Elektromobilita

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Když je 6 ze 60 mil. EV tak je to každé 10. vozidlo. Špatně jsem to napsal.
Kdybych měl být přesný, i s hybridama, jak uvedl jozka, tak pak ten prodej ale nebyl 10%, nýbrž 13%.


BEV 9,5%
PHEV 3,5%
13% celosvětových prodejů lehkých vozidel v roce 2022 ve srovnání s 8,3% v roce 2021
- meziroční celosvětový nárůst tedy činil 56%, což odpovídá výsledkům uvedeným výše

Dle států je nejvyšší místo prodejů v Norsku, již zmiňovaných 79% (BEV 71 % + PHEV 8 %).
Čína měla 27%, Evropa 20,8% a USA 7,2%.

Činu jsem rozepsal výše.
Z hlediska meziročního růstu zaostává EU, viz válka a energie, největší dopad právě zde.

V USA došlo k celkovému propadu prodeju vozidel. A to o 8% proti roku 2021, ale segment čistě EV vzrostl. Celkem na 5,8%. Prvně dosáhl více než 800 000. Proti roku 2021 je to meziroční vzestup o 81%.

Kanada prodala meziročně o 39% EV více, proti 2021. Trhový podíl prodejů je skoro 8,5%.

Je pochopitelné, že méně lukrativní státy tato vlna teprva čeká. Nejen ČR, ta vůbec není ve sledovacím okně, viz i věk vozidel v ČR. Ale trhy jako Brazílie, Mexiko, Chile atd.

Zajímavé je čtení o investicích do továren/baterek/dobíjecí soustavy i ve státech jako Saudská Arábie nebo Katar. KSA pumpuje peníze do baterek a IAD, Katar mění veřejnou dopravu na elektrickou, již s podílem 25% a v roce 2030 chce mít 100%.

____________________________

Německo prodalo EV s trhovým podílem 31% v roce 2022. Čistě baterky 18%. Je to +5% navíc proti 2021.
Aneb číselně 823 000 nových registrací. Z hlediska všech vozidel v zemi je jich 1,3%.

Francie eviduje 346 000 prodaných, meziroční růst činí 10%. Je to podprůměr i v EU. Ale je to dáno tím co se v Evropě děje. Je to lepší, než se odhadovalo.

Itálie zaznamenala propad -26%. Jenomže se musí říct i další fakt a sice, že již v roce 2021 se tady prodalo za Q1-Q3 až 1,2 mil.vozidel. V roce 2022 se prodalo v tomto období 990 tisíc. Více, než v celém Německu za rok. Rokem 2021 se ukončila 1. podpora na zakoupení EV. Tudíž se vývoj v roce 2022 poředpokládal, ale prodej zůstal stejně nad očekávání. Trhový podíl je kolem 4-5%.

Nizozemsko, další silná ekonomika. Prodej v 2022 činí 107 000, 12% více proti 2021. Celkový trhový podíl 35%, proti 30% v roce 2021. Odráží to evropskou ekonomickou realitu.

Švédsko, další severská země. Prodej v 2022 dosáhl 33% (v 2021 jen 19%). V prosinci ´21 se meziroční vzestup ustálil na 81%. Číselně se prodalo v prosinci 18 tisíc, za celý rok čistě baterky 95 tisíc. Meziroční vzestup za celý rok pak činí 65%. Hybridy samotné meziroční pokles o 15%.

Statistiky si lze prohlížet. Nelze je oblafnout, rokem 2022 se reálně prodalo 10,5 mil. EV.
Odhad pro rok 2023 je 14,3 mil.

Podle odhadů S&P Global Mobility vzrostly prodeje elektrických vozidel v roce 2022 meziročně o 36% . Dynamika je však v roce 2023 ohrožena kvůli několika faktorům: konec čínských dotací, evropská energetická krize a následná inflace a obavy z recese v USA.

Dynamika tedy bude čelit výzvám, ale dlouhodobá očekávání nejsou ovlivněna.
  • Čína dotuje prodej EV od roku 2009 a od té doby vytvořila kořeny tohoto odvětví. Čína dominuje na každém kroku dodavatelského řetězce baterií, kromě těžby kovů z baterií, která závisí na přirozeném umístění nerostů. Tato dominance umožnila čínským OEM stlačit náklady na elektromobily rychleji než na Západě, což by mohlo v budoucnu umožnit organický růst bez ohledu na dotace.
celé čtení: https://www.spglobal.com/commodityinsig ... unaffected

nicméně Asociace producentů víceméně konstatují, že zpomalení růstu by bylo více, než lepší vzhledem na vícero nejistých hodnot (rozevírají se nůžky mezi sektorem dodavatelů a automobilkama) a nelze očekávat snížení cen vícero důležitých komodit, protože poptávka zůstává velmi silná

Srovnání nabíjecích bodů ve světě, 2022

Čína - 1,4 milionu bodů
Evropa - 400 tisíc
USA - 140 tisíc (což se začne měnit s aplikací zákonu IIJA)
Kanada - mapa: https://tc.canada.ca/en/road-transporta ... country=CA
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Vögele představuje čtyři nové mini finišery do své řady, které jsou schopny pokrýt šířky od 0,25 do 1,8 m. K dispozici jsou čtyři modelové varianty nabízející výběr pásů nebo kol, stejně jako výběr dieselového nebo elektrického pohonu.

Čtyři kompaktní modely sdílejí mnoho funkcí a pásové MINI 500 je k dispozici s dieselovým pohonem nebo jako e-varianta s bateriovým elektrickým pohonem. Podobně je kolový model MINI 502 nabízen s možností volby vznětového motoru nebo jako bateriová elektrická e-varianta. Stroje jsou vhodné pro použití v menších stavebních projektech, které zahrnují výstavbu cyklostezek a stezek pro pěší, dláždění mezi železničními tratěmi i opravy v malých lokalitách v centru města.

Standardní pracovní šířka lišty je 0,8 m a lze ji hydraulicky zvětšit až na 1,35 m. Minimální šířka dlažby může být snížena až na 0,25 m, zatímco šířka může být zvýšena až na maximální 1,8 m pomocí šroubových nástavců.

Kompaktní přepravní rozměry 2 670 x 870 x 1 585 mm a nízká hmotnost mezi 1 tunou a 1,5 tuny údajně umožňují snadnou přepravu. Úzký poloměr otáčení je rysem kolové i pásové varianty.

Bateriové elektrické pohonné systémy používané v modelech MINI 500e a MINI 502e jim vyhovují pro použití v městských oblastech, kde jsou přísná omezení emisí, nebo pro použití v podzemních provozech. O elektrických mini finišerech Vögele se říká, že nabízejí udržitelný výrobní systém, když se používají v kombinaci s elektrickými válci CompactLine od sesterské firmy Hamm.

Nová řada MINI byla vyvinuta ve spolupráci s italskou firmou CM, která bude také vyrábět jednotky pro Vögele. Skupina Wirtgen má v budoucnu také další plány na rozšíření své řady elektrických strojů.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Majkii »

wazer.cz
Pište česky, prosím!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

No správně. Nejen že jezdí, ale ještě se to dotuje. Takhle nějak má vypadat reakce? :lol:

A teď vážněji. A proč ne? EU dotuje leccos. (hromady kravin) Tak si někdo dal tohle do dotační schémy. Pokud je to legální, nic nebylo porušeno, tak v daném cíli dostal dotaci. Přijde doba, že stát bude obstarávat EV a bez dotací EU ve větším rozsahu. ;)
Transparentní je, pokud to tak je, že tam je ta informace o tom. Jináč by ta Tesla dotována sice byla, ale nikdo by to ani nevěděl.
Lze se tomu ale divit? Vždyť je to ve všech programech podpory. ;) :ok:
Já osobně bych všechno neznačil. Je opravdu občasně směšné, že člověk jede na kole a kde který chodník byl postaven fondama EU. Nemocnice má novou omítku tak nálepka. Auta nálepky, parkoviště nálepky, počítače nálepky. Zbytečnost v dnešní době.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

rozděl a panuj

až EU to dotáhla k "dokonalosti"
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Doopravdy? Nebo zase jen nějaká myšlenka bez základního faktu?

EU má roční rozpočet kolem 170 mld. €. EU má HDP asi 15 tisíc mld. €. Takže samotná EU rozděluje 1, možná 1,5% HDP celé EU. Zbytek i nadále rozdělují národní vlády a veřejné správy. Ty opravdu rozdělují a panují. ;) Ačkoliv rozdělují lidi z pozadí, myšleno jako rozdělení společností v názorech.

A nutno uznat, že rozdělit tu 1/100 rozpočtu je velmi snadné vzhledem na ty potřeby 0,45 miliardy lidí. K zajištění panování to nestačí, protože se neplní ty unijní cíle, ani jeden se doposud nenaplnil. Ale tohle lze konstatovat i ve vztahu k představě Pekingu a provincií pod ním, USA a států v nich atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2762
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Dotace nejsou ten hlavni problem. Tim je direktivni urcovani co je pokrok a co ma jak fungovat realita nerealita. A aby to nevypadalo blbe, rikame tomu "trh".
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Globální trh. Ještě lepší, že ano. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Anonym »

Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035
https://www.novinky.cz/clanek/auto-evro ... 5-40422918
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Mnohem významnější je mj. ustanovení 55procentního snížení emisí CO2 pro nová auta prodávaná od roku 2030 oproti úrovni roku 2021, což je mnohem více, než je stávající cíl 37,5 procenta.

Některé automobilky budou prodávat výhradně elektrická auta již před rokem 2035. Vyjádřil se tak i šéf značky Volkswagen Thomas Schaefer, který již loni řekl, že od roku 2033 bude značka v Evropě vyrábět pouze plně elektrická auta.

Plán EU má globální důsledky; linii proměny automotive sektoru udržují i ČLR a USA.

I tak to ale nic nemění na tom, že když započteme průměrný věk vozidel tady v tomto prostoru, tak pokud si odmyslíme jiná negativa jako je prodražení jízdy pro různé poplatky a drahší náhradní díly, neochotu pojišťovat atp. - tak u stáří bude možnost jezdit klidně i další dekádu po tomto opatření. Rozdíl mezi praxí ve výrobě a praxí v užívání rozhodně bude přítomný. Do té doby, do které budou majitelé starších vozů ochotní snášet přibývající nevýhody.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od MPMP »

Diaľničiar píše:I tak to ale nic nemění na tom, že když započteme průměrný věk vozidel tady v tomto prostoru, tak pokud si odmyslíme jiná negativa jako je prodražení jízdy pro různé poplatky a drahší náhradní díly, neochotu pojišťovat atp. - tak u stáří bude možnost jezdit klidně i další dekádu po tomto opatření. Rozdíl mezi praxí ve výrobě a praxí v užívání rozhodně bude přítomný. Do té doby, do které budou majitelé starších vozů ochotní snášet přibývající nevýhody.
Opět nemohu souhlasit. Teoeticky máte pravdu, ale prakticky to znamená, že již nekolik let před takto stanoveným termínem nebudou automobilky nabízet spalovací auta a pokud ano, budou to jen vybrané modely a praxe ukazeuje, že nejdéle se na výrobná lince udrží modely vyšší cenové kategorie (tam se totiž nějaké to zdražení snáze schová). Takže reálně přestanou být nová rodinná auta dostupná pro střední třídu někdy kolem roku 2030. A to je už "za rohem".
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak nesouhlaste. A to je tak všechno. To já vám opravdu neberu tohle právo. Klidně si na mě vybíjejte zlost, to vám taky neberu. Tím ale můj pohled na věc nezměníte. Zpokojen? Asi ne, ale to je taky tak všechno.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Anonym píše:Do budoucna je trend jasný - automobilky končí s výrobou spalováků a pojedou jen elektromobily. Kdo bude chtít spalovák, tak si koupí nějakou ojetinu, které ale budou drahé, takže například dnes 15 let staré auto má hodnotu 50 tisíc a oprava se tak často nevyplatí. To samé auto bude stát 200 tisíc, takže se drahá opravy vyplatí.
Do budoucna to takhle opravdu bude, logicky a pochopitelně. Vše co je za tím je ale nesmysl srovnávat, protože se srovnává teoretická trajektorie 2035+ s tím co je dnes. :crazy: Možná bude lepší se někam přestěhovat, kde se bude dát žít po staru a kde to bude levnější. Dle této logiky by to mohlo fungovat. Jen, aby tam jinde byla i ta životní úroveň odpovídající tomu o jakých levných nákladech se ještě bavíte.

"Ojetinu" si tak brzy nikdo nekoupíte. Protože první dekáda se nebude dát reálně peněžit. A pak jednoduše tolik jich nebude. U té produkce která je a bude rozsahu vozů v praxi, se nespoléhejte na "ojetiny". :) Né v takovém počtu jaako jsou bazary z let ´90 až ´21. To rozhodně ne. A samozřejmě, že ceny dosavadních vozidel budou vyšší, než dnes - bude po nich stále silná poptávka tady v tomto prostoru, ale zase se bude snižovat dopyt jinde ale společně s tím i ta produkce.

Konečně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes je ve světě asi 1 miliarda osobních vozidel. Celkem asi 1,6 miliardy. Ještě 70 let zpátky to bylo 100 mil. osobních vozů. Proč se staví tolik silnic, dálnic a dualizací a nestačí to na celém světě? Zdaleka se neprodávají jen v bazarech v těch "nej" částí planety, ale se masivně přesouvají dál a dál. A tam se budou posouvat klidně do 2050, 2060. Co se tam i na principu spalováků vyrobí, se zase "tady" již neprodá. To je ten rozdíl.
  • Konečně. Technologický skok asi 2 mld. lidí odepíše zbytek resp. jim určí jak dál. Tak jako staletí dozadu. Mj. i takhle. Důležité bude, aby se následujících cca. 10 let zvládla ta vstupní etapa. Ano, ve výsledku kolem 8% těch co mají vůz doposud bez větší námahy, tak ho takhle snadno mít nebudou, ale zajistit si ho bude možno - ty služby jsou i dnes k dispozici. Jen jdou delší dobu do úzadí (fin. sl.) nebo se naopak adekvátně nevyužívají. (sdílení, půjčování) Ve výsledku se pročistí veř. prostranství a uvolní pro alternativní dopravu. A bude na státech jak opravdu nastaví veřejnou dopravu. Číselně se ale bude prodávat vozů dost. Pro některé to zní možná nepopulárně, ale je to rozhodně udržitelný ekonomický smysl pro prodloužení existence, kterou známe. Za snadné považuji, že za pár stovek eur máte vůz. Tak tohle tak snadné nebude. Pokud tohle někdo považuje za snížené mobility namísto líného zadku, tak ať to tak tedy vnímá. Nic proti tomu názoru nelze namítnout. Mladí lidé dnes sportují, objevují jiný život a ti co potřebují jezdit, tak budou, protože fi se vrátí k modelu - tady je vůz a vy makejte. Tohle všechno západ vymyslel, a prošel tím dávno než se rozpadl Sov. Svaz. Takže tento druh práce a možností se jen opráší, tak jak furt dokolečka, akorát nyní i s jiným druhem pohonu vozidla.
V roce 2022 se vyrobilo 10 mil. EV, letos se má 14, pak postupně 20-30, možná to meziročně i bude stagnovat. Tak ať se jich vyrobí 1/4 miliardy, 300-350 mil. Nahradí se tím 1/3 vozidel. Asi 2/3 na západě i s ČLR a dalšíma trhama, kde to má již dnes "tah".

Důležité je si uvědomit, že co to bude značit? Že vy si snad v 2030-2035 koupíte ojetinu EV? Dnes má někdo Teslu, tak vy si jí koupíte? Možné to je. Ale již dnes to spěje k min. nákladům na servis, pořeší se baterie a není potřeba se toho zbavit. Všichni se toho jen tak zbavovat nebudou. Automobilky nebudou dávat takové akce, že výměna pro věrného zákazníka, to až když bude problém s odbytem a ten v tomto období nebude. Takže vy si koupíte buď nové nebo budete muset značně investovat. Ano, ojetinu + baterie. A budete tam, kde jste dnes - 15 roční průměr vozu, ale spoléhat na to, tak to bych nedělal.

Tento aspekt bude možno nad uvažovat teprve po 2040. Že těch vozidel bude mnohem více. Ale někde bude demografická krivka, budou další aspekty celkové vytlačování vozidel jako takových z aglomerací a evropských měst a vůz bude na přítěž. A postupně půjdou vozidla EV dál do zemí rozvojového světa. Kde bude mít smysl ropa, kde budou jezdit vozy s nižšími emisemi, protože to tam všechno spěje, až se utlumí i tato činnost a bude nahrazována. Proto je to biznis, protože to vytváří prostor na dalších 30-40 let produkce. Ovšem EV se neplánuje vyrábět na 60 mil. v nejbližší době ročně. Přitom prodej spalováků stagnuje. My si můžeme namýšlet, že částečně uměle (cílené konflikty a antikampaně), ale tak nebo tak, je to daný vývoj.

Obrat je ještě možný, ale spíš částkový než totálního charakteru. Pod částkovým spíš odklad, prodloužení některých "pravidel" jako jiné mýto a poplatky za spalováky atp. Tyto poplatky budete platit milerádi, když tedy nebudete chtít EV a zároveň vykompenzují chyběcíjí daně, které existují na spalovácích a dopravě za těch uplynulých 70 let.

Doba přechodu byla daná na 20 let. My jsme v asi 40% této doby. Doba přechodu se nerovná doby 100% EV.

Větší dosah na dopravu budou mít další nařízení EU/EK, než jen to že se budou vyrábět/prodávat EV. Která nepřímo přivedou ke změnám dosavadní neudržitelný systém silniční nákladní dopravy. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ML90 »

Jenom k těm cenám, které se tu pořád dokola nesmyslně omílají. Ano, samozřejmě, že nominálně se zdražilo, ale srovnejte si proboha, kolik stála auta v 90. letech nebo ještě třeba před 20 lety vzhledem k tehdejším platům, fakt nebyla levnější viz https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 383a68dd2/
jozka
Příspěvky: 2762
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Jenze vy se bavite o CR (o postkom prostotu obecne). Ve zbytku Evropy tenhle problem nemeli.
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Paul1 »

ML90 píše:Jenom k těm cenám, které se tu pořád dokola nesmyslně omílají. Ano, samozřejmě, že nominálně se zdražilo, ale srovnejte si proboha, kolik stála auta v 90. letech nebo ještě třeba před 20 lety vzhledem k tehdejším platům, fakt nebyla levnější viz https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 383a68dd2/

Nespadl jsi z Měsíce? :D Jeden příklad ze života. Stejný model Ford Fiesty v roce 2019 stál 537 990,- Kč. Dnes stojí 690 900,- Kč. Za tu dobu se platy opravdu o tolik nezvýšily.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

další stavební:

Electric paving option from Dynapac

Dynapac nyní nabízí elektrický finišer s nulovými emisemi zaměřený na použití v městských akcích.

Obrázek
  • The firm’s eCity Paver SD1800W e is part of the Z.ERA programme and benefits from recent developments in the new generation of electric batteries. These can compete with their conventional, fossil-fuel-run counterparts. The SD1800W e has a new electric drive that comes with a highly efficient 3-phase permanent magnet synchronous motor (PMSM), providing 55kW to the hydraulic system for the screed and undercarriage.

    Depending on the type of job, application, and intensity of the work cycle, the SD1800W e offers up to four hours of rugged performance with one single charge. Charging is done with a provided CE-compliant Type 2 plug for 400V, 6-32A, 1.4-22kW AC.

    Charging can be achieved using a wall box or a charging station. The SD1800W e is also chargeable using a Type 2 AC or CCS2 DC. Depending on the battery's condition (temperature, battery cycles) charging takes around three hours to go from 5-80% at 400V 22kW (AC) and 40 minutes to go from 5-80% at 80kW (DC). Although charging while working is not possible, a user can pre-heat the screed with the charger (with Type 2 AC or CCS2 DC) while waiting for the material to arrive, preserving the battery level.

    The SD1800W e is similar in its build and performance to the diesel powered variant. The electric model delivers a paving capacity up to 350tonnes/hour and can pave widths up to 4.1m with the screed extended. The high-voltage electric components like the battery, inverter, DC/DC converter and electric motor are connected to an efficient water-cooled system. It consists of a bi-directional heat pump with a high-voltage compressor. This ensures that the SD1800W e can work even in demanding conditions.

    The firm is planning on the electrification of all of the city paver models. The wheeled SD1800W e is the first electric paver from Dynapac and is being followed by the crawler variant. The SD1800W e is built in collaboration with SUNCAR, a leader in the electrification of construction machines based in Switzerland. The SD1800W e will be manufactured at Dynapac's production facility in Germany however.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kalanis »

ČT24 - Interview s exšéfem Škodovky Vratislavem Kulhánekem. Za mě velmi rozumný.
160kmh
Příspěvky: 144
Registrován: 20.10.2022 20:26:52

Re: Elektromobilita

Příspěvek od 160kmh »

Slabý statistický vzorek ale po cestě do Švýcarska přes Rakousko jsem napočítal 10x Tesla, 7X Ioniq 5, 2x BMW i3,
Nabíječky až na jednu výjimku úplně prázdné. Tedy při zimních prázdninách do alp zatím EV hodně okrajová záležitost.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

LONDÝN ZAVÁDÍ JEŠTĚ DRASTIČTĚJŠÍ LEGISLATIVNÍ KROKY, NEŽ BRUSEL

Prodeje nových automobilů ve Velké Británii sice dramaticky klesají. Poptávka po elektromobilech roste

Registrace nových automobilů ve Spojeném království loni klesly na nejnižší úroveň za posledních třicet let.

Navzdory oživení v druhé polovině roku 2022 zasáhl výrobní linky přetrvávající nedostatek dílů. Mezitím poptávka po elektromobilech rostla a tvořila téměř pětinu prodejů nových vozů. „Nabíjecí infrastruktura však není budována dostatečně rychle, aby poptávku zvládla,“ varovala Společnost výrobců a prodejců automobilů (SMMT).

Za celý rok 2022 bylo ve Spojeném království registrováno 1,61 milionu nových automobilů. To byla nejnižší úroveň od roku 1992. Trh nadále pociťoval dopad pandemie covidu-19. Prodeje byly dokonce nižší než v roce 2021, tedy v období ovlivněném lockdowny, a zhruba o 25 % nižší než v roce 2019, posledním před vypuknutím pandemie.

Ačkoli poptávka po nových vozidlech zůstala vysoká, výrobci měli problémy s obstaráním potřebných dílů. Obzvláště vážné problémy byly se získáváním polovodičů, které se používají v široké škále elektronických systémů, od infotainmentu ve voze až po řízení motoru.

„Stále se jedná o dlouhodobý efekt pandemie covidu-19,“ řekl Mike Hawes, výkonný ředitel SMMT. Podle něj je klíčovým problémem globální narušení dodavatelských řetězců. Poptávka stále existuje, ale zásadní problémem jsou pomalé dodávky, kdy v některých případech musí zákazníci čekat na svůj nový vůz déle než půl roku. Situace se však výrazně zlepšila ve druhé polovině roku, kdy registrace rostly pět měsíců v řadě.

Trend má pokračovat i v letošním roce, a to i přes obavy z recese. SMMT předpokládá, že v roce 2023 se prodá zhruba 1,8 milionu vozů.

Naproti tomu pokračoval růst prodeje elektromobilů. Jejich počet vzrostl ze 190 700 na 267 000 a jejich podíl na trhu se zvýšil z 11,6 na 16,6 %. V prosinci se podíl zvýšil na necelých 33 %, což však odráží načasování dodávek ze zámoří od společnosti Tesla. Nejvíce elektrických vozů (66 %) putovalo do firem jako služební automobily. Přestože prodeje elektromobilů rychle stoupají, SMMT má obavy jak z vládní politiky, tak z rozvoje nabíjecí infrastruktury.

Už v roce 2024 má vstoupit v platnost mandát pro vozidla s nulovými emisemi. Ten bude automobilky nutit, aby část vozů byla plně elektrická. V roce 2030 má pak být zakázán prodej nových benzinových a naftových automobilů, ačkoli některé hybridy budou na trhu povoleny až do roku 2035.

Británie je třetím největším evropským automobilovým trhem a adopce elektrických vozů bude mít vliv na celý dodavatelský řetězec, včetně českých dodavatelů a subdodavatelů na tento trh.

https://www.businessinfo.cz/clanky/prod ... ech-roste/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2762
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Nejvíce elektrických vozů (66 %) putovalo do firem jako služební automobily.

Prirozene. Firma, ktera se neprezentuje jako zelena ma u velkych partneru, pojistoven nebo bank po zizalkach. S uzitnou hodnotou to nema spolecneho nic.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Přirozeně jak přirozeně. Proč to tedy nejde v ČR? :D Ten podíl 66%.
No a z toho numera není zanedbatelných ani těch 34%. ;) Občas je potřeba číst v těch číslech. Meziročně je to vzhledem k růstu 1/2 toho co se prodala vloni - k osobnímu vlastnictví.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Ony ty firmy po 4 letech prozřou (ať to koupí přímo nebo nějakou formou leasingu), protože tahle vozidla budou neprodejná resp. podmínky (cena), za kterých jsou dnes zvyklé prodávat/obmněňovat vozový park, budou ve zcela jiné rovině. Takže se EV nebudou měnit ale dojíždět, to vyvolá na trhu ojetin nedostatečnou nabídku, tím se sice přirozeně zvýší cena takových ojetin, což bude mít na druhé straně za následek opět snížení poptávky. Tak postupně dojde ke stabilizaci trhu, ale na úplně (podle mě řádově) nižších počtech prodaných ojetých a potažmo i nových vozů. A pak se celý problém resp. frustrace lidí přenese z oblasti ekonomické do oblasti politické ... Prostě nádherné zítřky ;-)
jozka
Příspěvky: 2762
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Neprozrou, protoze neosleply. Ony vi, ze se jim to vetsinou samo o sobe nevyplati. Ony si to vyberou jinde. Kdyz mate na vyber, jestli usetrit na nekoupi elektromobilu deset litru a provarit na uveru deset milionu, tak je volba jasna. Proste si ten odpustek koupi.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“