Kdybych měl být přesný, i s hybridama, jak uvedl jozka, tak pak ten prodej ale nebyl 10%, nýbrž 13%.
BEV 9,5%
PHEV 3,5%
13% celosvětových prodejů lehkých vozidel v roce 2022 ve srovnání s 8,3% v roce 2021
- meziroční celosvětový nárůst tedy činil 56%, což odpovídá výsledkům uvedeným výše
Dle států je nejvyšší místo prodejů v Norsku, již zmiňovaných 79% (BEV 71 % + PHEV 8 %).
Čína měla 27%, Evropa 20,8% a USA 7,2%.
Činu jsem rozepsal výše.
Z hlediska meziročního růstu zaostává EU, viz válka a energie, největší dopad právě zde.
V USA došlo k celkovému propadu prodeju vozidel. A to o 8% proti roku 2021, ale segment čistě EV vzrostl. Celkem na 5,8%. Prvně dosáhl více než 800 000. Proti roku 2021 je to meziroční vzestup o 81%.
Kanada prodala meziročně o 39% EV více, proti 2021. Trhový podíl prodejů je skoro 8,5%.
Je pochopitelné, že méně lukrativní státy tato vlna teprva čeká. Nejen ČR, ta vůbec není ve sledovacím okně, viz i věk vozidel v ČR. Ale trhy jako Brazílie, Mexiko, Chile atd.
Zajímavé je čtení o investicích do továren/baterek/dobíjecí soustavy i ve státech jako Saudská Arábie nebo Katar. KSA pumpuje peníze do baterek a IAD, Katar mění veřejnou dopravu na elektrickou, již s podílem 25% a v roce 2030 chce mít 100%.
____________________________
Německo prodalo EV s trhovým podílem 31% v roce 2022. Čistě baterky 18%. Je to +5% navíc proti 2021.
Aneb číselně 823 000 nových registrací. Z hlediska všech vozidel v zemi je jich 1,3%.
Francie eviduje 346 000 prodaných, meziroční růst činí 10%. Je to podprůměr i v EU. Ale je to dáno tím co se v Evropě děje. Je to lepší, než se odhadovalo.
Itálie zaznamenala propad -26%. Jenomže se musí říct i další fakt a sice, že již v roce 2021 se tady prodalo za Q1-Q3 až 1,2 mil.vozidel. V roce 2022 se prodalo v tomto období 990 tisíc. Více, než v celém Německu za rok. Rokem 2021 se ukončila 1. podpora na zakoupení EV. Tudíž se vývoj v roce 2022 poředpokládal, ale prodej zůstal stejně nad očekávání. Trhový podíl je kolem 4-5%.
Nizozemsko, další silná ekonomika. Prodej v 2022 činí 107 000, 12% více proti 2021. Celkový trhový podíl 35%, proti 30% v roce 2021. Odráží to evropskou ekonomickou realitu.
Švédsko, další severská země. Prodej v 2022 dosáhl 33% (v 2021 jen 19%). V prosinci ´21 se meziroční vzestup ustálil na 81%. Číselně se prodalo v prosinci 18 tisíc, za celý rok čistě baterky 95 tisíc. Meziroční vzestup za celý rok pak činí 65%. Hybridy samotné meziroční pokles o 15%.
Statistiky si lze prohlížet. Nelze je oblafnout, rokem 2022 se reálně prodalo 10,5 mil. EV.
Odhad pro rok 2023 je 14,3 mil.
Podle odhadů S&P Global Mobility vzrostly prodeje elektrických vozidel v roce 2022 meziročně o 36% . Dynamika je však v roce 2023 ohrožena kvůli několika faktorům: konec čínských dotací, evropská energetická krize a následná inflace a obavy z recese v USA.
Dynamika tedy bude čelit výzvám, ale dlouhodobá očekávání nejsou ovlivněna.
- Čína dotuje prodej EV od roku 2009 a od té doby vytvořila kořeny tohoto odvětví. Čína dominuje na každém kroku dodavatelského řetězce baterií, kromě těžby kovů z baterií, která závisí na přirozeném umístění nerostů. Tato dominance umožnila čínským OEM stlačit náklady na elektromobily rychleji než na Západě, což by mohlo v budoucnu umožnit organický růst bez ohledu na dotace.
nicméně Asociace producentů víceméně konstatují, že zpomalení růstu by bylo více, než lepší vzhledem na vícero nejistých hodnot (rozevírají se nůžky mezi sektorem dodavatelů a automobilkama) a nelze očekávat snížení cen vícero důležitých komodit, protože poptávka zůstává velmi silná
Srovnání nabíjecích bodů ve světě, 2022
Čína - 1,4 milionu bodů
Evropa - 400 tisíc
USA - 140 tisíc (což se začne měnit s aplikací zákonu IIJA)
Kanada - mapa: https://tc.canada.ca/en/road-transporta ... country=CA