Slovensko všeobecně

Odpovědět
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Už aby se ve výčtu objevil i tunel Soroška. Klidně i v těch s jednou rourou...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

MDV SR může poskytnout pro NDS letos 16 mil. € na opravy dálniční sítě: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/mi ... e-upravit/ .

*dotace pro NDS jsou zadefinované z minulosti jako jistá "výpomoc" státu pro NDS
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Lze doplnit tento příspěvek:
Diaľničiar píše:*pokud stát nevymůže prostřednictvím NDS/MDV nápravu na tendrované části obchvatu R2 (14,3 km část úseku u Košíc), tak se nic nové prakticky stavět nezačne

Pokud se zadaří, tak se letos odevzdá do provozu 1 dálniční úsek, větší část velkého úseku na R2, a to v délce 13 km v plném profilu.

Pak tady máme prozatím jednodušší 1/2 profil na R3. Dál to pokračuje stavbami, které potrvají ještě 2 až 3 (snad ne více) roky. Nic stát nyní prakticky nesoutěží a nic nové tudíž nemůže rozestavět. :idea: Může "nanejvýš" tendrovat ... i to je vzhledem k přípravám a pak i finanční situaci docela obtížné.

Co se tedy přesně staví :?:
D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, asi 13,5 km s tunelem Višňové, ve výstavbě od 06/2014 (Salini) resp. 05/2021 (Skanska)
D1 Hubová - Ivachnová, asi 15 km obchvat Ružomberka s tunelem Čebrať, ve výstavbě od 12/2013
R2 Kriváň - Lovinobaňa (ucelení R2 od východu Zvolena po Lučenec)
- I. úsek Kriváň - Mýtna v délce 9,1 km se staví od 12/2021 s dostavbou v 03/2024
- II. úsek Mýtna - Lovinobaňa v délce 13 km se staví od 08/2019 s dokončením na podzim 2022
R3 Tvrdošín - Nižná nad Oravou, asi 4,4 km R3 v 1/2 profilu, staví se od 03/2021 do 06/2023
R4, I. úsek obchvat Prešov, asi 4,4 km s tunelem Bikoš, staví se od 07/2019 do 03/2023

Pokud nepočítáme upgrade na D1 v rámci rozšiřování a výstavby MÚK (D1xD4 atd.), tak Slovensko dnes staví necelých 60 km dálniční sítě, z toho 55 km v plném profilu.
byla podepsaná smlouva a do 1 měsíce se začne stavět R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany, II. úsek, asi 14 km JV obchvat města Košice

Takže je ve výstavbě asi 74 km dálnic a rychlostních silnic.

NDS začala mj. tendrovat R4 Kapušany - križovatka D1 (Prešov, severní obchvat) - II. úsek. Ten bude měřit asi 10 km a výsledek se očekává v roce 2023.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Vrátil jsem se z návštěvy Liptova a Tater, po 3 letech jsem si tam udělal výlet. Stav silniční a dálniční sítě je tristní. D1 se začíná pomalu rozpadat, chtělo by to velkou opravu, ne jen takové ty levné za 4-5 milionů Kč. O silnicích I. a II. tříd se raději nebavím. Je vidět, že zde chybí peníze na opravy a údržbu.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vždy je nejlepší recenzí si subjektivně projet silnice, dálnice. Když to je někdo od fachu, tak o to víc. Všeobecně je stav vozovek na severu Slovenska včetně stavu mostů na tom podprůměrně, což je dáno intenzitama provozu bez možností souvislého cestování dálnicemi. Co se stavu severní D1 týče, tak právě proto se na Liptově ty dálniční mosty bourají nebo zásadně opravují. Začíná se mostama. Na větší opravy vozovek na SK dálnice si počkáme. Investiční deficit ve výši 1,44 mld. € se nedá dohnat 50 mil. € investicemi. (částka je o něco větší, ale to se pak musíme bavit nejen o deficitu do dekád zpátky). Čekat zlepšení situace je nereální. :!: Vždy bude mít přednost nová, akutně chybějící, nová výstavba. A do údržby jdou jen nezbytné prostředky na udržení sjízdnosti. Takže tak jak to drncalo na české D1/D2 po dobu 20 let, tak to bude skákat na SK dálnicích čím dál tím více. A právě ty drobné investice (jak to nazýváte i s hh) zajišťují prodloužení nejdříve dobrého, pak vyhovujícího stavu. Nedá se to dělat donekonečna, takže bohužel bude to jen horší. Ale bude to odpovídat průměru v EU. Zlepšení povrchů a mostů se nedá před rokem 2028 čekat.

Silnice se opravují, ale to, že jde o 100% více peněz na rekonstrukce vozovek a mostů neznačí, že se taky za 3 roky opraví všechno co je potřeba. No neopraví se. A právě naopak, region Orava je na tom doslovně kriticky. Ale budou si muset župy a štát poradit. Ale to bych se já opakoval a dělám to od 90. let 20. století. Rozbřesk jsem viděl v v období ´12 a ´21 co se vozovek týče.

Letošním rokem tady již máme problémy s cenama: firmy nechtějí rekonstruovat silnice: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7423 .

Když se podíváme na napjatý rozpočet a taky na nemohoucnost NDS a dalších, jak se NEstaví některé dnes rozestavěné D/R, nebo se mění podmínky tendrů na obchvaty atd., tak nečekejme změnu.

Slovensko má nyní vyčerpané EU fondy, další nejsou schválené, nejsou výzvy, takže to je jedna mina za další. Pak tady máme ministra dopravy pro P.R., co mu řeknou, to předá dál, nemá vlastní názor, přičemž by měl masivně stavět byty, což slibovala jeho strana. Nepostavil ani 1 a má za sebou 1/2 mandátu. S obtížemi se protlačí stavební zákon, částečně se usnadnila příprava dálnic, ale to vše se projeví až později. Nedaří se mu rozjet nové stavby, nedaří se mu tendrovat dle plánů, naopak musí obhajovat odklady tendrů i příprav, aby jsme se pak dočetli, že nebýt EU fondů, tak by Slovensko nepostavilo skoro nic: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7424 , ale pokud se bavíme do jeho období, tak zrovna se staví dost i ze státního rozpočtu. Ale ano, všeobecně 3/4 staveb jdou přes EU fondy. Když odečteme výdaje do EU a příjmy z EU tak je Slovensko sice v plusu, ale 1/14 peněz se utrácí na byrokracii, což je proti 1/26 průměru hodně velký žrout, část peněz se nevyčerpá, další se musí vracet zpátky jako korekce za spackané projekty a plnění u realizace :!: takže zrovna doprava nevidí přínos EU fondů. :idea: Protože tam není žádný přínos. Dokonce nedávno město Košice došlo o desítky mil. € na modernizaci tramvají atd. ... doprava pro Slovensko není rozpočtová priorita. Pouze a jenom "slovní". Co se nepostavilo za 30 let, co se postaví za 10-20 let. Ale to je tak všechno. Staví se pomalu historické minimum.

Civilní inženýrství se meziročně propadlo o 10%, tedy 5x více než průměr EU. Stav vozovek silnic I. třídy, stav mostů, absentace D1/D3 jako koridorů EU a dnes v dobách bezpečnostních hrozeb je problémem i převážet po zeslábnutých mostech na trasách silnic spojeneckou techniku. Stávající vláda nedělá pro stavebnictví nic hmatatelné :arrow: to ma za následek, že v dobách chybějících a drahých materiálů tyto se vyváží ven a ještě více se prohlubuje nedostatek. Prakticky se nestaví nebo jsou stavby v omeškání. Ale my tady máme termíny konec 2023 a dočerpání těch slavných EU fondů. O tom to je, že se nedá nastavit všechno na peníze EU fondů a ani se o to nestarat dál. Výsledkem je třeba platba za soukromou D4/R7 a chybějící MÚK s D1, takový ten "detail", kterým se nedá tranzitu objet Bratislavu s přetíženým Přístavným mostem a nevyhne se do 2025. Slovensko není propojené zkapacitněnou silnicí v rámci 8 krajů, tomu odpovídá přetížení ostatních silnic a chronická podvýživa na údržbě a rekonstrukcích se podepisuje pod odstávky mostů, snižování zátěže na nich a samozřejmě sníženému jízdnímu komfortu :idea: , o kterém píšete i sám. Na dálniční síť by to chtělo nyní na špatné úseky asi 5 mil. € na km a ta 1,4 mld. € jednoduše není k dispozici, k tomu chybějící 1,8 mld. € na špatné vozovky a mosty na státních jedničkách. Jde na to 250 mil. €. Takže jen to co je dnes na tom špatně, tak se bude opravovat do 2035. Pak tady máme kolonku chybějící dálnice za 16 mld. € a tohle se bude stavět dalších 40 let. Chybějící silniční obchvaty, 42 let. Přeložky, tunely v trasách kde nejsou dálnice? Nelze to postavit ani opravit, protože nejsou peníze ani koncepce, která by se plnila.

Jsou státy, které dnes mají 70-90% dálniční sítě v provozu a vynakládají na silniční síť větší % HDP, než Slovensko a bavím se o státech s nižší nebo mírně vyšší životní úrovní. Obávám se a myslím to velmi vážně, že ještě i to na míle vzdálené Rumunsko bude na tom v roce 2030 lépe, než Slovensko.

Závěrem, jen díky těm doposud vynaloženým asi 120 mil. € na průběžné opravy vozovek a mostních závěrů atd. a zajištění kvalitní údržby značení a odpočívek je alespoň dosavadní komfort zajištěn, protože bohužel, ale zajistit tuto částku ročně na komplexní opravy starých dálnic a mostů (ani ty nadjezdy na D2 nejsou již v nejlepším stavu), na výstavbu nových MÚK, na upgrade dosavadních ... a dalších 100 mil. € na kontinuální práce na rozšíření D1 a R1 (TT - Sereď) atd. a dalších 800 mil. € na novou výstavbu není jednoduše realizovatelné. A vzhledem na to, že to nebylo možno plnit doposud, tak to nebude možné ani nadále - je tady výše dluhu, je tady bezp. hrozba a obrana, je tady krize ve zdravotnictví atd. Že se to nemůže nyní projídat do výstavby když to tak neslušně řeknu. Mimochodem, i opravy vozovek na D/R jsou v problémech, protože rámcové smlouvy na 4 roky mají ceny, které neodpovídají dnešní situaci, kdy asfalt zdražil o 30%, doprava o 20%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Teď lze díky Putlerovi spíše očekávat zhoršení stavu než naopak. Teď si začnou mnout ruce zbrojaři místo stavebních firem. Bohužel bude to nejspíše nutnost. Do dob vedoucí úlohy strany bych se fakt nechtěl vrátit...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nakonec ale 1/2 až 3/4 všech "strojních" zakázek bude ve většině státu realizována formou domácí produkce. Je jen málo států, kde tomu tak nebude. Stavební - na armádní infrastruktuře jsou zase domácí investice. Ale ano, bezpečnost není zadarmo. Mír už vůbec ... A jak lze pozorovat, tak se dá ta ruská verbež zastavit. Ale musí na té linii Pobaltí - Balkán fyzicky to vojsko fungovat. Do doby než se tak stane, než bude i ta domácí technika, tak bude spolupráce ze západu, který sem vysílá ale taky starou techniku svým způsobem, ale alespoň něco a nejedná se o zrovna malé kontigenty. (Pobaltí má sílu rovnající se 1/4 až 1/3 jejich armád) Pokud se státy samotné v této linii nerozhodnou vystoupit z EU/NATO, tak se není čeho obávat.

Ale pojďme dál. Slovenský parlament schválil nový stavební zákon: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7428 . :ok:

Je to v linii nových zákonů již další část do usnadnění výstavby na Slovensku. :arrow:

*Stavební povolení: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 89#p251089
*Tendrování: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p242231 , http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 20#p251520
*Stavební zákon: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p254849
*Zákon o významních investicích (i dopravní infrastruktura celonárodního významu): http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p242440

Tyto legislativní změny se promění do reality v dalších nejbližších letech, což je dobrá zpráva vzhledem na katastrofální situaci, kdy jeden úřad vyblokuje jinou státní instituci. A jdou velké balíky peněz ... je nutno je využívat na maximum. Stavět se bude ledacos od nemocnic přes školy, soudy až po silnice.

Dále, min. dopravy a výstavby již postupuje do nových tendrů s indexací cen a hledá řešení pro další starší smlouvy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7427 . I na Slovensku jsou stavby, prozatím regionální, ale i státních silnic I. třídy, od kterých odstupují společnosti, které mají tendry získané několik měsíců. A nikdo z dalších uchazečů nemá zájem o převzetí za podanou nabídku.

protože se děje i tohle: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p252765 tak jak nyní všude možně ve světě bohužel ...

a nějaká cyklistická zpráva: S podporou IROP bolo v súčasnom programovom období vybudovaných 382 kilometrov cyklotrás: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/s- ... cyklotras/

Plán obnovy a rozvoj cyklodopravy: https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... lodopravy/ . 105 mil. € z toho plánu půjde na další podporu bike infrastruktury.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nové usmernenie k verejnému obstarávaniu

Keďže dodávatelia nevedia garantovať vysúťažené ceny a ohrozené sú mnohé stavby a rekonštrukcie, Úrad pre verejné obstarávanie vydá metodické usmernenie.

To má pomôcť obstarávateľom identifikovať oprávnené prípady, pri ktorých môžu uplatniť výnimku a uzavrieť dodatok so zmenou až do 50 % ceny zákazky. Prezidentka SR Zuzana Čaputová o tom informovala začiatkom mája na sociálnej sieti po rokovaní s predsedom (ÚVO) Miroslavom Hlivákom.


https://www.asb.sk/aktualne/slovenske-s ... egislativa (v článku je vícero problémů SK stavebnictví)

___________________________

Zdražování je tady již přes rok. Doposud k tomu není jasně určeno NIC. Výmluvy jak to není potřeba, protože to je nastaveno z EU. Ale není, takhle to není nastaveno. Je to problém všude, proto samozřejmě i zde. Je květen, samosprávy, které čerpají 2/3 fondů s tím mají existenční problémy. Stát samozřejmě taky. Ten ale umí i sám sebe sabotovat prostřenidnictvím vícero úřadů, které jdou proti sobě a již se v legislativních rámcích neorientují ani odborníci v nich sedící. Bohužel pro (nejen) cestující veřejnost. Ta lepší zpráva, že se alespoň trochu část legislativních procesů zjednodušuje, ale zase s platností od dalších let, není to ihned v těch zásadních otázkách, takže se to projeví v praxi ve druhé polovině této dekády. To tady již tato vláda v tomto složení dávno nebude. Tato vláda nebude schopna dokončit 2 rozestavěné úseky na D1 ... pokud to půjde takto dál.

Již začátkem roku vícero vysoutěžených úseků na rekonstrukce silnic bylo odstoupeno. O nové výstavbě v regionech ani nemluvme. Realizuje se nezbytné, havarijní, minimum. Jináč se jednoduše raději nic nepodepisuje.

Jen, co se týče výše 50% dodatku, ten je založen na realitě: Stavební inflace v € zóně dosáhla v 04/2022 hodnoty 50,4% a část jsem doplnil i sem v rámci extra ČR: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 20#p255320 pro lepší vnímání. :idea:

Dokud ale není jasně schválen postup možných změn, sady pro kontroly, protože samozřejmě se stát obává o zneužívání zdražování, tak jsou to jen prázdná slova (nejen) paní prezidentky a ÚVO. Jen slova, která i doposud v tištěné formě dokáží potopit celé tendry ... může být, že chybí stavby za desítky miliard € a může existovat možnost pro čerpání 2- desítek miliard, ale to vše je 0, pokud to nefunguje v praxi. Né a né tomu porozumět.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vysoké ceny materiálov pociťujú aj na stavbách diaľnic, stavbári by ich chceli premietnuť do zmlúv
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/vy ... -do-zmluv/

A ÚVO vydalo usměrnění jak promítnout ceny do nabídek:
https://www.uvo.gov.sk/extdoc/3395/VMU%206-2022

Tomu samozřejmě rozumí jen ÚVO, tak, že to dovede aplikovat do praxe. Všichni další se o to budou pokoušet a už vidim, jak ÚVO torpéduje jedno za druhým. (chce se dodat, jak bude chtít) Jeden z nejhorších dokumentů z hlediska složitosti a možnosti rychle zapracovat do praxe v EU. V zemi, která obtížně tendruje a neumí čerpat fondy. Neskutečné ...

A už vidím, jak se bude zpětně dokazovat (a někdo na to poukazovat), že některá firma nakoupila zbytečně draho, když to šlo na trhu již levněji. Jednoduše ta snaha o odstranění "nečestnosti" postihne a potrestá všechny, ve výsledku stát se všemi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

k výše uvedenému usměrnění od ÚVO jak promítnout ceny do nabídek vydá MDV interní metodiku do konce tohoto měsíce: https://www.asb.sk/aktualne/prace-na-el ... konzorciom

zdražování začalo ještě před válkou RU:UA, SK instituce si dávají na čas, protože reálnější garance bude posunuta do léta a tedy se prakticky v nejlepším čase z hlediska počasí nestaví, je tady celoslovenský útlum ... a pro tento fakt se třeba prodávají dosavadní materiály, které i když jsou drahší, ale jsou, tak se prodávají do zahraničí, tudíž ty ceny nemohou být nikterak zásadněji nižší

to se odrazí na neschopnosti cokoliv postavit a dokončit hlavně v regionech; na státní úrovni se prakticky utlumila stavební činnost na podstatných silničně-dálničních projektech hlavně z tohoto důvodu

již se nestaví ani jen tramvajová trať v hlavním městě: https://www.asb.sk/aktualne/prace-na-el ... konzorciom ... a jde o to, že když se nestaví ani projekty, které mají být hotové do konce 2023, aby SK nepřišlo o fondy z období 14-20, pak se musí teď budovat naplno ... již jen z důvodu, že kdo ví co bude v dostatku energií v příštím roce, stovky mil. € propadají doposud z neschopnosti cokoliv vytendrovat a další jednoduše propadnout, tudíž efekt čerpání bude velmi, ale doopravdy velmi nízký ... a věřím tomu, že tak jak doposud tak i nadále budou firmy po čase radši odstupovat od projektů v tomto státě, jakmile se nedomluví třeba ani ve 2. pololetí na novém nacenění, ať si pak analytici z ÚHP říkají kolik se ušetřilo, protože se ušetří opravdu hodně, když se výstavba zasekne od školek po dálnice ... stavebnictví je specifikum, tudíž tady klesne zaměstnanost a odejde další část kvalifikované síly a tu nebude možno zase nahradit, takže ten restart pak bude o to složitější, je to již několikátá krize v oboru, ovšem tentokrát z neschopnosti a dokonce nezájmu, přitom tohle si musí řešit národní linie ... tohle za SK nikdo neudělá, ale rozhodně nejhorší je nedělat nic a tady se nedělá nic, protože se vydávají nesmyslné postupy, které jak lze pozorovat, v praxi nefungují ... musel jsem se smát na tom, jak politik - kapitalista jde říkat, že v oboru chtějí firmy dosáhnout zisky a platit je má stát :lol: (když bych pořešil majetek dotyčných, asi by se jim to nelíbilo, ale patrně to bez zisků nelze dělat) ale ano, kdo kdy podnikal, tak potřebuje dosahovat zisk :) stát asi sanovat ztrátu soukromé firmy nebude :o a v tomto prostředí výroků a TK dnes tento stát žije, čemu pak odpovídá i výsledek ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

rozhovor s ministrem dopravy A. Doležalem s redaktorkou SME.sk


Dodám, že vlakové spoje se rušit nebudou. Do problému se interesoval předseda strany, které součástí je ministr dopravy a výsledkem je dofinancování vlaků na potřebnou úroveň.

Všeobecně se dá ale říct, že realizace dálnic uvázla. Něco je pro slabší přípravu, ale něco způsobuje i neochota akceptovat zdražování a pružněji na to reagovat. Problémem jsou i uzavřené smlouvy na rekonstrukce silnic, protože firmy od nich odstupují. Tudíž se budou znova tendrovat, takže v letošním roce se toho tolik neopraví, ale je slib, že se opraví co bylo v plánu, takže vláda zřejmě nakonec bude muset vynaložit více peněz, než byl cíl ještě té předešlé. (plán byl 166 mil. bez DPH na asi 700 km silnic I. třídy). Vlaky mají de facto stejný balík peněz dlouhé roky: platí řetězec, že 10 mld. SKK šlo na osobní, 10 na nákladní a 10 na infrastrukturu. Později něco s přispěním institucí na modernizace (5-7). A i tak vznikal dluh ... Modernizace vlaků se uskutečnila hlavně EU fondama. Modernizace tratí se má zvednout, co uvidíme. Tento ministr zajistil desítky mil. € na rekonstrukce menšího typu, čímž odstranil nevyhovující stavy tratí a proto se jezdilo po nich pomaleji. Problémů je zde více než dost.

Za 2 roky se dokončil a schválil stavební zákon. Nyní se mají ve větším budovat nájemné byty. To je ale program, který se bez peněz nebude dát realizovat a uvidíme na kolik si ho strana bude cenit, Píšu strana, protože to byl páteřní slib této strany u voleb. A jestli se to taky nedotkne jiných výdajů. Ačkoliv nemá moc jakých, protože stát extra peníze prakticky na nic nedává ...

Skoro nic se nestaví a skoro nic netendruje a skoro nic se neodevzdává do provozu. Bohužel, ale tak to je v roce 2022 u mnoha šancí jak financovat výstavbu dopravní infrastruktury.

D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, asi 13,5 km s tunelem Višňové
se staví od roku 2014, restart 2021 ... do provozu se dostane již nejdříve na podzim 2024
D1 Hubová - Ivachnová, asi 15 km obchvat Ružomberka s tunelem Čebrať
se staví od roku 2013, nyní výstavba uvázla pro rozdílné náhledy státu a zhotovitele na řešení a financování, tunel v nové trase není stále ani jen proražen ... do provozu se před rokem 2024 nedostane
R2 Kriváň - Lovinobaňa (ucelení R2 od východu Zvolena po Lučenec), asi 22 km
- I. úsek Kriváň - Mýtna v délce 9,1 km se staví od 12/2021 s dostavbou v 03/2024
se začal nedávno reálně budovat, uvidíme jak to půjde
- II. úsek Mýtna - Lovinobaňa v délce 13 km se staví od 08/2019 s dokončením na podzim 2022
objevují se "různé" informace, část není připravená pro odevzdání a pak i finanční otázka
R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany (křižovatka s D1), 14,3 km
- II. úsek Košice, jih - Košické Oľšany v délce 14,3 km se staví od 04/2022 do roku 2025
R3 Tvrdošín - Nižná nad Oravou, asi 4,4 km R3 v 1/2 profilu
se staví od 03/2021 do 06/2023, ale pohledem na stavbu je evidentní, že tam je útlum a bohužel, ale vede se debata o financování, tímto tempem, že by to bylo do 1 roku SK tempem dokončeno ... no, nechme se překvapit
R4, I. úsek obchvat Prešov, asi 4,4 km s tunelem Bikoš
se staví od 07/2019 do 03/2023, prozatím se staví dle plánu

Stát staví ještě přivaděč na D3 ke strojírenskému závodu v KNM.

Stát tendruje MÚK D1xD4. Součástí bude i rozšíření části D1.
Stát tendruje R4, II. úsek obchvat Prešov, asi 10,2 km.

Závěr: Tedy, naštěstí se stalo to, že se povedlo nastartovat výstavbu 2. úseku obchvatu Košíc na R2, čímž se staví dalších 14 km, které budou schopné nahradit snad brzo do provozu odevzdaný úsek u Lučenca v délce 13 km.

Nyní je ve výstavbě 74 km D/R, z toho v plném profilu asi 70 km.

Je nutno si uvědomit, že 70 km se v rámci samostatního státu po roce 1993 realizovalo jen několikrát. Když se startoval dálniční program, tak rozsah byl 120 km. Ten pak koncem 90. let pro rozvrácené finance klesl na 20-40 km, ale pak se dostal nad 70 km až nad 100 km, dokonce atakoval 150 km v první polovině uplynulé dekády a i když byl v roce 2015 značný pokles, tak ihned v roce 2016 se začalo budovat na dalších úsecích. Od roku 2018 soustavně klesá stav rozestavěnosti dálniční sítě. Již v roce 2020 se dostal pod 100 km, v roce 2021 na asi 60 km, letos se tedy drží na 70 km, ale je nutno pozorně číst, že opravdu část úseků prakticky nestaví nebo jen velmi pomalu. Tato situace tady byla vícekrát, ale ne v nejlepších dobách co se týká možností jak to financovat. Letošním rokem se tedy povedlo rozestavěnost mírně zvednout a držet jí kolem 70 km. Pokud se odevzdá do provozu ten 13 km úsek na R2, tak to spadne na 60 km. V rámci tendrů je jen jediná šance na zvednutí rozestavěnosti o 10 km, takže se to pouze vrátí na 70 km. Nic další reální na nové trase se netendruje ... prioritní D1 po Košice je úsek Turany - Hubová, ale ten se nezačne soutěžit nejbližší roky. Prioritní TEN-T na D3 mají krytí, ale nemůžou se rozestavět nejbližší roky. Jen velmi krátký úsek na R1 nebo uvázlá příprava na R2 neřeší jak zvednout rozestavěnost v nejbližších letech, což značí, že první polovina této dekády se zapíše mezi doopravdy špatné období. :ko: Může se říkat o tom, co je kde priorita, ale pokud jsou úseky ve stadiu příprav ve 30-50%, tak nejbližší roky se nevyhlásí tendr a i tendrování trvá na Slovensku minimálně 1, reálně 2,5 roku.

Tolik čísla. Jsou to nelichotivá čísla, ale odpovídají stavu, ve kterém se Slovensko nachází. Jak stav legislativní, tak stav byrokracie a úrovně stavebnictví. Na čele s vrcholní politikou.

A to ještě ten fakt, že ty hlavní úseky na D1 se budou realizovat 10 let.

pro lepší představu tady odkazy: https://www.historiadialnic.sk/animacia/

politické kecy, jako bonus: (delší horizont hezkých slibů z posledních let)

R2
*Horná Nitra bude mít dálnici. Prievidza se napojí na dálnici. Z toho nebude nic. Postaví se 1-2 úseky a 1-2 obchvaty, ale do 2030. Stát má reální problém rekonstruovat panelovou silnici I/9 u Trenčína. (konečně se začala). Kdo věří, že paralelně povede úsek R2?
*Úseky R2 Lučenec - Tornaľa jsou bez peněz. Nejsou peníze na dokumentace, na pozemky. Tudíž se nemůže posunout ani výstavba 1/2 profilu.
*Úsek R2 s tunelem Soroška není připraven do tendrování.
*Úsek R2 Moldava nad Bodvou se možná posune přípravama do realizace; po roce 2025.

R3 se připravuje nanejvýš obchvat města Krupina. Na Orave to zamrzá u DK a prostředek není vyjasněn s paralelní R1.
R4 není připravená a pokud bude 2025+, pak to bude o financování. Možné i PPP i fondy.
R5, R6, R8 ... škoda mluvit.
R7 se možná posune mezi DS a NZ, ale zakopnutí do země ... ten proces příprav tam ale existuje.

reální náhled na další tahy:
D1 od Košíc na Ukrajinu. Před rokem 2030 se nezačne budovat.
D3 se má do 2030 postavit.
D4 stát před rokem 2025 nebude realizovat. Možná jako PPP 2027/2029 začátek.

Jednoduše řečeno, 1000 km se má postavit. Ale postaví se za 8 let zlomek z toho, snad 200-250 km. I ty vyjdou na miliardy eur. (mnoho miliard eur)

Tento stát by to měl začít chápat, lépe vnímat a akceptovat. Protože vzhledem ke změnám ve financování rozvoje ke klimatu zůstane na státě dokončit ten teoretický plán. To už je lepší reálně předefinovat 500-600 km, zlepšit stávající technický stav silnic I. třídy, postavit obchvaty a lokálně dle intenzit budovat 2+1 nebo dualizace silnic v kratších úsecích jako dekongesci na vybraných delších trasách, než i nadále snít o paralelních trasách dálniční sítě. Nemluvě o tom, že 1/2 profil je horší řešení, než uvedená modernizace silnic I. třídy a přitom byrokraticky složitější, delší a nákladnější. Kterákoliv vláda může v dalších letech naopak klidně zintenzivnit tempo realizace, protože celá řada zákonů se k tomu přijala, ale bude to rovina nákladů. Ty priority na základních 200 km, které akutně chybí a mají se postavit totižto vyjdou na mnoho mld. €. Je zbytečné to nyní kalkulovat, protože jsou cenové výkyvy. Stát již tyto úseky bude muset financovat vším možným a tudíž hledat další zdroje bude o tom, že zbývajících asi 300 km, které zůstanou v plánech, tak se budou realizovat další 1-2 dekády. Obávám se ale, že tento koncept schválen nebude. Takže nebude ani modernizace silnic I. třídy v tom rozsahu ani změny v dálničním rozvoji. I když vypadají slibně asi 3-4 projekty na celé tahy I. třídy, tak i tato příprava je v plenkách ... Protože bohužel, ale stát má extrémní problém nalézt desítky mil. € z roka na rok na jedničky a mosty na nich, tak asi nenalezne 1 miliardu na 150 km na ucelené investice na 3-4 roky. To se jednoduše nedá naplnit za těchto finančních suchot, které tady jsou. Koncepcí může být i 10, když se stejně nerealizují. :ko:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Přehledná mapa dálniční sítě a lze tady velmi rychle nalézt kdo se který dálniční úsek stará: NDS a jednotlivá střediska až po PPP úseky (D4, R7, R1)

filtr z aplikace: https://ismcs.cdb.sk/portal/mapviewer/? ... 32,5565063

:arrow: vícero věcí ... dálnice začínají po 33. minutě
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Veronss
Příspěvky: 339
Registrován: 11.5.2009 20:04:15
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Veronss »

Tento týden jsem si projel D1 a cesty kolem Ružomberoku a Lipt.Mikulase.. ten stav je alarmující.. turismus obrovský, kamiony žádné, ale silnice horší než v Srbsku či Albánii..a to Nábřeží M.R.Stefanika, to jsem v životě neviděl takové hluboké koleje..
Jedno malé plus za kousek nového povrchu před Novým Mestem n.V... neškodilo by to protáhnout až do města ke světlům..
.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

jeden z posledních dlouhých příspěvků zde s vícero poznatkama ...

Veronss, co se dá dělat. V horizontu 5 let se to nezlepší. Tolik potrvá poopravovat ty schátralé mosty na stávající D1, dokončit Višňové, aby se dalo zrekonstruovat Strečno a kdo pak jede za turistikou do okolí. No a dokončit Ružomberok a to stejné. Úsek mezi tím se možná začne stavět. A to stejné se děje na R1, která stárne a ty intenzity tam stoupají ...

A teď jedna taková potěšující zpráva, ale taky pro ČR a sice Slovensko je mezi zeměmi s nejrychlejšími silnicemi na světě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7489 . To se MMF pohrál s některýma parametrama a tohle mu vyšlo. Jo jo, pokud vezmeme v potaz, že ještě stále je asi 50% státních silnic v Asii a Africe a Latinské Americe bez zpevnění, čímž tam to cestování zabere 2-3 hodiny na 100 km, tak s tím je to doopravdy vysoký standard. Až na to, že před 30 lety to nebylo ani 10%. Tímto tempem bude za dalších 20 let ta situace jiná. Možná ze stavu 200 zemí to bude furt hezké, ale ten posun kdesi na 50-60. místo tam nastane. Pokud se nezmění přístup (nejen) Slovenska.

V této souvislosti: Nepředvídatelné financování zpomaluje výstavbu dálnic: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7490 a k tomu údaje k EU fondům jak výroční zpráva za rok 2021 tak fondy do 2027: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 18#p257418 , z čeho plyne, že na dálniční síť bude méně prostředků než bylo (k tomu zahrňme inflaci) a tudíž ročně bude 100-150 mil. € vyjma ještě možná CEF a nástroje na obranu atp. Jednoduše je konec zdrojovému financování z fondů do silnic/dálnic. Fondy půjdou všude, ale nikde se nic nezmění. Protože železnice a veřejná doprava spí, takže tam je potřebná zcela jiná částka a dálnice ... tyto zdroje nevystačí ani na ty uvedení priority TEN-T. Ani z 50% ne. Snít pak o dalších ...

Stát bude muset udržet rekonstrukce silnic I. třídy, zvednout kapitolu mostního programu a zvednout výdaje na výstavbu dálnic, silnic a mostů. PPP SK typu není udržitelnou dlouhodobou cestou. Ale to bych se opakoval již tolikrát. Ovšem bohužel, za desítky let si stát sám udělal legislativní proces složitějším, pro naplnění úspěšného tendru od první přípravy uběhne delší doba než tomu může být (viz jiné i okolní země) a k tomu podfinancování silniční sítě, které vychází ze špatné reformy celé veřejné správy a to se jedno na druhé nabaluje. Takže tady sice máme éru automobilismu, Slovensko samo o sobě má/bude mít 5 automobilek po oznámení VOLVO do Košíc, ale samotné Slovensko jednoduše má jednu z nejhorších nadřazených silničních sítí v Evropě. A ano, stav státních silnic je tristní, často horší než regionální silnice. Což je doopravdy v silném kontrastu s Balkánem, kde tedy ty regionální silnice jsou ještě stále často prašné nebo štěrkové, ale ty státní vypadají již jináč. Za pár let (3-5) i v poměru obyvatele a rozlohy bude Polsko před Slovenskem v mnoha ohledech. Tento trend by změnila jen vážná věc (válka na území nebo něco podobného). Pak bude za Slovenskem prakticky již jen Rumunsko a obávám se, že i to bude na přelomu dekád v úrovni Slovenska nebo těsně za ním. No a Ukrajina ... nejsem proti-slovenský, ale je to jednoduše výsledek. A nemůže se Slovák na nikoho vymlouvat ani si stěžovat. Vlády jsou odpovědné za rozdávání podniků, nesprávnou privatizaci, špatné reformy a neschopnost státu se dnes odráží na neschopnosti čerpat peníze. EU sice nastavila miliardy, ale země nemá projekty, přípravu, pozemky a nemůže do 2-3 let zakopnout, prootže tolik tady trvá jen tendr. Takže se propásnou šance na miliardy, tudíž ekonomika roste pomaleji a jedno s druhým snižuje možnosti investicí. A čas jde dál ... ten se nezastane jen proto, aby si Bratislava uvědomila, že peníze utíkají a projekty stojí jen na mapách a v plánech. Mezitím se mění priority EU a změnil se svět. To vše hraje proti. Protože doposud hrálo ledacos "za", ale lepší časy jsou pryč. A nastupuje éra snižování deficitů, potažmo schopnost udržet dluhy na uzdě. Těch varování, upozornění na nedostatky, na špatný vývoj si mohlo Slovensko číst nejen od EK a různých organizací nebo silničních asociací, ale dnes může Slovák vycestovat a vidí co je jinde. A to co je jinde, to je proces v legislativě, financích a politice, která musí být kontinuální v rozvoji, protože nic netrvá jenom 4 roky ... a tak se dnes Slovák diví jak je to jinde.

Ještě to může být horší. Já jen naznačim, že nyní musí být maximální priorita na D1 a D3 do roku 2030. A pár úseků (200 km) na ostatních R- protože víc stejně není připraveno. A udržet jedničky (udržet značí investovat miliardu a půl během 10 let do nich a mostů na nich). V opačném případě bude Višňové v 2027, Čebrať po 2026, D1 po Košice nebude souvislá ani v 2035 a D3 taky ne. A všechno ostatní bude o "úsek tam, úsek tady". Kde je koncepce, že bude Prievidza napojená na D1, že tam končí uhlí? Ta koncepce byla, ale neexistuje v plánu. Jednoduše to Slovensko neumí ani napojit obranný tah (NATO priorita) na Polsko, na svého největšího a tudíž nejmocnějšího souseda. CEF se tam né nadarmo nasměrovalo. Ale nedá se rozvíjet stát tak, že se 3/4 financují z fondů/PPP a zbytek velkoryse dodává stát. To má být naopak. :!: Jenomže jsme zpátky u toho, že kapacita příprav a projektů je u NDS a SSC tak nízká, že oni sice kritizují výši peněz, ale oni více neumí vysoutěžit. Viz tendry na obyčejné MÚK na D1 ( :!: ), na mýto ( :!: ), politik neumí spojit NDS s SSC dlouhé roky vícero ministrů, protože nechce? ( :!: ). Tady se v této zemi non stop asi 19 let deklarují cíle a zprovozňování za 5+ let neustále, ale se neplní ani se pro to nic nedělá. :!: :!: :!:

Já kdysi četl výtku od jednoho uživatele jménem eucitizen, že jak si mohu dovolit napsat tady v tomto fóru, že Višňové Skanska nedostaví ani za ty peníze ani za ten čas, když on si četl zcela jinou debatu na jiném fóru. Já bych velmi přál, aby tomu tak bylo hezky kladně optimisticky - ale není to reální a není to reální ani dnes to co se dnes deklaruje že kdy bude. Ano, intenzivně se tam pracuje, ale již se neřeší ani ta částka. A dalších takových výtek na další stavby ... Jak vůbec může nějaká instituce nebo úřad myslet vážně, když uvede že předkládá nějaký záměr na EIA a že za dobu od teď +2 roky se zakopne do země :?: Jenom tendr trvá tuto dobu. Takhle to nefunguje. A proto ty stavby ani nejsou v provozu. A ty, které jsou, tak ty se rozpadají. A to je zase o tom, že nejsou peníze na opravy, ale ani se nedá opravovat úsek, po kterém jezdí to co v zemích jinde jezdí po minimálně 2+1 a více pruhů. To ohrožuje chod státu, to nabourává ta schémata automobilové logistiky "just-in-time" :!: Ale tohle tady stejně nakonec končí u toho, že sečení trávníků se děje zásadně na hlavních jedničkách mezi 11:00 a 14:00, nemůže se to odložit, protože na to nejsou peníze. Ale že vznikají mnohem vyšší škody z toho plynoucí nikoho nezajímá. A takhle je to myšlení celé od základu špatně nastaveno. A leze to na mozek i to košení, když je kolona z obou proudů ... a nemožnost se vyhnout a čtete 20 let o tom "jak se již zakopne" a pak najednou "nová EIA", ale to není najednou. :!: Tady se NDS hrdí tím, že do 1 roku vytendrovala úsek. (přivaděč na D3) To byl již tlak tamní fabriky s tisícovkama zaměstnanců. Ale jde o to, že se tímto hrdí. Ale o tom jak se urychlí D1xD4 a doposud to není. :!: A utíkají miliony pryč, protože za PPP D4R7 se platí. Jedno vedení za druhým odchází z těch institucí, z obou (jak NDS tak SSC), bijí se do hrudi jak si se vším poradí, ale bohužel, je to kopírování dosavadního postupu, který je celý jak je, špatně nastaven. Lze vyhlásit oblast za nouzovou (lze za narušení základní jistoty dopr. obslužnosti) a lze do 1/2 roku zadat podmínky, přihlásí se firmy s ponukama a stát si vybere, ale stát si taky zaplatí. Ale lze to učinit. Tady není k tomu ochota, jedni nechtějí dát ty státní zdroje, protože to nejdříve musí kdosi posoudit od stolu a jak na tom ušetřit atp. a druzí se obávají elitních policejních jednotek. Jenomže tyto chodí kvůli jiným věcem, které lze i při tomto postupu obstarání uskutečnit, ale čestný člověk je neuskuteční. Samozřejmě, takhle nebudu stavět 20 úseků po celé zemi. Ale kdo chce, ten si odůvodní, proč to takhle nepůjde: ŽP, tendr, finanční podmínky země a to by mohl takhle každý dělat atd. atd. atd. Tady když by byla povodeň tak EU dá 300 mil. € na obnovu ale Slovensko by do 2 let ty peníze neutratilo. Naplánovalo by se ale utratila 1/3.

Stávající rozestavěnost je velmi slabá a z toho co se staví hrozí polovině, že se zastaví nebo zásadně prodraží nebo obojí dle načasování. ... Na opačné straně leží fakta k silniční síti a kdesi uprostřed nečerpané peníze. I banky nabízí spolufinancování ... ale nic není připraveno. Tato vláda mohla zadat komisi pro PPP na R4 s poradcem a ten mohl převzít komplet přípravu všeho. Jenomže zadarmo to není a proč by to dělal někdo cizí za pár let, když státní úřady mohou ještě 3x tolik? To stejné je D3, proč ministr z jihu neřešil dokumentace, proč? A proč ale neřešil ani tu slavnou křižovatku D1xD4? A proč podepsal tedy užívání D4, když nemusel protože odpad atp. Mohl, nemusel, směl, nesměl ... polovina jsou hry pro média a voliče.

A tato rozestavěnost zpomalila v tempu, ale to není pro Slovensko nic extra, ale vrátila se tato doba zpátky. A nemůže se v nejbližších letech moc zvednout, protože uvázla příprava, pozemky, projekty. A když i vytendrujete projekt+výstavbu, tak 1 rok ta firma projektuje. A pak co? Indexace ceny? Tady? Po roce je vzorec, který lze těžko uplatnit. Státní firmy se zdráhají a stavební firmy nestaví nebo to dávají k soudu nebo odstupují nebo ... a tady bude někdo snít o dokončené TEN-T do 2030. To je hraniční datum, které má Slovensko zrealizovat.

Slovensko staví drahé dálnice. Jeden ten úsek je cenově tam, kde 3- roční investice do všech jedniček. Stejné jsou železnice, jeden drahý úsek vyjde na tolik co údržba tratí na vícero let, proto tento proces taky uvázl, proto jsou ty vlaky pomalejší než můžou jet ...

Tohle se jednoduše nedá změnit ani za 3 roky. To se dá udržet a mírně zlepšit a nanovo nastavit několik pravidel fungování, ale samotné zákony nestačí, ty instituce se nimi musí řidit. Tady se děje to, že ty státní firmy ty zákony nedodržují. To konstatují ty NKÚ a ÚVO ... A musí být politická vůle nedívat se na ten rozvoj politicky. Tady je dnes ministr ŽP, který neplatí za kanalizace ex - vládě, přes obce. Na firmy. Ale těch firem je omezený počet. Takhle se nedá budovat nic. Ty firmy ty peníze nakonec dostanou a bude to drahší a bude drahší to dokončení. A v konečném důsledku to jde proti lidem v dobách sucha.

Politická kontinuita ... která zajistí plnění plánu. Ne, že vznikne plán a ten se musí osekat, protože peníze. A takhle 30 let.

D1 nebude souvislá mezi BA a KE ani v roce 2030.
A jestli se něco nezměni, tak nebude dokončená ani D3.
Dál nebudu vypisovat ty tahy, protože tohle jsou deklarované priority priorit - a mají nejlepší připravenost.

Jedničky? Opraví se jeden rok 300+ km. Tedy 9%. Proč se tedy ročně neopracuje 300 km? Za 4 roky to je 1,2 tis. km. Špatně je na tom k začátku vládnutí této vlády 1,5 tis. km. Takže ani to neopraví všechno. Ale ne, slib byl 1/2 toho co je špatně. Slabá polovina z této poloviny je za 1 rok. A hned se bije do prsou pan ministr, že je nejlepším ministrem. Tohle má být nějaká vize, když dalším rokem to je menší počet km? On je nejlepší? Prý na něj míří nepřiměřená kritika, ale on jako ministr na to musí být připraven. A musí to zvládnout, i tu kritiku z těch stavebních řad, z řad obyvatelstva, že dělá málo, protože on málo dělá. Pod jeho portfolio spadá státní bydlení, ... ne jen doprava. A když na to nemá jako ministr po 2 letech získat víc peněz, naopak ještě mu berou a označují jej za zloděje, že mu v těch firmách kradou ... tak ať jde do pryč. Tady si každý zvykl na to, že snad se budeme všichni plazit u nohou jak je to všechno perfektní. Takže až přijde další ministr, který dokáže v jeden rok postavit vymyslím si 400 km cyklocest a prohlásí, jsem nejlepší tak všechno je super?

Všude se z těch státních zakázek něco někam lije, ty kazdy provádí i západní svět. Jenomže tam lidi odchází za daleko menší zjištění a ani se nesnaží to obhajovat. A když nesežene politicky peníze, tak odejde. Aby se nemusel ztrapňovat. A může to opozičně kritizovat a v dalších volbách mu to vynese body. :idea: Jenomže, odejde od koryta, to se tady nenosí. :lol: Tady se do posledního dne budou vypravovat pohádky a hledat chyba všude jinde. Nakonec, to že stavební firmy chtějí indexaci je chyba těch firem, protože chtějí zisk - :lol: - to jsou slova vrcholní politiky. Která protože neumí provést indexaci cen, a jako kdyby nebyla stavební inflace 20+ % ... se děje to, že se ten SK stavební materiál vyváží více ven. Není ho, takže o to lépe jinde. Tohle taky čeká další vládu; omezen segment výstavby. Jsem doopravdy zvědav, kde vláda sežene dělníky na 1,7x větší výstavbu bydlení, když nejsou ani dnes. (nesežene, protože se ničeho nebude stavět 1,7x)

Takhle se dá pokračovat do rána ... Ghana za 2 roky postaví (z prašného stavu) 1/14 státní silniční sítě. To je africký stát. Uganda za 10 let postavila 60% plánu, 6 tis. z 10 tis. km. Takhle lze pokračovat ... my se dostávame k tomu, že Paraguay, který systematicky vylepšuje celé tahy a desítky dalších států k tomu bude dle hodnocení MMF za chvíli před Slovenskem. Protože stoupne ten rozsah měst spojených kvalitními silnicemi v těch dalších zemích, kdežto Slovensko neuskutečňuje ten upgrade státní silniční sítě v požadovaném rozsahu. Kolik z těch 3,3 tis. km státních jedniček a 0,8 tis. km dálnic není v plném profilu resp. nemá parametry jedničky. Nebo má sesuvy a jiné havarijní stavy, včetně těch mostů na nich s těma obcházkama a prodlužuje se cestovní doba mezi těmi městy. Kdežto všude v tom rozvojovém světě se dnes staví nové mosty s 50 až 100 roční životností pro tu zátěž tam určitě ano, tady to co má 50+ let je na spadnutí a nejsou peníze na zlepšení stavu. Tak snad se nebude Slovensko srovnávat s Bangladéšem v roce 2030 nebo s Filipináma, DRK atd. Snad to nebude o tom, ale výroky těch politiků o tom občas svědčí.

Tady když někdo přijede, tak tady je umění projet 100 km po silnicích, aby nebyla fáze rozkopaných mostů (D1) nebo tak rozmlácené jedničky. Nebo tedy se pracuje na regionálních. Doopravdy chybí koncepce i toho co se kdy opraví a v jaké návaznosti. Maďarsko, Polsko, Chorvatsko, Řecko, ... abych nešel na západ, ... koordinuje ty práce. A systematicky se vráží peníze do města, regionu atd. Pak se dostaví efekt. Za 5 let, 10 let, 15 let, ... vidíte furt nové úseky a furt nové povrchy a najednou vidíte všude nové ulice z asfaltu a chodníky jako cyklostezky. A nestačíte se divit, ale snadno se změní konfigurace městské sítě, když existuje obchvat, tak snadno se ubere 3- pruh pro odbáčení a postaví z obou stran prostor pro cyklisty. A takové ty drobnůstky jako lávky, mobiliář, parčíky ... a dá se to. Ale není to zadarmo. A musí k tomu existovat politická kontinuita. (a kradou všude, nějak se ty peníze vyvádí - ale se čerpají a pumpují do těch regionů)

Pak přijde kdokoliv na Slovensko ... jistě, nádherné velhory, hory, lázně, památky ... ale jak se tam dostat, kde zaparkovat a ty služby. A na turisty taky působí atmosféra toho obyvatelstva, které se neusměje, je zamyšlené, ... a stojí všude v kolonách. A ani nemůže jít na to kolo, to každý rychle pochopí, stačí si otevřít některé mapy, kde zjistíte, že cyklostezka je sdílená se silnicí, která nemá ani krajnici ... vítejte uprostřed Evropy.

Je to mnohem horší, než jsem zde opsal. Mám tu snahu se na to dívat alespoň trochu optimisticky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Projížděl jsem nyní Slovenskem, kterému jsem záviděl nový typ značení a uvádění názvů cílů v mínuskách. Ale zjistil jsem, že nové tabule sice oproti starým vypadají mnohem moderněji a designově vyrovnané, ale já je přečtu jen na poloviční vzdálenost než ty uváděné verzálkami. Možná to je věkem. Takže už na ty české tabule nedám dopustit :) Jinak, projel jsem si R7, značenou již jako dálnice a moc hezká. Docela mne překvapilo, že i když jsou zde odstavné pruhy, nechybí v pravidelném odstupu ani zálivy.
Ovšem bratři, v čem jste mne několikrát málem dostali, je návěst před dvojitým sjezdem (u čtyřlístků). Na návěsti to vypadá, že jsou dva sjezdy za sebou zvlášť, protože odbočují ze stejné šipky. Jenže i když opouštíte dálnici až na tom druhém, musíte sjet do odbočovacího už před prvním sjezdem a tímto pruhem dojet k druhému. Copak, u běžné MÚK, ale u uzlu dvou dálnic, navíc bez kolektoru jsem to nějak nečekal :shock: Ještě, že čára není zeď. Asi jsem moc rozmazlený.

https://www.google.cz/maps/@48.6264412, ... 312!8i6656
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

Ta znacka je zle urobena, je iba to iba novsia kopia starej znacky, ktora tiez bola zle navrhnuta. Podla novej vyhlasky by tam mala byt iba jedna sipka. Nove znacenie sa dostava do praxe, ale castokrat s chybami.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Tak to mi spadl kámen ze srdce :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Já jsem si říkal co to bylo za pecku, rána byla totiž slyšet až na Novačkách Honey... :lol:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsou na tom státní mosty se ví. Jak jsou na tom regionální mosty neuvedu do vlákna k silnicím II. a III. třídy proto, že jejich stav nakonec bude muset finančně pomoct řešit i stát. Ten stejný stát stejně dotačně řeší i opravy silnic v krajích. A to ne jen po povodních.

Havarijní stav mostů bude stále více zatěžovat veřejné, ale i rodinné rozpočty

Současný systém komplexní opravy mostů je nastaven neúčinně. Nedostatečné financování modernizace mostních objektů vede k dalšímu zhoršování jejich stavu a dlouhodobým uzávěrkám silnic. Odstavení mostu z provozu přitom představuje významnou ekonomickou, sociální, ale i ekologickou zátěž pro dotčené území. Bezpochyby to má negativní dopad nejen na rozpočet samosprávných institucí, ale mimořádná situace se výrazně dotýká i rodinných rozpočtů lidí, kteří žijí v daném regionu. I to konstatuje NKÚ SR na základě výsledků kontroly údržby a rekonstrukce mostů na silnicích II. a III. třídy, které vlastní samosprávné kraje.

Z téměř 5 400 mostů bylo v roce 2021 až 1 154 objektů ve třech nejhorších kategoriích a vyžadují okamžitou opravu. Krajské samosprávy, které jsou za stav mostů zodpovědné, zrekonstruují v průběhu roku přibližně 22 z nich, přičemž z hlediska udržitelnosti by mělo být toto číslo téměř trojnásobně vyšší. Z pohledu národních kontrolorů je nezbytné přijmout na národní úrovni strategii, která definuje systém vícezdrojového financování modernizace silniční infrastruktury, včetně mostních objektů. Dnešní model totiž počítá jen s vlastními finančními zdroji vyšších územních celků či mimořádnou podporou z evropských fondů, přičemž tento stav je neudržitelný a v blízké budoucnosti hrozí kolaps na několika klíčových silničních tazích nejen regionálního, ale také celoslovenského významu. Od roku 2022 se začalo mostní problematice věnovat více pozornosti prakticky ve všech krajích.
05.JPG
05.JPG (147.47 KiB) Zobrazeno 3642 x
Národní autorita pro oblast kontroly se v letošní kontrolní akci podívala na to, jak 8 samosprávných krajů spravuje celkem 5 395 mostů (viz tabulka č.1). Jejich hodnota bez pozemků je bezmála 90 milionů. eur a tvoří významnou část majetku VÚC. Kontroloři zkoumali nastavení systému údržby a oprav a jeho účinnost na technický stav za roky 2017-2019. NKÚ je první nezávislou institucí, která zkontrolovala odbornou činnost správců silniční infrastruktury od jejich vzniku, přičemž zhoršující se stav mostů na silnicích II. a III. třídy identifikovali analytici úřadu již před třemi lety.

Stav mostů se dlouhodobě zhoršuje

Mosty jsou rozděleny do sedmi stupňů podle stavebně technického stavu. Zatímco stupně I.–III. vyjadřují bezvadný, resp. dobrý stav, stupeň IV. již může představovat rizika do budoucnosti. Stupeň V. –VI. je kritický a mostní objekt vyžaduje rekonstrukci, přičemž most zařazený do sedmého stupně již musí být uzavřen. Podle údajů ze silničních databází klesl za 16 let počet mostů v nejlepším stavu téměř o polovinu, z 3 498 na 1 763, přičemž počet mostů v nejhorších stupních vzrostl dvojnásob z 486 na 1 154 (graf). Rozmístění mostů na silnicích II. a III. třídy je nerovnoměrné. Zatímco v Prešovském a Banskobystrickém kraji je v každém přes tisíc mostů, v Bratislavském kraji je jich jen 130 (tabulka). Dvě třetiny slovenských mostů ve vlastnictví krajů mají více než 50 let a téměř třetina dokonce více než 70 let.

Kontroloři upozorňují, že stav mostů na silnicích II. a III. třídy se dlouhodobě zhoršuje, finanční i lidské kapacity pro správu mostů jsou nedostatečné. Základem správné péče o most je kvalitní diagnostika, následná údržba a systematická obnova. Kvůli nedostatečné péči správců se vyskytly případy, kdy v důsledku zanedbané diagnostiky došlo k poškození mostu, ačkoli oficiálně byl deklarován v IV. či V. stupni. Příkladem je most přes vodní přehradu Ružín, nebo nedávné uzávěrky mostů a silnic v obci Sirník či Stupné. Samosprávné kraje dnes nedokážou zajistit nezbytné odborné prohlídky, které mohou provádět pouze certifikovaní odborníci (běžná prohlídka ročně, hlavní prohlídka každé čtyři roky). Kontrolou bylo zjištěno, že výsledky prohlídek nebyly evidovány v informačním systému silniční databanky a tak data o stavu mostů nebyla vždy úplná a správná, což ovlivňovalo následné plánování a jejich údržbu či rekonstrukci. „Technický stav mostního objektu je třeba posuzovat nejen vizuální prohlídkou, ale také měřeními s využitím moderních digitálních přístrojů, které dokážou rychle a přesně odhalit skryté vady, kritická narušení nosné konstrukce, která nelze vidět při klasické obhlídce“ přibližuje Ľ. Andrassy, ​​který zároveň dodává, že na tomto závěru se shodli kontroloři s akademiky či odborníky působícími v této oblasti.

Kapacity VÚC na údržbu jsou nedostatečné

Samosprávné kraje si na výkon správy a údržby komunikací založily regionální správy silnic, jako samostatné subjekty, jejichž hlavní činnost byla navázána na veřejné rozpočty. Kraje zanedbávaly kontrolu těchto organizací a nezajímaly se o jejich odbornou činnost či realizaci strategií udržitelné opravy silnic. Vedení župy ani poslanci tak neměli informace o tom, zda si správci plní své povinnosti. Národní autorita pro externí kontrolu připomíná, že vlastnictví znamená závazek a povinnost majetek zvelebovat, chránit a zhodnocovat. „Za téměř dvacet let vlastnictví regionálních cest se jejich vlastníci, samosprávné kraje nechovali v souladu s principy dobrého hospodáře. Pokud by dosavadní pasivní přístup pokračoval a nebude z pozice státu stanoven udržitelný model vícezdrojového financování opravy silniční infrastruktury, počet mostů v rizikovém či kritickém stavu se bude jen zvyšovat a v konečném důsledku na to budou doplácet pouze řidiči, kteří musí uzavřená místa objíždět přes několikakilometrové objížďky ,“ upozorňuje místopředseda NKÚ.

Správci provádějí jen nezbytnou údržbu, stavební úpravy se provádějí obvykle jen na objektech v nejhorším stavu, podle objemu dostupných financí. Výjimkou byl Banskobystrický kraj, který v rámci modernizace silnice rekonstruoval i všechny mosty v opravovaném úseku komunikace. Prioritou většiny samosprávných krajů jsou jen souvislé opravy silnic, které jsou pro veřejnost viditelnější. Kromě Žilinského kraje ostatní VÚC neměly účinný systém péče o mostní objekty, neměly v této agendě stanovené měřitelné cíle či finanční krytí. Žilinský vyšší územní celek prováděl systematickou diagnostiku mostů (polovina z 59 diagnostik mostů na Slovensku byla v tomto kraji) a měl zásobník projektů na opravu mostů v nejhorším stavu s nezbytnými rozpočtovými náklady.

Podle zjištění NKÚ k zajištění cyklické obnovy mostů je při průměrné životnosti mostu 100 let třeba obnovovat každoročně jedno procento všech mostů na silnicích II. a III. třídy, tedy minimálně 54 objektů ročně. Ve skutečnosti se však opraví jen 22 mostů za rok. Vysoký věk a rostoucí intenzita dopravy vyžadují průběžnou péči, která je v konečném důsledku levnější než vybudování nového mostu po jeho zhroucení. Výsledky této kontroly zašle předseda NKÚ Karel Mitrík poslancům slovenského parlamentu spolu s výsledky kontroly stavu mostů na silnicích I. třídy, která v současnosti probíhá a její závěry budou přístupné pro veřejnost v závěru letošního roku.

https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... -0-110.pdf
06.JPG
06.JPG (37.28 KiB) Zobrazeno 3642 x
07.JPG
07.JPG (48.84 KiB) Zobrazeno 3642 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Je tomu přesně tak : souvisle opravené silnice v délce x km si všimne každý. Mostu měřícího "pár metrů" nikdo z motoristů. Lépe řečeno stavu tohoto mostu. Pokud je na něm hladký asfalt, nikoho nezajímá spodní stavba...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Mapy z NDS pohledem na dálniční síť SR

https://ndsas.sk/uploads/Mapa-siete_web_21mar.png
detail: https://ndsas.sk/uploads/media/2570de5c ... fcc4e3.pdf

trochu statistiky, výstupy z cestní databanky SSC jakožto nejvyšší silniční správní instance

Základní mapy, rozcestník:
https://www.cdb.sk/sk/Vystupy-CDB/Mapy- ... SR/SR.alej

MÍSTOPISNÝ PRŮBĚH DÁLNIC / D k 1.1.2022:
https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... 1-2022.pdf

Silniční objekty a větší rozcestník:
https://www.cdb.sk/sk/Vystupy-CDB/Stati ... -stav.alej

Počet mostů podle třídy dálnic a silnic:
https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... iedapk.pdf

Počet mostů dle stavebně-technického stavu:
https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... abulka.jpg

Extra:
22-2.JPG
22-2.JPG (28.7 KiB) Zobrazeno 3426 x
22-1.JPG
22-1.JPG (159.42 KiB) Zobrazeno 3426 x
22-3.JPG
22-3.JPG (96.63 KiB) Zobrazeno 3426 x
22-4.JPG
22-4.JPG (114.87 KiB) Zobrazeno 3426 x
22-5.JPG
22-5.JPG (122.1 KiB) Zobrazeno 3426 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Dialničiari, díky za zajímavé tabulky a grafy !
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Uběhlo pár měsíců, konec roku se blíží, tak si uděláme trochu aktualizaci základního stavu.

Ve výstavbě je 75 km dálnic a rychlostních silnic. V plném profilu se staví 70 km. Z toho jsou dva dálniční úseky spolu dlouhé 28 km a 5 úseků rychlostních silnic v délce 47 km. Jejich celková prozatimní smluvní hodnota činí 1,24 mld. € bez DPH, ale 100% se po průběžných úpravách cen na vícero úsecích ještě zvedne.

Ty dva dálniční úseky jsou na D1: D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelem Višňové (13,5 km) a Hubová – Ivachnová s tunelem Čebrať (14,9 km).

Těch pět úseků rychlostních silnic jsou:
tři na R2: Kriváň – Mýtna (9,1 km), Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce (13,5 km), Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek (14,3 km)
jeden na R3: Tvrdošín – Nižná (5,6 km), 1/2 profil
jeden na R4: Prešov, severný obchvat I. etapa (4,3 km)

Ve výstavbě je ještě přivaděč k budoucí dálnici D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto (1,4 km).

Co se má do konce letošního roku odevzdat do provozu: 13,5 km rychlostní silnice. Jedná se o úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Do provozu se měl dostat již v minulém roce. Koncem roku se má odevzdat do užívání i oboustranní odpočívka na úseku R4 Košice - Milhosť.

Další rozestavěné úseky, včetně přivaděče na D3, se mají odevzdávat do provozu v letech 2023 až 2025:

V roce 2023 se má do provozu odevzdat úsek R3 Tvrdošín – Nižná (5,6 km) a úsek R4 Prešov, severný obchvat I. etapa (4,3 km). Ke konci tohoto roku i přivaděč na D3.

Oba dálniční úseky na D1 jsou ve výrazném omeškání. Původní termíny mají ještě v minulé dekádě (2017-2019), ale stane se tak v uvedených letech, resp. patrně v roce 2024 a 2025. V 2024 se má do provozu dostat úsek R2 Kriváň – Mýtna a část obchvatu Košíc na R2 v roce 2025.

Co NDS podepsala do výstavby :?: Tak to je důležitá dostavba MÚK D1xD4, která se uskuteční v rámci rozšíření této části D1 v celkové délce 3,6 km. Tohle vše za celkem 1100d ve vysoutěžených nákladech bezmála 111 mil. € bez DPH.

Jak to vypadá s tendrama v NDS :?: Stát soutěží jeden úsek rychlostní silnice a sice R4 Prešov, severný obchvat II. etapa (10,2 km). Tato soutěž se možná zruší a zadá odznova, protože se tendr posouvá pro příliš mnoho otázek, které se nestačí státem upřesňovat. Problematická je mj. pasáž s inflací. Zároveň se tendruje dodání technologie pro úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelem Višňové (13,5 km). V roce 2023 plánuje NDS vypsat soutěž na jeden úsek rychlostní silnice a sice R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, I. etapa (3 km). Ostatní soutěže jsou doplňkem činnosti: opravy vozovek, protihluková opatření.

Značí to, že trend stagnace v rozestavěnosti bude pokračovat. :ko:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Další lež: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/do ... onu-video/ (další, protože: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 25#p262825 ).

Stavební zákon, který se dle této vlády povedlo po dlouhých desítkách zcela vynovit je tedy špatný. To je ad 1) poznatek. Nyní potvrzeno v přímém přenosu. :lol: (když na to bylo upozorňováno, tak prý "ti co tomu rozumí neví jaké to bude mít přínosy, tak nyní vidíme)

Není pravda, že není problémem proces výstavby. To jednoduše nemůže obstát. To ad 2) poznatek.

Je dlouhá příprava a není dodržen ani proces výstavby. Nedá se donekonečna vymlouvat "na krize". Je to neschopnost a trvá dlouhé dekády.

Hlavním problémem je politizace výstavby dálnic. Neexistuje ucelený dopravní dokument od odborníků, na základě kterého by politická elita "jen určovala tempo" na základě rozpočtů. Politizace, která neumí zajistit kontinuálnost výstavby. To je hlavní problém. Tato vláda "novelizovala" a přijala řadu zákonů s platností, až již nebude vládnout. A je to tato vláda, která prakticky přivedla silniční výstavbu na Slovensku do minimálního rozsahu navzdory toho, že peníze jsou. Harmonogram ´20 slavnostně uveden do reality bez porady s nikým si nadělila tato vláda. (určení priorit dle nesmyslných UK analýz, které se sem nehodí + finanční "priority) Ve výsledku připravené projekty odložila na jindy, v pokročilé přípravě rozhodla o jejím pozastavení a naopak upřednostnila do realizace stavby, které na to nejsou připravené. Provedla to tato vláda a nyní se nestačí divit, co se stalo. Ve vedení konkrétní lidé, co řídí finance a dopravu, kteří ani jednomu nerozumí.

Aneb, co kdo zaseje, tak to sklidí. Pak již nepomůže více hnojit nebo zahrnout vláhou. Akorát občané, co z toho mají žít dalším rokem se musí poučit. V opačném případě i když se sníží spotřeba na minimum (nižší rozestavěnost) a spolehnou se na "zásoby", tak ty nevydrží věčně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Když já rozepíšu úseky ve výstavbě a že jich je nyní 75 km, tak logicky to značí, že se stačí podívat na data zprovoznění a vzít poslední a vznikne pak hezký článek, že se do 03/2025 odevzdá na dálniční síti 75 km. :P

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7580

Pisatel ovšem nesleduje realitu, takže nedoplní, že termíny těch jeho úseků jsou v nedohlednu, ale faktem je, že snad se všechno povede do toho března odevzdat.

Vzhledem na slabou "tendrovací situaci" se nemusí obávat ani toho, že by se ten seznam zvětšil a mezi 2023 a 2025 se povedlo něco navíc odevzdat do provozu. II. úsek na obchvatě Prešova se soutěžně odkládá (ale soutěží).

Z uvedeného plyne i fakt, že se v dalších 3 letech tempo odevzdávání zásadně nezvedne nad dosavadní průměr. O co hůř, výslovně je potřebné, aby se do roku 2025 rozestavělo přinejmenším dalších 100 km, aby bylo co odevzdávat do 2030. Není to tak, že by Slovensko již mělo hotovo, protože je v polovině dokončení, ale o tom, že není dobrá příprava, resp. se zasekla byrokracie a úřady si již dělají jisté naschvály.

:arrow: Ministři dopravy EU schválili revidovanou síť TEN-T.

Vše potřebné je zde na odkazu:

https://transport.ec.europa.eu/news/tra ... 2-12-05_en

To byl dlouho očekávaný materiál, který se formoval. Jaké bude financování projektů po 2030 do 2040 je jedna věc, ale Slovensko již prohlašuje, že se Projekty TEN-T se do roku 2030 asi nedokončí: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7588 .

To by ale neměla být generální omluva jak si to MDV představuje. Pokud je představa, že se mají dokončit do 2040, tak u stavebního tempa 20 km ročně to sotva vyjde i do 2040 u tohoto postupu. Je fakt, že se novelizovalo několik zákonů k urychlení výstavby, další se připravují, ale lze pozorovat, že jen novelizace legislativy a jejich vstoupení do praxe je proces trvající min. 5 let.

Tato vláda vlastně jediné co dělá, tak čerpá z toho co jí zanechala ex vláda, co se rozestavěnosti týče. :!: Musela aplikovat výměnu zhotovitele, ale to je tak všechno. Ještě i masivní modernizace silnic I. třídy jsou finančně zajištěné od ex vlády. :idea: Tato vláda prozatím zvedla skutečné financování silniční sítě o asi 50 mil. € ročně. To je odstranění stavu za dekádu, to není impulz do rozvoje silniční sítě. S tím se nedají opravovat mosty ve větším rozsahu (a ten je potřebný vzhledem na stav), to jen naivita některých "i rádoby odborníků" si namýšlí, že 50 mil. € ročně je "mega". S tím se nepostaví desítky obchvatů a není vyřešeno jak se budou dál opravovat vozovky. Rekonstrukce 750 km když ve špatném stavu bylo 1500 km je situací, ve které jen nevyhnutní opravy havarijních stavů vyjdou na 1 miliardu €, pokud stát nechce, aby se zvyšoval rozsah obcházek do 2030. Neřeší to novou výstavbu, neřeší to "dualizace" silnic a že by to bylo potřebné lze pozorovat všude, kde nejsou dálniční tahy ani v plánech. To totiž souvisí s tím, jak a kde všude vyrostl průmysl pro kamiony a lidi dojíždějí za prací. Samosprávy nové silnice v podstatě nestaví, protože na to nemají peníze. Tady se musí každý potěšit, že se zlepšuje stav vozovek. Stav mostů je napříč kraje na tom stejně jak státní mosty, ale je snaha to řešit, i když v posledních chvílích, takže se odstavují bez náhrady s obcházkama.

Jsem skeptický co se týče období 2025+ a rozvoje sllniční infrastruktury na Slovensku. Chybí lídři, kteří omluví situaci před EK a dovedou vyjednat peníze navíc (namísto železnic). V železnicích se ohlašuje masivní změna, ale není to posun k západu, je to pouze náprava toho, že železnice stojí od vzniku státu zcela bokem. Situace je tak dramatická ve všech dopravních směrech, stav zadlužení v úrovni ve které nebude snadné něco stavět na dluh, že není možno dodržet závazky nejenže proti roku 2030, ale s aplikovanou sítí ani do 2040. Bez toho, aby se vyřešilo několik pilířů financování; ať odvod z daní PHM, ať skutečné mýto, ze kterého půjde 80% zpátky do silnic, ať úprava programů z fondů. Státy, které mají 70-90% dálniční sítě hotovo dnes dávají do dopravní infrastruktury 1% a více HDP. Slovensko nemá "skoro nic" a dává menší částky. K tomu ta byrokracie, hornatost (ta ubírá i na údržbě) a havarijní situace na stávající státní síti neumožní jednoduše naplnit v tomto rozsahu plnění ani milník 2040. I když oceňuji, že se přiznává, že nebude dodrženo ani datum 2030. Přiznat si situaci je první krok. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“