R2 všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské rychlostní silnice.
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od kot »

Pokud ten 1/2 profil bude jako mezi Figou a Tornalou, tak to přínosem bude nepochybně. Vím, je škoda nemít rovnou plný profil, ale bude přínosem i zasazení do terénu s normovaným stoupáním a výrazně lepším výhledem a možností předjíždět...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vnímejme souvislosti: Nová obaľovňa bitúmenových zmesí v Kalinove

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... v-kalinove

*Strabag upgradoval dosavadní AO, čož výslovně souvisí s rozmachem úseků R2 a modernizací silnic v okolí
*článek je jako vždy plný faktů a fotek z tohoto projektu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval a doplnil jsem zásadněji celou sekci k R2. Z pochopitelných důvodů je to tah, kde se má více stavět. Jednak stav toho co je v provozu vs. km, které v provozu nejsou, ale hlavně pak jde o doplňující Z-V vnitrozemský tah nadřazeného významu.

Značí to mj., že jsem doplnil 8 úseků do této sekce. Jsou to úseky, které se systematicky připravují, ačkoliv ta příprava není levná, všechny ty dokumentace a pozemky stojí miliony a miliony € a pak vláda hledá zdroje pro výstavbu. Ale obzvláště poslední 1 dekádu se nalezl jistý "budget", který se pro výstavbu poskytuje ze státních zdrojů a je snaha sem uvolňovat i EU fondy. V létě 2021 jsem mapoval možnou výstavbu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 53#p237653 .

Formují se "západní" úseky, ale dle navrhovaných parametrů a náročnosti realizace to nebude zase tak levné, ale je snahou napojit ten region Horná Nitra na D1 vzhledem k ukončování těžby uhlí. Došlo tam v uplynulé dekádě k rozdělení některých částí na menší a zakomponování environmentálních prvků až po paralelní I/9, což by deset zpátky nemuselo být, ale co naděláme.

Upravil jsem rovněž rozsah zprovozněných km, protože ten vzrostl o 1 km a to právě úsek v rámci D1 u Košíc, kde se zrealizoval i 1 km R2: Hrašovík, križovatka – Košické Oľšany, križovatka.

Značí to, že v provozu je nyní 55 km R2, z čeho je menší část v plném profilu a sice 19 km.
Ve výstavbě je nyní 22,6 km na plný profil a další km se formují do výstavby ... ten proces se natahuje až uměle; NDS má jednoduše řečeno finanční problémy. (musí vracet peníze atd.)

V roce 2024 se tak bude dát pravděpodobně dostat po min. 4- pruhu souvisle z Bratislavy až po Lučenec vyjma úseku v rámci města Zvolen, kde se nedohodla samospráva s okolní samosprávou na trasování a od začátku se realizuje proces EIA, až před brány města Lučenec. Dál jsou připravovány 1/2 profily s pamatováním na plné, ačkoliv se objevují snahy o aplikaci 2+1 silnice. Tak nebo tak ... zrušený tendr na úsek s tunelem Soroška se majetkoprávně realizuje taky. V této části "uprostřed Zvolena a Košíc" se nedá očekávat již větší posun, ten se naopak očekává zase před městem Košice.

Tato vláda zadefinovala priority, čímž uvolnila peníze na přípravu, ale taky zmrazila některé postupy přípravy nebo odsunula realisticky samotnou výstavbu za rok 2025. Jsou dokonce objekty jako některé MÚK, které se budou realizovat v etapách v letech 2030-2040 jednotlivá ramena atd. To je ale opravdu dlouhodobý výhled.

Když započteme všechno co je v provozu, co se staví a co se plánuje postavit a je k tomu nejblíže, tedy úsek Košice, Šaca - Košické Oľšany (kde se to ale stavebně rozdělilo na 2 úseky), tak s tímto vypětím všeho včetně 1/2 profilů bude někdy začátkem druhé poloviny této dekády v provozu bezmála 100 km R2, tedy 30% délky R2.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od kot »

Dialničiari, jak píšeš o úseku "uprostřed Zvolena a Košic" tak je pravdou, že kromě průjezdu řídce umístěných obcí je tam provoz minimální. Z mého pohledu tam na této trase nemám téměř koho předjet :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Trasa R2 Lučenec - Košice se postaví pravděpodobně ve formě 1/2 profilu. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7357 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se do provozu odevzdal II. úsek na budované části Kriváň - Lovinobaňa. Ten měří 13,5 km. Budoval se delší dobu, ale žádná katastrofa na SK poměry to není a o něco se prodražil, ale zdaleka to nedosáhlo původního odhadu státu, takže kdyby to takhle bylo, tak by to bylo perfektní. Na úseku si sedá most, ale dle informací se to tam řeší injektáží betonu do svahu, tak by to mělo být v pořádku. Ve výstavbě je I. úsek v této části v délce 9,1 km, který je zajímavý tím, že 4-5 km tvoří v etapách budovaná estakáda. Tato část se má odevzdat do provozu v roce 2024.

Plný profil na R2 se tedy dnešním dnem zvedl z 19 na 32,5 km.
1/2 profilu je v provozu 36 km.

Staví se ještě plný profil u Košíc v délce 14,3 km.

Tedy ještě se staví 23,4 km plného profilu. Takže pak bude v roce 2025 v provozu 56 km 4- pruhu, resp. celkem 92 km v rámci R2. Její délka je 340 km, takže to nebude ani 1/3. Pesimista by řekl, že to bude lepší 1/4.

MDV ví, že prozatím nemůže nikde nic zahájit do soutěže, protože na to nemá stav příprav. Na východ od Lučenca se neplánuje prozatím nic, u Zvolena je problém s variantou a celým procesem příprav a ačkoliv končí těžba uhlí, tak Prievidza se napojení na R2 tak skoro nedočká. Ta se neví dočkat ani obchvatu v rámci silnice I. třídy. Tam je celý ten zájem o region Horná Nitra jen v dokumentech. Od západu od D1 se rekonstruuje stará panelová silnice v délce 10 km a to musí postačovat. I když se plánuje postavit R2 od toho směru, protože pochopitelně to napojení na tu dálniční síť tam začíná. Není cílem realizovar R8 a přetěžovat dnešní R1. Ale to jsou sny, protože R8 není připravená a do 2030 se tam nic nezačne.

To je tedy stav, který na R2 je. I proto se třeba přistoupilo k rekonstrukci silnice I. třídy mezi Lučencom a Košicemi, blízko u postavených 1/2 profilů a sice 4 km u Bátky: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 20#p264420 . Obcházka z tohoto hlavního tahu ( :!: ) je vedená po silnicích II. a III. třídy s omezením MPR na 30-60 km/h. Důvod je prozaický, hlavní silnice byla v katastrofálním stavu, R2 je tam v nedohlednu, tak se musí de facto postavit z velké části znovu. Samozřejmě, že ta obcházka na to není přizpůsobená, ten tranzit to tam doslova demoluje, obce a kraje si stěžují a řeší jestli to ten stát pak opraví, ten slibuje že ano ...

Nyní končí vláda. Ta vláda má jasno v tom co jsem opsal. Než dojde nová vláda a ta to všechno zdědí, tak nelze očekávat že dojde do 2025 k nějakému posunu. Jednoduše tady bude v provozu jen to co jsem uvedl. A budoucnost R2, že se dokončí v roce 2040 si dovolím tvrdit, že se nedokončí. To bude zázrak pokud se to povede v té části u města Zvolen a na trase Lučenec - Košice alespoň 1/2 profil. Dnes tam 1/2 profil vychází jako plný profil a to je jednoduše nereální to postavit. Prioritu dostanou jiné trasy, které "hoří za zadkem" do 2030 a pak je to otevřené ...

Alternativní cestování z ČR na východ bude záležet jestli Prešov a SZ nebo do Košíc a JV a bude na delší dobu nejvýhodnější buď po R1 a pak přes Nízké Tatry (do konce 2023 bych nejezdil přes Donovaly pro tamní masivní rekonstrukce) nebo jen po D1. Trasa R2 ve smyslu vnitrozemské Z-V trasy není a dlouho nebude alternativou pro cestování, pro uklidnění provozu na hlavních osích jak D1 tak R1. Výhradně tím JV směrem to bude po tom roce 2025 zajímavější snad pro to, že bude většina hlavních silnic v lepším stavu a bude hotovo co se dnes staví, což dost pomůže v inkriminovaných lokalitách, kde jsou vyšší intenzity. Souvisí to jak s městem Lučenec tak s městem Košice a novýma investicema do průmyslu a tím i do dopravy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R2 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s Martinom Bakošom (GŘ a spolumajitel projekt. firmy Amberg Engineering Slovakia) ...
  • Má zmysel ťahať južnú R2 ďalej od Lučenca po Košice?

    V prvom rade musíme dobudovať D1 s Višňovým, s Turanmi, potom D3 na Kysuciach, potom možno R4 od Prešova do Poľska a asi až následne sa môžeme pozrieť na dostavbu R2. Ale to už bude z pohľadu nákladov a prínosov otázne, pretože bude hotová diaľnica D1 Bratislava – Košice. Po posledných voľbách nová vláda zrušila tender na výstavbu úseku R2 s tunelom Soroška, a tým odstránenie tohto hlavného dopravného problému južného prepojenia Bratislavy s Košicami nebolo zahrnuté medzi priority.
viewtopic.php?t=7679
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „R2 (SK)“