Slovensko všeobecně

Odpovědět
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Ale politik se přece přiznat nemůže ! Ten prodává modré z nebe a holuby na střeše. Jinak by se musel živit prací a to nikdo z nich nechce....
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav úseků ve výstavbě v km vyjádření soustavně klesá

tak jak se potvrzují moje slova dlouhou dobu, tak jsem si dovolil vydat další odhad na další období; úspěšná bude ta vláda, která dovede rozestavět desítky km, i když je do provozu neodezvdá a tato vláda udělala opravdu maximum proto, aby to možná ani ta další nebyla; ačkoliv radikální řez se dá udělat vždycky

Ve výstavbě bylo donedávna 75 km dálnic a rychlostních silnic: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 19#p262219 .

V roce 2022 se do provozu odevzdal jediný dálniční úsek a sice v 12/2022 to byl 2. úsek Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce na úseku Kriváň - Lovinobaňa, Tomášovce. Délka 2. úseku činí 13,5 km.

Dnes je tedy ve výstavbě 61,5 km dálnic a rychlostních silnic, viz o řádek výše uvedený odkaz.

Ministerstvo dopravy/NDS plánují dle smluv odevzdat do provozu v roce 2023 tyto stavby:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7610

R3: Tvrdošín – Nižná (5,6 km), 1/2 profil
R4: Prešov, severný obchvat I. etapa (4,3 km)
Přivaděč k budoucí dálnici D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto (1,4 km) ... prezentuje se to jako "3. úsek v roce 2023" :crazy:
  • Faktem je, že Slovensko moc přivaděčů nestaví. Něco se plánuje, ale málo se staví. To je ale jedno, uvedl jsem to jak se to prezentuje a nestojí to za řeč. Považovat přivaděč za rovnocennou stavbu k úseku D/R je vrchol drzosti a arogance pánů z ministerstva a "největší firmy na Slovensku". Ale co naděláme za stávající situace, ve které není co odevzdávat a není co stavět.
Celkem se tedy v roce 2023 odevzdá více staveb, než v roce 2022, ale kilometrově a parametrama to bude horší výsledek, než v roce 2022. :ko: Prezentuje se to jako 11 km ... a ono to tak i je, i když na R3 to není plných 5,6 km v rámci R3, ale to si lze nastudovat tady ve fóru a bez toho přivaděče klesáme ještě níže. Oni ví, ale my taky.

Ovšem, je nutno doplnit, že R3 na Orave se má odevzdat do provozu v polovině 2023 a tohle datum není reálné. Jestli to bude v roce 2023, tak to bude úspěch. Necháme se překvapit.

NDS plánuje vyhlásit soutěže na R4 Prešov 2. úsek obchvatu a na R1. Dále se má rozestavět MÚK D1xD4, smlouva je již podepsaná. Možná se dozvíme kolik km větev to bude, aby šlo tu statistiku dál ohýbat. :lol: Je velmi nepravděpodobné, že by se povedlo nově soutěžené úseky tendrově uzavřít, smluvně podepsat a začít stavět ve stejném roce 2023. Především ale součet těchto staveb činí nižší počet, než to co se uvedlo a uvede do provozu v letech 2022/2023. Vycházím ze stavu, ze kterého musí vycházet všichni: když se málo staví, tak stoupá nervozita na trhu a každá firma žádá doplnit co schází (a NDS neumí ty tendry zadávat) resp. se odvolává. Do 1 roku se tendr dá ukončit, ale ne dálniční úsek; MÚK/přivaděč. Nic další NDS neprezentuje, že by vyhlašovala. Snad po letech odkladů se povedou nějaké silniční obchvaty.

Z uvedeného vyplýva, že koncem 2023 bude ve výstavbě pravděpodobně již jen 50 km dálniční sítě. Snad se pak začnou ty soutěžené úseky, ale tady bych rád doplnil, že oba úseky na D1 se mají a možná i reálně rokem 2024 odevzdají do provozu, resp. se bavíme o dalším uvedení do provozu v km 2x tolik, než co se začne budovat.

Slovensko tak spěje k tomu na co upozorňuji od roku 2019 a sice, že nebude dost úseků ve výstavbě. Tato vláda prohloubila nedostatek v přípravách, když přípravu ve vícero dobře rozběhnutých částech pozastavila v různém stadiu, "pro nedostatek peněz". (výmluvy) Výmluvy a lži, protože se pozastavují procesy za tisíce eur na pozemky až max. milion na dokumentace vs. nekonečné korekce a vracení desítek mil. € za špatně dodrženo tendrování a výstavbu. Pozastavení resp. zastavení rozběhnuté přípravy značí mj. zmaření doposud vynaložených státních prostředků. :!:

Mina č. 1 do nákladů ... oba úseky na D1 se budou v dalším roce stavět prakticky dekádu. Respektivě:
  • D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelem Višňové (13,5 km) se staví od 06/2014 a s výměnou zhotovitele se odevzdá do provozu někdy po tomto datumu, ale o dekádu později. Úsek se prodražuje a ještě se soutěží technologie a bude se SSÚD. (další a další peníze)

    D1 Hubová – Ivachnová s tunelem Čebrať (14,9 km) se staví od 12/2013. Odevzdat se má v polovině 2024. Úsek samotný vyjma tunel se někde asfaltuje, ale někde je to daleko za tímto cílem a tunel, tam je co dělat. Stavba se rovněž prodražuje, z původních 200 je dnes na více než 300 a mluví se o násobku původní sumy. Není to "vykryto".
Stát tedy bude i navzdory faktu, že se bude stavět docela málo úseků pumpovat stovky mil. € do výstavby i nadále.

Mina č. 2 do nákladů ... doprava nemá extra peníze na výstavbu z důvodu inflace. Veliká chyba. Doprava získala jen část peněz na vykrytí elektrické energie pro vlaky.

Bude existenční problém zahajovat další úseky po roce 2023/2024. Bude se muset aplikovat zcela nové financování a plánování vynakládání peněz (dnes špatně nastaveno % HDP a pozice institutu jako UHP na posuzování výhodnosti, kdy již vychází, že vlastně nevychází nic). To čeká novou vládu, pokud bude chtít stavět dálnice - nebude je ale odevzdávat do provozu, protože jí to časově nevyjde.

Mina č. 3 do nákladů v soutěžích ... státní aparát pracuje na odbourání byrokracie ve smyslu odhadů nákladů.
  • To je něco neuvěřitelné, vzhledem na to, že odhad nákladů je nevyhnutní podmínka pro získání % rozdělení peněz z mnoha bank. A když nebudou fondy a rozpočet, tak jak budou do budoucna banky? Není stát, který by nedefinoval odhadované náklady. Státu resp. několika lidem se nepozdává, že výsledek soutěže je často v zásadním rozdílu se státním odhadem. Faktem ale je, že když je cena extrémně nízká, tak se to nikdy za ní ani nepostavilo. Tedy není na vině odhadovaná cena, ale ta podepsaná v soutěži a její následné nedodržení bez ohledu na vytvořenou rezervu. Tohle pokud projde s platností po 2025, tak s uvedeným omezením financí do dálnic si Slovensko snižuje další možnosti. Rozhodně je co odstraňovat v byrokratickém nastavení, ale tohle není cesta, protože to není hlavní přičína problémů.
V co doufat: Musí se doufat především v to, že běží příprava tam, kde se na tom pracuje: D1, D3, R4, R7 (v částech DS, NZ). V opačném případě si Slovensko nesplní slib dostavby TEN-T do konce dekády :ko: a dále propadne skoro miliarda nových fondů :ko: a co je hlavní; bude i v druhé polovině této dekády již ve výstavbě jen DO 50 km dálniční sítě. To si je nutno uvědomit tento fakt. :!:

Závěr: Slovensko dělá dokola ty stejné chyby, nepoučí se z toho, ale přesně naopak je dokáže ještě neustále prohlubovat. Tím se ale dostává ve stavu silniční infrastruktury doopravdy na poslední místa v Evropě, ne že v EU. Jednak kvalita vozovek, ztráty plynoucí z objížděk, celkové logistické náklady. Nemluvě o vysokých nákladech na km jak oprav silnic, tak nové výstavby. Důvodem je masivní "přiživování se na procesu příprav a nadměrnému vyžadování mnoha prvků u výstavby" až po špatně nastaven systém financování, dozoru a vymáhání smluvních podmínek. Završeno častou personální výměnou klíčových lidí ve vedení institucí. Pokud se kdo spoléhá na to, že lze upřednostnit železnice a vyřeší se tím mobilita a logistika Slovenska, tak je ve velkém omylu vzhledem na stav železnic. Ty jsou v 25% cílu, kdežto silnice ve 45%. Tak asi že zvednu silnice na 70% a pak železnice, než abych dotahoval železnice na 45%. Nebude ani jedno a nebude to za co dál rozvíjet. (po 2030) To vše k tomu faktu jak si stojí veřejná doprava a jak je obyvatelstvo a firmy zatěženo na silniční síť je katastrofou pro další rozvoj. To již i Rumunsko bude na tom v tomto aspektu na úrovni Slovenska, protože dovede tu páteřní síť vystavět. (není ale ještě před i když masivně staví) Není tak mnoho států, které lze posunout za Slovensko ... UA ve válce nepočítám a tím ze sousedů ani jednoho. Na jihu těch možností již tolik není "jak kdysi bylo". A lepší to jednoduše již nemůže za těchto okolností být.

___________________________________________________

Další vývoj:

Když se do provozu odevzdá do roku 2030 dalších 200 km tak to bude úspěch. Tam počítám i to co se dnes staví. Značí to rozestavět 140 km. 10% z toho se rozestaví možná do 2024. Pak jsou úseky, které když se rozestaví po 2025 (D1 mezi Martin - Ružomberok), tak je nelze odevzdat do provozu v 2030. Když se rozestaví v 2027-2028 (úseky D3), tak se neodevzdají do 2030. Snad R4, R7, ale to se dostáváme "jen" k tomu, že se rozestaví ty km, ale se neodevzdají do provozu. Kolem 2032 se to snad povede. TEN-T se revidovalo, expanduje a prodlužuje se ... takže penízky tímto směrem nějaké potečou i nadále.

Cíl 1000 km byl původně plánovaný pro rok 2020. Bylo to revidováno v ex dekádě. I kdyby se do provozu uvedlo všechno co se dnes staví, tak to není 1000 km. Bylo by to asi tolik, kolik je dnes v provozu v Srbsku. (930 km) Lze se chlácholit, že Srbů je více, na druhou stranu kolik set km je tam ve výstavbě, takže tohle chlácholení za pár let bude zbytečné. Ani v roce 2025 nebude v provozu 1000 km dálniční sítě, protože by to znamenalo potřebu rozestavět a dokončit 60-70 km v období 2023-2025 a to již víme, že nebude. Aby to bylo v provozu, tak se ten cíl oddálí o další dekádu.

Kvalita života:

Na tuto realitu navazuje fakt, kde všude se s tím počítá. Tedy kde s tím počítá průmysl, pracovní síla. A kde bude i nadále "v lepším případe" silnice I. třídy. Ale nebude obchvat.

Mění se kritériá, neustále zpřísňují normy na ŽP, na hluk. To prodražuje výstavbu. Slovensko mohlo za levné ceny rychle postavit většinu sítě. Pak jsou "doby pro akceptaci nových prvků", takhle to jde do nových úseků a musí se ale měnit dokumentace. Odsouvá se začátek, tohle sem přijde jako další problém. Jak se začátkem výstavby, tak do nákladů.

Stát nemá koncepci výstavby obchvatů. Existuje doporučení budovat obchvaty, jsou vyčíslené. Je na to potřeba ve stavebních nákladech 1,6 mld. €. Takže by to chtělo 150 mil. € ročně. Tolik dává stát sám přímo do dálnic, priorita priorit. Ale obchvaty by bylo možno financovat z fondů. Fondy, když se sečtou, tak dopravní tvoří 3,5 mld. €. Takhle to není málo, ale když se to rozepíše, tak každý program dostane málo. Jsme zpátky u toho, že málo dává stát.

EU nezařídí postavit obchvat, ale nařídí tolik procesů, že aby se postavil, tak to nelze pro náklady. Ale tohle platí jen na Slovensku vzhledem k tomu kam to dospělo. Ostatní státy nemají problém postavit obchvat. Slovensko postavilo obchvatů na počet prstů na rukou.

EU nařizuje do kdy co postavit, schvaluje, odobruje dopravní modely. Konzultuje ledacos, ale je v národním zájmu to naplnit, protože EU je mj. konkurence velkého trhu. Volný pohyb osob a tovaru, ale každý člen je de facto konkurence. To jaksi Slovensko nechápe dodnes.

Proto nelze do 2030 očekávat rychlejší výstavbu, než jaká je doposud. Jestli se otočí nastavení pravidel po 2025 (jakákoliv vláda to bude muset nastavit), sníží rozsah dálniční sítě a zadefinují cíle jináč (vyjma TEN-T, to jsou společné unijní závazky) nebo stane jiná událost, o tom mohu napsat za další 2-3 roky.

Kdyby nebyla zastavená příprava, tak se dalo v roce 2023/2024 zahájit dalších 70 km. Prý to ale nevychází v hodnoceních hodnota za peníze a prý na to nejsou peníze, ale to bych se opakoval.

Když se nepřipravuje, tak se nemůže tendrovat. Když se netendruje, tak se nestaví. A ten, kdo nestaví, tak ten nemůže otevírat do provozu.

Renomé země se nedá zaplatit:

Pokud Slovensko změní unijní koncepci a nestačí plnit domluvené termíny, tak je to sice možná finančně výhodnější pro stát, ale v prvním řadě je to známka nespolehlivosti člena EU jako partnera do budoucna. A na to jsou pak další hodnocení a tabulky jak si bude Slovensko stát v atraktivitě získat investici, lepší úvěr atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Připomínám možnost prohlédnout si dálniční síť detailněji na mapách Cestní Databanky (SSC)

https://ismcs.cdb.sk/mapviewer/views?vi ... 76.5480587

*včetně silniční sítě
*včetně dalších možností
*nyní ještě bez nového 13,5 km úseku Mýtna - Lovinobaňa (před méstem Lučenec na R2)

Dopravní inženýrství

https://ismcs.cdb.sk/portal/dopravneinz ... 00,5530000
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
m@rtin
Příspěvky: 74
Registrován: 14.3.2009 11:31:50

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od m@rtin »

Diaľničiar
Já tak kriticky slovenskou dálniční síť nevnímám. Když si vzpomenu na počet km "4pruhových" silnic v Česku a na Slovensku ke dni 1.1.1993, začínalo Slovensko s mnohem menším základem (na celkovou rozlohu země) a v cestě stavby dálnic Vám stály velehory. Moc dobře si pamatuji na ty kousky dálnic, prakticky D2 z Bratislavy na hranice ČR, D1 někam k Piešťanům, následně dálnice u Liptovského Mikuláše a pak mezi Prešovem a Košicemi. Dnes má Slovensko téměř dobudovanou dálnici mezi všemi krajskými městy. Já vím - průšvihy na tunelu Višňové a Čebrať, ale na přelomu let 2024 a 2025 bude mít Slovensko souvislou dálnici s jedním přerušením (2/2 Braniska nepočítám) od Bratislavy, přes Trnavu, Trenčín, Žilinu, Poprad, Prešov až do Košic s odbočkou u Trnavy kolem Nitry až do Banské Bystrice. K tomu komplet hotový obchvat hlavního města (tunel Karpaty nepočítám).

Ano, Česko momentálně daleko více staví (192 km 4pruhových komunikací stavíme teď, a pokud to dobře půjde, v prosinci příštího roku může mít ČR rozestavených 295 km 4pruhových komunikací). Kdy si ale budeme v Čechám moct říct, že máme tak homogenní dálniční síť jako Vy po otevření tunelů Višňová a Čebrať? Přiznejme si, že to v Česku nemusí být ani v roce 2030 nebo v roce 2035. Stále stavíme po kouskách, kde zrovna získáme UR, SP a kde se zázrakem podaří vykoupit pozemky a vysoutěžit zhotovitele. Dálniční síť v Česku je nesmírně fragmentovaná a všichni víme, že v roce 2032 nebude mít Praha a přidružená aglomerace s 2,5 miliony obyvateli hotový okruh a Jižní Čechy budou stále do Prahy jezdit skrz Miličín s intenzitami přes 30 tisíc automobilů za den. Je třeba si uvědomit, že přes ČR vede daleko větší tranzitní doprava v rámci Evropy než na Slovensku. Problémy s absencí obchvatů obcí jsou v Česku o to větší právě z důvodu intenzit dopravy a kamionů. Veřejná doprava v okolí Prahy každý den kolabuje a hodinová zpoždění na pravidelných linkách nejsou ničím výjimečná. Na tahu Praha - Neratovice - Mělník, kde jsou denní intenzity 25 tisíc aut, 20 autobusových spojů do hodiny jedním směrem se staví kruháky namísto plnohodnotné dálnice D9. U Benešova jsou denní intenzity ještě vyšší a místo MÚK stavíme kruháky právě proto, že musíme čekat na chimérickou dálnici D3. Abych řekl pravdu, Slovákům jejich silniční síť vlastně závidím.

Co vnímám na Slovensku jako větší problém je tristní stav železniční infrastruktury bez jakékoliv zásadní vize rozvoje a naděje na zlepšení, protože veškeré finance žerou superdrahé dálniční stavby s ultradlouhými tunely a na železnici se nedostává. Ne, že by byl stav v Česku bůhvíjaký, stále existuje propastný rozdíl v jízdních dobách na železnici v Česku a západní Evropě, ale Slovensko v této záležitosti zaspalo zcela. Připravovat a prioritizovat tunel Karpaty, přičemž nechat na hlavním železničním tahu tah BA-KE rozpadající se kolejový svršek z 80. let určitým způsobem o něčem vypovídá.

Další problém vidím v ceně údržby slovenské dálniční sítě po roce 2030. Ani nechci znát náklady na provoz a údržbu dálničních tunelů a mostů. Až se Vaše D1 postaví, zbyde vůbec na opravy a údržbu silnic I. třídy?
m@rtin
Příspěvky: 74
Registrován: 14.3.2009 11:31:50

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od m@rtin »

oprava:
v ČR rozestavěno k dnešnímu dni 166,9 km 4pruhových silnic a dálnic
v roce 2023 bude v ČR zprovozněno 20,7 km 4pruhových silnic a dálnic
v roce 2023 bude v ČR pravděpodobně zahájena realizace na 98,1 km 4pruhových silnic a dálnic
v prosinci 2023 může být v ČR rozestavěno 244,3 km 4pruhových silnic a dálnic
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Dialničiari + m@rtine : Díky za zajímavé zhodnocení a jeho zhodnocení ! Před pár lety to bylo naopak. V SR rozestavěno více a v ČR podstatně méně. Ale za 3- 4 roky bude naše síť výrazně hustší a "jen pár", které navíc budou rozestavěné...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nesrovnával jsem situaci s ČR, kde je situace doposud špatná a až nyní je lepší. Ale nyní je natolik lepší, že lze za +4 roky učinit značné nůžky, pokud se SR nevzpamatuje. A to je ten rozdíl. Ta "odsouzenost na 50 km rozestavěnost" se stává realitou. A pokud se neučiní změny, tak se to hned tak nezmění. To je fakt. A jakkoliv si tento fakt přikrášlovat je sice hezké, ale ani v roce 2030 nebudou v rámci jednoho státu dálniční komunikací nebo silnicí dálničního typu souvisle spojená dvě největší města a to je další fakt. I když je hezké, že lze pozitivně vnímat vývoj na Slovensku vůči vývoji v ČR. O tom jsem ale nepsal. Protože to není jen o "slabé rozestavěnosti", ale znovu se SR dostává do fáze, kdy prodlužuje výstavbu klíčových úseků. Dnes se staví polovina toho co se staví již prakticky 1 dekádu, 2x déleji, než byl plán. To je další katastrofa, protože z toho vyplývá, že klesne průměr 20 km ročně níže. V ´22 to bylo 13,5 km, letos možná 11 km. (jen možná). Jo, kdyby byla výstavba zabrala 2-2,5 roku, tak pak ať se staví neustále "jen" 50 km, ale ani tohle neplatí. Já rozvedl a analyzoval důvody a uvedl další vývoj. Co to bude značit pro motoristy je evidentní, co pro regiony, tak to rovněž.

Rozhovor s GŘ NDS: jak vnímá funkci (není to odborník na dálnice), následuje D1 Višňové, D1 Ružomberok, D1 Branisko 2. roura, mezitím D3, R4, PPP na R4 atd.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozestavěné dálnice a rychlostní silnice se prodraží a proto se postaví i později (ve skutečnosti se postaví později z jiných důvodů a později se postaví další v pořadí, které se ale ani netendrují a není to opětovně z těchto důvodů, nedovedu ale rozeznat co je výtvor médii a co skutečná slova ministra)

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/ro ... ia-neskor/
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/do ... minulosti/

Jináč řečeno, pověřený ministr řízením dopravy to již vzdal. Nebude chtít více peněz a v principu kudy chodí, tudy mele o tom, jak se nemají budovat "tzv. politické dálnice". Ale které to jsou z těch co dnes jsou v provozu jaksi neřekl. :lol: Pokud bych chtěl být velmi přísný v tomto pohledu, pak to bylo čistě politické rozhodnutí o tom co budou koridory a kam se který vybral a který dodnes nestojí. Jo, kdyby dnes bylo na Slovensku 3 tisíc km zkapacitněných silnic, to by byla jiná debata o politické výstavbě, že vede dualizovaný tah nebo dálnice všude možně. Jaký ministr, takové články a reportáže. To nevztahuji jen na něj. On alespoň zavedl některé základní prvky v komunikaci a zlepšil manažment několika firem. Silniční doprava nebyla pro něj prioritní. Jediné co byla priorita byl okamžitý efekt, proto železniční doprava a lití asfaltu na jedničky. Cokoliv co se vleče, tedy tendrování a výstavba, tak to bylo a je mimo větší zájem, protože to nese jen negativní vývoj. Postavit se mu čelem se nepovedlo, viz změna termínů na poslední chvíli, handrkování se o slůvka (stavba se nezastavila - i když se pracovalo na jednotkách %) atp.

Je to ministr, který po sobě zanechává jednu z nejnižších rozestavěností dálniční sítě a to i na další období. Bez ohledu na to, že zdroje jsou a schází polovina sítě. Nemluvě o prodlužování termínů zhotovení na většině toho co pod něj spadalo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na D1 v regionu Tater dnes došlo ke hromadné nehodě, 30 vozidel. Důvodem: špatné počasí. Tato situace se táhne výrazněji již od včerejšího dne.

více fotek z dané nehody: https://tvnoviny.sk/domace/clanok/44277 ... od-tatrami

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... clanok_box
https://www.aktuality.sk/clanok/e3Uenqe ... d-tatrami/
https://www.aktuality.sk/clanok/b13QIkh ... ych-miest/
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... slovenska/

Všeobecně je velmi nepříznivé počasí na severním Slovensku, ale i v částech jižního Slovenska. Desítky regionů mají kalamaitní situaci. Hromada dopravních nehod, výpadky proudu, uzavřené úseky dálnic, státních silnic, přerušené služby veřejné autobusové dopravy a meškání vlaků pro popadané stromy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Všechno, co jde, tak vláda posunula v dálniční realizaci za 5 až 10 let a dál. A přidávají se k tomu další části Slovenska, tudíž polovina R2 a celá R8. Výstavba rychlostních silnic na horní Nitře musí počkat až do roku 2030, ministerstvo má pro region priority jiné

https://sita.sk/nasadoprava/vystavby-ry ... ority-ine/

A tak se ze slibů, že se po uzavření uhelných dolů na Horné Nitre postaví souvislá R2 na Prievidzu tyto rozplývají. Původní záměr proinvestovat 2 mld. € na R2 se změnil nejdříve na 1 a pak na 0,5 mld. €. Oznámeno to bylo koncem ex dekády s cílem realizace a postupné výstavby do konce 2030. Částečně i v 1/2 profilech. Ostatně, již tam jeden takový úsek je. Nějaká příprava pokračuje, ale vláda od tohoto cíle upustila. Že se nebude stavět R8, tak to bylo evidentní. Nějaké nacenění existuje, ale to je tak všechno. V situaci, kdy schází miliardy eur na důležité úseky, tak asi se nemůže nalézt 700 mil. na "novou rychlostku" regionálního typu.

Jiné priority? Obchvat města Prievidza. Který se rovněž slibuje dlouhou dobu. Možná se letos začne stavět. Má se začít, ale tohle tvrzení platí iks let po sobě. K jeho přípravě lze najít informace v tomto vláknu, kde je to chronologicky seřazené: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=205&t=7383 .

A ano, rekonstrukce silnic I. třídy, ta taky k tomu patří - k cíli, který má tento region mít dosažen. Je smutné, že to je v úrovni afrických států, ne li hůř, zajistit kvalitní asfaltové silnice. A tvářit se, že to stačí. :?

Větší modernizace je pouze upgrade z CB na AB na 9 km a i tam je otázní jestli se to stihne do konce letošního roku (eu fondy): I/9 http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=205&t=7325 . Doposud se každý upgrade z CB na AB dokončil v poslední chvíli, tak se necháme překvapit. Pokud by se to nestačilo, musí se vypsat nová soutěž, ale i zajistit zdroje a bude tam stávající dopravní provizorium do 2025. To se snad nestane, ale tady jeden nikdy neví.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

To zní skoro až temně a nikoliv jen černě...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Vzhledem k tomu, že mám blízko k stavebnictví, tak si určitě zaslouží i prostor stavby, které mají ocenění Stavba roku 2022. De facto nejnovější nemocnice v nově se rozvíjející perspektivní čtvrti severního vstupu Bratislavy a pak doposud prakticky nejnáročnější železniční modernizace, která znamenala mj. most nad přehradou a dva tunely:

Nemocnice Bory a modernizace tratě Púchov - Žilina s prestižním oceněním Stavba roku 2022 :arrow:

https://www.asb.sk/architektura/nemocni ... -roka-2022

*podrobnější informace a další ceny

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

No u vás se fakt ve vodě stavět nebojíte ! Stavba to jednoduchá rozhodně nebyla...
asdf
Příspěvky: 109
Registrován: 1.11.2021 19:20:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od asdf »

Nebojíme, akurát to vyzerá tak, že koridor z Bratislavy dorazil sotva do Žiliny a ďalej to vyzerá takto: https://zdopravy.cz/dejte-si-do-poradku ... ry-150892/
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale to všichni víme. Investiční dluh na zákl. údržbě je 600-800 mil. €. A to jen základní. Zcela nouzové práce za asi 100 mil. € ale za poslední 3 roky jsou. Ale je to málo. Koridor, nebo to co se nazývá koridorem, se pomalu rozpadne taky, protože se nerealizuje na něm potřebná údržba. Jednoduše takové základní prvky údržby se nedělají. Železnice nebyla a není priorita. Pouze na papíru, v dokumentech, v plánech, ale ve skutečnosti nikoliv. Může se to změnit ...

Ovšem, poopravim ten fakt. Koridor BA-KE nepůjde souvisle. Vždyť se uskutečňují investice dál na východ s tím, že se přeskakuje pásmo za Žilinou.
A klade se důraz na další koridor na západě.
Stejně je problém i stav hl. nádraží v Bratislave, co si budeme povídat ...

Ale ne, nových staveb ve smyslu "nad vodní nádrží", tak toho se Slovensko nebojí. Výsledkem je i D3: viewtopic.php?t=4579 . Jen si je potřeba uvědomit, že to je vždy něco za něco: málo km za vysokou cenu. To stejné se stalo tady u tohoto úseku koridoru. A ty rozpočty jsou nízké, takže pak i to stavební tempo je velmi pomalé. Tady se uskuteční 1-2 "takové" projekty a všechno ostatní se musí osekávat. Údržbu nevyjímaje - a když to děláte soustavně 20 let ze 30 let, tak se to odraží na stavu.

ŽSR ani nemají co odpovědět bez toho, aby to nebyla lež. Vždyť každým rokem žádají více a nemají ty peníze. Jsou porušovány plány na údržbu a rozvoj.

Myslím si, že tohle je nový level - stížnost "ze zahraničí" na stav domácí infrastruktury.

Slovensko propáslo šanci na masivnější výstavbu čehokoliv. Stávající stav legislativy to již neumožní - a nejsou peníze. Je jiné něco masivně postavit a z toho pak těžit 2-3 dekády. Teď to jednoduše nelze uskutečnit. Teď se mohla pozornost věnovat silnicím I. třídy a železnicím. Obchvatům, koridorům a regionálním tratím, ale bohužel ... a že to lze uskutečňovat se může Slovák přesvědčit ve většině "východního" bloku a na jihu, kde nic takové předtím nebylo. Odborníků je dost - geologů, inženýrů, projektantů. Slovensko disponuje hezkým zázemím stavebních materiálů, ještě stále solidním technologickým zázemím, ale to samo o sobě nepostačuje, když není vůle jinde a když se jeví, že existuje, tak se ty stavby doslovně tunelují tak, aby se to nedalo dokončit v původních nákladech s tím, že "se to pak proplatí ze státního". Že tam jsou pochybení? Ani to nepřekáží, tak se to zatáhne celý, protože Brusel to jednoduše nestrpí. Tohle se prolíná napříč dekády.

Takže zůstala jen realita: masivně opravovat vozovky, mosty a provádět popsanou železniční údržbu dřív, než se ta síť opravdu rozpadne resp. stane nepoužitelnou pro obrovské obcházky a nespočet zpomalení pro rozsáhlé poškození a defekty. Údržba v takto zanedbaném stavu pak ale vychází na 4x, než kdyby se činila cyklicky každých 10 let. :idea: A samozřejmě tím, že není alternativa, tak je veškerý provoz zpomalen ... jenomže to by někdo musel poslouchat před 15-20 lety, kdy na to mj. upozorňoval já, některé univerzity z BA, ZA, KE, ... autority ve světě znalostma ale bohužel. Ministerstva mají hodně poradců pro všechny oblasti, ale budu se opakovat, papír snese kritiku i velké plány. Nic z toho.

A bohužel, ale před těmi 15 lety si ani dopravní laici, fanoušci takových fór neuvědomují dosah zanedbané údržby. Já byl opakovaně vysmán, že to nehrozí, nestane se, nebude to tak. Je to pravda, protože je to ještě horší, než když jsem to popisoval. Z toho se leze velmi těžko ven. A mě osobně ani již nebaví radit nemluvě o nějakém psaní jak to je ... a jak to bude. Začalo se něco s tou údržbou dělat. Ale zase se skoro nic nestaví v době posledních velkých finačních možností. Nevím jaká budoucnost tady pak bude za dalších 10 let. Jak se všechno co se má postaví, jen v silnicích nebo jen v železnicích. Ani na jedno ty zdroje nejsou - ze státní pokladny. Stát již dnes většinu "prožere" a na investice nezbývá skoro nic. Teď jsou různé spolky, OZ, svazy dopravců, kteří bijí na poplach a protestují za obchvaty, za stav vozovek. Jenomže teď je to pozdě, protože teď se stejně nedá dělat všechno všude. Ale alespoň to zajistilo pozornost na vyšších místech. Patrně to jináč nepůjde. Ale stále je ta úroveň protestů slabá - odborně slabá se slabým P.R.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Je potřeba vnímat ten vývoj jen se stavem mostů:

Obrázek

A s reformou silnic. Jednoduše Mečiar nastavil rozvoj Slovenska: postavila se energetická síť (rozvodné sítě, elektrárny začátek atd.), definovala se dálniční síť (mnohem menší, než dnes), založil se silničně dopravní fond (stejně jako jiné fondy), sestavil se program veřejných prací - plynofikace, vodovody, kanalizace, bydlení atd. Pak přišel Dzurinda, který dokázal ten fond v dopravě roztopit do všeobecních výdajů. Zmrazil výstavbu dálnic, zrušil většinu státních výdajů, privatizoval - zrušil dividendy do budoucna de facto pro spackané % při prodeji. Dokonce byl prodej označovan za slabý výnos, ale stejně se uskutečnil (jak plynárny tak elektrárny). Reformoval silniční síť - především přenesl II. a III. třídu na kraje ALE snížil výdaje na I. třídu jen na 3 miliardy korún. I když sliboval investice za asi 200 miliard - celé přeložky tras, obchvaty, po celém státě. :lol: Bez jakýchkoliv zajištění peněz, studií. Vytvořil NDS s cílem SK Asfinagu, ale tam EK nařídila že dluh NDS bude státním dluhem a byl konec. Od té doby žádná vláda zpátky nespojila SSC a NDS a to si vemte, že státy jako Maďarsko, Irsko atd. dovedou sloučit infrastrukturu - železnice, silnice, metro, jiné koleje ve městech, cyklostezky do jednoho bloku. Slovensko má na všechno instituci - ještě je člení na menší organizační jednotky a stejně schází odborníci za ty tabulkové platy.

Vláda Fica která trvala dekádu taky nic moc, protože ten v silnicích ty peníze nezvedl. Zadal opravu 20 mostů na EU fondy. Ale že se to namísto 1 roku soutěžilo 5 let a sotva se to stačilo utratit - to nikoho nezajímá.

Jednoduše, silniční síť na Slovensku trpí. Ty vozovky nestačil cyklicky měnit ani Mečiar. Ale tehdy nebyla kamionová doprava tam, kde je dnes ani Slovensko nebyla montážní hala založená na kamionech. Jde ale o to, že ten rozpočet nereagoval na potřeby 25 let. Na potřeby elementární údržby.

Takže já jsem psal již po 2000, že přijde za 15-20 let doba, kdy budou velké obcházky kvůli mostům a ty mosty začnou i padat. Tehdy nikdo nevěřil nebo jen málokdo věřil, jenomže to je logický důsledek situace a znalostí ze stavebnictví & dopravy - tím si západ prošel 60 let zpátky a nyní si prochází znovu. Rozdíl mezi západem a Slovenskem je ten, že v 2030 budou ty základy zase nové ale na Slovensku nikoliv a vlastně tady nebudou nikdy v žádném stavu - již nyní ne.

A bohužel, ale až se zavírají mosty kudy tudy po Slovensku tak najednou "všichni vidí ty dopady" - obcházky za vším. Silnice je základní tepna jako v lidském těle rozvaděč kyslíku. :!: Vydrží hodně, ale opotřebuje se, když se nestaráte a pak to je navždy již chronické onemocnění a to se bohužel dopracovalo na Slovensku.

Ani poslední vláda ale nezajistila ani jen to zlepšení stavu mostů. Říká o PPP. Zajistila jen tak malý peníz, že to již na ten stav nepostačuje. Prosim vás, jen rekonstruovat ty mosty na asi 1,5 tis. km jedniček vyjde na 300 mil. €. Jedniček je 3,3 tis km. Někde jsou ale i další objekty. NDS již dává na mosty rekordní částky a bude hůř - vidíte že to jsou mosty 50 let staré. Kolik je nadjezdů - které mají i obce formálně ale kdo je opraví? Oni ne ... tohle všechno se nese dál a dál a hromadí se to.

Ukrajina, kde ex politici z pravice radí - chápou, že základem udržení územní celistvosti a dosahu na rozvoj regionů jsou alespoň asfaltované silnice s mostama. Takže se v nejlepších dobách dařilo tam opravit 4-5 tis. km silnic ročně. Jo, kdyby se povedlo 500 km na Slovensku to by byla paráda, ale skutečnost byla 50 km ročně průměr. To by vycházelo na 60 let - životnost AB vozovky je 10 až 15 let dle zatížení. Pak se jednoduše rozpadne. Tak budiš, ona vydrží s lokální opravou výtluků 20 let, ale na Slovensku se opravuje v průměru po 30 letech a to se bavíme o státních silnicích, za které se mimochodem platí mýto ...

Teď Slovensko čelí kritice ze strany západu ve vojenské oblasti. Nic se neplní, ani základní dopravní trasy neodpovídají potřebám, když to bude potřebné. A tady ta dálnice neexistuje nikde - a do Váhu nám padá silnice u Strečna, na ní padá bralo. A D1 s tunelem Višňové v provozu není, takže to nemáte jak odlehčit. A nebude v provozu ani v 2024, ale rekonstrukce té silnice potrvá 1 rok. To tam ještě jen bude zajímavé.

Takových úseků je hodně, takže již nejsme u mostů. My jsme již u toho, že nám ujíždějí svahy - do řek a na tratě, když vedou u silnic pod nimi atp. Proč :?: Protože klima mění i poměry na Slovensku. Extrémní lijáky, slabé nebo žádné odvodnění, žádné propusty. Silné přetížení, když se neofrézuje vozovka - tak se ani neví co děje vlastně níž. Až volným okem - trhliny. Sedání - ale to je již špatně a stejně se nestane nic - položí se značka s nižší MPR, výstrahou a to je všechno. Pak klesne svodilo a pak se to "řeší". Zadává se průzkum, tendr, za 2 roky se zakopne, rok se opravuje. Třeba 100 metrový úsek. A kousek dál se děje to stejné. Slovensko je hornatá země - a kdo čekal po 30 letech neúdržby něco jiného tak byl na omylu.

To jen ilustruju - že již to je chronický stav. A ten vyléčí až změna myšlení země - lidí hoře + pořádná léčba, tedy řádný plán + peníze. A ne, že se jen vyčlení jakási injekce 1/4 mld. € na pár let a pak zase 5-10 let nic.

Železnice jsou vůči uvedenému na tom finančně lépe - z hlediska potřebných investicí - ale hůře z hlediska ochoty tak učinit. :idea:

Já to píšu snad po 200x za 20 let. (nejen zde)

Maďarsko nakoupilo silniční vlaky: válce, finišery, soustavy - mají min. 2. Zaméstnávají je. A oni dělají to že jezdí a mění vozovky na nižších třídách ve vesnicích. Bez tendrů na silnice, jen s tendrama na materiál. Ten program drží i v tomto roce bez ohledu na finanční situaci. Ilustruji, že lze. Nejen v Norsku, kde postupují stejně. Lze - ale ne na Slovensku. Tady je úspěch, když si VDZ začne dělat samospráva sama ... jináč nedospinuje skoro ničím pro potřebnou rekonstrukci. Ani jen tím strojem na lepší opravu výtluků a co brání třeba hlavnímu městu takový vůz koupit??? To, že by nebyla 4 roční smlouva za desítky mil. € se soukromou společností, které kvalita je jaká je ... sám stát nepokročil v dálnicích a nepokročí ani na železnici.

Uvidíme co přinesou nové volby na podzim a jak se vláda postaví k dopravní politice. Nebo to bude zase jen o všeobecních frázách - "postavíme dálniční síť". :D

Nelze rozvíjet infrastrukturu bez peněz. Když Maďarsko dávalo 1-2% HDP ročně dekádu, když to teď dělá Rumunsko (a více), když to činilo Chorvatsko kdysi, když to činí Polsko atd. ALE Slovensko to dovedlo jeden rok, když fázovalo I. a II: EU fondy. Jináč na dálnice nedává takové peníze, na železnice taky ne. Součet investičních výdajů je nižší než 1% HDP. Navzdory inv. deficitu se stanovilo 0,8% pro silnice a 0,4% pro železnice jako zázrak. :lol: A taky to tak vypadá, viď těch 60 km dálnic ve výstavbě a stav železnic. To má opravdu daleko od nějaké masivní částky po dobu alespoň 5 let. Ale to nikomu nebrání snít o "miliardových investicích" - D4 tunel Karpaty, R4, D3, D1 - rozšíření, dostavba na severu, trasa až po Ukrajinu atd. atd. Přitom stát neumí zajistit ani jen udržení 2-3 hlavních silničních tahů. Neumí to vysoutěžit - ty tendry, délka VO je neskutečná. A pomalu všechno se prodražuje pro špatnou přípravu - žádné nebo slabé studie z terénu. A takhle dokola ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Na Slovensku to chce fakt nějaké obrození, jak v přípravě staveb, úpravě legislativy, tak ve financování. Největší priority jsou předpokládám dokončení D1 (nepočítám Košice-UA) a hned potom asi D3, že ? Pak snad jedině ta R4, kdyby Polák dotáhl dálnici na hranice. A byla by hotová taková ta kostra (kterou v ČR naštěstí už máme).
Jako hlavní bych ale považoval udělat z infrastruktury celospolečenskou prioritu, aby do ní šlo peněz v úplně jiných úrovních než v současné době. Tohle se v ČR naštěstí povedlo v posledních letech a je zde i vůle v tom pokračovat. Předcházelo tomu ale také 10 leté období, kdy šlo hodně peněz do přípravy a prostě se vytrpělo období, kdy se skoro nestavělo.
Bylo by dobré, kdyby se na Slovensku ještě zavčas změnila ta povolovací legislativa, u nás jsme to nechali nakonec a myslím, že jsme mohli být jinde, kdyby se tím začalo. :) Bude to ale těžké, když vidím obecně co se děje, přijde mi, že politická garnitura je na Slovensku dlouhodobě pořád ta stará škola v tom špatném slova smyslu .. jak u nás v devadesátkách. :(
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Příprava výstavby prioritních úseků dálnic a rychlostních silnic bude efektivnější, nová opatření budou platit od května (schváleno parlamentem v úterý i z řad opozice - která možná bude vládnout, šla by sama proti sobě)

viewtopic.php?p=271384#p271384

z NDS: https://ndsas.sk/press/press-narodna-di ... sich-tahov
1.JPG
1.JPG (117.96 KiB) Zobrazeno 1595 x
2.JPG
2.JPG (120.95 KiB) Zobrazeno 1595 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovenská dálniční společnost (NDS) dovedla na den hemofilie (17.4.) provést vizuální efekt na vícero dálničních mostech na D1. Ta sbírka fotek za to stojí:

D1 v Prešove:

Obrázek

Obrázek

D1 v Považskej Bystrici:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

rozhovor s ministrem dopravy, věnuje se procesům v obchvatech atd., po rozkliknutí infa k videu lze vidět seznam tém, tedy si stačí správně najet :)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Moc hezké fotky ! Obzvláště ty s tím divokým nebem = mraky .
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Končící ministr dopravy Doležal hodnotí působení:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Vize: Nová dopravní autorita má sjednotit bus a železniční dopravu

Národná dopravná autorita: viewtopic.php?t=7655

:arrow: stav výstavby terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Trebišove, TIOP Trebišov prináša zásadnú modernizáciu železničnej a autobusovej stanice, projekt za 13 mil. €:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovenská prezidentka jmenovala 1. úřednickou vládu v historii. Ta ještě nezískala podporu v parlamentě, ale to není překážka pro její 1 měsíční vládnutí. Teoreticky se tento proces může opakovat až do voleb.

Ministrem dopravy se stal p. Lančarič: viewtopic.php?p=273709#p273709 (kdysi šéf telekomunikační společnosti Orange)

tady je ve videu: https://www.youtube.com/watch?v=BpNTBIjP6eg&t=1289s , kde řekl co bude dělat ... obeznámí se s prací ministerstva a pokusí se zajistit kontinuitu řízení investičních procesů, tak aby to měla další vláda všechno jednodušší . Hezky se to poslouchá, ve výsledku budeme rádi, když udrží stávající projekty v režimu realizace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Další skandál. To se nemůže nikdo divit, že já nemůžu jednoduše ke Slovensku napsat lepší zprávy ani komentáře na mezinárodních fórách a kongresech.

1. Instituce Slovenská Správa Ciest se na přelomu let vystěhovala z budovy, kde sídlila a uzavřela 10-roční (prodražený) nájem jinde. Z důvodu azbestu v budově, kde sídlila. Zvláštní je, že jiná instituce žádný list, který prý SSC obdržela, nedostal. Nájem je podepsán s firmou, ve které působil předseda strany - která nominovala ministra dopravy Doležala.
https://e.dennikn.sk/minuta/3406658/
https://sita.sk/nasadoprava/hlas-sd-kri ... ave-video/

Tedy, 14,5 mil. € za 10 let. Tedy asi 6 mil. € navíc, než je standard pro hlavní město v tomto rozsahu.

Jen pro představu, SSC schází asi 50 zaměstnanců (má kolem 300). Hlavním důvodem je motivace. Ty peníze kryjí 3 roky mezd. Nebo celonárodní dotace na obnovení příkopů u silnic, osekání stromů atp. Nebo ... ale ne, ještě u pádu ex vlády se musí někdo takhle napakovat. V době, ve které je 40% mostů na státních silnicích I. třídy na tom špatně a 1/4 silnic již potřebuje výměnu podložních vrstev a ne jen 10 cm vozovky ...

To se bavíme o instituci, která má absolutně podvyživené prostředky pro vlastní správu, takže "lze" ždímat i takhle. Lze outsourcovat cokoliv, ale převážně ne sídlo instituce do nájmu. Je zbytečné to dál komentovat, to jen pro ilustraci poměrů. :ko:

2. Samotná NDS platí taky drahý nájem, to by byla další kapitola.

A to tady někdo 1 dekádu sní o tom, že se tyto instituce zase jednou spojí.

___________________________

jako bonus pro zlepšení nálady je tady hezké video k samotné budově, ve které sídlí Ministerstvo dopravy a výstavby, video zachází do historie:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“