Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Mohelnice (D35) – Šumperk (I/11) – Jeseník (I/60) – Polsko
Odpovědět
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Likas »

Honey72 píše:Jako Šumperák, který jede přes Sedlo jednou za rok, že? :D

Kollmo, ano Železná Ruda je odříznuta, také mě napadla, ale je to spíš jedna obec .-) To už pak můžeme počítat mezi odřízlé např. Starý Hrozenkov.
No, to ne. Část rodiny v Jeseníku, chata v Rychlebech, oddílová soustředka na Vidnavě, závody ve Zlatejch a na Rejvízu, kola v Černé Vodě, máti pracovala v Bílé Vodě, pracovně mapování jak Jesu, tak od Vápenné až po Skorošice a Kobylou. Ale samozřejmě nejčastěji moje cesta končí na Sedle nebo v Ramsau.

A co teprve Český Jiřetín (zvlášť v zimě) :-)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Aram96 »

P_V píše:"zpomalí odliv lidí z venkova do měst a to je věc, na které stojí polovina politik EU"
Když sleduji ty snahy o "ekologizaci" dopravy, jež skončí nedostupností automobilu pro běžného občana, tak bych řekl, že ty snahy jsou přesně opačné - nepřímo k urbanizaci nutit, protože ve městě ten běžný občan auto denně používat nemusí.
Kdo trochu ví, tak ví, že to tak opravdu je. Přehnaná ekologizace a skoro “rušení” IAD je až v posledních letech a je to úplně mimo. A proti skoro všemu jde právě tahle fanatická ekologizace, ne naopak. ;)
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Lenny píše:I/44 má katastrofální parametry od Jeseníku dál po Mikulovice. A I/60 je bývalá silnice II. třídy.
Mě kladně překvapilo že na I/60 byl relativně nedávno realizován obchvat (či částečný průtah) Javorníku. Asi to bylo i proto, že to původní trasování středem obce ve stopě středověkých ulic bylo opravdu katastrofální.
ttc
Příspěvky: 431
Registrován: 9.2.2012 14:50:39

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od ttc »

Aram96 píše:No ale podle mě to docela smysl dává .. jestli postavit za 6 mld jeden 6km tunel nebo 20 km (možná o dost více, tady počítám, že to bude ale dražší) obchvatů je podle mě na zamyšlení. Těch 20 km obchvatů totiž pravděpodobně zrychlí průjezd více než ten tunel a k tomu se ještě zlepší situace v těch obcích. ;)
Upozorňuji u této úvaze na následující:

Úsek mezi Kouty n.D. (odbočka k Dlouhým stráním) a Bělé p.P. pošta (křížení I/44 a II/450)

Tunel vč. přístupových cest cca 9km
I/44 současná - 17 km

Současná rychlost jízdy cca 60km/h - tj. 17 min.
Tunel vč. příjezdu cca 80km/h - tj. 6 min.

Obchvaty 20 km - 50km/h vs. 90 km/h - úspora 9min
HanesCZ
Příspěvky: 64
Registrován: 11.2.2017 0:51:26

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od HanesCZ »

Sám jsem z Jesenicka a otázka dopravní dostupnosti mě léta trápí a ničí. Není to nic příjemného, když se k vám bojí přijet kamarádi, příbuzní, protože např. " teď v zimě si na tu cestu netroufneme / raději to odložíme až bude lepší počasí / k vám se tak blbě jede / kde to proboha bydlíte / máte tam tak krásně ale je to tak strašně z ruky..atd.
Ještě pár desítek let šetření a počítání intenzity dopravy a ČR se to tady podaří dokonale zlikvidovat.
Nejde jen o tunel pod Červenohorským sedlem, ale taky o spoustu nerealizovaných obchvatů a nerovnoměrně zvoleném trasování českých dálnic nerespektující rozlohu ČR. D11 příliš západně, D35 příliš jižně.
Jedině tak díky infrastruktuře Polska lze ze zapadlých koutů jesenického okresu i v horším zimním počasí dojet bez totálního vypětí sil do Čech nebo Ostravy. Jenže když se hranice uzavřou..:(
HanesCZ
Příspěvky: 64
Registrován: 11.2.2017 0:51:26

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od HanesCZ »

Asi totiž v každém koutě ČR se za poslední desítky let poměrně radikálně změnila / změní dostupnost k tuzemské dálniční síti. Na Jesenicku - za bariérou hor však nijak zásadně ne a bohužel i další vyhlídky jsou tristní.
Např.už můj praděda z Vidnavska jezdil před cca 70 lety úplně stejnou trasou do Zábřehu ( cca 90 km ) Velká Kraš-Lipová-Ramzová-Hanušovice-Olšany-Zábřeh. Dodnes se to jezdí stejně. Obchvat nevznikl ani jediný. Je to sice masakr, jedna obec za druhou, ale stejně asi pořád lépe a rychleji než "silnicí první třídy" přes Červenohorské sedlo/Šumperk.
V širším okolí od PL hranic, cca 80 km zde bohužel přibývají zejména jen represivní opatření, tj. různé zpomalovací prvky, měřiče rychlosti, omezení rychlosti, atd. V zimě není nic neobvyklého, že to ze zapadlých koutů jesenického okresu bude trvat k nejbližší české dálnici, českým územím klidně i více než 2,5 hodiny jízdy. Docela dost smutná vizitka dopravy v ČR.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Je fakt, že bych netipoval, že je kupříkladu tohle silnice I.třídy

https://mapy.cz/s/humupunapo

Povrch dobrej, ale šířka jako pro vesnickou 3.třídu. Kopírování terénu a četnost oblouků zrovna tak.

Na tohle by měly v ideálním případě fungovat nějáké programy regionálního rozvoje, aby se více investovalo v těchto odlehlejších končinách a zlepšovala se tím kvalita života místních.
siesa
Příspěvky: 1244
Registrován: 15.3.2009 20:22:40
Bydliště: R43

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od siesa »

Problem je, ze se planovani silnic/dalnic smrsklo pouze na intenzity a ekonomiku... Infrastruktura ovsem vzdycky v minulosti plnila mj. i strategickou funkci. Demonstrovala zajmy statu v ruznych castech uzemi bez ohledu na soucasnou situaci a vyhled ve strednedobem horizontu. Staveli se silnice do uzemi, ktera mela strategicky vyznam nebo kde chtel stat posilit sve pozice nebo demonstrovat svoji neotresitelnou pritomnost. Prikladem budiz treba Kersky most a krymska dalnice. Ale neni treba chodit nikam daleko - typickym prikladem z CR je treba Masarykova silnice na Zlate navrsi, nebo (z ruznych duvodu nedokoncena) zelenice pres Slovenske Rudohori.

Zpristupneni severniho podhuri Jeseniku tunelem je podle meho nazoru jeden z takovych projektu. Stat by mel jasne deklarovat, i pres ekonomicky nepriznivou bilanci projektu, ze tento region neni vyloucen od zbytku republiky a ze i pres nepriznivou orografickou lokaci ma zajem na tom, aby se lide v tomto regionu citili soucasti tohoto statu...

Ona totiz geografie je silnym a nekdy i rozhodujicim faktorem v politicke geografii. Vim, ze to bude znit silne nadnesene a mnohym se to bude zdat jako hloupost. Ale nastesti jsou moznosti, jak alespon castecne tento vliv eliminovat, a kvalitni infrastruktura a technologie jsou jednim z nich. Uz pri prvnim pohledu na mapu je zrejme, do jake spadove oblasti Jesenicko logicky patri (a i pres veskere politicke vydobytky nasi doby se obavam, ze historie se muze opakovat). A jestli se chceme vyvarovat v budoucnu nejakych moznych kolizi, neni lepsi cesty nez drzet a posilovat svoje pozice v tomto regionu nejen ekonomicky, ale i kulturne a socialne...

Takze za me ano, pojdme postavit ten tunel, at se zda byt ekonomicky nesmyslny...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Aram96 »

HanesCZ píše:...Ještě pár desítek let šetření a počítání intenzity dopravy a ČR se to tady podaří dokonale zlikvidovat.
Nejde jen o tunel pod Červenohorským sedlem, ale taky o spoustu nerealizovaných obchvatů...
S tímhle naprostý souhlas. Já na většině míst naopak na intenzity hledím a jsem za, aby se ty kategorie podle toho stavěly aspoň trochu podobně v rámci celé ČR (realita je zcela opačná, někde S11,5 pro 7 tisíc, jinde S9,5 pro 12 tisíc, protože každá správa má jiný pohled na věc :crazy: kategorizace je k ničemu, pomale z 90.let), tak tam, kde je ta infrastruktura potřeba kvůli "udržení životaschopnosti" odlehlých regionů, jsou mi intenzity naprosto šumák. Většina zemí to už pochopila, tady ještě moc ne. :(
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od kot »

Sieso, s těmi obchvaty bych zase takový pesimista nebyl. Tam se situace pomalu ale jistě zlepšuje...
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od KarelLer »

Nevím, jestli to tady už nezaznělo, ale pořád mi nejde do hlavy, proč I/44 vede přes Červenohorské sedlo (1000 m n.m.) a ne přes Ramzovou (760 m n.m.) v trase II/369.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Zajímavý je, že na Červenohorské sedlo vede podle staré mapy silnice jen od jihu, na druhou stranu není silnice viditelně značená, alespoň tedy ne výrazně a ne v dnešní trase. Tudíž od severu asi jen nějáká lesní cesta pochybné sjízdnosti.
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Krupp »

A co tak toto?

https://www.idnes.cz/olomouc/priloha/op ... zpravy_kol

Mimochodem, v legendě k těm historickým mapám se dá dočíst že červeně se značí císařské silnice. To je cesta na sedlo a pak oběma směry po hřebeni. Buď je to nějaká hranice nebo přístup k dobrým obranným bodům. Přece jen to je vojenské mapování a v té době byl na severu nepřítel.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Po tom hřebeni je to spíš historická hranice Morava / Slezsko, která je na této mapě místy obtažena červeně, místy nikoliv, nebo slaběji. Jinak směrem na sever v současné trase silnici nevidím, jen nějákou stezku trochu jinou trasou - jak píšu výše. Ovšem jestli byla třeba silnice utajená z vojenských důvodů, to nevím. Vím že to dělali soudruzi v SSSR, že mapy úmyslně zkreslovali kvůli zmatení nepřítele, ale jestli se to dělo i za starého Rakouska, to netuším.
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Likas »

Krupp píše: Mimochodem, v legendě k těm historickým mapám se dá dočíst že červeně se značí císařské silnice. To je cesta na sedlo a pak oběma směry po hřebeni. Buď je to nějaká hranice nebo přístup k dobrým obranným bodům. Přece jen to je vojenské mapování a v té době byl na severu nepřítel.
Císařská cesta je bílá barva s červenou lemovkou. Ta končí na sedle a na Červenou Horu ani na Výrovku nevede. A cesta dál do Frývaldova normálně vede, akorát není tak kartograficky zvýrazněná a je to cesta která je tam stále. Jsou podél ní tažené dráty.
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Likas »

Lynx píše: Vím že to dělali soudruzi v SSSR, že mapy úmyslně zkreslovali kvůli zmatení nepřítele, ale jestli se to dělo i za starého Rakouska, to netuším.
Dělalo se to i u nás (ovšem ne za R-U). Doporučuji se podívat jak SMO-5 referovala o Milovicích před rokem 1989.
;)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Honey72 »

Komunistické vojenské mapy měly být přesné a proto i tajné. Ale na starém vojenském mapování to tak nebylo. Pevnostní města Josefov či Hradec jsou zakreslena jen obrysem. A jak to bývá, i v mapách bývají nechtěné chyby.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
HanesCZ
Příspěvky: 64
Registrován: 11.2.2017 0:51:26

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od HanesCZ »

Lynx píše:Je fakt, že bych netipoval, že je kupříkladu tohle silnice I.třídy

https://mapy.cz/s/humupunapo

Však taky snad není měsíc v roce co by na silnici I/60 neskončil autobus nebo náklaďák v příkopu. Viz. třeba dnes https://sumpersky.denik.cz/nehody/uheln ... 50521.html

Silnice I/60 je ve skutečnosti jen dobře vyasfaltovaná silnice třetí třídy. Kromě obchvatu Javorníku. Jinak je na cca 30 kilometrech silnice I/60 cca alespoň 20 míst kde se vzájemně v protisměru dva náklaďáky / autobusy míjejí jen o fous. Často buď musí alespoň jeden z nich zastavit, nebo raději couvat. A osobáky se za nimi vlečou - předjíždět není moc kde. V zimě, v prudkých stoupáních náklaďáky nezřídka bezradně stojí. .. a aby toho nebylo málo, tak nedávná instalace tří nových železničních přejezdů chráněných závorami na I/60 dopravní dostupnosti Jesenicka z vnitrozemím taky vůbec nepomohla. Chápu, že parametrově silnice I.třídy musí mít zabezpečení přejezdů se závorami. Ale co ten zbytek silnice I/60, který silnicí I. třídy ve skutečnosti zdaleka vůbec není ?!
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Honey72 »

Musí se brát fakt, že ještě před dvaceti lety to byla pouhá dvojka, navíc bez tranzitu a jednička se z ní stala papírově. A jediným úkolem bylo spojovat zapadlý vzdálený výběžek republiky se zbytkem tehdejšího šumperského okresu.
Takových silnic je víc, ale ještě mnohem víc jich existovalo do roku 2000 i ve vnitrozemí. Mnohé jedničky se vyjímaly hezky v mapě, ale ve skutečnosti člověk zíral co je to za polňačku, která najednou za vesnicí končila a pokračovala o pár vesnic dál :-) Mezitím chyběla.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od theodor less »

siesa píše: Stat by mel jasne deklarovat, i pres ekonomicky nepriznivou bilanci projektu, ze tento region neni vyloucen od zbytku republiky a ze i pres nepriznivou orografickou lokaci ma zajem na tom, aby se lide v tomto regionu citili soucasti tohoto statu...Uz pri prvnim pohledu na mapu je zrejme, do jake spadove oblasti Jesenicko logicky patri (a i pres veskere politicke vydobytky nasi doby se obavam, ze historie se muze opakovat).
Máte čističku ve své obci? Aby se z Vás nestal přes noc Švýcar!
Jinak neotřelý pohled na věc. Taky mám jeden: Obyvatelé Prahy, Brna, Ostravy jsou při možných pandemiích znevýhodněni proti izolovaným oblastem, kde neprobíhá dovoz smrtelných infekcí.
HanesCZ
Příspěvky: 64
Registrován: 11.2.2017 0:51:26

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od HanesCZ »

Hodně se mluví o tom, jak nejsou na české straně připravené silnice pokud bude S8 až u Dolní Lipky. Ale divím, že se zatím nemluví o tom, že čtyř pruhová S8 má vést a to podstatně dříve a velmi blízko hraničního města s ČR ( Zloty Stok / Bílá Voda ) Dle informací na stránkách polské vlády je schválen termín stavby 2023 -2027.
Dnes se trasa Poznaň - Wroclaw - Brno - Wien jezdí snad největší oklikou ve střední Evropě, se zajížďkou až kolem Katowic. S8 v úseku Wroclaw - Klodzko však nabídne lukrativní zkratku k české R44 u Šumperka. S výstavbou S8 tak lze očekávat, že hodně aut bude hledat cestu mezi severem a jihem nejen polským územím Kladska, ale i českým územím Jesenicka po silnici I/60 a dále po I/44. Případně po silnicích druhých a třetích tříd ( Ramzová, Rýmařov,.. ) , protože přes Jeseníky nevede žádná jednoznačně výhodná cesta a často navigace vedou trasy mezi severem a jihem jinudy. Tak si říkám jestli není nejvyšší čas řešit alespoň jednoduché obchvaty obcí na I/44.

O tunelu pod Červenohorským sedlem, aby člověk raději mlčel, ale připadá mi to jako , s prominutím, obrovská prasárna proti přírodě postavit závodní okruh se stoupacími pruhy přes hlavní hřeben CHKO. Vám to tak nepřipadá? Z každé strany hřebene CHKO je silnice I. třídy v údolí řek = dle mě naprosto ukázkový případ kde by měl být jednoduchý silniční tunel a nerušit přírodu na hřebenech hor. Ale tunel není a tak se tudy kamiony pomalu plazí a jezdí se mezi nimi závodit na hřeben CHKO ze široko dalekého okolí. Kvůli častým nehodám, stížnostem na riskantní jízdu a na hluk se dokonce uvažuje, že zde bude úsekové měření = vidím to tak, že se bude závodit jen mezi jednotlivými úseky, bude se před měřáky stát / otáčet a bezpečnosti to vůbec nepomůže. V zimě jezdí odhrnovače a solí neustále nahoru a dolů a stejně to často ani nestačí. Asfaltový povrch se kvůli náročným horským podmínkám dělá co pár let nový znovu a znovu. Komu toto může vyhovovat? Přírodě určitě ne, dostupnosti Jesenicka s vnitrozemím už vůbec ne.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od theodor less »

HanesCZ píše:Hodně se mluví o tom, jak nejsou na české straně připravené silnice pokud bude S8 až u Dolní Lipky.
Dnes se trasa Poznaň - Wroclaw - Brno - Wien jezdí snad největší oklikou ve střední Evropě, se zajížďkou až kolem Katowic.
S8 v úseku Wroclaw - Klodzko však nabídne lukrativní zkratku k české R44 u Šumperka.
Cesta kolem Katowic je opravdová zajížďka. Když odbočím za Gliwicemi, ušetřím 30 km.
K české R44 je nejkratší cesta z Klodzka do Zábřehu (75 km), přičemž jen cca 30 km je na území ČR.
Přes Šumperk je to o 35 km dál (110 km), ale na území ČR je to 90 km.
HanesCZ
Příspěvky: 64
Registrován: 11.2.2017 0:51:26

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od HanesCZ »

Wroclaw - Brno - Wien přes Ostravu 536 km
Wroclaw -Brno - Wien přes Kladsko 396 km

Čísla hovoří jasně a není se čemu divit, že Poláci budou tlačit dál na přímější směr.

Ale jsme v tématu o něčem jiném a rád bych se zde věnoval věčně jen k tomuto tématu.
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od KarelLer »

Pokud se nepletu, tak I/60 nemá parametry silnice I. třídy a jízda v serpentinách přes Červenohorské sedlo dost odrazuje. Přes Ramzovou je to taky špatný. Nebude to ve všech případech lepší po DK33?

Asi se musíme smířit s tím, že tunel nikdy nebude. Není mi ale jasný, proč došlo ke zkapacitnění I/44 vedoucí nejvyšším průsmykem široko daleko namísto přestavby II/369.
Odpovědět

Zpět na „I/44“