D4 (SK)
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
V zelené barvě je D4 v provozu rámci projektu PPP D4/R7: (vyjma křížení s D1, co má zrealizovat stát a teprve se to tendruje). Se širší silniční návazností.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
informační rest
Ačkoliv jsem se zmínil, co se ještě v 10/2021 odevzdá do provozu, tak jsem to zde již neuvedl.
Dne 3.10. se do provozu uvedl úsek D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Petržalka v délce 2,2 km.
Ačkoliv jsem se zmínil, co se ještě v 10/2021 odevzdá do provozu, tak jsem to zde již neuvedl.
Dne 3.10. se do provozu uvedl úsek D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Petržalka v délce 2,2 km.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Aktualizoval a doplnil jsem celé tohle vlákno k D4. Mnoho příspěvků má doplněn obsah. Nevytvořil jsem společně s adminama tohoto fóra extra sekci pro tuto dálnic a to z toho důvodu, že to není vůbec potřebné. Přehlednost informací se udrží bez problémů i ve vlákně.
Prakticky skoro celý nový je úvodní příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=3384#p3384 .
V úvodním příspěvku tohoto vlákna se tak dá dočíst, že z celého plánovaného tahu v délce asi 48 km je v provozu 32 km, z čeho 29 km je v plném profilu. Především je tam několik map a rozepsané všechny úseky s tím, že odkazují na konkrétní mapky pro co nejlepší přehlednost.
Když se podíváme na to co schází postavit, tak jsou to 2 samostatní sekce a sice asi 12,5 km úsek s asi 9 km tunelem Karpaty pod stejnoměnným pohořím a hraniční 3,5 km úsek s Rakouskem, resp. jde o stejnou sekci, pokud do toho zahrneme dostavbu do plného profilu v délce asi 3 km mezi těmito chybějícími. Vše je znázorněno v úvodě, takže to tady nebudu znova rozepisovat.
Dostavba D4 je ve hvězdách. Náklady na to přesahují částku 1 mld. €, ačkoliv si všichni uvědomují tuto nevyhnutnost. Ovšem dosavadní výstavbou JV části D4 s rozišiřováním D1 neumožňuje zapojit dosavadní představy pro projekt PPP kdysi uvažovaného v překladu Karpatská Dálnice - Bratislava.
O něco výše jsem přidal mapku co obnášela realizace projektu PPP, který zásadně posunul zprovozněné km v provozu s plným profilem a nyní bych to trochu rozepsal:
zelená barva = trasa D4 zhotovené v letech 2016-2021 formou PPP, zasazeno do širších silničních vztahů:
Tento nový dálniční obchvat v rámci D4 má 27 km. Nachází se na něm 9 MÚK (8 je dokončených a 1 nedokončená, to je ta D1xD4, kterou chtěl postavit sám stát a nyní se tendruje). V rámci tohoto PPP se dále postavilo celkem 57 mostů. Nejvýraznějším stavebním dílem je nové přemostění řeky Dunaj a sice Lužný most, v Bratislave již 6., kromě toho tu vzniklo i vícero ekoduktů.
Projektování a výstavba D4 bylo uděleno konsorciu D4R7 Construction s.r.o. Koncesionářem nových úseků je společnost Zero Bypass Limited, o.z., která zajišťuje financování, výstavbu a provoz obchvatu Bratislavy během období 30 let.
Začátek úseku dálnice D4 se nachází na hraničním přechodě mezi Rakouskem a Slovenskem. Tento 2 km dlhý úsek byl prvním úsekem D4, který byl do provozu otevřen v roce 1999.
Novovybudovaná část obchvatu hlavního města začíná v křižovatce Bratislava - Jarovce (D4xD2 / EXIT 2).
Z tohoto bodu dálnice D4 pokračuje na sever od Jaroviec do MÚK Bratislava - Petržalka (EXIT 4), kam vede nad silnicí I/2 a pokračuje nad řekou Dunaj přes Lužný most.
V dalším úseku křižuje trasa dálnice D4 v křižovatce Bratislava - juh (EXIT 6) rychlostní silnici R7 (mj. taky součást tohoto PPP) a pokračuje v katastrálním území Podunajské Biskupice.
V křižovatce Bratislava - Podunajské Biskupice (EXIT 13) křižuje silnici I/63, mostem prochází nad železniční tratí Bratislava - Komárno a křižuje Vinohradnícku ulici.
Při další obci, Most pri Bratislave se zrealizoval obchvat této části a pokračuje dál - křižovatka Bratislava - Vrakuňa (EXIT 17), prochází mostem nad řekou Malý Dunaj, obchází letiště M.R. Štefánika a pokračuje v souběhu se Šurským kanálem západně od obce Ivanka při Dunaji (zde tzv. Východ I).
V MÚK Bratislava Východ (Ivanka) (EXIT 25) křižuje silnici I/61 Bratislava - Senec, mostem prochází nad železniční tratí Bratislava - Štúrovo.
Dálnice D4 nyní křižuje dálnici D1 podjezdem prozatím bez jejich vzájemného propojení. (neexistující Východ II) Jak to tady je ohledně úseků je přesněji k nalezení TADY.
Od nedokončené křižovatsky s D1 pokračuje dálnice D4 SZ směrem podél Šúrskeho kanálu. Dále mimoúrovňovo křižuje silnici III / 1082 - křižovatka Černá Voda (EXIT 26) a následně pokračuje souběžně se Šúrskym kanálem.
V závěrečné části směruje trasa na území vinohradů na východním okraji Malých Karpát, kde v MÚK Bratislava - Rača (EXIT 29) křižuje mostem železniční trať Bratislava - Žilina a silnici II/502. Konec úseku D4 je v této MÚK, kde se napájí na silnici II/502.
V budoucnosti od křižovatsky Bratislava - Rača by měla dálnice pokračovat přes tunel Karpaty až do Záhorskej Bystrice, kde s enapojí na dálnici D2.
V mapách CDB (Cestní Databanka, SSC) si lze situace detailněji prohlížet.
Seznam 8 dokončených MÚK v mapových přehledech:
Bratislava-Jarovce
Bratislava–Petržalka
Bratislava–Juh
Bratislava–Podunajské Biskupice
Bratislava-Vrakuňa
Bratislava-Východ
Čierna Voda (Bratislava - Vajnory)
Bratislava-Rača
Prakticky skoro celý nový je úvodní příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=3384#p3384 .
V úvodním příspěvku tohoto vlákna se tak dá dočíst, že z celého plánovaného tahu v délce asi 48 km je v provozu 32 km, z čeho 29 km je v plném profilu. Především je tam několik map a rozepsané všechny úseky s tím, že odkazují na konkrétní mapky pro co nejlepší přehlednost.
Když se podíváme na to co schází postavit, tak jsou to 2 samostatní sekce a sice asi 12,5 km úsek s asi 9 km tunelem Karpaty pod stejnoměnným pohořím a hraniční 3,5 km úsek s Rakouskem, resp. jde o stejnou sekci, pokud do toho zahrneme dostavbu do plného profilu v délce asi 3 km mezi těmito chybějícími. Vše je znázorněno v úvodě, takže to tady nebudu znova rozepisovat.
Dostavba D4 je ve hvězdách. Náklady na to přesahují částku 1 mld. €, ačkoliv si všichni uvědomují tuto nevyhnutnost. Ovšem dosavadní výstavbou JV části D4 s rozišiřováním D1 neumožňuje zapojit dosavadní představy pro projekt PPP kdysi uvažovaného v překladu Karpatská Dálnice - Bratislava.
O něco výše jsem přidal mapku co obnášela realizace projektu PPP, který zásadně posunul zprovozněné km v provozu s plným profilem a nyní bych to trochu rozepsal:
zelená barva = trasa D4 zhotovené v letech 2016-2021 formou PPP, zasazeno do širších silničních vztahů:
Tento nový dálniční obchvat v rámci D4 má 27 km. Nachází se na něm 9 MÚK (8 je dokončených a 1 nedokončená, to je ta D1xD4, kterou chtěl postavit sám stát a nyní se tendruje). V rámci tohoto PPP se dále postavilo celkem 57 mostů. Nejvýraznějším stavebním dílem je nové přemostění řeky Dunaj a sice Lužný most, v Bratislave již 6., kromě toho tu vzniklo i vícero ekoduktů.
Projektování a výstavba D4 bylo uděleno konsorciu D4R7 Construction s.r.o. Koncesionářem nových úseků je společnost Zero Bypass Limited, o.z., která zajišťuje financování, výstavbu a provoz obchvatu Bratislavy během období 30 let.
Začátek úseku dálnice D4 se nachází na hraničním přechodě mezi Rakouskem a Slovenskem. Tento 2 km dlhý úsek byl prvním úsekem D4, který byl do provozu otevřen v roce 1999.
Novovybudovaná část obchvatu hlavního města začíná v křižovatce Bratislava - Jarovce (D4xD2 / EXIT 2).
Z tohoto bodu dálnice D4 pokračuje na sever od Jaroviec do MÚK Bratislava - Petržalka (EXIT 4), kam vede nad silnicí I/2 a pokračuje nad řekou Dunaj přes Lužný most.
V dalším úseku křižuje trasa dálnice D4 v křižovatce Bratislava - juh (EXIT 6) rychlostní silnici R7 (mj. taky součást tohoto PPP) a pokračuje v katastrálním území Podunajské Biskupice.
V křižovatce Bratislava - Podunajské Biskupice (EXIT 13) křižuje silnici I/63, mostem prochází nad železniční tratí Bratislava - Komárno a křižuje Vinohradnícku ulici.
Při další obci, Most pri Bratislave se zrealizoval obchvat této části a pokračuje dál - křižovatka Bratislava - Vrakuňa (EXIT 17), prochází mostem nad řekou Malý Dunaj, obchází letiště M.R. Štefánika a pokračuje v souběhu se Šurským kanálem západně od obce Ivanka při Dunaji (zde tzv. Východ I).
V MÚK Bratislava Východ (Ivanka) (EXIT 25) křižuje silnici I/61 Bratislava - Senec, mostem prochází nad železniční tratí Bratislava - Štúrovo.
Dálnice D4 nyní křižuje dálnici D1 podjezdem prozatím bez jejich vzájemného propojení. (neexistující Východ II) Jak to tady je ohledně úseků je přesněji k nalezení TADY.
Od nedokončené křižovatsky s D1 pokračuje dálnice D4 SZ směrem podél Šúrskeho kanálu. Dále mimoúrovňovo křižuje silnici III / 1082 - křižovatka Černá Voda (EXIT 26) a následně pokračuje souběžně se Šúrskym kanálem.
V závěrečné části směruje trasa na území vinohradů na východním okraji Malých Karpát, kde v MÚK Bratislava - Rača (EXIT 29) křižuje mostem železniční trať Bratislava - Žilina a silnici II/502. Konec úseku D4 je v této MÚK, kde se napájí na silnici II/502.
V budoucnosti od křižovatsky Bratislava - Rača by měla dálnice pokračovat přes tunel Karpaty až do Záhorskej Bystrice, kde s enapojí na dálnici D2.
V mapách CDB (Cestní Databanka, SSC) si lze situace detailněji prohlížet.
Seznam 8 dokončených MÚK v mapových přehledech:
Bratislava-Jarovce
Bratislava–Petržalka
Bratislava–Juh
Bratislava–Podunajské Biskupice
Bratislava-Vrakuňa
Bratislava-Východ
Čierna Voda (Bratislava - Vajnory)
Bratislava-Rača
Re: D4 (SK)
Díky za skvělé mapky ! Super .
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
D4 Rača - Záhorská Bystrica
Čeká se na vydání závěrečného stanoviska EIA.
Další příprava je prozatím pozastavená; nejsou peníze.
Odhadované náklady na výstavbu: 772 mil. €.
Čeká se na vydání závěrečného stanoviska EIA.
Další příprava je prozatím pozastavená; nejsou peníze.
Odhadované náklady na výstavbu: 772 mil. €.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Většina informací byla prezentována, ale je to pohromadě: (názory některých starostů jsou na smích, ale to je normální cítění "pokladu")
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Bude mít Slovensko nový nejdelší dálniční tunel? Nyní je to v rukou procesu EIA, ale také možností financování
Technická studie předpokládá délku tunelu Karpaty 10 980 metrů
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... nancovania
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/re ... ka-penazi/
Technická studie předpokládá délku tunelu Karpaty 10 980 metrů
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... nancovania
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/re ... ka-penazi/
Re: D4 (SK)
Tak to už bude fakt slušná délka !!!
Re: D4 (SK)
U nás by nevyšla ekonomika, o souhlasu CK MD nemluvě, takže na EIA by ani nedošlo...
Re: D4 (SK)
U nás nevychází ekonomiky ani na jednokilometrové hloubené.
Nicméně tunel Karpaty a dostavba D4, to je IMHO opravdu hudba vzdálené budoucnosti. Něco jako u nás poslední kilometry VRTek, zdůrazňuji poslední Slovensko potřebuje především jiné dálnice (a že jich je, co ještě nestojí), než dookruhování Bratislavy.
Nicméně tunel Karpaty a dostavba D4, to je IMHO opravdu hudba vzdálené budoucnosti. Něco jako u nás poslední kilometry VRTek, zdůrazňuji poslední Slovensko potřebuje především jiné dálnice (a že jich je, co ještě nestojí), než dookruhování Bratislavy.
Re: D4 (SK)
Jenže Bratislava je pupek Slovenska politicky a zároveň místo, které je hustotou dopravy postiženo nejvíce...
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Úsek: Diaľnica D4 Bratislava, Rača - Záhorská Bystrica
MŽP dává zelenou stavbě tunelu Karpaty. Byla vybrán variant V3a a tunel má mít délku 11,8 km.
https://www.hnonline.sk/finweb/ekonomik ... ou-metodou
S výstavbou se nezačne v této dekádě, je to nepravděpodobný scénář. (a už vůbec se nezačne v 2023) Je to znovu "zájmový objekt" pro vydírání státu atd. Nebudu to rozepisovat. Tak nebo tak se tento tunel bude muset postavit, protože kapacita tunelu Sitina je na hraně a ucelení D4 je nevyhnutní pro odlehčení D1 i D2. Je to normální vzhledem k prostoru Bratislavy a faktu, že se jedná o ekonomické centrum státu.
neuralgické body: D1 Prístavný most, D2 tunel Sitina (kapacita), D2 most Lafranconi
Jakmile se zahájí výstavba, tak má trvat 5-6 let. Tohle období odpovídá dosavadním představám. Základním problémem nyní bude, kam s materiálem, když se rozsekla realizace D4, na kterou se nakonec navážel i min. problematický odpad a podklady ... inu komu není rady, tomu není pomoci. Ale prostor města BA nabízí další veliké projekty, na které bude možno velkou část těchto objemů navážet.
Závěrečné stanovisko vydáno 15.12. a všechny údaje: https://www.enviroportal.sk/eia/dokumen ... 4aad013666 , https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... -bystrica-
MŽP dává zelenou stavbě tunelu Karpaty. Byla vybrán variant V3a a tunel má mít délku 11,8 km.
https://www.hnonline.sk/finweb/ekonomik ... ou-metodou
S výstavbou se nezačne v této dekádě, je to nepravděpodobný scénář. (a už vůbec se nezačne v 2023) Je to znovu "zájmový objekt" pro vydírání státu atd. Nebudu to rozepisovat. Tak nebo tak se tento tunel bude muset postavit, protože kapacita tunelu Sitina je na hraně a ucelení D4 je nevyhnutní pro odlehčení D1 i D2. Je to normální vzhledem k prostoru Bratislavy a faktu, že se jedná o ekonomické centrum státu.
neuralgické body: D1 Prístavný most, D2 tunel Sitina (kapacita), D2 most Lafranconi
Jakmile se zahájí výstavba, tak má trvat 5-6 let. Tohle období odpovídá dosavadním představám. Základním problémem nyní bude, kam s materiálem, když se rozsekla realizace D4, na kterou se nakonec navážel i min. problematický odpad a podklady ... inu komu není rady, tomu není pomoci. Ale prostor města BA nabízí další veliké projekty, na které bude možno velkou část těchto objemů navážet.
Závěrečné stanovisko vydáno 15.12. a všechny údaje: https://www.enviroportal.sk/eia/dokumen ... 4aad013666 , https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... -bystrica-
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
ještě jeden článek z portálu ASB: informace, vizualizace v ucelenější podobě
Tunel Karpaty v obchvatu Bratislavy bude mít délku přes 11 kilometrů
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... kilometrov
Varianta V3a (nadúrovňové křižování s cestou I/2)
Celková délka úseku: 12,417 km
Celková délka tunelu Karpaty: 11 760 m
Délka hloubeného tunelu u východního portálu: 140 m
Délka raženého tunelu: 10 050 m
Délka hloubeného tunelu na západním portálu: 1 570 m
Objem rubaniny z tunelu Karpaty při TMB metodě: 4 593 000 m3
Tunel Karpaty v obchvatu Bratislavy bude mít délku přes 11 kilometrů
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... kilometrov
Varianta V3a (nadúrovňové křižování s cestou I/2)
Celková délka úseku: 12,417 km
Celková délka tunelu Karpaty: 11 760 m
Délka hloubeného tunelu u východního portálu: 140 m
Délka raženého tunelu: 10 050 m
Délka hloubeného tunelu na západním portálu: 1 570 m
Objem rubaniny z tunelu Karpaty při TMB metodě: 4 593 000 m3
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Lužní most: Cesta přes Dunaj a východní příjezdní estakáda
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... a-estakada
odbornější článek doplněn jako vždy o fotky a nákresy/výkresy
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... a-estakada
odbornější článek doplněn jako vždy o fotky a nákresy/výkresy
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Je ražení tunelu Karpaty v současnosti opravdu nutné? Mělo by se to prokázat, doporučují analytici
https://sita.sk/nasadoprava/je-razenie- ... analytici/
nehledě na to, že to není otázka současnosti, ale období za dekádu je celý článek tendenční a není v něm nic nové, ale jako forma kritiky, proč ne
https://sita.sk/nasadoprava/je-razenie- ... analytici/
nehledě na to, že to není otázka současnosti, ale období za dekádu je celý článek tendenční a není v něm nic nové, ale jako forma kritiky, proč ne
Re: D4 (SK)
Potřebné to je nebo za pár let 100% bude...
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
Tunel Karpaty zkontrolován poměr cena/výkon
Slovenský vládní úřad pro dohled nad výdaji zpochybnil hodnotu za peníze plánovaného tunelu Karpaty poblíž hlavního města Bratislavy, který by mohl stát mezi 1 miliardou eur a 1,7 miliardami eur.
Slovenské hlavní město Bratislava, dunajský přístav, by mohlo těžit ze západního obchvatu D4, který by zahrnoval nejdelší tunel v zemi vedený 12 km pod pohořím Malé Karpaty (obrázek © Robert Felcan/Dreamstime)
Útvar hodnoty za peníze ministerstva financí uvedl, že obchodní případ ražby 11,7 km dlouhého tunelu v pohoří Malých Karpat – ekologicky chráněné oblasti – nebyl prokázán.
Studie Národní dálniční společnosti z roku 2009 je zastaralá a neukazuje jasnou potřebu dokončit projekt dálnice D4, jehož je tunel součástí.
D4 by vedla z dálnice D2 jihozápadně od Bratislavy a směřovala na východ a sever, případně by se znovu napojila na D2. Trasa je fakticky východním obchvatem Bratislavy. Tunel Karpaty by měl být zdaleka nejdelším tunelem na Slovensku a o více než 4 km delší než tunel Višňové, součást dálnice D1 poblíž města Žilina na severu.
V prosinci však ministerstvo vydalo konečné stanovisko k projektu tunelu, vytyčilo trasu a odhadlo náklady na 1 miliardu eur. Mluvčí NDS Eva Žgravčáková v lednu uvedla, že agentura čeká na závěrečnou zprávu o posouzení vlivů na životní prostředí od ministerstva životního prostředí.
Obyvatelé bratislavské městské části Záhorská Bystrica a obce Marianka se mezitím obávají zvýšeného hluku z dálnice, přestože plánovači dálnic slibují protihlukovou stěnu v délce 600 metrů.
- By David Arminas
portál WH, volně přeloženo
Slovenský vládní úřad pro dohled nad výdaji zpochybnil hodnotu za peníze plánovaného tunelu Karpaty poblíž hlavního města Bratislavy, který by mohl stát mezi 1 miliardou eur a 1,7 miliardami eur.
Slovenské hlavní město Bratislava, dunajský přístav, by mohlo těžit ze západního obchvatu D4, který by zahrnoval nejdelší tunel v zemi vedený 12 km pod pohořím Malé Karpaty (obrázek © Robert Felcan/Dreamstime)
Útvar hodnoty za peníze ministerstva financí uvedl, že obchodní případ ražby 11,7 km dlouhého tunelu v pohoří Malých Karpat – ekologicky chráněné oblasti – nebyl prokázán.
Studie Národní dálniční společnosti z roku 2009 je zastaralá a neukazuje jasnou potřebu dokončit projekt dálnice D4, jehož je tunel součástí.
D4 by vedla z dálnice D2 jihozápadně od Bratislavy a směřovala na východ a sever, případně by se znovu napojila na D2. Trasa je fakticky východním obchvatem Bratislavy. Tunel Karpaty by měl být zdaleka nejdelším tunelem na Slovensku a o více než 4 km delší než tunel Višňové, součást dálnice D1 poblíž města Žilina na severu.
V prosinci však ministerstvo vydalo konečné stanovisko k projektu tunelu, vytyčilo trasu a odhadlo náklady na 1 miliardu eur. Mluvčí NDS Eva Žgravčáková v lednu uvedla, že agentura čeká na závěrečnou zprávu o posouzení vlivů na životní prostředí od ministerstva životního prostředí.
Obyvatelé bratislavské městské části Záhorská Bystrica a obce Marianka se mezitím obávají zvýšeného hluku z dálnice, přestože plánovači dálnic slibují protihlukovou stěnu v délce 600 metrů.
Re: D4 (SK)
Hluku se obávají oprávněně. PHS pomůže, ale rozdíl před stavbou a po výstavbě je bohužel neporovnatelný...
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
z rozhovoru s Martinom Bakošom (GŘ a spolumajitel projekt. firmy Amberg Engineering Slovakia) ...
v návaznosti na jiný úsek D1 se navázala debata na tunel Karpaty na D4:
v návaznosti na jiný úsek D1 se navázala debata na tunel Karpaty na D4:
- A keby sa to robilo raziacim strojom namiesto našej bežnej metódy, kedy sa postupne odstreľuje hornina?
V tomto prípade asi nie. Plánujú sa tam dva tunely a neviem, či by stačil iba jeden raziaci stroj, ktorý stojí milióny eur. A ani miestna geológia nie je pre raziaci stroj optimálna. Jediné miesto u nás, kde si viem predstaviť, že by sa použil raziaci stroj, je tunel Karpaty. To sú dve rúry, každá má približne 9 kilometrov, teda dokopy 18 kilometrov. Tam by už investícia do raziaceho stroja v pomere k prínosom týkajúcim sa rýchlosti výstavby dávala zmysel.
Nie je tunel Karpaty iba fikciou? Je v úvodných fázach prípravy a na kratší tunel Višňové sa čaká najmenej od roku 1999, keď mu prerazili prieskumnú štôlňu.
Nehýbe sa to a je to veľká škoda, lebo bez tunela Karpaty je celý obchvat Bratislavy iba polovičný. Tí, ktorí sú proti nemu, nech sa idú pozrieť na obchvat, keď sa zavrie jedna z tunelových rúr tunela Sitina. Kamióny stoja až na Prístavnom moste.
Ale skôr ako o 10 rokov sa určite nezačne stavať.
Už v procese posudzovania vplyvov tunela Karpaty na prírodu sú a aj boli, pokiaľ viem, spory. Námietky má napríklad obec Marianka a to isté sa môže opakovať aj v ďalších prípravných fázach. Pripomínam, že potom ešte nasledujú ďalšie konania, kde sa všetky pripomienky môžu opakovať. Potom sa musí ešte vypracovať realizačná projektová dokumentácia, respektíve tendrová dokumentácia a až potom sa iba začne súťažiť zhotoviteľ .
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D4 (SK)
tunel Karpaty, ale v celkových souvislostech