Provoz na českých dálnicích stoupl už natolik, že klasické uspořádání dva pruhy každým směrem přestává stačit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo proto připravovat rozšíření dvou velmi vytížených úseků na šestipruhové uspořádání. Jde o úsek dálnice D11 z Prahy až po exit Jirny a dálnici D1 okolo Brna.
Nejdříve by mohlo dojít na rozšíření dálnice u Brna. ŘSD stavbu naplánovalo do několika etap, které se nacházejí v různých fázích přípravy. Všechny mají už dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Před několika týdny podepsalo ŘSD smlouvu s Dopravoprojektem na dodání dokumentace pro stavební povolení pro úsek mezi exity Brno-centrum a Brno-jih.
Podle mluvčího Jana Studeckého je nejdále v přípravě stavba připojení brněnské průmyslové zóny Černovická terasa na dálnici D1. „Pro první etapu stavby máme pravomocné územní rozhodnutí. Územní rozhodnutí pro druhou etapu zatím nenabylo právní moci,“ řekl Studecký. Jen na tomto úseku počítá ŘSD s náklady zhruba 880 milionů korun, stavět by se mohlo v roce 2019.
O rozšíření dálnice kolem Brna se mluví už více než deset let, teprve v posledních letech plány pokračují dopředu. Důvodem většího zájmu může být čím dál větší provoz: mezi exity Brno-centrum a Brno-jih denně projede přes 67 tisíc aut, což z úseku dělá jeden z nejvytíženějších v zemi.
K posunu došlo také v případě plánů na rozšíření dálnice D11 z Prahy po exit Jirny, který se nachází necelých 10 kilometrů od hlavního města. Plány už získaly posudek ministerstva životního prostředí o vlivu rozšíření dálnice na životní prostředí, který se má během prosince projednat s veřejností.
Rozšíření se bude týkat nejstaršího úseku D11, který je dlouhý 8,3 kilometru. Ještě v roce 2010 tu projelo 30 tisíc aut denně, loni podle sčítání dopravy už 45 tisíc. Nárůst přitom nekončí, protože po dostavbě dálnice D35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí vznikne alternativní dálniční tah na Moravu, který odvede část provozu z D1 právě na D11.
Zatím jen tři úseky s šesti pruhy
V Česku jsou zatím tři úseky se šestipruhovým uspořádáním. Jeden je na Pražském okruhu, další na D1 z Prahy do Mirošovic a poslední rovněž na D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Moravský úsek je přitom velmi málo vytížený – třetí pruh v každém směru je v podstatě zbytečný luxus.
Přidání pruhů může mít dopad především na bezpečnost provozu. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti je u nás potřeba takových úseků se šestipruhovým uspořádáním potřeba mnohem více. „Z hlediska bezpečnosti je jasný přínos, doprava je plynulejší. V případě nehody či jiné události také nemusí být provoz omezen do jediného pruhu,“ dodal Budský.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/dalnice-d1-d1 ... oprava_fer
Tříproudových dálnic bude víc. Stát přistaví nové pruhy
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion