Parametry komunikací

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Beekee
Příspěvky: 144
Registrován: 11.10.2019 0:03:50

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od Beekee »

ElWapp píše:Dokázal by někdo objasnit, jak je to se skladebnými prvky silnic? Vezměme si třeba takovou S7,5. Tam je skladba:
- jízdní pruh 2 x 3,0 m
- zpevněná krajnice 2 x 0,25 m
- nezpevněná krajnice 2 x 0,5 m
A teď dotaz: pokud potřebuju v části trasy zřídit uspořádání se zvýšenými obrubníky, ať už jde o liniový úsek (např. souběžný chodník), nebo lokální místo (třeba přechod pro chodce), a chci dodržet kategorii, jak budu postupovat? Napadají mě dva scénáře:
1) Umístím obrubník na hranu zpevněné krajnice, tedy zruším nezpevněnou krajnici, protože nezpevněná krajnice stejně neslouží k jízdě vozidel, ale k ukončení konstrukčních vrstev vozovky. Zachovám šířku jízdního pruhu a zpevněné krajnice, ale snížím tak volnou šířku (vlastně už to nebude S7,5).
...
1 každopádně.
Kde to vůbec je? Intravilán, návrhová rychlost, jste v obci? S7,5 je krajská silnice?
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od ElWapp »

Ještě mě napadá, jak je to na mostech? Tam je šířka nezpevněné krajnice zachována, nebo ne? Norma je v tomto trochu nekonkrétní, ale řekl bych že se zpravidla zachovává volná šířka, tzn. napovídalo by to, že obrubníková úprava se má umisťovat až za nezpevněnou krajnici...
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od mapman »

Tam není zachovaná šířka nezpevněné krajnice, ale jak píšeš drží se volná šířka z volné trasy, tzn. že od teoretického okraje zpevnění musí zůstat ještě půl metru k líci svodidla, kam se dávají třeba odvodňovače nebo jiné prvky, případně nějaké zpevnění. To ale nemá žádnou souvislosti s obrubami - ty se dělají jen v kategoriích podle 73 6110, v extravilánu někdy na mostech (zpravidla pro revizní chodníky) a systémově v tunelech. Pokud potřebuješ na volné trase v extravilánu udělat chodník, tak ideálně mimo korunu komunikace. A pokud ho chceš přimknout, tak musíš navrhnout kategorii dle 73 6110 a tomu přizpůsobit návrhové prvky. Dělat chodník u extravilánové kategorie s rychlostí nad 60 km /h je totiž v rozporu s obecnými principy bezpečnosti.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od Aram96 »

Dlouhodobě mi vrtá hlavou, proč se u nás některé trubkové křižovatky staví "dobře" a některé blbě. Když opouštím dálnici, tak má následovat ta nejprudší zatáčka na začátku, aby se pak po vyrovnání volantu a následného přetočení do opačné zatáčky mohlo zrychlovat. Alespoň takhle mi to přijde logické a bezpečné. Mnohem bezpečnější, než když křižovatka je postavená tak, že umožní opustit dálnici ve 120 a pak následuje opačná zatáčka na 70.

To samé při najíždění trubkou na dálnici. Ideální samozřejmě, když je i most přes dálnici už "šikmo" a dá se jet pořád stejnou rychlostí až do připojováku. Někde je most kolmo k dálnici a pak začne zatáčka, která má ale pořád stejný poloměr. Takhle je to taky správně, pokud po vyrovnání a následné "opačné zatáčce" je ten poloměr vyšší, tím pádem logicky mohu při vyrovnání už zrychlovat.

Proč jsou ale některé trubky postavené úplně blbě, kde mě první zatáčky pouští větší rychlostí, ale následné zatáčky nižší ? Prostor to v žádném z případů, které mě napadají, není. Co je úplně nejhorší, je opravdu když je první zatáčka s velkým poloměrem (jedete třeba 80), pak se to vyrovná, logicky s končící zatáčkou přidáváte pro pohodlí cestujících, ale ona následuje opačná zatáčka na rychlost 60. To bych vraždil a takových není úplně málo.

Je na navrhování nových trubek nějaký klíč ? Jsou si projektanti tohoto vůbec vědomi ? A to už radši nemluvím o klopení (podobně tak na rampách ve větších kříženích), to mě přijde, že v ČR už vůbec neznáme, co to znamená ..

Příklady dobrých: Vyškov, Přáslavice, Prostějov, Lipník, Bělotín.
špatných: Hustopeče, Pohořelice (I/53xD52), Brno-západ (tam teda místa moc není, ale udělat šla mnohem líp i vedle kolejí), Brno-východ (nejedná se o trubku, ale princip stejný),...
Atos
Příspěvky: 450
Registrován: 30.8.2016 21:05:42
Bydliště: D11 exit 123 (snad někdy)

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od Atos »

MUK Sedlice - jel jsem na ni včera po 15té hodině po D35 od Opatovic a dále po D11 na Prahu a hned jsem si vzpomněl na Arama. Jednopruhová odbočka byla dost ucpaná a to je D35 zatím hodně krátká a nenapojená na Olomouc a dále. Vsazený dvoupruhový kousek nic moc neřeší, je krátký a i na konci zase zužován do jednoho pruhu. A ten poloměr stejně vyšší rychlost než povolených 80 nedovolí.
S dalším "prodlužováním" D35 musím podpořit Arama v "jeho boji" - křížení dálnic musí vypadat opravdu jinak: zde alespoň v celé délce 2 pruhy a rozhodně větší poloměr. Snad si toho všimne i někdo "nahoře", jinak po dokončení D35 tady bude problém - speciálně směr Opatovice Praha a obráceně. A D11 až do Prahy byla taky dost plná = :ok: pro 3 pruhy.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od Papuanec »

Atos píše: A D11 až do Prahy byla taky dost plná = :ok: pro 3 pruhy.
Na D10 se to v neděli odpoledne táhlo do Prahy už od Benátek. Žádné omezení, žádná nehoda, prostě se tam ta auta už nevejdou :lol:

Tak jsem si popojížděje v koloně vzpomněl na Horní Počernice, kde už jedna zastupitelka oznámila, že rozšiřovat D10 na tři pruhy není potřeba a že se tomu pokusí zabránit, jak to jen půjde :shock:
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Parametry komunikací

Příspěvek od ElWapp »

Dokázal by mi tu někdo vysvětlit, jak je to s vodícím proužkem podél obrubníků u místních komunikací - kdy se navrhuje, kdy ne, a jak se jeho přítomnost nebo absence projevuje?

Pokud se podívám na městské komunikace lemované oboustranně obrubami, tak zpravidla je vodorovným značením vyznačena pouze středová čára. Podél krajních obrub čáry nebývají. Znamená to, že tyto komunikace nemají vodící proužek? Jsou pak jízdní pruhy až do kraje k obrubě? Nebo vodící proužek mají, ale jen virtuálně? Jak se pak šířka tohoto nevyznačeného vodícího proužku pozná, pokud něco potřebuji měřit od hrany jízdního pruhu (typicky rozhled v křižovatce), nebo na hotový úsek navazuji novou stavbou?

Co na to čl. 7.5.1 - "vodící proužek má být barevně odlišný od přilehlých jízdních pruhů (...) Od barevného odlišení vodicího proužku může být upuštěno tehdy, jsou-li barevně dostatečně zdůrazněny přilehlé zvýšené obruby (...) Na komunikacích funkčních skupin B a C lze vodicí proužky v odůvodněných případech a ve stísněných poměrech vypustit (...)"? Tak nějak se v tom dá najít úplně cokoliv.

Je vodící proužek nutný pro bezpečný průjezd auta? Tak nějak bych čekal, že ano, protože jedu v jízdním pruhu, vedle kterého mám buď jiný jízdní pruh nebo aspoň ten kousek vodícího proužku. Představa, že bych měl třeba 3 m široký pruh lemovaný z obou stran hned obrubou, by asi k plynulosti provozu nevedla. Ale přitom norma umožňuje vodící proužek vypustit. Tohle vysvětlení nebo návod jsem v normě nikde nenašel. Ani to, že by vodící proužek byl povinný.

Nutno připomenout, že podle normy vodící proužek ≠ odvodňovací proužek ≠ vodicí čára.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od Diaľničiar »

viewtopic.php?p=274946#p274946
PetrN píše: 7.6.2023 8:37:43 Darwousek: Sčítání má probíhat jednou za 5 let 2016 byla výjimka, protože se nějak nestihlo připravit. Další by mělo být 2025, což je fajn, protože to bude až po otevření dost dálničních novostaveb.
Diaľničiar píše: 5.6.2023 18:48:11 Ano dobrý postřeh ... 2020 se nebere jako relevantní... resp. se musí zdůraznit, že to bylo tehdy a pak se srovnává, ale málokde se realizuje z nějakých automatů, aby byla základní data každým rokem...
ŘSD si vyhodnocuje interně data za automatů každým rokem (dálnice I.třídy mají pokryté na každém úseku, dálnice II.třídy méně + k tomu profily na jedničkách), a co vím tak byla nějaká beta verze zobrazovače intenzit z automatů, ale to zase zmizelo. Ale třeba rakouský ASFINAG dává na web každý měsíc + roční souhrny vyčištěných a vyhodnocených dat z automatů po celé dálniční (A+S) síti.

Jinak sčítání 2020/21 proběhlo a bylo vyhodnoceno pokud možno co nejlépe. Jarní část 2020 byla přesunuta na rok 2021 (konec dubna + květen). Letní část 2020 proběhla v pořádku (letní intenzity mohly být leckde i vyšší než za normální situace protože lidi trávili dovolené více v ČR), podzimní část proběhla primárně v září 2020 kdy byla doprava vesměs v normálu, již ovlivněné data z října byly odfiltrované na základě nových opatření. Pro přepočet na RPDI byly využity roční variace vycházející z TP (CSD2016) logicky, protože zjištěné roční variace 2020/21 by byly totálně ustřelené zejména v zimních měsících a poslaly by ty ty finální čísla RPDI o X % dolů. Denní ani týdenní variace zjištěné z dlouhobých dat 2020/21 se od těch z 2016 téměř nelišily... Hraniční přechody jsou ale samozřejmě kapitola sama pro sebe.

Jinak obecně jsou vidět poklesy osobní dopravy u dálkových tahů, třeba D1 přes Vysočinu, protože lidi se díky Covidu naučili trávit pracovní čas efektivně, osobní jednání se zásadně omezily a řeší se vše online. Tento trend trvá i nadále a nejezdí se tak třeba zbytečně autem mezi Brnem a Prahou...

Děkuji za odpověď. Jaký je rozdíl mezi dálnicí I. a dálnicí II. třídy nebo resp. lze vymezit konkrétní příklady ? Nebo to souvisí s tou proměnou zrušení R-ek ?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od Aram96 »

Ano, dálnice II.třídy jsou bývalá R-ka. Tudíž dálnice I.třídy mají lepší parametry. Ale jinak v tom rozdíl není.
Vymezení stručně: I.třída: D1,2,3,5,8,11 (tak nějak hlavní dálniční kostra pro tranzit přes republiku), zbytek (+části 3 a 11) jsou II.třída.
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od davidb »

Aram96 píše: 7.6.2023 18:13:19 Ano, dálnice II.třídy jsou bývalá R-ka. Tudíž dálnice I.třídy mají lepší parametry. Ale jinak v tom rozdíl není.
Vymezení stručně: I.třída: D1,2,3,5,8,11 (tak nějak hlavní dálniční kostra pro tranzit přes republiku), zbytek (+části 3 a 11) jsou II.třída.
D48, D55 to je (nebo bude) taky I. třída ne?
PetrN
Příspěvky: 336
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od PetrN »

davidb píše: 7.6.2023 19:42:38 D48, D55 to je (nebo bude) taky I. třída ne?
Dostáváme se trochu do OT, ale rád se vyjádřím: D48, 55, 56, ale i komplet 35 jsou dálnice II.třídy (D-II), stejně jak z Prahy vycházející 4,6,7,10 a nepochopitelně i okruh D0 (býv. R1) ale to jen papírově, šířkově jak D-I.
Trochu pohled do historie: Dálnice I.třídy (D-I) se stavěly v kategorii D26,5 a bývalá eRka (D-II) nejčastěji R22,5 a R24,5.
Tyto kategorie se pak přestaly navrhovat a novější stavby se začaly navrhovat v kategoriích D27,5 pro D-I což znamená zpevněný pás 11,5m, kde je možné vést zúžené pruhy 2+2 při rekonstrukci - např. D11 od Poděbrad do Jaroměře, D3 Tábor-ČB-Třebonín, D1 Lipník-Bohumín, D5 obchvat Plzně, D8 Lovosice-Německo, ale i modernizovaná D1 (Kývalka-Mirošovice), jen D1 Vyškov-Lipník je/bude celá v původní D26,5. eRka se nově stavěly v kategorii R25,5 a vlastně stále staví (D6,7,48,55). R25,5, má stejnou šířku zpevněného pásu jako D26,5 jen užší SDP (3,0 vs. 4,0m). Zajímavou výjimkou je D35, která je v úseku od D46 až po Lipník(D1) postavena v kat. R26,5.

Teď můj osobní pohled na věc: škoda že D35 je jen jako D-II vzhledem k významu a plánovaným intenzitám, minimálně v úseku Opatovice-Lipník by zasloužila kat. D27,5 nebo minimálně tam kde se navrhuje CB povrch (Slavonín-Lipník). Obecně asi nemám nic proti šířce D/R 25,5-26,5 (vše zpevněný pás 10,75m) za předpokladu že bude AB (asfalt) povrch u kterého je možné provádět rekonstrukci v režimu 2+1/1 V momentě kdy máme CB (beton) povrch tak se dostáváme u vytížených komunikací do zásadního problému viz. relativně nedávné opravy na D35 Olomouc-Lipník, D2, D1 Brno-Vyškov (u méně zatížených dálnic jako D48 kde se CB dělá to tolik nevadí). Pokud nechceme vést dopravu v režimu 2+1/0 a chceme zachovat CB povrch, tak se musí jít jedině cestou rozšíření jak u modernizace D1 s vedením pruhů 2+2/0... Takže doufám že celá nová D35 bude v asfaltu a nikdy nám nenastane tento zásadní problém :) D1 Vyškov-Lipník je furt akceptovatelná jako užší když je možná alternativa přes D46 v případě velkých kolon.
Xyzc
Příspěvky: 209
Registrován: 24.11.2016 7:56:53

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od Xyzc »

Diaľničiar píše: 7.6.2023 18:08:46 Děkuji za odpověď. Jaký je rozdíl mezi dálnicí I. a dálnicí II. třídy nebo resp. lze vymezit konkrétní příklady ? Nebo to souvisí s tou proměnou zrušení R-ek ?
Rozdíl není vůbec žádný. Uź někdy mezi 2010-2013, kdy se začlo chystat "zrušení R-ek" jsem se nad tím rozdělením podivoval a bylo mi vysvětleno, že to je nejjednodušší cesta, jak bezbolestně upravit všechny související právní předpisy.
Pro obě "třídy" jsou stejné návrhové kategorie i ostatní parametry. To, že třeba D35 je jen v D26,0/130 je prostě důsledek toho, jak se u nás táhne příprava. Začlo se to připravovat jako R-ko v D25,5, tak už se u toho muselo zůstat, jinak by se příprava zase natáhla. Jen se lokálně rozšířil střeďák o 0,5m (aby se tam vešli všechny IS) v celé délce. A dnes už jde uvádět D26,0 dle nové ČSN (D25,5 dle staré) protože za novou normu už se to schová.
PetrN
Příspěvky: 336
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od PetrN »

Xyzc píše: 8.6.2023 8:38:30 Rozdíl není vůbec žádný.
Právně a provozně opravdu žádný rozdíl není, ale fakticky rozdíl je. U staveb realizovaných v "nedávné" době tj. kat. 25,5 a výše obyčejný uživatel žádný rozdíl nepozná, u starších staveb právě ano.. Není žádná dálnice I.třídy (D-I) v kategorii R22,5 nebo 24,5, které jsou dost odlišitelné (hlavně 22,5). Stejně tak není žádná D-II v kategorii D27,5 která byla doposud výhradně využita pro stavby třídy D-I (D1 Bělotín-Polsko + velká modernizace, D11 Poděbrady-Jaroměř, D3 Tábor-Třebonín, D8 Lovosice-Německo, D5 kolem Plzně), vyjma jižní části D0 kde to pochopitelně dává smysl a dočetl jsem se že uvažovaná modernizace D35 Olomouc-Mohelnice má být taky D27,5 pokud se někdy možná podaří prosadit...

U nově navrhovaných kategorií v běžném provozu běžný uživatel rozdíl nepozná i přestože je u D27,5 odstavný o 0,75m širší, rozdíl nastává až při výše zmiňovaných rekonstrukcích a monžosti vedení 2+2/0
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od Honey72 »

Poslední OT, než to někdo přehodí jinam :-) D35 se okolo Olomouce až po Lipník budovala ještě podle původních projektů dálnice D35 a před výstavbou, kdy došlo k přeměně na R35 se už nikomu nechtělo projekt a schvalování měnit. Podobně jako se dnes nikomu nechce měnit projektovaná Rka na parametry dálnic.
Já bych ty kategorie neřešil, buďme rádi, že něco máme :-) Setkal jsem se po Evropě s dálnicemi od extra širokých 4+1 pruhy v každém směru až po tak úzké, že kamiony vedle sebe projedou jen s obtížemi. S dálnicemi, na kterých jsou serpentiny nebo na kterých jsou úrovňové křižovatky. S dálnicemi, kde je rychlost kvůli prudkým zatáčkám trvale šedesát nebo s dálnicemi, kde ve středovém pruhu roste alej vzrostlých stromů nebo jezdí tramvaj se zastávkami. A to vše v EU.
Česko šlo cestou spojit dálnice s Rkami. Slováci také, ale Rkům nechali původní písmeno R, takže je poznáte.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Člověk se učí po celý život. Děkuji za všechny odpovědi.
Tedy je to více dle základních norem, než jen že Rko a zrušení Rka.
Tedy ale nadále existuje kategorizace dle nějakého klíče, tohle je jeden z nich, i když jen takový částečný (částečně formální).
To je ale naprosto normální ... a jak píše Honey72, v samotné EU je někde dálnicí to, co by jinde byla rychlostní silnice. Někdo to spojí, někdo to rozdělí. Někde jsou ještě i rychlostní silnice - vícero druhů, ale neuvádí se jako vícero druhů, jen dodatečný popisek je "2- pruh nebo 4-pruh". A to jsme u toho, že co je někde rychlostní silnice, to je jinde (lepší) silnice I. třídy. Atd.

Má to pak takové základy ve smyslu "nová linie vedení, která obchází obydlená území, resp. se nedá na ten tah dostat jenom tak, ale výhradně kontrolovaným nájezdem" a tam je pak jedno jestli je to 2- pruh nebo 4- pruh, v této klasifikaci. Faktem je, že klasifikaci silniční sítě si každá země řídí sama. A i když je v nějakém spolku a ten spolek si založí koridory - tak všude bude jiný parametr. (to není jen problém EU), ale ty hospodářské celky když spolupracují na národní úrovni a definují si ty koridory - lépe se shání kapitál potřebný pro přípavu a výstavbu. A najednou se člověk nestačí divit, kde se co staví. Protože pro mezinárodní obchod a transport komodit je nevyhnutností nejdříve vytvořit ty lepší podmínky pro cestování.

A to už nemluvím o tom, že pojem dálnice je více preferovaný v Evropě, zatímco jinde se preferuje pojem rychlostní - expresní - silnice i pro ty stavby, které jsou v Evropě dálnicemi. Afriku hodně upravuje kolonizační minulost a legislativa z toho plynoucí, největší důraz tam má jednoznačně Francie - i v této problematice.

Společným jmenovatelem by bylo slovo "auto" - autoulice, autosilnice ... když někde nalézt shodu. Na tom nesejde. Klasifikace jako taková se uskutečnila - a slouží pro zájmy firem - kvůli tendrům, oč jde. Někde na to reflektují státy - a inspirují se tím u vytvoření těch zákl. dokumentů. Ale to je již OT. Ale ještě ani ty nadnárodní banky, které připravují koridory - nemají stejný slovník a to často dávají finance na stejný projekt.

Ještě jednou děkuji.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Příspěvek od Aram96 »

Honey: Tohle by stejně už mělo jít jinam. Je toho moc. :)
PetrN
Příspěvky: 336
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Modernizace I/38 v úseku Jihlava - státní hranice

Příspěvek od PetrN »

viewtopic.php?p=273462#p273462
Aram96 píše: 8.5.2023 22:58:33 Ono totiž u nás je ten směrově dělený 3-pruh tak idiot*ky navržen, že je to S 15,25, což vychází dráž na zábor i na stavbu. A "obyč" 3-pruh je S 13,5. Tipl bych si, že v Rakousku to bude něco podobného - S 13,5, ale jim se tam vleze i to betonové svodidlo, protože nejsou papežtější než papež jak my a nemají tam zbytečné odstavné pruhy, jak je v naší S 15,25.
Arame, menší odstavný pruh u S15,25 rozhodně má svoje opodstatnění tam kde je navrhován - tj. část s jedním jízdním pruhem má zpevněnou krajnici 1,75m včetně proužku, což přesně odpovídá těm co jsou u kat. S11,5 -> a to z jednoho prostého důvodu a tím je možnost objetí nepojízdného vozidla které nezvládlo dojet do SOS zálivu (šířka zpevnění 5,5m + 0,5cm nezpevněná krajnice -> vyhnou se i dva kamiony), pokud tam ta zpevněná krajnice nebude, tak se to komplet ucpe!!, na druhé straně v části se dvěma j.p. je samozřejmě jen standardních 50cm včetně proužku.
Toto mimochodem vychází z křižovatkové normy ČSN 73 6102, kde je u jednopruhových ramp či kolektorů požadováno min. 5,5m zpevněného povrchu pro objetí nepojízdného vozidla...

Nedalo mi to a proletěl jsem pár míst rakouské S3 na streetview. Na velké části zejména mezi Stockerau a Hollabrunem mají v místě 1 pruhu krajnici totožné šířky (1,5-1,75cm), od Hollabrunu na sever méně, ale tam kde není zpevněná tak je ve většině trasy alespoň rozšířená nezpevněná štěrková o stejné šířce z důvodu popsaného výše, viz streetview: https://shorturl.at/efnHV

U kategorie S13,5 lze takové případy objet s využitím "středového pásu", který má šířku 1m s částečným uklizením stojícího auta do krajnice (50cm nezpevněné + 75cm zpevněné vč. proužku) aniž by objíždějící vozidlo zasahovalo do protisměru..

Takže ne, opravdu rakušáci nemají dělený třípruh v odpovídající kategorii S13,5 a za mě jsou naše kategorie navrženy adekvátně. Defakto je to aktuálně tak, že v kategoriích S11,5 (1+1), S13,5 (2+1), S15,25 (2+1) kdekoliv zastaví nepojízdné auto mimo SOS záliv a bude vhodně uklizené úplně na kraji, tak zůstane průjezdný 1 jízdní pruh v každém směru alespoň velmi sníženou rychlostí a tak, aby se nevybočovalo do protisměru.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Modernizace I/38 v úseku Jihlava - státní hranice

Příspěvek od Aram96 »

Někde to mají s odstavným, někde jen se zpevněnou krajnicí.
To ale nic nemění na tom, že se to v obou případech vejde určitě do něčeho podobného naší S 13,5. Na 100 % to k tomu má blíže než k S 15,25.

Já jsem samozřejmě za, ať je na straně s jedním pruhem taková šířka odstavného, aby bylo možno objet nepojízdné vozidlo. To by se však pořád mělo vejít do kategorie "něco jako S 13,5". O to mi šlo. Když to napíšu velmi zjednodušeně, tak 3 pruhy po 3,5 metrech, 1,5 m odstavný a 1,5 m na svodidlo včetně vodicích proužků atd. A jsme na 13,5 m.

Ale zde na I/38 bych klidně bral i řešení obyčejné S 13,5 bez betonového svodidla s MPR 90 a využívající některé úseky současné silnice. Mohly by tam sice traktory a nebyla by to SMV, ale přijde mi to tak lepší, než mít v nové stopě obyčejný a nebezpečný 2-pruh. Kdyby se tam měla vymístit pomalá doprava, tak by přeložky musely být kompletně v nové stopě, a to nevím, jestli je reálné.
PetrN
Příspěvky: 336
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Modernizace I/38 v úseku Jihlava - státní hranice

Příspěvek od PetrN »

Do kategorijní šířky jsi zapomněl připočíst 2x0,5m nezpevněné krajnice která je vždy a všude na obou stranách všech kategorií silnic a dalnic... V kat. S15,25 je střeďák s betonovým svodidlem 1,75m včetně obou proužků (méně to nejde). Jedna zpevněná krajnice 1,5m ano, k tomu 1x 0,25m a 1x 0,5m proužky a voila jsi na 15,25m (a to má rychlý pruh jen 3,25m). Teoreticky můžeš uspořit max 25cm zúžením proužku u dvoupruhu, pod 15,00m se ale nedostaneš
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Modernizace I/38 v úseku Jihlava - státní hranice

Příspěvek od Aram96 »

Jo, na krajnice jsem zapomněl, že se do toho počítají rovněž. Já počítal vozovku. Ale právě ten SDP min. 1,75 je největším nesmyslem. Na naší S 13,5, kde jsou protisměry oddělené dvěma pruhy s opravdu velkou mezerou, tam by se betonové svodidlo vešlo naprosto pohodlně. A tam to 1,75 m alespoň od pohledu určitě není. Ten SDP bude to hlavní, v čem bude rozdíl mezi naší a rakouskou kategorií. Mít 1,75 m pro betonové svodidlo včetně proužků mi přijde velmi nadbytečné. Že je rychlý pruh o něco užší jsem věděl, ale právě kvůli všem těm proužkům jsem to tak zjednodušil.
Kdyby se ta kategorie vešla do 14 m včetně těch nezpevněných krajnic, bylo by to super. Protože bohužel se musí uznat ten argument, že S 15,25 je trochu zbytečná kategorie, když do 4-pruhu už chybí pouhých 5,25 m. Není to můj argument, ale něco do sebe má. :? Z toho důvodu bude možná nejlepším řešením ten směrově nedělený 3-pruh S 13,5. Kde jde o už dosti bezpečnou jízdu. Sice tam 90+ povolit asi nikdy nepůjde, ale praxe je praxe. 8-)
PetrN
Příspěvky: 336
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Modernizace I/38 v úseku Jihlava - státní hranice

Příspěvek od PetrN »

Achjo Arame, donutil jsi mě to "změřit" (poměrově pomocí pixelů z přizoomovaného panoramatického pohledu tak i z leteckého snímku) a něco si dohledat. V kategorii S13,5 je středový pás včetně proužků přesně 100cm, tam by se svodidlo mezi proužky fakt nevešlo... Klasické oboustranné betonové svodidlo má v patě šířku 64cm.. Podívej se pořádně na ty rakouské profily na streetview: proužek 25cm, mezi svodidlem a proužkem mezera dalších 30cm (ta si myslím že je vlastně nezbytná i u nás 25cm právě, resp. 50cm včetně proužku), k tomu svodidlo 65cm.. když to sečteš (25+30+65+30+25) tak ti vyjde 175cm, náhoda? Nemyslím si... (užší to svodidlo fakt není, do šířky dvou proužků se nemůže vejít, to je fakt evidentní i z toho snímku).
Rakouská S3 je ve velmi podobné kategorizaci jako je ta naše S15,25 a teď jsem si jen ověřil že ta je navržena nejlépe jak mohla, méně to prostě nejde... Rychlý pruh mají rovněž užší, a za vodicím proužkem na straně 2p také mají ještě 25cm zpevnění...

Mimochodem S3 má udávanou kategorijní šířku 16,4m (šířka koruny), zřejmě se jim tam počítá o něco širší nezpevněná krajnice na straně 2-pruhu mám ten pocit), rakouský předpis jsem nenašel, jen německé kategorie, ale tam mají trochu jiný přístup a nevidím tam směrově dělěný 3-pruh: https://de.wikipedia.org/wiki/Richtlini ... uerschnitt
Tam mají jediný 2+1 se "středním pásem" jen 50cm, takže teoreticky úspornější než S13,5, ale zase mají o ten 1 metr rozšířenou nezpevněnou krajnici oproti standardním 1,5m co mají uváděné u všech ostatních kategorií silnic i dálnic

Ale jinak samozřejmě souhlasím s vhodností S13,5 na trase Jihlava-Znojmo i Znojmo-Pohořelice
NullDeVoid
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: I/12 obecně

Příspěvek od NullDeVoid »

Byl jsem zdejšími členy opraven, že S21,5 už…ne. Nedělá se to, nic novýho se v tom stavět nebude. Takže prý S24,5. OK.
Viděl bych to na S24,5/<něco>, po celé délce a AŽ PAK přestavba D11 na 6 pruhů, pokud to bude potřeba.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/12 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Už jsem ti jednou psal, že to je s těmi kategoriemi naopak.
A znovu taky napíšu, že prvně musí být 6-pruh na D11, protože ten bude potřeba nehledě na nějakou 12. Tam se sbíhají dvě mezinárodní dálnice v jednu a vedou až do Prahy. Tam prostě patří 6-pruh už z principu. Až po dokončené D11 v 6-pruhu a přeložce za Úvaly se musí spočítat a vyhodnotit, jak je na tom doprava tady a jestli je potřeba něco stavět. Na těchto příměstských úsecích bych osobně spíš nechal 2-pruh a nebo pak až rovnou 4-pruh, pokud nestačí. MÚK by byly fajn.
NullDeVoid
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: I/12 obecně

Příspěvek od NullDeVoid »

Ježiš, já se v tom už nevyznám. V tom případě prosím o aktualizaci https://www.ceskedalnice.cz/odborne-inf ... omunikaci/ .
Jaká by měla být ta délka 6pruhu na D11?
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/12 obecně

Příspěvek od Aram96 »

4-pruhy jsou prostě buď bez odstavného se zálivy S (nebo D) 21,5/110, pak s odstavným klasický D 26,0/130 a pak bych řekl že je akorát třetí kategorie a to D 28,0/130 na CB kryty. Ten umí přenášet 2+2 na jedné polovině dálnice. Nic jiného se na novostavbách nejspíš navrhovat nebude nebo nemůže. Pokud je to jinak, ať to někdo vyvrátí. A je to OT.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“