1. úsek v délce 18 km a to od Muscat Expressway do Barka. Celý nový tah bude mít cca. 250 km podél SV pobřeží k hranicím s Emiráty.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 10:10:40, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ománský sultanát se rozvíjí velmi rozumně.

Silniční infrastruktura :arrow:

Omán realizuje řadu let zpevňování sekundárních silnic. Pokrývají se asfaltem, takže se realizuje dostupnost vesnic. Jedná se o systematickou práci včetně zajišťující údržby.

Realizuje se program výstavby dálnic a rychlostních silnic. Toho je zde napsaného dost. Ostatně síť, která přesahuje 2.000 km a z toho je mnoho úseků na 2x3 s centrálním osvětlením. Kromě zcela nové výstavby se realizuje i "dualizace" hlavních silničních tahů v zemi. Stavební práce jsou poměrně snadné vzhledem k rovnému terénu a v neobydlených oblastech s dostatkem prostoru. Část dálnic nemá stř. bariéru, za to mají MÚK a ve městech se realizují tzv. "flyovery".

Nešetří se ani na investicích v obydlených oblastech. Není problém s parkováním.

Železniční infrastruktura :arrow:

Omán neměl železnici. Buduje jí zcela nanovo od návrhů po veškeré technické zázemí. Železniční síť bude mít cca. 2.100 km. Tak jak je ve vláknu mapa. Železniční tratě se staví až do rychlosti 200 km/h. Slouží na to tato společnost: Oman Rail Company, která vznikla teprve v roce 2014.

Ostatní druhy dopravy :arrow:

*letecká infrastruktura se rozvíjí modernizací a výstavbou letišť
*menší peníze se pumpují do ropovodů a plynovodů, protože ty největší mají za sebou
*Omán zahájil velikou modernizaci přístavů
*obrovské peníze se investují do telekomunikačních služeb

Ekonomika & Ostatní :arrow:

Omán vybudoval téměř všechno z ropy. Ta se podílí na HDP až 50%, příjmami až 80%. Je ale nutno podotknout, že závislost na příjmech poklesla z 90% na 80%. A podíl na HDP se má snížit do roku 2020-2022 až na 25% a stejně tak se má snižovat i závislost na příjmech.

Omán hodlá více rozvíjet sektor námořní dopravy a přístavů (oprava lodí), posílit se má průmysl, což se i děje s příchodem zahraničních společností, které láká vysoce kvalitní a neustále se zlepšují podnikatelské a dopravní možnosti a stabilita země. Sultanát kromě toho v posledním období otevřel několik vysokých škol. A i když se jedná o relativně konzervativní stát, tak se chce začít více zaměřovat na rozvoj turizmu.

Sultanát kromě toho chrání pobřežní úrodní lokality tím, že se výstavbu developerských projektů (i s bydlením) snaží realizovat mimo hlavního města hlavně více do vnitrozemí. A tam se tahá také nová infrastruktura; dál od pobřeží s výhledem další výstavby kolem nových komunikací.

Co se týče současných nízkých cen ropy, tak je nutno podotknout, že se propadlo HDP o asi 15%, což souvisí s nízkými cenami ropy. Na druhou stranu Omán nastrádal za předchozí období do rezerv asi 10-15 mld. USD, které používá na vyrovnání výdajů a je nutno zdůraznit, že se téměř nezadlužoval v předchozím období.

Polovina obyvatel má méně než 24 let a stoupají výdaje na vzdělaní. Zdravotnictví má domácí populace zdarma. Nedostatek odborníků se řeší ze zahraničí a nedostatek dělníků v rozvoji státu se řeší stejně. Nejvíce odborníků v oblasti vzdělávání a zdravotnictví pochází ze západních států, dělníci pak převážně z Pákistánu. Ománská populace musí zestárnout a ještě se zvětšit, aby byl stát schopen být více soběstačnějším. Na to slouží celkem solidní sociální systém, který má motivovat rodiny mít více dětí a mít na ně čas.

Sultán se snaží posílit oblast vnitřního rozvoje s cílem zcela omezit ropní sektor v roce 2030 až pod úroveň 10% HDP, což je dáno i tím, že ropa zde není až v takovém dostatku. Sultán reagoval i na arabské jaro výměnou poloviny vládního kabinetu a celkově se v letech 2011-2014 realizovala změna administrativně-byrokratického systému s cílem vyšší transparentnosti a informovanosti o veřejném dění. Ostatně sultán je při moci od roku 1970: https://en.wikipedia.org/wiki/Qaboos_bin_Said_al_Said . Je zároveň předsedou vlády, ministrem obrany, financí a zahraničních věcí.

Omán má mj. i poměrně větší armádu čítající 75.000 aktivních vojáků a na chod armády se vynákladá cca. 10% HDP, přičemž techniku a výstroj dodávají snad všichni: USA (včetně výcviku vojáků), Rusko, Indie, Čína, EU. Ománu pomáhají vojensky také místní hráči: Saudská Arábie, Írán a Turecko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Omán

Příspěvek od Standa »

Omán je krásná země. Jen se malinko obávám, co bude dál - sultán už není nejmladší (75) a nepřipravuje si žádného následníka (viz zmíněný odkaz na wiki). Zajímavé je i jejich dominantní náboženství (ibádía - ani sunna, ani šíja). Jen bych úplně nesouhlasil s tím rovinatým terénem, spojení Muskatu s vnitrozemím musí překonávat pohoří Al Hadžár, které zasahuje na východě až k moři a další, byť menší hory, se musí překonat i u Salaláhu (mapa).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

To bylo myšleno výslovně na to pobřeží a na tu "dualizaci" silnic, jinak je samozřejme pravda, že hlavně na severu hory jsou. I když se nějak nevím dopátrat seznamu tunelových staveb ani na silnících ani na železnici, nemyslím teď že žádné tunely, ale nějak jsem nenašel žádné konkrétnější projekty, že by je někdo podrobněji rozepsal; mimo arabského jazyku.

Právě v těchto zemích jsou často i rádi, že někde hory jsou, protože je "odpalují" a mají tak kámen. Mnoho takových "přechodů" vybudovala třeba Saudská Arábie, než by postavila tunel. Oni k tomu přistupují tak, že tam stejně nic nenaroste.

Ale Omán se zrovna o ta území, kde se dá něco dopěstovat příkladně stará. I když je tam problém s vodou, která se musí získat odsolováním, tak ve vnitrozemí není ta půda vůbec úrodní. Ale zas to nebylo myšleno v tom, že se bude bydlet výslovně ve vnitrozemí; pouze dále od pobřežní linie. Omán se totiž poučil z ostatních zemí kolem (GCC), co se týče toho že když se vybuduje někde kapacitní komunikace, tak do 10 let kolem jsou hnedka developeři. Proti tomu nic Omán nemá, ale nechce si takhle zaneřádit úrodnou zem.

Takže máte pravdu, zcela jistě hory tady jsou. Neznám ale detailní plány rozvoje Ománu na další desetiletí a nevím ani dohledat ty tunely, přitom již z pohledu na mapu s tratěmi je zřejmé, že se tomu asi nevyhnou, pokud tedy nebude proveden ten "odstřel".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Omán

Příspěvek od Standa »

Byl jsem tak v roce 1999, zrovna dualizovali klíčovou silnici skrz hory (Muscat - Nizwa: tato dálnice) a postupovali přesně, jak píšete, čili bez tunelů. Ale hodně složitý terén je i na pobřeží od Muscatu na východ a to včetně velké části samotného hlavního města, které bylo původně jen toto (pro porovnání trasa do moderního obchodního centra "velkého Muscatu" Ruwi zde, trasa na letiště zde).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady to jenom tak pro představu i s českým komentářem. Muscat - Sur je pobřežní dálnice směrem na jih, přes 200 km. Hory odstřelené jak jsem napsal a osvětlení je snadné pro tuto zemi bohatou na energetické nosiče. Omán mj. poslední týdny odevzdává do provozu desítky km zdualizovaných silnic, ale já se tomu tady nestíham již až tak věnovat a hlavně se to dá informačně všechno dohledat. Stránky institucí mají anglické a dobře propracované (informačně) verze.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Omán zásadně zredukoval počet těžkých dopravních nehod. Kým za první pololetí se stalo 6.276 takových nehod a zemřelo při nich 675 lidí, tak za první pololetí 2016 to bylo 2.100 nehod (-67%) a zemřelo při nich 336 lidí (-50%). Zásadním způsobem se zvýšili postihy za jízdu pod vlivem návykových látek a za vážné přestupky, mezi které se zaradilo i telefonování za jízdy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dualizovaná silnice Muscat - Sur jak se píše o ní na vícero místech, tak je nutno zdůraznit, že se nebudovala najednou. Jak to bývá tak kolem hlavního města se useky staví i dříve. Ale po Sur se vypracoval projekt, konkrétně pod názvem Qurayat - Sur road project :arrow:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (1.27 MiB) Zobrazeno 27190 x
*87 km Qurayat-Sur road project zkrátil celou trasu po Sur od hlavního města na asi 160 km (od předměstí) a celkově se tak zkrátilo cestování o neskutečných 138 km, protože se to celé objíždělo po úplně jiné silnici vzhledem k přítomnému hornatému terénu na této trase
*silniční projekt je trasován podél pobřeží s malebním výhledem na moře s cílem podpořit i rozvoj cestovního ruchu
*stavební práce se zahajují v roce 2003, ukončují v roce 2009, přičemž se stavba rozdělila na 2 podúseky
*je zde minimum technických objektů, na celém tahu se nachází 7 mostů v celkové délce 1,4 km
*tah se formálně označuje jako zdualizovaná silnice, v praxi je to rychlostní silnice

Celý tento projekt přispěl a přispívá k hospodářskému rozvoji celé oblasti a začíná na to navazovat další silniční infrastruktura. Mj. se snížil počet DN a usnadnil se provoz pro nákladní vozidla.

Omán evidoval k 12/2015 celkem 14.105 km asfaltovaných silnic s celkem 16.657 km jízdnímí pásy. Zdroj a další informace: http://www.motc.gov.om/Ann/2015En/index.html#/22 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes 15.1. se odevzdává do provozu nejsevernější úsek Al Batinah Expressway v délce 18 km od Route 3 u Shinas po Route 1 nedaleko u Khatmat Milaha. Celý tah bude mít délku 265 km. Další úseky půjdou do provozu během letošního roku.
mGH2wGV.jpg
mGH2wGV.jpg (107.1 KiB) Zobrazeno 26678 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 5.3. se odevzdá do provozu 45 km dlouhý úsek Al Batinah Expressway od Barka (Highway 13) do Al Hazm (H. 11).

Zdroj: http://timesofoman.com/article/103959/O ... et-to-open
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes 22.5. odevzdalo ministerstvo dopravy a telekomunikací do provozu další úsek Al Batinah Expressway. Nyní v délce 34 km mezi Liwa a Shinas. Parametry 2x4 jízdní pruhy, vedená pobřežím, ale dále od něj jak vysvětluji v tématu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 10:26:32, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Omán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ománský sultán proměnil chudou zaostalou zemi na vyspělý stát se sítí 60 nemocnic, mnoha škol, kde i ženy mohou studovat až po univerzitní formy a vystavěl ultra-moderní styl dopravy, když kdysi tady bylo jen méně než 10 km zpevněných silnic, tak nyní je tady dálniční síť, silniční zpevněná síť, moderní přístavy a letiště, kvalitní telekomunikace a hlavní město není plné mrakodrapů, ale ctí si tradice a dle toho se i buduje a rozvíjí. Omán ani nechce být finančním centrem a centrem obchodu jako třeba Katar, ale chce si zachovat vše tradiční a hezké ve spojení s 21. stoletím. Prosperita se buduje z ropy, která jde do úzadí a rozvíjejí se služby včetně cestovního ruchu. V následujícím videu ministerstva dopravy uvidíte mnoho záběrů na vysoce kvalitní silniční infrastrukturu, nejen úseky v provozu, ale jednotlivé fázy výstavby:



zde jsou záběry na výše zmíněnou dálnici Al-Batinah v úseku Liwa - Shinas:



Tam jsem strávil několik měsíců za poslední dekádu a nabídka na další pobyt přetrvává. Omán může děkovat za to, že má tak pokrokového sultána a zároveň ten může děkovat všem lidem za to, že jsou jako národ těch vlastností jaké mají. Stejný postup: z vytěžené ropy investovat tak, aby se vybudovalo co chybí, přizpůsobit co nejvíce místní obyvatelstvo a pak jen nastavit TUR. Proto zas Omán jde jinou cestou než mnoho států kolem něj; podporují se rodiny, aby se ománská populace rozrostla ve vztahu k území a větší soběstačnosti. Jak napsal Standa ve vláknu, jediná obava vzkvétá z toho, že sultán nemá následovníka.

Síť dálnic a dualizovaných silnic byla ke konci roku 2016 dlouhá 2.300 km. Přitom ještě v roce 1990 tady bylo jen 3.800 km silnic s asfaltovým povrchem.

Plány pro rok 2017: http://www.motc.gov.om/Download/MediaFi ... 3ce724.pdf

A nutno zdůraznit jak jsem i zachytil informačně, tak rokem 2017 je v provozu již i 2x4 uspořádání.

Nebudu se opakovat po ostatních příspěvcích, ale koncem roku 2016 se zvedl dluh na 9% HDP, z úrovně 2015 - 5%, co souvisí s propadem cen ropy a snížením HDP. Velkou finanční zátěží je armáda, ale to i kvůli nestabilnímu Jemenu, což je přímý soused. Výdaje i tak meziročně klesli z r. 2015 na rok 2016 -1 mld. USD na 9 mld. USD. Ty výdaje stoupali v letech 2010-2012 ze 7 na 12,6 mld. USD a od roku 2012 zase klesají. Tohle období značilo modernizační a výcvikový program ománské armády. Ománská armáda čítá na 75.000 vojáků, což je z 3,5 mil. populace opravdu hodně, ale tím se vyznačuje vícero zemí Perzského Zálivu.

Stavebnictví se pak třeba podílí na HDP asi 4% HDP. To je ta všudepřítomná realizace dopravní infrastruktury a výstavby v hlavním městě. Tam se staví ve velkém rozsahu, ale kultivovaně jak jsem již psal s důrazem na tradiční architekturu. Zemědělství dostává značné vládní subvence, aby se dokázalo vybudovat; infr. zázemí, systém odvodnění (ten mj. Omán budoval dlouhé období, různé kanály vedou z hor dlouhé cesty pod zemí a vystupují až v konkrétních oázách, pevnostech atd. s tím, že takto to funguje doposud, ale na pobřeží u velkých měst se budují odsolovací zařízení s potrubími vedoucími jak do měst tak na nové farmy. Pěstují se tady různé i specifické plodiny, třeba i růže (z nich se vyrábí vzácná růžová voda). Zemědělství je rozsahem HDP na úrovni 1/8 z výkonu stavebnictví. Je ale důležité říct, že v roce 2006 dosáhlo objemu 200 mil. USD a v roce 2016 již 500 mil. USD.

V zemi je vysoká, ale cílená a tolerovaná nezaměstnanost. Je na úrovni kolem 15%, ale většina mužů pak pracuje. Od žen se očekávají děti, aby vzrostla populace. Od mladých lidí, kteří pak v zemi dominují (polovina je ve věku do 24 let) se očekává studium nebo prax i v zahraničí. Stávající rozmach všech služeb stojí na místní síle, protože je žádoucí, aby lidé rozvíjeli cestovní ruch a když má být obživou do budoucna, tak se musejí učit všichni. Ale třeba v zemědělství pracuje hodně lidí z dalších koutů Asie. Ve stavebnictví jak jsem psal se uchytili společnosti z Perzské Zálivu a EU. Místní stavební kapacity nemají takové zázemí pro takový rozmach, což je ale normální.

Nejhorší vliv 21. století a modernizace země se dotýká života beduínů. Počet opravdu žijících jen v poušti se snižuje a i z nich je většina motorizovaná. Aby se zachoval tradiční způsob života, tak sultán zavedl dotace pro udržení tohoto života i pro turisty, aby viděli jak se původně žilo. Problémem jsou i tradiční trhy, které mají oplývat hromadou lidí, ale v současné době stále méně místních chodí nakupovat na tato místa. Co se ale udrželo je setkávání se v těchto místech. V hlavním městě se postavilo několik divadel, ale ománské obyvatelsto ještě není naučené chodit na divadelní představení nebo na operu, takže tomu všemu se dopřává čas. Jsou tady nejlepší budované akustické sály.

Z hlediska praktického života tady vládne šaría a místní zákony jí podléhají. Na rozdíl od silně konzervativní Saudské Arábie je ale mnoho věcí povoleno. Pracovní morálka je mnohem volnější než i v EU. Zdravotnictví je na srovnatelné úrovni se zeměmi EU, pokud je něco vážnější využívá se ještě převoz jinam. Ženy nabývají nových práv, třeba i to právo dostudovat univerzitu, ale jinak tady platí i mnoho omezení, které jsou jak všude v těchto režimech, ale není tady žádná náboženská policie. V Ománě je ale i křesťanství, takže tady je mnoho kostelů sultánem podporovaných. Není tady přenásledování lidí za porušování pravidel pokud jsou v nějaké utajené formě. Ale pro přístup sultána se daří jak modernizovat zemi, tak udržovat i vysokou míru akceptace pro odlišné náboženství, proto i ta tolerance křešťanů a mnoho žen již může (pokud jim to manžel dovolí) řídit vozidlo. Ostatně to je všeobecní problém, proč v těchto zemích prakticky není MHD, protože ženy nemohou řídit. Musejí čekat až je někdo odveze. Tím pádem nemá kdo svézt děti a všechno zajišťuje muž (manžel, otec, bratr). To v kombinací levných aut a PHM dělá ty silnice a dálnice plnější než jinde. MHD vzniká jen pomalu i to na opravdu vytížených tepnách nebo ve velkých městech. K 07/2017 je cena 1l paliva stále pod 0,5€ spíš pak kolem 0,4€. Cenová relace je mírně levnější než ve státech EU. K tomu nízké náklady na topení způsobují, že je tady velmi silná střední třída, která si může dovolit i lepší domy.

Z hlediska blízké budoucnosti: bude pokračovat modernizační program, tedy i rozvoj silniční infrastruktury. Do roku 2020 bude kulminovat těžba ropy s vlivem na HDP, postupně do roku 2030 naberou význam další odvětví a po roce 2030 bude petrochemický průmysl tvořit absolutní menšinu z hlediska tvorby HDP i příjmů. Zájem o OM ekonomiku je enormní, sultán v 03/2017 rozhodl vydat dlhopisy v objemu 5 mld. USD na 5, 10 a 30 let a zájem byl až na úrovni 20 mld. USD. Rozpočet za rok 2016 skončil s deficitem -17% (propad HDP, snížené příjmy, masivní výdaje), pro rok 2017 se provedlo několik reforem, snížení subvencí a startují nové investice a plánem je mít výdaje na úrovni 30 mld. USD, příjmy 22 mld. USD a tedy deficit na úrovni kolem 10% HDP. Vzhledem k nízkému zadlužení a nějakých rezerv jsou prognózy pro dobré vyhlídky vysoké od mnoha institucí a agentur. Těžba ropy a plynu se podílí na HDP již jen 51%, sektor služeb zesílil na 37%. Na rozpočet má enormní vliv celá ta populace: když polovina jsou mladí lidé, část starší, tak reálně může pracovat 1,5 mil. obyvatel a z nich se toleruje část v nezaměstnanosti, tak celý Omán spravuje z místního obyvatelstva jen 1,2 mil. lidí. Ale pracuje tady více a ti rovněž využívají mnoho státních služeb, i když za ně platí samozřejmě zaměstnavatelé, ale tím pádem sektor zdravotnictví je zatížený více. Proto se poslední roky některé části systému zpoplatňují tak jak i jinde na západě, třeba stomatologie. Vzdělávání a armáda jsou další náročné kapitoly na státní výdaje a hned za nimi dopravní infrastruktura. Sultán neplánuje ubírat v tempu rozvoje, ale zatíží více firmy s důležitým významem a zpoplatní část doposud zdarma poskytovaných služeb. I Omán má investiční fond, zřízený teprve v roce 2006 a v současnosti má majetek za cca. 6 mld. USD, ale dle informací ze začátku letošního roku ho plánuje zesílit přes reformy ropního fondu až na hodnotu kolem 25 mld. USD, takže to jsou další možnosti, protože rozpočet a vládní zdroje všeobecně investují i do vysoce budoucích aktivit; méně hledí na stávající období, které umí překrýt i přes úvěry, i když se tomu doteď vyhýbal právě upozorňováním, že ropa by tady nebyla na věky a musí se rozumně zisk z ní investovat jinde. :ok: :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“