R3 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské rychlostní silnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

R3 je rychlostní silnice, která bude dlouhá cca. 180 km. Je trasována od hranic s Polskem při městě Trstená, dále směrem na Dolný Kubín, Martin, Žiar nad Hronom a dál na Šášovské Podhradie, Krupinu a Šahy při hranicích s Maďarskem. V provozu je 18 km na 1/2 profil a 2 km v plném profilu.
Snímka.PNG
Snímka.PNG (13.75 KiB) Zobrazeno 11821 x
V provozu:
Horná Lehota-Oravský Podzámok - 1/2 profil
Trstená, obchvat - 1/2 profil
Martin, dálniční přivaděč (výstavba během D1 Dubná Skala - Turany)
Horná Štubňa, obchvat - 1/2 profil

Ve výstavbě:
Tvrdošín - Nižná nad Oravou - 1/2 profil

V přípravě:
Nižná - Dlhá nad Oravou
Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová
Oravský Podzámok - Dolný Kubín
Dolný Kubín - D1
Martin - Rakovo
Rakovo - Horná Štubňa, sever
Horná Štubňa, jih - Šášovské Podhradie
Zvolen - Šahy
- Krupina, obchvat - 1/2 profil
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.12.2021 13:46:45, celkem upraveno 16 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

R3 se člení na 3 větve: severní, střední a jižní. Bohužel na střední se dlouhá léta vedly spory, kudy má vlastně vést :arrow:

*variant výstavby od Dolného Kubína směrem na Ružomberok a dále na Banskou Bystrici
*variant výstavby od Dolného Kubína směrem na Ružomberok, Martin a dále na jih
*k výše jmenovaným variantům se pak vedly spory, kudy se má trasovat od Martina: byla varianta na jih na Turčianske Teplice a Žiar nad Hronom, ale byla také varianta propojit Martin a Banskou Bystrici
*nyní existuje také varianta výstavby od Turčianskych Teplíc směrem na Handlovú, odkud by pak v peáži s R2 šla dále ke Zvolenu

Reálně se staví prozatím severní větev, kde ovšem nastávají problémy s varianty výstavby přes město Dolný Kubín (NDS má jiné představy jako obyvatelé města) a pak taky uprostřed střední větve se staví obchvat obce Horná Štubňa.

Jižní větev by se měla stavět po roce 2015.

Doposud se všechny úseky na R3 staví na 1/2 profil. Až připravovaná stavba obchvatu Dolného Kubína se má stavět na plný profil.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: R3

Příspěvek od FlakY` »

Plánuje se s úpravou hraničního přechodu (SK-PL)a přeznačení úseku na R3 ? http://goo.gl/maps/JDg5y
Hraniční most přes potok je postaven v plném profilu?
Z hraničního přechodu byly odstraněny budky spolu se střechou, dále byla upravována střední část. Měl by někdo aktuální informace o současném či budoucím stavu?
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: R3

Příspěvek od FlakY` »

Nikdo zde nereagoval, ale zjistil jsem nové poznatky. "Hraničný priechod Trstená - Chyžné je konečne zrekonštruovaný. Doprava sa z obchádzky vrátila naspäť na cestu prvej triedy.

odkaz: http://orava.sme.sk/c/7001732/po-piatic ... z2nGGL7nRw"

Úsek byl opraven od hraničního přechodu až do prostoru napojení na R3.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba R3 uvázla. Proč? :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=201&t=4431

*úředníci v Bruselu by si měli vyjasnit, co vlastně chtějí; protože nyní se jim nelíbí D3 na plný profil (což Slovensku se nelíbí že by se stavělo pouze na 1/2 profil, když to je součást mezinárodních tras), R3 se jim nelíbí, protože se staví D3 (což Slovensko řeší díky 1/2 profilu nejkratší tranzit mezi Polskem a Maďarskem z dalekého severu na Balkán i dopravní situaci v daných městech/obcích) a R4 se prozatím neřeší, protože zde není stále určena fixní trasa - takže dálniční spojení Slovensko má jak s Rakouskem, tak s Maďarskem a i s Českou republikou, ale s Polskem nic :roll:

Stát sám R3 budovat nedokáže. Alespoň tedy ty opravu státních silnic a mostů. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

Studie realizovatelnosti R3 při Martine vyjde NDS na 217.420 €. Zakázku vyhrála společnost Amberg Engineering Slovakia. NDS původně očekávala cenu 470.000 €. Ceny jsou bez DPH.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

To, co se vědělo už při čtení materiálu jak jsou EU fondy rozdělené, tak to se nyní řeklo hlasitěji. Na R3 nezbývají finance z EU fondů, NDS hledá jiné zdroje financování. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=208&t=4802

*tím je myšleno samozřejmě již EU 2014-2020
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

V rámci úseku D1 Dubná Skala - Turany se vybudoval i přivaděč po město Martin, což je zároveň úsek rychlostní silnice R3 a to v celkové délce 1,7 km. :idea:

Zde 2 fotky napojení na D1:
AUTOR: PAUCHIN
AUTOR: PAUCHIN
1.jpg (574.04 KiB) Zobrazeno 11827 x
AUTOR: PAUCHIN
AUTOR: PAUCHIN
2.jpg (477.87 KiB) Zobrazeno 11827 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.5.2016 17:45:16, celkem upraveno 2 x.
Důvod: nahrání obrázků pro zachování v případě odstranění fotek ze zdroje
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

Na R3 peníze nejsou a R3 není ani do roku 2020 pro vládu priorita, a proto se zřejmě ani další úseky stavět nebudou. Na rekonstrukci současného tahu na Orave, tedy I/59 směrují větší částky. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=208&t=5124 .

*z hlediska propojení Slovenska a Polska se realizuje dálnice D3
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: R3

Příspěvek od FlakY` »

Počítá se výhledově napojení R3 s S7 ? D3 x S69 je realita a R4 x S19 se realitě přibližuje.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: R3

Příspěvek od Rio13zm »

To je skor otazka na polsku stranu, nasa R konci/zacina niekolko desiatok metrov pred hranicou. Na polskych strankach som sa s tym nestretol.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval jsem obsah úvodního příspěvku včetně pročtení tématu a zmazání několika neaktuálních příspěvků v rámci změn trasování a údajů. Prozatím je snaha rozestavět další úsek na Orave a to konkrétně Tvrdošín - Nižná, ovšem prozatím to není stále oficiální a než se zadefinuje další postup výstavby dálniční sítě, tak se nedá odhadnout termín realizace. Na severní části R3 je problém i s trasováním obchvatu kolem města Dolný Kubín, kde posledně má NDS rozdílný pohled na situaci než má samospráva. Střední etapa se prozatím realizovat nejde (hotov je na ní obchvat Hornej Štubne), na jižní probíhají první studie. Takže posledně se odevzdal pouze dálniční přivaděč Martin v rámci napojení na dálnici D1. Pokud se bude řešit výstavba dalšího úseku, tak jej informačně doplním.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy navštívil region Oravy. V článku přehled problémů a postojů samosprávy a podnikatelů. Jediné, co ministr nyní slibuje je kvalitnější státní silniční síť. K výstavbě R3 a k napojení Oravy na D1 se ministr moc nevyjádřil.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5406
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: R3

Příspěvek od michal »

Můžu se zeptat, jak to vypadá s R3 v Turčianské kotlině mezi Martinom a Turčianskymi Teplicami? Stávající silnice je opravdu adrenalinový zážitek, vždy to bylo špatné, ale teď to začíná být opravdu katastrofa. Bez nadsázky... Povolená 90 mi přijde opravdu směšná, na to by se měli přijet podívat odborníci z Německa, co to jsou Strassenschaeden bez nutnosti omezit rychlost... :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

Nijak. Tady se R3 tak skoro stavět nebude a silnice, o které píšete půjde do celkového modernizace, ale o tom se píše jinde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p142831 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: R3

Příspěvek od michal »

Tak to je skvělá zpráva, díky za ni!
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: R3

Příspěvek od MickeyMouse »

Mel jsem moznost, projet si ted oba severni useky R3. Pocita se vubec s rozsirenim na 2+2? Jasne, ted nejsou penize. Ale je to stavebne-technicky pro rozsireni vsude pripraveno? Hlavne na useku Horna Lehota - Oravsky Podzamok mi mosty pres R3 neprisly jako stavene s rezervou pro dalsi dva pruhy.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V Krupine verejne prerokujú správu k výstavbe rýchlocesty R3 Zvolen – Šahy :arrow:

https://nasadoprava.sk/v-krupine-verejn ... olen-sahy/

*tomu termínu realizace a zprovoznění na konci článku není nutno věnovat pozornost, to by se nesmělo budovat nic dalšího

Je to taková forma přejednání předběžné realizace (trasování) obchvatů na trase. :idea: Protože obchvaty se v rámci R3 budují jak na severní, tak i střední etapě a není důvod nějaký nepostavit i v jižní části R3.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

R3 Zvolen - Šahy má jít v 1/2 profilu. Jsou 2 varianty. V příští dekádě se počítá s 2 obchvaty. Více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6500 .

EIA: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... volen-sahy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

po roce od výše zmíněného je tam změna, tedy EIA se tady připravuje od roku 2010, pak se proces zdynamizoval a byl vidět nějaký posun v roce 2018, aby se zase koncem roku 2019 stalo následující: Zastavenie konania z dôvodu späťvzatia návrhu na začatie konania - 8.11.2019
R3.PNG
R3.PNG (338.05 KiB) Zobrazeno 5632 x
Regiony jsou pobouřené. Jdou volby a chtějí propracovat výstavbu R3 v části Zvolen - Šahy do volebního programu. To je takový požadavek jako kdyby ani nebyl, ale fakticky je důležitý ten stav - nestav ohledně EIA.

Ona NDS pak konstatuje, jak se nejdříve postaví v 1/2 profilu obchvaty na trase a poté se to bude kompletizovat. ALe při tempu rozvoje dálniční sítě budou obchvaty tak kolem 2040-2050 a zbytek 2100.

https://myzvolen.sme.sk/c/22328077/stav ... ref=temacl
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

MŽP schválilo úsek R3 Mošovce - Horná Štubňa (07/2020)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6996

Úsek by navázal již na zprovozněný v Hornej Štubni. Možná později v roce 2021 se tomu budu věnovat v širším kontextu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v r. 2016:
Diaľničiar píše:Aktualizoval jsem obsah úvodního příspěvku včetně pročtení tématu a zmazání několika neaktuálních příspěvků v rámci změn trasování a údajů. Prozatím je snaha rozestavět další úsek na Orave a to konkrétně Tvrdošín - Nižná, ovšem prozatím to není stále oficiální a než se zadefinuje další postup výstavby dálniční sítě, tak se nedá odhadnout termín realizace. Na severní části R3 je problém i s trasováním obchvatu kolem města Dolný Kubín, kde posledně má NDS rozdílný pohled na situaci než má samospráva. Střední etapa se prozatím realizovat nejde (hotov je na ní obchvat Hornej Štubne), na jižní probíhají první studie. Takže posledně se odevzdal pouze dálniční přivaděč Martin v rámci napojení na dálnici D1. Pokud se bude řešit výstavba dalšího úseku, tak jej informačně doplním.
Tady je video mapující postoje části obyvatelstva Dolný Kubín, kde z jejich pohledu jsou uvedené výtky k plánům NDS:


Jináč se prozatím toho moc nezměnilo. Zmiňovaný úsek Tvrdošín - Nižná je již od letošního roku ve výstavbě, viz tamní vlákno. Prozatím je tedy na celé R3 v provozu kolem 20 km, z toho většina v 1/2 profilu. Po 3 letech tendrování a dalšího 2,5 roku výstavby se v nákladech 60 mil. € zalepí oči regionu.

Většina chybějících úseků je ve stadiu počátečných příprav. Jen kratší části v severní větvi a několik obchvatů na dalších se posouvá příprava dále, ale řeší se možnost financování, zpátky je zařadit pod EU fondy. Patrně to bude možno; ale v dohledné době se nedá očekávat severní část; v jednom kraji se již nyní staví D1/D3, nejdrahší části dálniční výstavby, takže čekat projekty za další 1 miliardu € je nereální v nejbližších letech v této části státu.

Střední část je nyní uvažována (pouze úvaha, samotná výstavba je jinde) jako alternativa spojení R1 a D1; že by se neprodloužila R1 přes Donovaly, ale postavila R3 jako alternativa. Pokud se tak stane, tak se jen prodlouží "teoretizování" a v praxi dosáhne efektu odkladu řešení a hledání zdrojů. (debata o tom proběhla před 20 lety, ale nyní je to již více diskutovaný politický scénář, vzhledem k postoupení realizace D/R se to dalo i čekat)

Jakmile postoupí více do popředí některý další úsek do možného tendrování, tak jej vyčlením do samostatného tématu. Spíš to bude zase "jen" nějaký obchvat, než li delší úsek. Na R3 je tendence budovat "jen" obchvaty. Kolem větších měst se uvažuje již o plném profilu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizace stavu k R3. Z celkové plánované délky asi 180 km, kde ale není vyřešen ani proces EIA ve velkých částech a ani vybrané varianty atd. je dnes v provozu 20 km, z čeho jen 2 jsou v plném profilu, i to v rámci realizace úseku D1 u města Martin. Na Orave se staví 4,4 km v 1/2 profilu. Celá jižná větev Zvolen - Šahy je v procesu EIA aneb na začátku příprav, ale do popředí vystupuje jeden úsek, kterým je obchvat města Krupina. To jsem zohlednil i vytvořením nového tématu. S výstavbou se předběžne počítá kolem poloviny dekády, ale tady nutno doplnit, že tyto plány se v i rámci zhotovovaných dokumentacích často posouvají i o celou dekádu.

Do doby, než se definitivně nerozhodne o střední části v rámci státu, tak se tato neposune do realizace ani na R1 ani na R3. Oba tahy se patrně nepostaví, ačkoliv jsou i takové "tlaky" ve formě 1/2 profilů aneb přeložek ... Tohle je téma, které je neskutečně dlouhou dobu diskutováno a rozděluje nejen politickou scénu. "Silničně" je snaha zlepšovat oba úseky ať už koridoru R3 to je modernizace panelové silnice nebo i obchvat Štubne, co odstránilo bodovou závadu, tak zase úpravy na horském přechodu Donovaly v koridoru R1. Budovat plný profil v obou trasováních ale taky nebude levný proces, takže do jisté míry (tak jak vždy) vyhovuje tento stav, který nyní je.

Severní větev se pravděpodobně zastaví u města Dolný Kubín, kde se rozchází představa státu a samosprávy a je to samozřejmě o variantu a tudíž nákladech. Na rozdíl od některých jiných D/R si tady poškodí samospráva tím, že se toho úseku snad ani nedočká. Rovněž tato situace nahrává státu.

Od té střední větvy závisí i ta jižní. Rozhodně se nebude stavět celá jižní větev R3 najednou a na to se zase musíme dívat jináč: S-J spojení mezi Maďarskem a Polskem má přednost u dokončení D3 v plném profilu a jestli pak postavit R4 od Prešova po Polsko nebo R3 od Maďarska po Zvolen vychází na stejno v tom, že to má čas po 2030. Do té doby jsou totiž i v těchto regionech jiné priority a na všechno nejsou peníze, takže logicky natáhne čas ... dokumentace budou trvat roky, pozemky roky, soutěže taky. V BB kraji má rozhodně přednost R1 alespoň o další kousek směrem na Ružomberok a R2, než li řešit kompaktnost R3, která navíc odvádí pozornost z R1. V Prešovském kraji má R4 velkou prioritu vzhledem k prakticky dokončené D1, ale z reálních důvodů jak jsem na vícero místech popsal nezbydou peníze na víc než na 1-2 úseky ještě navrch k II. etapě R4 v samotném Prešove, do roku 2030. Tím se srovnává stav s R3 a Krupinou. Kompaktnost spojení S-J se tím na R3 a R4 ale stává ve prospěch R4 tím, že větší část bude v plném profile a chybět bude menší rozsah, než tomu bude u všech alternativ R3/R1. I proto není R3 jako celek priorita pro realizaci nemluvě o tom, že na ní musí stát nalézt peníze z vlastních zdrojů pro všechny uvedené dopravní důvody (blízkost dalších nadřazených tahů). A budu se opakovat, ty regiony se i proto budou o to víc rvát i o těch pár mil. €, které sem plynou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

formování úseku kolem města Dolný Kubín

Orava je o krok bližšie k ďalšiemu úseku R3

Národná diaľničná spoločnosť opäť zmenila trasu obchvatu Kubína. Bzinám ani mestu sa to nepáči, zámer pripomienkovali.

ORAVA. „Už mám meter papierov a kadejakých štúdií o R3. Aktuálne posudzovaný tunelový variant predstavuje opäť zmenu, oproti poslednej verzii ide bližšie Bzín,“ povedal starosta Medzibrodia nad Oravou Michal Janota. „Rýchlostná cesta R3 je už od roku 2005 neskutočný príbeh, bolo aj neskutočne veľa variantov. Už dávno mala byť urobená, je rok 2022 a o R3 u nás ani vidu, ani slychu.“

Počas stretnutia na pôde Obvodného úradu v Dolnom Kubíne v roku 2009 uviedol vtedajší splnomocnenec vlády pre výstavbu diaľnic Igor Choma, že ak všetko pôjde tak, ako má, mohol by byť celý úsek R3 otvorený v roku 2014.

Začalo správne konanie

Podľa najnovších informácií je predpokladaný termín výstavby úseku rýchlostnej cesty R3 Oravský Podzámok - Dolný Kubín - diaľnica D1 rozdelený na tri etapy a pohybuje sa v rozmedzí rokov 2025 až 2050.

Uvádza to zámer Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý zverejnilo ministerstvo životného prostredia koncom minulého roka spolu s informáciou, že začalo správne konanie vo veci posudzovania predpokladaných vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie.

Do úvahy prichádzajú dva základné varianty, tunelový modrý V1 a mestský zelený V2, pričom pri mestskom je uvedený aj okrový subvariant 2A . V každom prípade by mal byť ako prvý postavený úsek novej cesty začínajúci v Širokej.

Poslednou verziou je takzvaný nulový stav, ktorý by nastal, ak by sa navrhovaná činnosť neuskutočnila.

Modrý tunelový variant

Trasa modrého variantu je dlhá necelých 19 kilometrov, má dva tunely, tri mimoúrovňové križovatky v Jasenovej, vo Valaskej Dubovej a v Likavke a až 23 mostov.

Začína napojením sa na už postavený úsek rýchlostnej cesty pri závode v Širokej. V smere na Dolný Kubín sa odkloní od cesty I/59 vpravo, vystúpi do sedla medzi bývalou skládkou, prekríži rieku Orava a pomedzi obec Bziny a jej družstvo prechádza do tunela, z ktorého vychádza nad mestskou časťou Medzihradné.

Dolinu Medzihradného prekonáva mostom a pokračuje ďalším tunelom, z ktorého vychádza medzi Dolným a Vyšným Kubínom v blízkosti čerpacej stanice Slovnaft.

Mostným objektom prekrižuje cestu I/59, obchádza Vyšný Kubín a napája sa na existujúcu cestu pri Jasenovej v mieste, kde bol dobudovaný prídavný pruh pre pomalé vozidlá. Od sedla Brestová až po križovatku Likavka s diaľnicou D1 je navrhovaná trasa vedená v súbehu s existujúcou cestou I/59 po jej pravej strane tak, aby nebolo potrebné zasahovať do cesty I/59.

Zelený mestský variant

Trasa zeleného variantu je len o niečo dlhšia, dosahuje 19,5 kilometra, počíta so šiestimi mimoúrovňovými križovatkami a mostov má mať 29.
Začína rovnako ako tunelový variant, až po časť pomedzi bývalú skládku a skládku OFZ na mostnom objekte. Tu sa zelený variant odpája od modrého pravostranným oblúkom. V mieste, kde sa rieka Orava dostáva do súbehu s cestou I/59, ide trasou danej cesty.

Pred mostom ponad ulicu Medzihradskú sa odpája z existujúcej cesty I/59 vpravo a novo navrhovaným mostom križuje ulicu Matúškovu a zastavanú časť mesta. Pri uvedenom návrhu je predpoklad kolízie s plechovou halou slúžiacou ako sklad nábytku.

Tento úsek sa javí ako jeden z najkomplikovanejších práve z dôvodu jeho vedenia zastavanou časťou mesta. Po jeho prekonaní je trasa vedená na teréne východne od mesta, pričom obchádza Jánoškovu ulicu a smeruje južným smerom k obci Vyšný Kubín. Tu sa napojí na trasu modrého variantu a pokračuje v spoločnej trase až do križovatky Likavka.

Okrový subvariant 2A k zelenému V2

Subvariant rieši alternatívne vedenie trasy zastavanou časťou mesta Dolný Kubín v blízkosti ulice Jánoškova. Jeho dĺžka predstavuje 1114 m. Výhodou v porovnaní so základným zeleným variantom je predovšetkým zachovanie existujúceho mostného objektu nad ulicou Medzihradská a nebudovanie nového mosta. Naopak nevýhodou je väčší zásah do existujúcej zástavby, a väčší rozsah asanácií, pretože vyžaduje zbúranie štyroch rodinných domov.

Väčšina obcí sa zhoduje

Dotknuté obce ale aj široká verejnosť mali možnosť poslať svoje písomné stanovisko k zverejnenému zámeru. Medzibrodie nad Oravou sa vyjadrilo oficiálne za tunelový variant.

„Trasa ide cez náš kataster, ale nie priamo cez obec, vedie za riekou. V písomnom vyjadrení sme si dali za podmienku protihlukovú stenu,“ povedal starosta Medzibrodia Michal Janota.

„Ohľadne R3 sme mali poradu starostov. Obce, čo sme boli na stretnutí, sú všetky za tunelový variant, okrem Bzín.“

Výstavba ďalšieho úseku rýchlostnej cesty zásadne ovplyvní predovšetkým Dolný Kubín a Bziny. V preferencii variantu sa nezhodnú.

Bziny chcú zelený variant

Bziny s postavením tunelovej verzie nesúhlasili už v minulosti. Teraz majú o dôvod viac.

„Národná diaľničná spoločnosť pôvodný tunelový variant zmenila. Trasu skrátila o 2,5 kilometra a posunula ju viac do obce. Teraz nám obec delí a zasahuje rozvojovú lokalitu, v ktorej sa plánuje výstavba rodinných domov. Tunelový variant nie je v súlade s územným plánom obce Bziny.,“ povedala starostka Bzín Miriam Mokošová.

„Poslali sme písomné stanovisko, že Bziny nesúhlasia s tunelovým variantom. Je to prijaté aj uznesením mimoriadneho obecného zastupiteľstva.“

Kubín zelený variant nepripúšťa

Dolný Kubín poslal písomné stanovisko a pripomienky k zámeru minulý mesiac a pred niekoľkými dňami ho ešte doplnil. A to o návrh viac sa priblížiť už raz odporúčanému tunelovému variantu z roku 2012. A o požiadavku zapracovať do povinného rozsahu hodnotenia svetlomodrý tunelový subvariant V1a modrého tunelového variantu V1.

Ten by mal vyústenie južného portálu tunela do územia s nižším rozvojovým potenciálom mesta Dolný Kubín, južnejšie pod areálom IMPA. A vyústenie severného portálu tunela do územia s nižším rozvojovým potenciálom obce Bziny, východnejšie poza areál poľnohospodárskeho družstva.

„Platný Územný plán mesta Dolný Kubín vôbec neuvažuje so zeleným mestským variantom V2,“ informoval Martin Buzna z kancelárie primátora mesta. „Navyše v území trasovania zeleného variantu, aj jeho subvariantu, uvažuje s významnými rozvojovými aktivitami, ktoré by boli uvedenými variantmi a ich ochrannými pásmami výrazne obmedzené, až zablokované.

Zelený mestský variant zásadným spôsobom negatívne zasahuje do života a rozvoja mesta, rozdeľuje mesto na dve časti a v skutočnosti dopravnú situáciu v meste ešte zhorší.

Mesto preferuje modrý tunelový variant V1 s pripomienkami. Podrobne ich uvádza na piatich stranách písomného stanoviska k zámeru výstavby rýchlostnej cesty R3 Oravský Podzámok - Dolný Kubín - diaľnica D1.

Pre a proti

V neprospech tunelového modrého variantu hovoria predpokladané celkové náklady, tie predstavujú viac ako 334 miliónov eur. Mestský zelený variant by mal stáť viac ako 189 miliónov eur. Najlacnejšie vychádza subvariant so sumou približne 175 miliónov.

Napriek tomu sa k výstavbe tunelového variantu prikláňa znenie zverejneného zámeru Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré obsahuje porovnanie variantov a návrh optimálneho. Ako najvýhodnejší uvádza tunelový modrý.

Z hľadiska vplyvov na prírodné prostredie sú na tom modrý a zelený variant zhodne, keďže najväčší negatívny vplyv je očakávaný v ich spoločnej trase.

V prípade nulového variantu je uvedený vplyv ako mierne negatívny, keďže v budúcnosti sa očakáva zhusťovanie dopravy s následným spomalením dopravy a tvorbu kolón. Čo bude takisto spôsobovať negatívne ovplyvnenie priechodnosti migračných koridorov zvierat.

Hoci v rámci technicko-ekonomických kritérií vyšiel ako najmenej vhodný modrý variant, má výrazne pozitívnejší vplyv na obyvateľov dotknutého územia, ako aj na dopravu celého regiónu. Medzi jeho najväčšie pozitíva patria: zníženie hluku a emisií v obývaných zónach bez zásahu do mesta Dolný Kubín a bez nutnosti asanácií, plus menšie požiadavky na existujúcu infraštruktúru počas výstavby.

https://myorava.sme.sk/c/22843936/orava ... ku-r3.html


EIA: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... ialnica-d1
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Studie o výstavbě R3 a propojení sever - jih by měla být známa v prvním pololetí
https://sita.sk/nasadoprava/studia-o-vy ... m-polroku/

Véčné dilema. :)

Národní dálniční společnost, as, (NDS) podle informací o přípravě staveb plánuje úseky R3 na Oravě k dálnici D1 při Ružomberku, dále přes Turiec s napojením na příští část R2 a od Zvolena po Šahy. Alternativou severo-jižního rychlostního propojení přes Turiec by na severu mohlo být prodloužení R1 z Banské Bystrice do Ružomberka.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „R3 (SK)“