D4 (SK)

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

V zelené barvě je D4 v provozu rámci projektu PPP D4/R7: (vyjma křížení s D1, co má zrealizovat stát a teprve se to tendruje). Se širší silniční návazností. :idea:
zdroj: SSC
zdroj: SSC
D4.JPG (158.91 KiB) Zobrazeno 5835 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

informační rest

Ačkoliv jsem se zmínil, co se ještě v 10/2021 odevzdá do provozu, tak jsem to zde již neuvedl.

Dne 3.10. se do provozu uvedl úsek D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Petržalka v délce 2,2 km.
portál SSC
portál SSC
D4-s.JPG (140.98 KiB) Zobrazeno 5645 x
portál SSC
portál SSC
D4-D2.JPG (187.73 KiB) Zobrazeno 5645 x
portál SSC
portál SSC
D4-I2.JPG (218.73 KiB) Zobrazeno 5645 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval a doplnil jsem celé tohle vlákno k D4. Mnoho příspěvků má doplněn obsah. Nevytvořil jsem společně s adminama tohoto fóra extra sekci pro tuto dálnic a to z toho důvodu, že to není vůbec potřebné. Přehlednost informací se udrží bez problémů i ve vlákně.

Prakticky skoro celý nový je úvodní příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=3384#p3384 . :ok:

V úvodním příspěvku tohoto vlákna se tak dá dočíst, že z celého plánovaného tahu v délce asi 48 km je v provozu 32 km, z čeho 29 km je v plném profilu. Především je tam několik map a rozepsané všechny úseky s tím, že odkazují na konkrétní mapky pro co nejlepší přehlednost. :idea:

Když se podíváme na to co schází postavit, tak jsou to 2 samostatní sekce a sice asi 12,5 km úsek s asi 9 km tunelem Karpaty pod stejnoměnným pohořím a hraniční 3,5 km úsek s Rakouskem, resp. jde o stejnou sekci, pokud do toho zahrneme dostavbu do plného profilu v délce asi 3 km mezi těmito chybějícími. Vše je znázorněno v úvodě, takže to tady nebudu znova rozepisovat.

Dostavba D4 je ve hvězdách. Náklady na to přesahují částku 1 mld. €, ačkoliv si všichni uvědomují tuto nevyhnutnost. Ovšem dosavadní výstavbou JV části D4 s rozišiřováním D1 neumožňuje zapojit dosavadní představy pro projekt PPP kdysi uvažovaného v překladu Karpatská Dálnice - Bratislava.

O něco výše jsem přidal mapku co obnášela realizace projektu PPP, který zásadně posunul zprovozněné km v provozu s plným profilem a nyní bych to trochu rozepsal:

zelená barva = trasa D4 zhotovené v letech 2016-2021 formou PPP, zasazeno do širších silničních vztahů:
Obrázek

Tento nový dálniční obchvat v rámci D4 má 27 km. Nachází se na něm 9 MÚK (8 je dokončených a 1 nedokončená, to je ta D1xD4, kterou chtěl postavit sám stát a nyní se tendruje). V rámci tohoto PPP se dále postavilo celkem 57 mostů. Nejvýraznějším stavebním dílem je nové přemostění řeky Dunaj a sice Lužný most, v Bratislave již 6., kromě toho tu vzniklo i vícero ekoduktů.

Projektování a výstavba D4 bylo uděleno konsorciu D4R7 Construction s.r.o. Koncesionářem nových úseků je společnost Zero Bypass Limited, o.z., která zajišťuje financování, výstavbu a provoz obchvatu Bratislavy během období 30 let.

Začátek úseku dálnice D4 se nachází na hraničním přechodě mezi Rakouskem a Slovenskem. Tento 2 km dlhý úsek byl prvním úsekem D4, který byl do provozu otevřen v roce 1999.

Novovybudovaná část obchvatu hlavního města začíná v křižovatce Bratislava - Jarovce (D4xD2 / EXIT 2).

Z tohoto bodu dálnice D4 pokračuje na sever od Jaroviec do MÚK Bratislava - Petržalka (EXIT 4), kam vede nad silnicí I/2 a pokračuje nad řekou Dunaj přes Lužný most.

V dalším úseku křižuje trasa dálnice D4 v křižovatce Bratislava - juh (EXIT 6) rychlostní silnici R7 (mj. taky součást tohoto PPP) a pokračuje v katastrálním území Podunajské Biskupice.

V křižovatce Bratislava - Podunajské Biskupice (EXIT 13) křižuje silnici I/63, mostem prochází nad železniční tratí Bratislava - Komárno a křižuje Vinohradnícku ulici.

Při další obci, Most pri Bratislave se zrealizoval obchvat této části a pokračuje dál - křižovatka Bratislava - Vrakuňa (EXIT 17), prochází mostem nad řekou Malý Dunaj, obchází letiště M.R. Štefánika a pokračuje v souběhu se Šurským kanálem západně od obce Ivanka při Dunaji (zde tzv. Východ I).

V MÚK Bratislava Východ (Ivanka) (EXIT 25) křižuje silnici I/61 Bratislava - Senec, mostem prochází nad železniční tratí Bratislava - Štúrovo.

Dálnice D4 nyní křižuje dálnici D1 podjezdem prozatím bez jejich vzájemného propojení. :!: (neexistující Východ II) Jak to tady je ohledně úseků je přesněji k nalezení TADY.

Od nedokončené křižovatsky s D1 pokračuje dálnice D4 SZ směrem podél Šúrskeho kanálu. Dále mimoúrovňovo křižuje silnici III / 1082 - křižovatka Černá Voda (EXIT 26) a následně pokračuje souběžně se Šúrskym kanálem.

V závěrečné části směruje trasa na území vinohradů na východním okraji Malých Karpát, kde v MÚK Bratislava - Rača (EXIT 29) křižuje mostem železniční trať Bratislava - Žilina a silnici II/502. Konec úseku D4 je v této MÚK, kde se napájí na silnici II/502.

V budoucnosti od křižovatsky Bratislava - Rača by měla dálnice pokračovat přes tunel Karpaty až do Záhorskej Bystrice, kde s enapojí na dálnici D2.

V mapách CDB (Cestní Databanka, SSC) si lze situace detailněji prohlížet.

Seznam 8 dokončených MÚK v mapových přehledech:
Bratislava-Jarovce
Bratislava–Petržalka
Bratislava–Juh
Bratislava–Podunajské Biskupice
Bratislava-Vrakuňa
Bratislava-Východ
Čierna Voda (Bratislava - Vajnory)
Bratislava-Rača
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D4 (SK)

Příspěvek od kot »

Díky za skvělé mapky ! Super .
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

D4 Rača - Záhorská Bystrica

Čeká se na vydání závěrečného stanoviska EIA.
Další příprava je prozatím pozastavená; nejsou peníze.
Odhadované náklady na výstavbu: 772 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Většina informací byla prezentována, ale je to pohromadě: (názory některých starostů jsou na smích, ale to je normální cítění "pokladu")

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Bude mít Slovensko nový nejdelší dálniční tunel? Nyní je to v rukou procesu EIA, ale také možností financování

Technická studie předpokládá délku tunelu Karpaty 10 980 metrů

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... nancovania
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/re ... ka-penazi/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D4 (SK)

Příspěvek od kot »

Tak to už bude fakt slušná délka !!! :D
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D4 (SK)

Příspěvek od michal »

U nás by nevyšla ekonomika, o souhlasu CK MD nemluvě, takže na EIA by ani nedošlo... :D
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Aram96 »

U nás nevychází ekonomiky ani na jednokilometrové hloubené. :crazy:
Nicméně tunel Karpaty a dostavba D4, to je IMHO opravdu hudba vzdálené budoucnosti. Něco jako u nás poslední kilometry VRTek, zdůrazňuji poslední :D Slovensko potřebuje především jiné dálnice (a že jich je, co ještě nestojí), než dookruhování Bratislavy.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D4 (SK)

Příspěvek od kot »

Jenže Bratislava je pupek Slovenska politicky a zároveň místo, které je hustotou dopravy postiženo nejvíce...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Úsek: Diaľnica D4 Bratislava, Rača - Záhorská Bystrica

MŽP dává zelenou stavbě tunelu Karpaty. Byla vybrán variant V3a a tunel má mít délku 11,8 km.

https://www.hnonline.sk/finweb/ekonomik ... ou-metodou

S výstavbou se nezačne v této dekádě, je to nepravděpodobný scénář. (a už vůbec se nezačne v 2023) Je to znovu "zájmový objekt" pro vydírání státu atd. Nebudu to rozepisovat. Tak nebo tak se tento tunel bude muset postavit, protože kapacita tunelu Sitina je na hraně a ucelení D4 je nevyhnutní pro odlehčení D1 i D2. Je to normální vzhledem k prostoru Bratislavy a faktu, že se jedná o ekonomické centrum státu.

neuralgické body: D1 Prístavný most, D2 tunel Sitina (kapacita), D2 most Lafranconi

Jakmile se zahájí výstavba, tak má trvat 5-6 let. Tohle období odpovídá dosavadním představám. Základním problémem nyní bude, kam s materiálem, když se rozsekla realizace D4, na kterou se nakonec navážel i min. problematický odpad a podklady ... inu komu není rady, tomu není pomoci. Ale prostor města BA nabízí další veliké projekty, na které bude možno velkou část těchto objemů navážet.

Závěrečné stanovisko vydáno 15.12. a všechny údaje: https://www.enviroportal.sk/eia/dokumen ... 4aad013666 , https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... -bystrica-
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
zibak
Příspěvky: 26
Registrován: 25.7.2022 18:21:28

Re: D4 (SK)

Příspěvek od zibak »

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě jeden článek z portálu ASB: informace, vizualizace v ucelenější podobě

Tunel Karpaty v obchvatu Bratislavy bude mít délku přes 11 kilometrů
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... kilometrov

Varianta V3a (nadúrovňové křižování s cestou I/2)

Celková délka úseku: 12,417 km
Celková délka tunelu Karpaty: 11 760 m
Délka hloubeného tunelu u východního portálu: 140 m
Délka raženého tunelu: 10 050 m
Délka hloubeného tunelu na západním portálu: 1 570 m
Objem rubaniny z tunelu Karpaty při TMB metodě: 4 593 000 m3
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Lužní most: Cesta přes Dunaj a východní příjezdní estakáda :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... a-estakada

odbornější článek doplněn jako vždy o fotky a nákresy/výkresy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Je ražení tunelu Karpaty v současnosti opravdu nutné? Mělo by se to prokázat, doporučují analytici

https://sita.sk/nasadoprava/je-razenie- ... analytici/

nehledě na to, že to není otázka současnosti, ale období za dekádu je celý článek tendenční a není v něm nic nové, ale jako forma kritiky, proč ne
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D4 (SK)

Příspěvek od kot »

Potřebné to je nebo za pár let 100% bude...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunel Karpaty zkontrolován poměr cena/výkon
  • By David Arminas
    portál WH, volně přeloženo
Plánovaný 12 km tunel Karpaty pod malokarpatskými horami na Slovensku je opět zpochybňován, protože vláda čeká na posouzení vlivů na životní prostředí.

Slovenský vládní úřad pro dohled nad výdaji zpochybnil hodnotu za peníze plánovaného tunelu Karpaty poblíž hlavního města Bratislavy, který by mohl stát mezi 1 miliardou eur a 1,7 miliardami eur.

Obrázek

Slovenské hlavní město Bratislava, dunajský přístav, by mohlo těžit ze západního obchvatu D4, který by zahrnoval nejdelší tunel v zemi vedený 12 km pod pohořím Malé Karpaty (obrázek © Robert Felcan/Dreamstime)

Útvar hodnoty za peníze ministerstva financí uvedl, že obchodní případ ražby 11,7 km dlouhého tunelu v pohoří Malých Karpat – ekologicky chráněné oblasti – nebyl prokázán.

Studie Národní dálniční společnosti z roku 2009 je zastaralá a neukazuje jasnou potřebu dokončit projekt dálnice D4, jehož je tunel součástí.

D4 by vedla z dálnice D2 jihozápadně od Bratislavy a směřovala na východ a sever, případně by se znovu napojila na D2. Trasa je fakticky východním obchvatem Bratislavy. Tunel Karpaty by měl být zdaleka nejdelším tunelem na Slovensku a o více než 4 km delší než tunel Višňové, součást dálnice D1 poblíž města Žilina na severu.

V prosinci však ministerstvo vydalo konečné stanovisko k projektu tunelu, vytyčilo trasu a odhadlo náklady na 1 miliardu eur. Mluvčí NDS Eva Žgravčáková v lednu uvedla, že agentura čeká na závěrečnou zprávu o posouzení vlivů na životní prostředí od ministerstva životního prostředí.

Obyvatelé bratislavské městské části Záhorská Bystrica a obce Marianka se mezitím obávají zvýšeného hluku z dálnice, přestože plánovači dálnic slibují protihlukovou stěnu v délce 600 metrů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D4 (SK)

Příspěvek od kot »

Hluku se obávají oprávněně. PHS pomůže, ale rozdíl před stavbou a po výstavbě je bohužel neporovnatelný...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s Martinom Bakošom (GŘ a spolumajitel projekt. firmy Amberg Engineering Slovakia) ...

v návaznosti na jiný úsek D1 se navázala debata na tunel Karpaty na D4:
  • A keby sa to robilo raziacim strojom namiesto našej bežnej metódy, kedy sa postupne odstreľuje hornina?

    V tomto prípade asi nie. Plánujú sa tam dva tunely a neviem, či by stačil iba jeden raziaci stroj, ktorý stojí milióny eur. A ani miestna geológia nie je pre raziaci stroj optimálna. Jediné miesto u nás, kde si viem predstaviť, že by sa použil raziaci stroj, je tunel Karpaty. To sú dve rúry, každá má približne 9 kilometrov, teda dokopy 18 kilometrov. Tam by už investícia do raziaceho stroja v pomere k prínosom týkajúcim sa rýchlosti výstavby dávala zmysel.

    Nie je tunel Karpaty iba fikciou? Je v úvodných fázach prípravy a na kratší tunel Višňové sa čaká najmenej od roku 1999, keď mu prerazili prieskumnú štôlňu.

    Nehýbe sa to a je to veľká škoda, lebo bez tunela Karpaty je celý obchvat Bratislavy iba polovičný. Tí, ktorí sú proti nemu, nech sa idú pozrieť na obchvat, keď sa zavrie jedna z tunelových rúr tunela Sitina. Kamióny stoja až na Prístavnom moste.

    Ale skôr ako o 10 rokov sa určite nezačne stavať.

    Už v procese posudzovania vplyvov tunela Karpaty na prírodu sú a aj boli, pokiaľ viem, spory. Námietky má napríklad obec Marianka a to isté sa môže opakovať aj v ďalších prípravných fázach. Pripomínam, že potom ešte nasledujú ďalšie konania, kde sa všetky pripomienky môžu opakovať. Potom sa musí ešte vypracovať realizačná projektová dokumentácia, respektíve tendrová dokumentácia a až potom sa iba začne súťažiť zhotoviteľ .
viewtopic.php?t=7679
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D4 (SK)

Příspěvek od Diaľničiar »

tunel Karpaty, ale v celkových souvislostech

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“