Elektromobilita

Odpovědět
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

Ano, stát se muže cokoliv. Jaderná válka, střet civilizaci, rozpad západního světa, cokoliv. To neovlivníme.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

mě to jako městské a příměstské vozidlo stále smysl dává
nedávno jsem okoukl BMW iX3 a docela dobrý
mám RD s FV, plánuji její rozšíření, takže já o to strach nemám
strach mám z toho, že se budu chtít jet podívat do Sinsheimu, což dnes šlo na jednu nádrž...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Mike: vy budete moct mít duální stav vozidel a než se zcela nevyplatí EV, tak máte druhé. To se bude dál vyrábět.

Já za sebe to tak znám jako nejlepší variant. Sice se zvedla sazba dobíjení, logicky, tak se zvedla i cena PHM. To je nejmenší tohle to pro řešení. Problémem je zaostávající infra. Ne že se musí dobýjet a čas na to, ale že není ani kde ...

A že se dnes utlumila debata kolem tohoto je dáno všeobecným nedostatkem materiálů a válce (inflace). Dopady tohoto konfliktu drví úspory resp. likvidují poslední jistoty lidí na planetě, takže nějaké debaty kolem čehokoliv jsou zbytečné. Kdo chce, ten má možnost výběru - a kdo na to má, tak si vybere. A stále si lze vybrat vlastně obojí. :)

Nyní se musí řešit na období 2-3 let jak zesilnit produkci elektrické energie, ale pokud možno bez pevných paliv. Proto musí ustoupit do úzadí "ekologizace". A zase přehnaná eko politika (co ale není EV, ale třeba problematika kolem odpadu, elektro, a stavebních materiálů) nás může dohnat k likvidaci lidstva. My nemůžeme udělat skoky v životě za 1 dekádu. Ne v takovém nastavení životů, bez ohledu na to že to "technicky" lze udělat, tak to nejde prakticky. A my pomalu spějeme k zahazování funkčních výrobků. To nemá s eko smýšlením nic společnýho ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Nemluvě o tom, že to ani nebylo v plánu dělat skoky za 1 dekádu. Plán byl na 2-4 dekády s implementací 20 let a pak zavádění atd. Jenomže se to jaksi zrychlilo, protože prý věda říkala, že se muselo, pokud to mělo mít cenu. Ja za zrychlením vnímám jen novou formu biznisu. Již před válkou tady byl předse problém se surovinama pro ty zadané cíle ... nedělejme, že ne. Psal se 2021. A v 2019 se otevřeně psalo a říkalo, že jako svět jdeme do ekonomické krize, vyvolané i masivní proměnou "zavádění politik".*

Vzhledem k tomu, že beží válka a na pozadí hrozí ideologická válka přesunu základních ekonomických hodnot (kapitál, měny), tedy se dostáváme do toho, že buď anebo, kde se nebere ohled na nic a nikoho (nějací lidé na planetě), tak se všechno tohle muselo pozastavit (eko transformace, energo transformace) Ale to je zcela normální ... čekat něco jiného je utopie a neznalost fungování světa uplynulých pár sto let. Tedy to oddobí, které zcela podnítilo růst populace a transformaci našich životů. (někdo to nazývá vymetání hlav, někdo evolucí a někdo transformací)

*Úpravy ve smýšlení běží od 90. let se zaváděním po 2000. Citelně pro občany po 2010. Ale plán byl do 2060 s účinností na změně do 2100+ Co se stalo za 1 dekádu si snad lze pamatovat (10-20), ale odporuje to všemu co bylo zakotveno v 90. letech. A proč to bylo změněno si lze domýšlet: rozhodně si biznis světa řekl, že to využije ve svůj prospěch. Ale nebudu to dál rozepisovat, protože je to jedno.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Zkuste rozpracovat tema "vymleti hlav", ten vykrik nedava moc smysl.
Jakym zpusobem chcete dosahnout aby prevladlo nejake mineni? Samo od sebe? Neco jako dnesni generace trpici klimatickym zalem?
Plne autonomni auto: 1:0 pro vas, tady se to zadrhlo...
Ono SE TO nezadrhlo. On to byl s prostredky, ktere v tuto chvili mame k dispozici nesmysl od zacatku.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

Vůbec nemam potrebu dosahovat prevladnuti nejakeho mineni. Jen konstatuju jakym smerem se posunuje. Za sebe zcela soukrome: jako největší klimatickou hrozbu pro planetu vidim nekontrolovane mnozeni barevnych narodu ve tretim svete. Nase euroatlanticka civilizace je nejak schopna se casem technologicky vypořádat se svými dopady na zivotni prostředí. Ale treti svet je neregulovatelny.
Autonomni rizeni: tady je to prunik několika faktoru. Jednak stále vetsi hustota provozu, stále vice lidi za volantem neschopných zvládat narocny provoz, pronikani IT sektoru do automobilismu a snaha automobilek samotnych demonstrovat svoji technologickou kompetenci. Autonomni rizeni není mrtve, jen to bude trvat dele. To rikam jako clovek, který po usednuti do auta jako první věc povypina všechny asistenty, ktere vypnout jsou.
MPMP
Příspěvky: 3279
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

mts píše:Když si uvědomím, ze moje vnoučata mají šanci dýchat čistší vzduch, fyzicko nevolno se mi nedělá. Každý to máme nastavené jinak.
Tak to jsme si zásadně nerozuměli. Já nemám problém s dýcháním čistšího vzduchu (i když EV v dnešní podobě tomu přispívá pouze lokálně ve městech, v globálním měřítku - a třeba jen v rámci ČR - je na tom hůř než spalovací motory), ale se způsobem, jak máme toho čistšího vzduchu dosáhnout.
Jsem už "starší ročník" a velmi dobře si pamatuju dětství a mládí ve společnosti, kde "mezi svými" sice můžete říkat, co si myslíte, ale na veřejnosti si musíte dávat sakra pozor, co vypustíte z úst. Samozřejmě, byla možnost říkat i na veřejnosti to, co si myslíte, ale musel jste na to mít "souhlas" všech svých blízkých, protože to na ně mělo velmi závažný ekonomický dopad.
A ta doba se pomalu zase vrací a z toho se mi dělá nevolno.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Vůbec nemam potrebu dosahovat prevladnuti nejakeho mineni.
O tom, co chcete nebo nechcete neni a nebyla rec. Rec byla o tom vlastnim posunu (o kterem tvrdite, ze prijde) a jak ho dosahnout.
Autonomni rizeni není mrtve, jen to bude trvat dele.
Tak hodne stesti s tym pertinaxom... ale kdo vi, treba jednou... (podle mne jen tak ne). Nicmene jsem rad, ze uz konecne pripoustite, ze to tak snadne nebude.

Ono to chce cas...
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

Posun uz se deje, jen spise v nekterych zemich zapadni Evropy, ve stredni az zas tak ne. Otazka je nakolik je to vybuzene vladnimi aktivitami a nakolik je to ekologickym uvedomenim tech konkretnich lidi a nakolik je to jizda na modni vlne a snaha byt in. A dejou se i velke protitlaky, viz zlute vesty ve Francii. Osobne to vidim na cloveku, který ještě před 2015 (dieselgate) mel každý druhy rok M-B AMG a dnes uz jezdi jenom elektriky a v jeho ctvrti (tvrdi on) uz se na obycejne spalovaky divaji spatra ve smyslu „nesmrdte nam tady“. Je to pozer, je to snob nebo jen prozrel a zachranuje planetu? Spis to první a druhé vzhledem k tomu kolikrat za rok a kam leta na dovolenou. Konec ICE v Evrope je nicmene dnes jasne dany a cesty zpet asi není.
Autonomni rizeni: netřeba prat hodne stesti, akcie vývojářských firem nevlastnim. Vzhledem k tomu, kolik uz do toho automobilky nainvestovaly se budou snazit to dotáhnout do faze zobchodovatelnosti.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak s timhle celkem souhlas. Mavani ctnosti se to jmenuje. Jeste poznamka... taky protoze na to ted maji. Az jim pujde z tlustejch do tenkejch, vystrci rouru od kamen z okna cinzaku stejne jako ostatni (obrazne receno).

Jen poznamka, stesti preju, protoze prachy nestaci. Jaderna fuze budiz nam mementem. Ta bude taky pouzitelna za dvacet let, coz je stav, ktery pamatuju dele nez tricet let.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

jozka píše:Ono to chce cas...
To je taky pravda. Akorát pro vás zase špatně, protože za ten čas se dostaví ty začaté investice do nových továren na nová EV auta, na baterkovny, na těžby surovin k nim.
A jak již vícero lídrů automotive řeklo, tak obojí se podporovat dál nebude. Tak snad ještě, že by "tohle zakapalo", jako slepá ulička je poslední, v co lze doufat. U některých, u jiných třeba ne. Ti čekají třeba na to, až to půjde masivně na všechny jiné alternativy než je ropa i plyn.
Teď se za 2 roky zdraží tak, že nikdo nebude řešit "auto", když bude veřejná doprava. S autem jako investice opatrně. Ona to investice není, ale valnou část lidí pomalu ano ... ale to se taky vědělo a sice, že EV se bude vyrábet v menších počtech. Jen se každý divil "ale jak to dají", "jak se to zvládne". Všechno je relativní problém za každým, když se objevil.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

Diaľničiar píše: Teď se za 2 roky zdraží tak, že nikdo nebude řešit "auto", když bude veřejná doprava. S autem jako investice opatrně.
Toho se obávám ale veřejná doprava to v současném rozpoložení také nespasí. V dnešní době kdo může, jezdí do práce jinak než autem ale provoz je stále obrovský, ať stojí palivo kolik stojí. Prostě jiná rozumná alternativa není. Viz. většina vesnic...

Nejlepší ivestice je přece sehnat předraženou škodovku s motorem vzadu, tam je velký potenciál :D :D :D :D . Ne až na pár vyjímek auto investice není.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

EU neuhne a elektromobilů se nevzdá. Za pár let máme Euro 7, které spalovací auta dále podraží. Emisní pokuty jsou tvrdé, takže třeba taková Škodovka, která prodává spíše u nás, na Slovensku a v Polsku, kde elektromobily nikdo nechce, tak se snaží neprodávat auta s velkými emisemi a ty, které už jsou objednané a zaplacené zálohy, tak posouvá termíny dodání s nadějí, že už tyto auta zákazníci chtít nebudou.
Nyní je problém i vysoká cena elektřiny, kdy bez stropů bude stát 11 Kč/kWh, neboli pohonné hmoty vyjdou nastejno s benzínem. Pokud člověk dobíjí ve veřejných nabíječkách, tak jsou ceny ještě vyšší než mít benzínové auto.
V následujících letech se bude prodávat méně aut, lidi budou opravovat stará, jejichž cena příliš neklesne, protože nabídka vhodných nových aut bude tristní a budou drahá.
EU se rozhodla nebrat energie z Ruska a přitom nemá adekvátní náhradu. Nicméně to se za několik let vyřeší - firmy, které potřebují hodně plynu zkrachují nebo se přesunou jinam, bude LNG z USA, budou investice do OZE, takže za pár let budou ceny energií zase normální a přitom budou spalovací auta drahá.
Nastane situace podobná Norsku, kde jsou spalovací auta drahá, takže se elektromobil vyplatí. Lidi na sídlištích beztak tolik nenajezdí, takže ti dojezdí stará spalovací auta, ostatní si koupí elektromobil.
Autonomní auta jsou v nedohlednu, už před 15 lety to vypadalo, že budou co nevidět a zatím skutek utek.
Na MHD bych nesázel, čas jsou peníze lidi si radši připlatí za auto než někde čekat hodiny na autobus. MHD je vhodné tak maximálně pro bezdětného pražáka.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Anonym píše:EU neuhne ...
Na MHD bych nesázel, čas jsou peníze lidi si radši připlatí za auto než někde čekat hodiny na autobus. MHD je vhodné tak maximálně pro bezdětného pražáka.
Škoda toho závěru. Za každou cenu to nějak sepsat. Já ale neuvedl MHD, nýbrž veřejnou dopravu jako celek. I to vámi preferované Rusko stojí na železnici. Ale ono to není o čekání hodin na bus - nedá mi to, ale čekání hodin v kolonách v popojíždění není alternativa. Tou je spíš preferovat JP pro vícero pasažérů a právě tu veřejnou dopravu. Obojí se uplatní více ekonomicky a alternativně k pohonu. Ale ano, pro ty co musí za každou cenu dupat na plyn sami ve vozu, pro ty to nebude, ale naštěstí, trhově se to furt bude dát obstarat.

EU resp. G7 neuhne jste chtěl napsat. Rusku a dalším v jeho pozadí. Tak k tomu lze napsat jenom jedno: dobře, že neuhnou. Když by nebyl kdysi pád režimu zde, tak teď odsud odchází vaše generace bojovat na UA a od hranic odpalujete rakety na ně. Stejný přístup. A v tom je potřeba si doopravdy vybrat jestli tohle nebo tohle rozhodně ne. A proto rozhodně ne jejich plyn ani ropu resp. ne za jejich podmínek.

Že není rozumná alternativa? Ještě na jaro jsem tady četl, že nebude žádná náhrada. To se jaksi nestalo. Zásoby jsou taky, také nejsou prázdné. Inu, svět neklape tak jak si řeknou kdesi v Kremlu. Naštěstí ještě stále ne. Rusko dopadne jako levný zdroj šurek pro Asii a překupníky ve směru na západ. Samozřejmě, všichni za to zaplatí drahou cenu. Doslovně.

ČR je stát, kde se elektromobilům nedaří - to je fakt. Stejně jako mnoho jiných. Jen asi 1,3% vs. celá EU průměr 7,7%. Tedy v některých zemích vysoce nad tím i nadále. Bez ohledu na to jaká k tomu je nebo není diskuze.

Ve finále je to teda tak, že chudším na spalovák nikdo nepřispěje, ale jakmile se zavedou dotace, tak oni ze svých daní platí majetnějším jejich elektromobily. I taková argumentace je možná. I proto je tady ta debata, že elektrické auto se stává statusovým symbolem.

Můžete si nadále psát o negativech od dojezdu, přes nabíjení po cenovky. Faktem je, že již i záruky na baterie jsou 8 let. Tady nejde o to, že za 8 let se to může zahodit, ale o to, že ještě 3 roky zpátky každý psal, jak to auto bude za 5 let bez ceny. Ta situace se vyvíjí, prodeje stoupají nebo se drží ve stejných úrovních.

Faktem co se automotive týče je i to, že prodej spalováků klesl i pro nedostatek komponentů. To je taky fakt a je nutno ho přidat jako váhu k těm co říkají, jak se to propadá.

Vždy existuje možnost alternativy. Tedy výběru. A výběr je to většinou proto, že žádná možnost nenabízí všechny výhody najednou - ale to je tak se vším. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Já Rusko nepreferuji, ale řekněme, že nemám rád současnou EU a nemám problém jít proti proudu.
Co se veřejné dopravy týče, tak auto se nepoužívá jen na dojíždění do práce. Sám jezdím do práce většinou MHD, u nás na ulici v Praze polovina aut přes celý den nikam nejede. Nicméně lidi auto potřebují pro dojezd na chatu, na výlet, na návštěvu za příbuznými, na větší nákup, odvoz dětí, když potřebují být někde rychle. Nájezd sice malý ale být bez auta by znamenalo velké omezení.
Před zvýšením cen plynu byla cena plynu pod 20EUR/MWh, nyní je 145 EUR/MWh, strop je 100 EUR/MWh. Nicméně v zásobnících je i za 350 EUR/MWh. V USA je nyní cena plynu v přepočtu 22 EUR/MWh. 3/4 podniků mají u nás do konce roku ještě zafixované ceny plynu - někdy i za těch 20EUR/MWh, ale příští rok budou platit 4,7 Kč/kWh neboli 188 EUR/MWh podle aktuálně platných ceníků od 1.1.2023. Na příští rok má zafixováno jen zhruba 20% firem. Uvidíme kolik z nich bude vysoké ceny dávat. Konkurence všude po světě má plyn levný. Co se týče dostupnosti plynu, tak ten bude, protože se šetří. Příklad taková Draslovka, která výrobu náročnou na plyn přesunula do USA. Některé firmy přešly na LTO, některé na uhlí, některé skončily, další skončí v Q1 2023. Plyn bude, ale bude drahý.
V ČR se elektromobilům nedaří, protože tady nemáme takové dotace jako v západní Evropě. Do budoucna se spíše dotace zruší a zdraží se spalováky.
Elektromobil je dobrý na ježdění do práce, ale například na lyžovačku v Peci pod Sněžkou, kdy ráno vyrazím tam a večer se vracím z Prahy zpět, je elektromobil stále nepoužitelný. 370 km v zimě a většinou po dálnici žádný elektromobil nedá a hledat při zpáteční cestě někde nabíječku, kdy podobný nápad budou mít i ostatní, není nejlepší nápad. Podobně není elektromobil vhodný pro delší cesty typu Praha - Ostrava. To se dá dát bez přestávky, ale v elektromobilu si člověk musí udělat minimálně jednu přestávku na 40 minut na dobíječce.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

O tom silně pochybuji o těch prvních slovách, na to si stačí číst ty roky těch debat. V tom je právě ta pointa všeho, že vy si to ani neumíte přiznat. Alespoň na rozdíl od těch co nemají problém říct ten opak a jasně si za ním stát.
Ceny energií jsou dnes tak drahé, jak drahé je Moskva chtěla mít a chtěla z ních navěky žít. Nefunguje to, navzdory škrty jsou deficitní a plánují to jako střednědobé deficitní hospodaření. O tom už se tak hlasitě neříká? A to není chyba EU ani G7. Relativně drahé energie, které tady ale neprodají a zjevně ani nechtějí, když si sabotují tu infrastrukturu. Furt čtu jak Rusové ovládají Balt, Severní moře, ale vzápětí jak všude je Amerika. Zvláštní, že tam všude ten Rus tahá to potrubí. Víme jak to je, ten Rus se nezměnil. A vlastně musí pálit nebo prodávat mnohem levněji, protože ty východní trhy si je nemůžou koupit ani za ty původní evropské ceny. Tady si koupíte i ty 3x drahší, ten Ind ani ten Pákistánec si nekoupí, jednoduše ten plyn v té bombě mít nebude. Děje se to tam, stačí si tamní noviny otevřit. Děje se to v Lat. Americe, Africe a jaksi ani ta zahraniční podpora nenahrává tu přízeň, protože od toho se to odvíjí. Pak si stačí číst o obilí a Rus nemá podporu nikde. (5 až 10 států z 200, to je panečku výkon)
Za chvíli nebude co bombardovat smysluplného na té UA, ale za chvíli ani nebudou mít s čím. A pak se tam začne obnova a dobrou PVO, u které budou stoupat ty ruské ztráty. (podpora Íránu co 1 dron to 1,7 mil. USD a tamní režim vlády se otřásá v základech, to nelze donekonečna tahat, lze donekonečna škodit ale válka se s tím nevyhrává).
EU není sama, která trpí. Jak často slyšet nebo číst. Trpí všichni. A já furt čtu jen o USA, jakmile dojdou argumenty a jak se začahuje do Ruska a ruské politiky.
Elektromobil je dobrý na ježdění do práce. Na delší cesty je dobré letadlo - které spálí mnohem víc, ale kde se pracuje na novém druhu motoru. To stejné lodě. Akorát že tohle jsou plánovité formy logistiky, auta jsou ryze individuální, proto se začlo od nich. Jsou dobré i vlaky. Nemusíte mi tady psát, že jsem ani nikdy necestoval s rodinou vlakem. (vždy jsem letěl a pak zapojil bus/taxi).
A co brání člověku udělat si pauzu 40 minut a být online a něco si ještě vybavit? Bože můj, tady se tváříme jako by spadnul svět, že si není co začít. Taky jsem ale četl, to se nenabije ani za 3 hodiny aby to bylo použitelné. I kdyby to bylo 20 minut tak je to moc. I když to bývá stejně 30 minut, protože člověk si pak zajde na WC, dá si kafe, trochu se natáhne, děcka se pohrají z dlouhé cesty. Já o té vytíženosti odpočívek vím rozhodně dost! Ta představa jak každý přijede rovnou k prázdnému stojanu den co den, natankuje a to 5 minut je pryč placením bezkontaktně si nechte na nedělné debaty do OVM. :) Tento druh manažera nemá problém si pořídit jakékoliv vozidlo a započítat čas čekání do pracovního výkonu.
Ale hlavně jsem četl jak se ukončí ihned prodej spalováků. A všechno možný. Je to asi tak platné, jakože NATO již plánuje kobercové nálety na ruská města ... a ti v obavách že se to stane vykonají další nálety na západ. Takhle nějak to již fungovat nebude a nemělo počínaje 2014. Namísto rozpadu západu se ten sjednotil, ještě se přidala západně smýšlející část Pacifiku a zrovna ten režim v Rusku se otřásá v základech i s tou Čínou a Íránem ... a to ještě tamní média neukazují jejich realitu, protože to by v těch ulicích byl převrat. Možná až krvavá občanská válka ...
Stropy tady nebudou navěky, proto je zbytečné je rozepisovat. Stejně jako ta válka nebude aktívní v tomto rozsahu další dlouhou dobu. Nejlepší zbraně jsou v Rusku pryč v dosahu, který se mohl uvolnit, tak uvolní víc, ale oslabí geograficky území vůči republikám a AO, které se tam běžně bouří a nastanou sabotáže těžebných zařízení, dále rozsekalo by se to vojsko 2x rychleji než doposud a to již Putin nepřežije. Musí vysvětlovat ruským matkám ... atd. o tom informuje Peskov, to není že si to NATO diktuje ve svojich centrálách. Tam, kde se ukončí tohle šílenství, tak tam se ukončí potřeba něco stropovat. Do té doby jsou to jen umělé hráze, které hned jak se postaví tak jsou nevyhovující.
Je logické, že EU není v situaci, ve které bude z tohoto stavu těžit. Za to si může sama tím jak se ta závislost na Rusku roky preferovala. A logicky na tom není ani geograficky nejlépe. Je proto logické, že jsou na tom mnohem výhodněji v Kanadě a USA, Japonsku a Austrálii, než v EU. A jakkoliv to EU zmírňuje - je to na dluh, který časem každý zaplatí na úkor něčeho jiného. Možná je na čase zhrábnout ty zmražené rezervy Moskvy, 90% těch aktiv dát UA a 10% ať si nechá EU dle klíče kdo jak doposud pomohl. Alespoň částečně se tím zmírní dosahy zdražování ...

Ale jak říkám, prostor ČR, který je unikátní i s těma chatkama a relativně silnou zástavbou (všude je silnice a sídlo - bude všude nabíječka?), se dopracuje k modelu, že tady bude jen chabá možnost nabíjet (koridory samozřejmě všude), ale větší využití tady nebude ani v 2030. Nemyslím si, že se to nějak odrazí na prodeji těch vozidel ve světě. K vidění je již nyní mírné ubývání stojánků s palivem a nahrazování za dobíjení. A zase se potvrzuje, že se na to nemusí budovat výhradně nové prostory, rozhodně v té první fáze zavádění do praxe. Zlepší se tok surovin, materiálů, zlepší se produkce a vyrazí do popředí lepší cena.

Ale ta cena i kdyby byla dnes nižší, tak si občan ČR nekoupí prioritně elektromobil když řeší nájem, energie a co dá do žaludku! Není to na programu dne, jak uvedl kot. Ze zcela pochopitelných životních - důvodů - nikoliv že nechci elektromobil. Chci já vůz jako takový? Prodej ukazuje, že nechci. První pololetí -12% a jen +4% proti 2020, kdy se prakticky celé měsíce stálo v tom pololetí, tak to je opravdová bída. A za tím není samotný nedostatek komponentů, ale celá řada faktorů.

Urychlí se tím opodstatnění té produkce těch spalováků - zanikne a začnou se ty továrny omezovat, nahrazovat za eko varianty a rušit. Vždy již nyní se otevřeně řeší kde který závod zůstane a kde ne v rámci automotive v EU, USA, Kanadě, Japonsku ... ta doba jak přišla investice 1 mld. na kapacitu 250-300 tisíc vozů ročně je pryč. Proto se intenzivně řeší tzv. investiční potenciál a rozvoj jednotlivých závodů. Tento sektor vrazil do EV tolik, že musí docílit návratnost. To je jasná věc. Do té doby je snaha vyrábět "dosavadní varianty" - pro nedostatky se upřednostňují lepší verze, za víc peněz, kde jsou vyšší marže. Masovka, která uspěje EKOlogicky v EU již se spalovákem nebude. Automotive se to nevyplatí, jiní na to nedosáhnou cenovkou, každý si pak radši vybere, když už tak EV. Za těch 5-10 let tady bude běžná recyklace, dostanete novou i když starou s prodlouženou zárukou a jezdíte dál dalších nějakých pár garantovaných let ale za zlomek ceny - a bude to oježděný EV. To jsem mimochodem psal 2 roky zpátky a jsme u toho čím dál blíže ... :) I když by teď někdo napsal, že jsme blízko "u konce všeho". 70+ roční lidé ví co to je naučit se žít s tím, že každý den bude konec světa, protože světu hrozí jaderná válka. Není to dobrý pocit, ale dá se s tím naučit žít. Jednou to tam v tom KLDR někdo špatně odpálí, bouchne mu to u nohou a Soul, který je blízko u hranic vymře, co pak? My nemáme takové rakety, které zastaví tento druh raket. Na to je potřeba vzhledem na planetu, mít rozmístněné systémy daleko přes oceány, složitě počítat a navádět atd. a stejně to nemusí stačit. (proto je "nejlepší" zrovnat ta sila jak vzniknou, resp. jakmile vznikne ta možnost takové války, ale ani tento scénář se nikdy neuplatnil) To jsou svým způsobem zbytečné teorie, že hrozí konec všeho. Smysluplnější snad, že lokálně může vzniknout problém vyšší radiace. To je jev, který lidstvo vícekrát zažilo ... a žije s ním dodnes.

Nefunguje strašení energiemi ani strašení jadernými hlavicemi. I když se v prvním případě masivně likviduje na UA a masivně zdražilo všude jinde. Je to zbraň, kterou tedy Rusko má, ale je u konce jejího nasazení a původně 12 týdenní operace se protáhla do hrozných rozměrů i pro to Rusko. Co tedy může ještě Rusko udělat - a to udělá, má na to čas do jara. Pak počasí nahrává ostatním.

Zasažené může být zase Německo. Ale tak jak EU tak vlastní vinou, že nemá to S-J elektrické propojení, že se spoléhá na okolní země. Protože stát se může leccos, sabotáže jsou možné kdekoliv, i když se leccos dávno monitoruje. Určitě tady strašit tím, jak většina firem v ČR ukončí činnost, protože nemají fixace cen, je naivní a zbytečná ztráta času k debatám. Jsem rád, že víme, že ty zásobníky máme plné - i za ty vyšší i za ty nižší ceny, v jedné chvíli až záporní ceně, když neměl kdo kde být vyložen v těch terminálech. Tehdy kdo zakoupil :) O tom je ten trh - na tom trhu máte všechny predikce, a dnes i hodnotu peněz. Dávno to není jen o fyzickém zboží, ale o nefyzické jistotě.

Jistota je nepodporovat donekonečna fosilní paliva, když je nemam. Protože odkudkoliv budou, tak nejsou jisté. A pokud mám technologie, tak mám 1. výhodu jak se z toho vymanit. Ano, je to statusová válka jako u toho elektromobilu: statusová kdo je víc, jestli ten baník nebo ten IT inženýr, když to zjednodušim. A tohle je ten strašák toho (nejen) Ruska, že nebude mít dobré zákazníky, když ta jejich paliva nebude potřebovat. Tak ať vystaví ty ekonomiky jinde v Asii a ať mu za to dobře platí ... je to možnost výběru.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Jistota je nepodporovat donekonečna fosilní paliva, když je nemam. Protože odkudkoliv budou, tak nejsou jisté. A pokud mám technologie, tak mám 1. výhodu jak se z toho vymanit. Ano, je to statusová válka jako u toho elektromobilu: statusová kdo je víc, jestli ten baník nebo ten IT inženýr, když to zjednodušim. A tohle je ten strašák toho (nejen) Ruska, že nebude mít dobré zákazníky, když ta jejich paliva nebude potřebovat. Tak ať vystaví ty ekonomiky jinde v Asii a ať mu za to dobře platí ... je to možnost výběru.

Tato obava byla dlouho i ve státech GCC. Že se nebude jezdit na naftu s benzínem. Do posledního dne se prý odkoupil každý patent na jiný pohon. Až když prý USA snižují vlastní těžitelnost ropy, tak se to změnilo. Ale mezičasem tam mají ty více na ŽP zatěžující zdroje. Hned se tady ukazuje lepší plyn, ale ten plyn nikdo neruší ani nemaže. A zase se netvařme, že se netěží různé kaly a svinstva v Rusku, Kaukazu, Africe od čínských firem ... Ale i ten arabský svět dnes sám diverizifikuje dlouhé dekády ekonomiky, zavádí finanční centra, výzkum, modernizují se, elektrifikují. Chtějí si udržet dosažený životní standard, ale nebudou žít z prodeje surovin a ropy. Rusko tento potenciál mělo a pořád má, ale tam se netopí plynem ani kde se těží. Ti Saudové, Katařané, Ománci atd. na to jdou jináč. Nežijí tak, že "máme ropu na 100 let". Mají jí, ale žijí ve stylu že nebudou mít. Venezuela to propásla ... PNG má již dnes plán, že nebude žít jen z plynu. O tom to je. Ale oni zase nejsou velmoci. Velmocí ale přestáváte být jakmile ztrácíte schopnost o tom přesvědčit ostatní svět. Rusko bude nahrazeno Čínou, rychleji než si kdy kdo myslel a že se o tom dlouho psalo, že se to stane. USA zůstávají ... To je ten rozdíl. A bude velmi záležet na tom kam se ubere Čína. :) Ta se může ubrat kamkoliv, ona ten potenciál relativně má (relativně hospodářsky i občansky). Masivně rozjela právě tu elektromobilitu. ;) Navzdory té energetické krize, bylo tam sucho, vypínala se továrna za továrnou atd. Snížila se dotace na EV, ale neukončila se tato cesta rozvoje.

Takže rozhodně tady furt strašit energiemi a že není jiná alternativa. Je věcí pohledu a vývoj dá za pravdu někomu a jinému zase ne. Ta elektromobilita tady ale již je a má svůj podíl, i v nelehkých dobách 1/10 prodej. A to se ječtě nezavedla nafta s benzinem na příděl, co šlo kdysi zažít. Kdo zažil nedostatek na západě i východě, ten se nemá čeho bát. A ten nedostatek byl dlouho, vždyť ty západní ekonomiky některé mají dodnes ty lístky akorát ne pro všechny ale pro sociálně nejslabší.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MPMP
Příspěvky: 3279
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Diaľničiar píše:Ta elektromobilita tady ale již je a má svůj podíl, i v nelehkých dobách 1/10 prodej. A to se ječtě nezavedla nafta s benzinem na příděl, co šlo kdysi zažít.
Jen takový dotaz: jak dlouho trvalo dosažení toho podílu 1/10 prodejů? A jaký jen trend tohoto podílu?
A poslední: myslíte, že trend zvyšujícího se podílu (který teď zní v médiích a komentářích zastánců elektromobility) bude pokračovat donekonečna?
Možná máte pravdu a mžná ten podíl poroste raketově, protože nekdo centrálně "škrtnuím pera" zdraží všechny ostatní pohony. To není nic težkého nasadit na spalovací motory likvidační daň (nebo tomu říkejte pokuta, to je jedno). Potom ten podíl prodaných EV krásně povyroste, ale o užitné hodnotě a absolutním počtu prodaných EV to neřekne vůbec nic.
Bavme se chvíli o absoluních číslech prodejů EV. Zatím počty rostou. Jak dlouho to ještě bude trvat?
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

protože nekdo centrálně "škrtnuím pera" zdraží všechny ostatní pohony
Dialniciari tomu rikaji "trh". Debatu o tom jsme tu jiz meli.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Na celý konflikt na Ukrajině mám jiný pohled, protože získávám informace z obou stran. Většina lidí u nás si jiné informace neumí vyhledat a věří tomu, co slyší v mainstreamových médiích. Přitom je normální, že v ozbrojeném konfliktu lžou obě strany, takže většina lidí u nás slyší lži jen z jedné strany.
Diaľničiar píše:Ceny energií jsou dnes tak drahé, jak drahé je Moskva chtěla mít
Ceny energií jsou dány trhem a vzhledem k tomu, že jsme si zakázali import z Ruska a nemáme adekvátní náhradu, tak je jasné, že energií je méně a jich cena jde nahoru. Kdyby jsme si import energií z Ruska nezakázali, tak je cena energií stále nízká.
Co se týče podpory Ruska, tak sankce na Rusko uvalily země, které reprezentují zhruba 15% světové populace. Nyní se Rusku podařilo pomocí ničení elektrické soustavy zpomalit přesun ukrajinského vojenského materiálu na frontu. Ukrajina musí používat dieslové lokomotivy, kterých má málo.
Nejvíce trpí Ukrajina, pak Rusko, pak EU. USA naopak na celém konfliktu vydělávají stejně tak Čína.
Letadlo má spotřebu zhruba 3 litrů paliva na 100km, což se sice zdá málo, ale zase se létá na velké vzdálenosti. Jedním zpátečním letem na Bali člověk spotřebuje stejně paliva jako ježdění autem za celý rok. Dá se čekat, že na létání se EU také zaměří, třeba tak, že budou daně za odlet. Například v Nizozemsku je daň za odlet 28,58 eur do státní kasy. Plán je cestování letadly na kratší vzdálenost nahradit vlaky.
Diaľničiar píše:Stropy tady nebudou navěky, proto je zbytečné je rozepisovat.

Stropy ale zaplatíme všichni z našich daní. Navíc i tak je zastropovaný plyn zhruba 5x dražší než dříve.
Co se nákupu nového auta týče. Já si nedávno koupil nové auto - spalováka, ceny aut možná půjdou v příštích měsících trochů dolů, tak jak je očekávaná recese - lidi nebudou mít peníze, bude se propouštět. Nicméně ceny aut nepůjdou dolu o moc, výkonnější auta mají vyšší emise, takže i vyšší emisní pokuty a už ani nepůjdou koupit. Automobilky nyní vyrábějí, aby splnili emisní cíle, ne aby splnili přání zákazníků, výkonější auta mizí z ceníků.
Každopádně bych každému doporučil si v následujícím období nové spalovací auto koupit nebo se dobře starat o staré. Za pár let bude situace se spalovacími auty čím dál horší a elektromobil je dobrý jako druhé auto do rodiny, pokud má člověk vlastní rodinný dům, pro většinu lidí je nevhodný.
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

ANONYM:
Z ceníků nebudou mizet výkonější auta ale naopak, budou mizet auta menší a levnější. Emise škodlivin jako třeba Nox, CO, HC atd o výkonu nejsou, o výkonu jsou leda emise CO2 což vlastné spotřeba paliva. A jediné pokuty za emise jsou za CO2. Když výrobce vyrobí auto které produkuje více Nox než povoluje předpis, tak žádnou pokutu nedostane. Ale auto nedostane schválení a nesmí na silnice.....
Pokuty za CO2 se počítají za celou automobilku, takže VW za loňský rok třeba neplatil nic.
Malá a levná auta vyřadí z ceníků právě limity Nox co atd... Z důvodu vysoké ceny emiseomezujících systémů.

Takže si v budoucnu budou automobilky vyrábět mnohem méně aut ale s vyskou marží.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Honey72 »

Anonyme. Cena energií stoupala už rok před ruskou invazí na Ukrajinu. Bohemii Energy položila právě rostoucí cena a to bylo na podzim 2021, půl roku před invazí. Takže písničky, jak bychom měli ceny za energie nízké jako předtím jsou nepravdivé.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

ZBmaster píše:ANONYM:
Z ceníků nebudou mizet výkonější auta ale naopak, budou mizet auta menší a levnější. Emise škodlivin jako třeba Nox, CO, HC atd o výkonu nejsou, o výkonu jsou leda emise CO2 což vlastné spotřeba paliva. A jediné pokuty za emise jsou za CO2. Když výrobce vyrobí auto které produkuje více Nox než povoluje předpis, tak žádnou pokutu nedostane. Ale auto nedostane schválení a nesmí na silnice.....
Pokuty za CO2 se počítají za celou automobilku, takže VW za loňský rok třeba neplatil nic.
Malá a levná auta vyřadí z ceníků právě limity Nox co atd... Z důvodu vysoké ceny emiseomezujících systémů.

Takže si v budoucnu budou automobilky vyrábět mnohem méně aut ale s vyskou marží.
Například Škodovce se nechce dodávat už objednaná výkonná auta s velkými emisemi, protože proti nim nemají elektromobily a emisní pokuty nechtějí platit:
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/k ... -mesicich/

Malá levná auta se také přestanou vyrábět:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/au ... ka-sef-vw/

A co se týče nabídky aut v Rusku, tak není špatná:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/z- ... sich-skod/
Naposledy upravil(a) Anonym dne 1.12.2022 16:25:32, celkem upraveno 1 x.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Honey72 píše:Anonyme. Cena energií stoupala už rok před ruskou invazí na Ukrajinu. Bohemii Energy položila právě rostoucí cena a to bylo na podzim 2021, půl roku před invazí. Takže písničky, jak bychom měli ceny za energie nízké jako předtím jsou nepravdivé.
Cena plynu začala stoupat v létě 2021. Rusové totiž dodávali 40% spotřeby plynu v EU a zhruba 75% měli jako dlouhodobý kontrakt. Dalších 25% posílali přímo na spotový trh mimo jakýkoliv kontrakt. Jenže v létě 2021 rusové těchto dodatečných 25% přestali posílat a řekli, že plyn pošlou přes Nord Stream 2. Jenže němci nechtěli Nord Stream 2 schválit, takže v Evropě chybělo 10% plynu a cena logicky šla nahoru.
Takže ceny energií by nešly nahoru, kdyby němci schválili Nord Stream 2 a přitom by Evropa chtěla od Ruska brát levné energie.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Aram96 »

Nahoru by šla těžce ale i elektrika (i bez konfliktu). Její nárůst je hlavně o elektrárnách ve Franicii a v Německu. Důvod drahé elektriky není v Rusku ani na Ukrajině, i když samozřejmě částečně ruku v ruce s plynem jde. Takže rozhodně bysme tady neměli levnou elektriku, kdyby se nepřestalo spolupracovat s Ruskem.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“