Etiopie

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje a i odkazy. Nyní několik dalších informací a postřehů.

Ten první je, že je tady dlouhou dobu citelný populační boom. Žije tady již 110 mil. lidí. To je +10 mil. za 5 let. Ještě v roce 2000 tady žilo 66 mil. lidí. Průměrný věk je nyní 19,5 roku a celkově jen 21% lidí žije ve městech.

Mapa hlavních silnic:
258.JPG
258.JPG (173.24 KiB) Zobrazeno 8367 x
Etiopie nemá přístup k oceánu, a proto klade důraz na co nejlepší vztahy i spojení s Džibutskem. S Eritreí to dlouho nebylo možné a se Somálskem to nemá větší smysl (Etiopie má tady pro jistotu i armády, aby vůbec tamní vláda přežila). Až 80% tovaru, který se obchoduje v přístavu Džibutska končí nebo je z Etiopie. Takže to je i hlavní koridor a né jeden, který se rozvíjí. Alternativní přístavy jsou v Súdánu a městě Berbera, což je severní část Somálska, což jsou prakticky takové entity, ovšem mezinárodně neuznané.

Etiopský silniční úřad registruje federální silniční síť na úrovni více než 41 000 km (+12400 km oproti stavu z r. 2015) napříč celý stát a na ní je kolem 4400 mostů. Celá silniční síť má rozsah na úrovni více než 120 000 km.

Význam má i železniční trať Džibutsko - Etiopie, což je projekt koncese na 25 let pro provoz 780 km tratě z Džibuti do Addis Ababa přes Dire Dawa. Tudy pak se staví v obou zemích i dálniční kapacitní tah. Ten se formuje, ale vynovují se silnice v tomto směre. Ono uživit takovou zemi jako Etiopie je stále náročnější. A tohle je taky jediná železnice ve státě. Lehkou formu metra lze nalézt v hlavním městě.

Ministerstvo dopravy :arrow:

http://www.motr.gov.et/?fbclid=IwAR2hnd ... PmU9TlP_jg

Investice do silniční infrastruktury jsou opravdu mimořádně citelně větší a ten efekt se dostavil, rozhodně je mnoho silnic napříč stát kvalitních a je o ně postaráno. Ovšem zdaleka tady není taková motorizace a vedlejší hlavní (i zásobavací) tahy je po nich hrůza jezdit. Ohromující výmoly aneb sesuvy celých těles silnic. Období dešťů dělá svoje. Ten progres tady ale rozhodně je a umožní další hospodářský růst, bude si to ale žádat další koncepce pro rozvoj, což právě vzhledem na nárůst populace nebude tak snadné.

Etiopie zeštíhlila státní aparát a založila i společnost, která vyrábí stavební díly k výstavbě i silnic a vlastní i stavební techniku. Samozřejmě je to jen část toho co dělá tato firma, jinak se tady do prací hodně zapájí čínské firmy. Silnice umí stavět a taky staví armádní segment stavebních činností.

Rychlostní silnice jsou ve vlákně popsané. Moc toho tady není. V provozu aneb ve výstavbě je 100+200 km dálniční sítě. S tím, že dalších 370 km se ve stávajících letech (3 roční plán) realizuje a dalších 70-100 km dálnic se brzo začne aneb se staví dál na Džibutsko. Suma sumárum moc toho není. Ovšem do roku 2014 tady nebyl ani 1 km dálniční sítě. Protože obchvat hlavního města neměl patřičné náležitosti. Takže vůči tomuto faktu je to vzhledem na africké poměry velký úspěch. :ok:

Několik novinek:

Ethiopia secures 95 mil USD to finance Adama-Awash Expressway project
https://www.nazret.com/2019/08/06/ethio ... y-project/

Chinese-built Ethiopian expressway witnesses increasing traffic
http://www.xinhuanet.com/english/africa ... 510226.htm

záběry na rychlostní tah Mojo - Hawassa, ve výstavbě:



Ta zaostalost tady ale je, lze to vnímat v dokumentech i pak prováděných pracích. Vzhledem k rozloze a populaci nic moc. Hlavně pak ta perspektiva a další navazující chybějící typy infrastruktury od vodohospodářské po bydlení. Na to jaká je tady mladá populace je tady 19% lidí bez práce. Vládní dluh je na úrovni 60% HDP navzdory prudkému růstu HDP stoupají i ty výdaje a letošní situace kolem COVID-19 tady rozhodně ekonomice nepomůže. Etiopie dováží 4x více tovaru než vyváží, chybí tady jednoduše zpracovatelský průmysl a přitom tomu dominuje zemědělství, tak moc citlivé na výkyvy počasí atp. Ale kdo ví, možná za pár let budou další desítky až stovky km v provozu a další se budou stavět a bude to taky perspektivní země. Já to tak nevnímám i pro politické napětí a problémy třeba s tím Egyptem kolem vodních zdrojů.

Proto bude záležet v jakém tempu se bude Etiopie rozvíjet v následující dekádě. Jestli se dokončí dálniční tah na Džibutsko, pokročí výstavba dál od hlavního města na jih, jak pokročí samotná metropole po dopravní stránce a co a jak se provede se vším životem v této lidnaté zemi, která má odhad pro populaci v roce 2030 již až na úrovni 144 mil. Právě růst obyvatelstva totižto maže i vysoký růst HDP, není to pak jednoduše více citelné. Proto se musí zvednout urbanizace, ale to bylo obtížné již při populaci na úrovni 99 mil. Jen pro lepší představu, kromě hlavního města tady není žádné další milionové město. Tudíž chybí jakékoliv zázemí pro cokoliv a právě proto se dá očekávat pokračování nárůstu populace, takřka až nekontrolovatelným způsobem. I když to je zase jiné téma.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

V severním regionu Tigray dnes odstartoval boj o moc. Již několik týdnů to tady nevypadalo dobře, ale dnešním dnem etiopská armáda podnikla ofenzivu proti "nepříteli" v centru odporu. Více o problému pak i zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tigray_conflict .

https://www.bbc.com/news/world-africa-55111061
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Etiopie představila ambiciózní plán rozvoje infrastruktury a láká zahraniční investory

Etiopské ministerstvo dopravy představilo při logistickém investičním summitu své projekty na příští období. Jejich celková hodnota dosahuje částky odpovídající šesti současným etiopským ročním rozpočtům.

Podle prezidentky země a ministryně dopravy je posilování infrastruktury důležitou součástí desetiletého plánu rozvoje Etiopie. Klíčovým tématem příštích let je přivést do sektoru, kterému dlouhodobě dominuje stát, soukromou sféru. Ministerstvo dopravy si jako své hlavní cíle stanovilo vytvoření 1,4 mil. nových pracovních míst, posílení silniční sítě o 71 % na 245 942 km, posun Etiopie v žebříčku logistické konkurenceschopnosti na 40. místo z aktuálního 126., zčtyřnásobení objemu mezinárodních cestujících na etiopských letištích na 48,4 mil. a vybudování 3 999 km železnic (v současné chvíli má Etiopie 690 km).

Ethiopian Railway Corporation je jednou z institucí, které se na implementaci plánu Ministerstva dopravy Etiopie budou podílet. Mezi její hlavní priority patří vybudování železnice z Ayisha do přístavu v Berbeře (Somaliland), která by se napojila na již existující trať propojující hlavní město Addis Abebu s přístavem v Džibuti. Odhadovaná cena stavby je přes 1,5 mld. USD a Ethiopian Railway Corporation již nyní shání investory, kteří by se do projektu chtěli zapojit.

Součástí plánů je i výstavba výrobny náhradních dílů pro železniční dopravu přímo v Etiopii. Ethiopian Roads Authority má v plánu postavit 5 nových dálnic v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru a joint venture ve výši 1,3 mld. USD. Nové dálnice by měly propojit hlavní město a následující regionální centra: Ambo, Debre Birhan, Wolkite, Miesso a Gohatsion.

Ministerstvo dopravy Etiopie ujišťuje případné investory a zájemce o bližší spolupráci, že se při přípravě aktuálních plánů poučilo z nedostatků těch minulých. Před zahájením všech nových projektů by měla být připravena studie proveditelnosti a analýza sociálních a ekonomických dopadů z multidisciplinárního pohledu. Zároveň ministerstvo přislíbilo zavést transparentní monitorovací a hodnotící mechanismy během každé fáze projektového cyklu.

https://www.businessinfo.cz/clanky/etio ... investory/



Tu investiční částku na nové dálnice je nutno brát s rezervou. Jednak jde o hodně km oproti té částce a není zřejmé, jestli ERA jen vloží tyto peníze a zbytek bude pak ještě kapitál PPP nebo jde o dualizace v některých případech. Detailně se tomu nyní věnovat nebudu, obzvláště, když se jedná o plán na další dekádu. Nemyslím si, že je reální ty cíle naplnit ani z 50% v té silniční infrastruktuře; ale to je ostatně takto v mnoha státech světa a ani se nemusí jezdit do Afriky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 30.5. se odstartovala výstavba 1. fáze rychlostního tahu Adama - Awash Expressway. Jedná se o 60 km z jednou plánované délky 130 km. Jde o důležitý koridor na Džibuti. Na přístavy, na možnosti obchodu a podpory ekonomiky.

https://www.fanabc.com/english/premier- ... y-project/
https://www.youtube.com/watch?v=KCRIbuU9d40

extra web na stránkách SSC: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... c.2311991/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 20.9. se do provozu odevzdal 92 km dlouhý dálniční tah Mojo - Batu. Jde o pokračování původního tahu Addis Ababa - Adama (u Mojo), což byla vůbec 1. dálnice v zemi. Stávající tah je rovněž vysoce kvalitní 4- pruh. U Mojo se ztáčí tato dálnice právě na jih směrem na Keni.

Etiopie staví a rozvíjí zkapacitněné tahy ve směru na Keni a Džibutsko, aby se zajistilo zkapacitnění tranzitu po přístavy a tím se mohl stát ještě rychleji rozvíjet.

https://www.2merkato.com/news/alerts/62 ... perational

poloha na mapě, sever: https://www.openstreetmap.org/?mlat=8.5 ... 93/39.1731
jih: https://www.openstreetmap.org/?mlat=7.9 ... 86/38.6935
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Somaliland v Somálsku a Etiopii spojí silniční koridor :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7365
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Gotera Interchange byla nedávno slavnostně otevřena v Addis Abebě.

lokalita na mapě: https://www.google.com/maps/@8.98481,38 ... a=!3m1!1e3

fotky:
https://i.imgur.com/Z6jOuml.jpeg
https://i.imgur.com/cmjSNbB.jpeg
Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Etiopská vláda a regionální síly z Tigray se ve středu dohodly na ukončení nepřátelských akcí, což je dramatický diplomatický průlom za dva roky do války, která zabila tisíce lidí, miliony vysídlila a statisíce nechala čelit hladomoru.

Jen něco málo přes týden poté, co v jihoafrickém hlavním městě Pretorii začaly formální mírové rozhovory zprostředkované Africkou unií (AU) , podepsali delegáti obou stran dohodu, kterou představitel AU označil za „trvalé ukončení nepřátelství“.

Dohoda se tak brzy nečekala. Tento okamžik není koncem mírového procesu. Implementace dnes podepsané mírové dohody je pro její úspěch rozhodující.


U.N. chief Guterres welcomes Ethiopia truce as 'welcome first step'
https://www.reuters.com/world/africa/un ... 022-11-02/
https://www.usnews.com/news/top-news/ar ... first-step
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak jsem se podíval ještě i na stav rozvoje silniční sítě v Etiopii v uplynulých letech.

V minulé dekádě tady ještě před 2014 nebyla žádná silnice dálničního typu v provozu.

V provozu je dnes asi 300 km dálniční sítě, za které se platí mýto:

Addis Abeba Ring Road s délkou 33 km; https://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB12171.pdf ; možná stále bez mýta.
Addis Ababa - Nazreth (Adama) Expressway s délkou 84 km. (na této trase se nachází město Mojo)
Mojo – Hawassa Expressway s délkoi 207 km.

Celý rozvoj je situován na JV od hlavního města. Jak okruh, tak jedna větva na východ a další na JV.

Mýto se platí ještě za zcela novou silnici, která ani na mapě nebyla, tedy zcela nová výstavba silnice a sice tah na Džibutsko. Nejkratší a nejrychlejší tah po přístavy v Dižbutsku. Je to silnice mezi Dire Dawa a Dewele v délce 220 km. Byla tam stopa po vesnických silnicích. Psal jsem o ní zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 29#p191229 . Obchází hornaté úseky dosavadního spojení s Džibuti, které navyše z té strany teprva Džibutsko vylepšuje. Je to jedno s druhým.

nová silnice:
Obrázek

V hlavním městě nežije 15-20 mil. lidí, ale s okolím do 6 mil. Vzhledem na populaci a ostatní země tohoto typu je to zajímavý fakt. Potažmo pak v tom, že právě tady se formují dálniční tahy. Není snaha postavit spojení s dalšíma městama. Je snaha postavit základní státní silnice a zajistit údržbu lokálních silnic.

Do roku 2030 se plánují další stovky km "expressways", jejich celková délka prozatím nepřesáhne 1 tis. km.

V zemi jsou i dualizované úseky hlavně u větších měst. Jízda po nich je prozatím zdarma. Zase ale na nich vládne "bezvládí", tedy je tam veškerý typ provozu atd. Jejich rozsah jsem nehledal.

Etiopie ještě nedávno dokončila megadílo za 5 mld. USD: Grand Ethiopian Renaissance Dam: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 43#p215243 . Málem z toho byla válka s Egyptem a Súdánem. Egypt pohrozil, že přehradu z existenčních důvodů jednoduše zbombarduje, takže Etiopie musela ustoupit z původního plánu rychlého naplnění a prozatím je všechno v pořádku. Řeka Nil se člení v Súdánu na Bílý a Modrý. Ten Modrý Nil sem jde právě z Etiopie, která si tam postavila tuto masivní přehradu. Bílý Nil pokračuje dál do Jižního Súdánu a Ugandy.

Ve výstavbě: Abay River Bridge: http://abayriverbridge.com/

Abay znamená největší ze všech řek. Abay je největší přítok Nilu, který pochází z Etiopie. Velká řeka představuje asi 70 procent objemu řek v zemi. Zatímco řeka Abay urazí ve své domovině Etiopii asi 800 km, historie nám říká, že od 17. století až do současnosti bylo na různých místech postaveno 10 mostů přes řeku Abay.

Nádherný Bahirdar Abay River Extradosed Bridge má celkové rozpětí 380 metrů. Most po dokončení bude mít šířku průřezu 43 metrů, která pojme 6 vozidel v levém a pravém jízdním pruhu, obousměrný jízdní pruh pro cyklisty a 5 metrů dlouhý chodník na obou stranách. Most s projektovými náklady 51 milionů $ postaví společnost CCCC, která dne 5. srpna 2019 uzavřela smlouvu.

*webstránka je propracovaná
*most je považován za budoucí prosperitu státu
*vizulizace:


Výstavba mostu měla být ukončená v 08/2022. Ale bylo oznámeno, že most se odevzdá do provozu v 1.Q 2023.
V 04/2022 byl stav realizace v 60% plnění.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

urychlení realizace koridoru, kterému se v tématu věnuji, podpoří Světová banka:

Addis-Djibouti Corridor to Get Major Upgrade That is Key to Unlocking Connectivity and Trade for Ethiopia and the Horn of Africa

https://www.worldbank.org/en/news/press ... eTT_EN_EXT

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

V uplynulém týdnu několik států evakuovalo ze země své občany.

Když se etiopská vláda a rebelské síly z oblasti Tigray v listopadu dohodly na ukončení svého konfliktu, diplomaté uvítali mírovou dohodu jako nový úsvit pro druhý nejlidnatější stát Afriky.

Pro mnohé v regionu Amhara, který sousedí s Tigray a bojoval na podporu federálních sil během války, byla dohoda něčím úplně jiným - bodnutím do zad, jejichž neschopnost vysvětlit obavy Amhary předznamenala další válku.

O devět měsíců později se zdá, že se tato předpověď naplní. Minulý týden vypukly v Amhaře tvrdé boje mezi místními milicionáři Fano a federálními silami, což vedlo vládu k vyhlášení výjimečného stavu a spěchání vojáků do předních linií.

Jak zuří střety napříč městy, zdá se, že se obě strany dohodly na sázce – nic menšího než na přežití vlády premiéra Abiy Ahmeda.

Fano je neformální milice bez veřejně známé velitelské struktury, která stahuje dobrovolníky z místního obyvatelstva.

"Fano se s podporou farmářů a amharské veřejnosti pokusí porazit federální bezpečnostní síly a jejich alianci a nakonec zbavit Abiy od moci," řekl Tewodrose Tirfe, předseda Amhara Association of America, lobbistické skupiny, která podporuje Fano.

Etiopie se svou obrovskou rozlohou, počtem obyvatel a postavením jedné z největších afrických ekonomik má v geopolitice kontinentu obrovskou váhu. Její problémy, ať už války nebo sucha, mívají důsledky i za jejími hranicemi. Je také hlavním bezpečnostním partnerem pro západní země v nestabilním regionu Afrického rohu.

Dvouletá válka v Tigray způsobila zkázu a zabila desítky tisíc lidí. Přitáhlo vojáky ze sousední Eritreje a donutilo desítky tisíc uprchnout do východního Súdánu.

V této válce se federální síly střetly s bitvami zocelenými bojovníky loajálními k Tigrayově vládnoucí straně, kteří v jednu chvíli postupovali stovky kilometrů směrem k hlavnímu městu Addis Abeba.

I když Fano není zdaleka tak dobře vybavený nebo organizovaný, může vážně ohrozit vládu, pokud její boj získá širokou podporu, uvedli analytici.

Amhara je druhým nejlidnatějším regionem Etiopie, s více než trojnásobným počtem obyvatel než Tigray, a části Amhary leží jen asi 50 km (30 mil) od Addis Abeby.

"Abiyova vláda pravděpodobně nepřežije trvalé masové povstání v regionu Amhara, zejména s ohledem na rostoucí politickou a ekonomickou krizi v celé zemi," řekl Addisu Lashitew, člen think-tanku Brookings Institution.

Obyvatelé Amhary uvedli, že bojovníci Fano způsobili nějaké ztráty lépe vybaveným federálním silám a vládní Temesgen v pondělí uznal, že milicionáři dobyli některá města.

Abiy se dostal k moci v roce 2018 a slíbil, že svede Etiopany dohromady napříč etnickými a regionálními liniemi, a v roce 2019 získal Nobelovu cenu za mír za mírové úsilí s Eritreou.

Po několika bouřlivých letech se konečně zdálo, že za poslední rok udělal nějaký pokrok směrem k uklidnění vnitřních konfliktů.

Po dohodě s Tigrayem vedla jeho vláda předběžné rozhovory s rebely v regionu Oromija, největším v Etiopii, o ukončení desetiletí trvajícího povstání.

Ale hněv narůstal v Amhaře, kde dohoda s Tigray prohloubila stávající podezření Abiyho vlády.

Navzdory zásadní podpoře federálním silám, kterou během konfliktu poskytovali bojovníci Fano a regionální bezpečnostní síly, nebyli Amharasové mimo Abiyho politickou stranu do jednání zahrnuti.

Dohoda potvrdila nejhorší obavy zastánců tvrdé linie Amhary. Uvedlo, že status území nárokovaných jak Amharou, tak Tigrayem, které amharské síly dobyly během války, by měl být vyřešen „v souladu s ústavou“.

Ústava, kterou vypracovala bývalá administrativa vedená Tigrayanem, uznává, že země patří Tigrayovi.

Následné události, včetně zatčení amharských aktivistů a milicionářů, zvýšily napětí. V dubnu pak Abiy nařídil, aby byly regionální bezpečnostní síly integrovány do policie nebo federální armády, což vyvolalo týden násilných demonstrací .

Demonstranti viděli, že tento krok byl zaměřen na podkopání bezpečnosti Amhary, což vláda odmítla.

Nyní, když vypukl ozbrojený konflikt, analytici uvedli, že očekávali, že reakce bude nekompromisní.

"Abiy je taktik v upevňování moci," řekl Befekadu Hailu, aktivista za lidská práva a spisovatel v Addis Abebě. "Myslím, že je to proto jen další z těch bojů, které pro něj musí."

Reporting od Aarona Rosse
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Etiopie

Příspěvek od Diaľničiar »

mapové doplnění širších vztahů (2 příspěvky výše) v rámci Etiopie:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“