PPP na D35
Re: PPP na D35
Vzhledem k tomu, že nelze odkládat: 511, 1109 a D35, tak kdyby stála volba tak, že buď D35 bude na PPP nebo se odloží kvůli financím, tak jsem raději pro PPP. Má to ale dvě velké ALE: nesmělo by to zbrzdit zprovoznění, čili když už vidím rok dokončení 2029, tak už na mě jdou mdloby, když reálné je dokončení klidně i do 2027, kdyby trochu mákla správa Olomouc a druhé ALE: nesmí v tom být zahrnut úsek Janov-Opatovec, který je reálný k zahájení na přelomu 2022/23.
Uvidíme, v jaké situaci bude rozpočet atd., ale vzhledem k tomu, jak jsme na tom se zadlužením (docela dobře), tak nevím, zda není rozumnější zvýšit schodek o 10 mld ročně na stavbu těch dvou nejdražších úseků. PPP bych fakt dal až na D3 či na D49, ta bude taky drahá. Jde o delší úseky, kde PPP dává stokrát větší smysl a nebude to brzdit jednotlivé úseky, resp. jejich postupné zprovozňování je buď vyloučeno (alespoň zatím případ u D3) nebo nedává smysl (D49).
Ale kdybych si měl vsadit, jaký bude závěr .. tak to kvůli pohodlí pro politiky a politické body vyhraje samozřejmě PPP.
Uvidíme, v jaké situaci bude rozpočet atd., ale vzhledem k tomu, jak jsme na tom se zadlužením (docela dobře), tak nevím, zda není rozumnější zvýšit schodek o 10 mld ročně na stavbu těch dvou nejdražších úseků. PPP bych fakt dal až na D3 či na D49, ta bude taky drahá. Jde o delší úseky, kde PPP dává stokrát větší smysl a nebude to brzdit jednotlivé úseky, resp. jejich postupné zprovozňování je buď vyloučeno (alespoň zatím případ u D3) nebo nedává smysl (D49).
Ale kdybych si měl vsadit, jaký bude závěr .. tak to kvůli pohodlí pro politiky a politické body vyhraje samozřejmě PPP.
Re: PPP na D35
jelikož úseky od Svitav do Mohelnice nahrazují I/35, která je zde vedena v obchvatech a jediné v podstatě zpomalení je ten kruháč na obchvatu Mor. Třebové a tunel Hřebeč, tak si myslím, že ani dokončení 2029 na těchto úsecích, byť mě to nikterak netěší, tak to nezpůsobí nějakou dopravní tragédii, tu bych spíš viděl, kdyby kvůli D35 v tomto úseku musela být škrtnuta např. 1109 či 511 nebo severní část SOKP apod. ... to by byla teprve katastrofa! takže za mě PPP, pokud to nejde jinak, tak ano, pokud na to fin. máme, tak samozřejmě SFDI/dotace ... hlavně, že v tom není úsek Janov - Opatovec mezi Litomyšlí a Svitavami, to by bylo opravdu k
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: PPP na D35
Ano. Ale nenapadá mě žádná jiná stavba právě kromě těchto dvou a o to jde. Čili pokud by se dala D35 financovat za cenu odložení nějaké D6, D7, D55 atd., tak nevím, proč by to nemohlo jít.
Kdyby ty úseky byly stejně připravené a samotné PPP by přípravu nezpomalilo o více než řekněme půl roku, tak bych byl pro PPP - v jeho důsledku se postaví více km dálnic, protože na ty levné bude stačit rozpočet a tady na tu drahou se půjčí "jinak". Ale ta situace zde bohužel není. Už jen uvažování o tom, že úsek Opatovec-Staré město se bude stavět někdy 2025-2029 je totálně mimo, tu stavbu je naprosto reálné zahájit klidně na konci 2023 a na konci 2027 zprovoznit. A už jen kvůli tomu 4 km tunelu by bylo hodno tu stavbu zahájit co nejdříve .. víme jak to u nás chodí a co teprve vedle na Slovensku.
Každopádně jsem rád, a jak píšeš, že tam předcházející úseky nebudou. O tom jsem tu psal před časem, že tak by to dávalo snad jedině smysl, že by PPP bylo na ty dva drahé úseky a do správy by přebrali i předchozí úseky, aby to dávalo smysl skrz údržbu. Tak alespoň to lze brát jako velké vítězství.
Kdyby ty úseky byly stejně připravené a samotné PPP by přípravu nezpomalilo o více než řekněme půl roku, tak bych byl pro PPP - v jeho důsledku se postaví více km dálnic, protože na ty levné bude stačit rozpočet a tady na tu drahou se půjčí "jinak". Ale ta situace zde bohužel není. Už jen uvažování o tom, že úsek Opatovec-Staré město se bude stavět někdy 2025-2029 je totálně mimo, tu stavbu je naprosto reálné zahájit klidně na konci 2023 a na konci 2027 zprovoznit. A už jen kvůli tomu 4 km tunelu by bylo hodno tu stavbu zahájit co nejdříve .. víme jak to u nás chodí a co teprve vedle na Slovensku.
Každopádně jsem rád, a jak píšeš, že tam předcházející úseky nebudou. O tom jsem tu psal před časem, že tak by to dávalo snad jedině smysl, že by PPP bylo na ty dva drahé úseky a do správy by přebrali i předchozí úseky, aby to dávalo smysl skrz údržbu. Tak alespoň to lze brát jako velké vítězství.
Re: PPP na D35
No ve vlákně k PPP na D4 jsou takové nehezké vlaštovky a zvěsti o smlouvě bez inflační doložky, takže mě dost překvapuje, že se tady otevírá na vládní úrovni diskuze na téma PPP (se kterým vlastně nemáme žádnou vyhodnocenou zkušenost - máme jen jeden zahájený projekt) na nejdelším dálničním tunelu v ČR právě v současné situaci, kdy nejen inflace, ale hlavně dostupnost stavebních materiálů dělá šílené veletoče. A tudíž je jasné, že pokud bude někdo chtít podstoupit to podnikatelské riziko, bude to nejspíš neskutečná darda... Dovedu si představit nějaký postupný útlum investic (nikoliv ve fázi přípravy) do dalších staveb, aby bylo na prioritní stavby. Ale ty nejsou připravené, tudíž nemá smysl nestavět to, co připravené je.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Tak nám právě vláda odsouhlasila realizaci úseků Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice formou PPP, tak zase na pár let o zábavu postaráno
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Tak hlavně že ta legrace začíná až Opatovcem, ne dřív... A už se ví, jestli to bude jeden, nebo dva projekty? Nebo to vyjde až z debaty s uchazeči?
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Jeden projekt a někam k Litomyšli z hlediska provozu a údržby, protože SSÚD je v Opatovci...michal píše:Tak hlavně že ta legrace začíná až Opatovcem, ne dřív... A už se ví, jestli to bude jeden, nebo dva projekty? Nebo to vyjde až z debaty s uchazeči?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
Jestli to bude PPP až po Litomyšl, ale realizace přes PPP bez úseku Janov-Opatovec, tak to až tak nevadí. Obchvat Litomyšle a Opatovec-SM vypadá na zahájení někdy v průběhu 2024, úsek k Mohelnici později. Tak buď ty dva úseky asi počkají , nebo by se mohly začít stavět dříve a úsek k Mohelnici prostě až doběhne příprava, což by mohlo být třeba jen o rok později. Hlavně ať co nejdřív začnou na MD chystat to samotné PPP. Třeba bude díky tomu více kilometrů dálnic jinde a nebudou se stavby odkládat.
Bude to končit na obchvatu Litomyšle mezi těmi sjezdy údržby ? Pokud ano, tak to se asi počítá s realizací tohoto úseku klasicky ?
Bude to končit na obchvatu Litomyšle mezi těmi sjezdy údržby ? Pokud ano, tak to se asi počítá s realizací tohoto úseku klasicky ?
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
No jestli jeden projekt, tak bych byl příjemně překvapen, kdyby se oba velké tunely stavěly najednou. Spíš bych čekal, že zpoždění v přípravě přijde vhod a oba tunely bude dělat stejná parta.
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
No ale jde o to, jestli to půjde udělat tak, že bude PPP na obě části ale s tím, že realizace jednotlivých úseků bude přicházet postupně, až jak doběhnou SP a výkupy. Jinak stavebně by to také nepomohlo nijak zvlášť. Pokud bude rozdíl v zahájení těch úseků řekněme rok, tak ten dlouhý tunel nebude určitě hotov a už bude potřeba začít kopat na druhém.
PS: mohu poprosit nějakého admina o přesun do tématu PPP k D35. Dík
PS: mohu poprosit nějakého admina o přesun do tématu PPP k D35. Dík
Re: D35 Staré Město - Mohelnice
No já nevím, nejsou dva takhle dlouhé a drahé tunely najednou zárukou opravdu velké vaty, kterou si bude chtít zhotovitel posichrovat? Ano, znamená to delší dobu výstavby, ale mohlo by to znamenat menší náklady. Samozřejmě pokud se tato či přiští vláda plácne přes kapsu, že priorita je priorita, pak samozřejmě jedině dobře. Ale i ta etapizace zprovoznění mi tady přijde díky přivaděči za MT možná a vlastně výhodná. Zhotovitel přiveze na 5 - 6 let na jedno místo lidi a prostě celou dobu staví.
Re: PPP na D35
Fb Martina Kupky: Na včerejším zasedání vlády jsme se, kromě jiných důležitých bodů, zabývali také PPP projekty na výstavbu nových dálničních úseků. Výsledky pilotního projektu financování výstavby části dálnice D4 formou PPP Dostavba dálnice D4, tedy partnerství soukromého a veřejného sektoru, ukazují, že tato cesta můžu být do budoucna klíčový pro dobudování páteřní dálniční sítě, kterou naše země opravdu potřebuje.
Vláda proto schválila záměr Ministerstvo dopravy zafinancovat tímto způsobem i plánovanou výstavbu dálnice D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí v délce téměř 80 km, což je v současné době jeden z nejrozsáhlejších a nejkomplexnějších dálničních projektů v zemi a celá D35 pak představuje klíčový dálniční tah, který po svém dokončení odlehčí dopravě na extrémně vytížené D1. https://www.facebook.com/martin.kupka1/ ... uv4ccBvR6l
Vláda proto schválila záměr Ministerstvo dopravy zafinancovat tímto způsobem i plánovanou výstavbu dálnice D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí v délce téměř 80 km, což je v současné době jeden z nejrozsáhlejších a nejkomplexnějších dálničních projektů v zemi a celá D35 pak představuje klíčový dálniční tah, který po svém dokončení odlehčí dopravě na extrémně vytížené D1. https://www.facebook.com/martin.kupka1/ ... uv4ccBvR6l
Re: PPP na D35
Nějak mi nesedí ty kilometry v porovnání s tím, co včera psal martini. Ale může to být i nepřesné vyjádření ministra, i když kdo jiný by to zax měl komunikovat přesně?
Re: PPP na D35
To je zvláštní. Vždyť Homole je v plánu dle YB. A mělo by se začít stavět (projektovat) příští rok.
Litomyšl-Mohelnice už je reálnější. Pokud to bude dle Kupky, tak se začínáme dostávat dost do záklonu.
Za mě naprosto ideální úsek Janov-Mohelnice. Tím by sice úsek Janov-Opatovec nabral zpoždění, ale bavíme se o zrychlení jízdy o 3 minuty.
Pokud by člověk uvažoval ideální polohu kvůli SSÚD (SSÚD Městec a SSÚD Opatovec), tak je pro PPP optimální Litomyšl-Mohelnice
Litomyšl-Mohelnice už je reálnější. Pokud to bude dle Kupky, tak se začínáme dostávat dost do záklonu.
Za mě naprosto ideální úsek Janov-Mohelnice. Tím by sice úsek Janov-Opatovec nabral zpoždění, ale bavíme se o zrychlení jízdy o 3 minuty.
Pokud by člověk uvažoval ideální polohu kvůli SSÚD (SSÚD Městec a SSÚD Opatovec), tak je pro PPP optimální Litomyšl-Mohelnice
- Přílohy
-
- pppD35.jpg (86 KiB) Zobrazeno 3125 x
Re: PPP na D35
Tak ony ty kilometry nesedí s ničím... Oprava: zhruba to sedí, pokud budeme počítat úsek Opatovec - Mohelnice jako dva jízdní pásy, tedy 2x ca. 40 km. Slušná babišovina...
Re: PPP na D35
Sedí. Ostrov-Mohelnice je 77.5 km.
Re: PPP na D35
O celém úseku od Ostrova tady včera ale martini rozhodně nemluvil. Takže teď fakt nevím. Na stránkách vlády je jen, že bylo sxhváleno, co předložil ministr: Vyhodnocení dosavadního průběhu projektu PPP D4 a posouzení možností realizace části D35 formou PPP projektu čj. 1006/22 Ale co to obsahovalo, to jsem nedohledal.
Re: PPP na D35
Myslel jsem, že aktuálně už se uvažuje o PPP pouze na úseky Opatovec – Staré Město – Mohelnice. Pokud to bude na celých 80 km, tak to pro všechny přecházející úseky, snad s výjimkou obchvatu Litomyšle, znamená dost zásadní zdržení. Zejména pak pro úseky Janov – Opatovec a hlavně Vysoké Mýto – Džbánov, což je jeden ze dvou nejpotřebnějších úseků!
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: PPP na D35
Tady ale nejde o zrychlení jízdy o 3 minuty, ale obecně o možnost bezpečně předjet nekonečné kolony kamionů a jako čekat další 3 roky, než se zase upeče PPP, aby to vypadalo hezky jednolitě na mapě, je nebetyčná hloupost.JakubMD píše: Za mě naprosto ideální úsek Janov-Mohelnice. Tím by sice úsek Janov-Opatovec nabral zpoždění, ale bavíme se o zrychlení jízdy o 3 minuty.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: PPP na D35
Na úsek Janov - Opatovec přeci nejde čekat dalších pět šest let???!!!
Re: PPP na D35
S tou bezpečností musím souhlasit, ale jak to chcete provést? Na úseky Opatovice-Mohelnice nejsou peníze, jelikož si všichni zvykli, že dostávájí od státu prachy na ruku, když trochu natáhnou ruku. Postavit na PPP pouze úseky Opatovec-Mohelnice, ale do správý převést i úseky Litomyšl-Opatovec?
Re: PPP na D35
Minimálně 3-4 roky si počkáme.michal píše:Na úsek Janov - Opatovec přeci nejde čekat dalších pět šest let???!!!
Re: PPP na D35
To je v případě zahájení příští rok ok. Ale ne, že se teď začne řešit PPP na úsek za nula nula prd, který ale dokáže s dopravou a bezpečností na I/35 divy...
Re: PPP na D35
Třeba budou 2 PPP. Jeden pro ty dřívější úseky a druhý pro ty drahé k Mohelnici.
Teď vážně .. s PPP pro Janov-Opatovec běžte někam. Jak to tady někdo může vůbec napsat, že by to moc nevadilo. Byl by to navíc naprosto sprostý výsměch všem těm samosprávám v okolí.
Já osobně si myslím, že nedorozumění bude na straně Kupky, resp. někoho, kdo psal post na FB. Ostrov nebo Opatovec, 80 nebo 40 km .. kdo to má poznat...
PPP by dávalo smysl tak, jak napsal martini výše. I tak to jeden úsek časově odnese, ale je opravdu drahý, takže to lze pochopit.
OT: Opět mě ale dostává to slovní spojení "extrémně vytížené D1" .. ale kdykoli dostane slovo ŘSD, tak D1 není vůbec přetížená a 6-pruh by byl naprostá zbytečnost. Přesun dopravy na D35 nebude tak velký, aby to mělo vliv na kategorii dálnice. Tak je ta D1 teď přetížená nebo ne ? Pokud ano, tak bude i pak.
Teď vážně .. s PPP pro Janov-Opatovec běžte někam. Jak to tady někdo může vůbec napsat, že by to moc nevadilo. Byl by to navíc naprosto sprostý výsměch všem těm samosprávám v okolí.
Já osobně si myslím, že nedorozumění bude na straně Kupky, resp. někoho, kdo psal post na FB. Ostrov nebo Opatovec, 80 nebo 40 km .. kdo to má poznat...
PPP by dávalo smysl tak, jak napsal martini výše. I tak to jeden úsek časově odnese, ale je opravdu drahý, takže to lze pochopit.
OT: Opět mě ale dostává to slovní spojení "extrémně vytížené D1" .. ale kdykoli dostane slovo ŘSD, tak D1 není vůbec přetížená a 6-pruh by byl naprostá zbytečnost. Přesun dopravy na D35 nebude tak velký, aby to mělo vliv na kategorii dálnice. Tak je ta D1 teď přetížená nebo ne ? Pokud ano, tak bude i pak.
Re: PPP na D35
Brzy bude na webu vlády i usnesení, je to schváleno tak, jak jsem psal já, PR na FB je věcně nesprávné . Předpokládám, že bude též opraveno, ale to je tak, když se PR články nekonzultují...
D1 je vytížená, místy i extrémně, ale ano, D35 jí odlehčí jen o nějakých 5.000 vozidel/24 hodin, o to se to zhorší na D11 a současných úsecích D35... Ono spíše jde o to, že i část dopravy z D1 by mělo výhledově přejít na VRT. Nelze plánovat VRT i zkapacitnění celé D1 na 3+3, což však nevylučuje, že u některých úseků D1 se to 3+3 začne připravovat...
D1 je vytížená, místy i extrémně, ale ano, D35 jí odlehčí jen o nějakých 5.000 vozidel/24 hodin, o to se to zhorší na D11 a současných úsecích D35... Ono spíše jde o to, že i část dopravy z D1 by mělo výhledově přejít na VRT. Nelze plánovat VRT i zkapacitnění celé D1 na 3+3, což však nevylučuje, že u některých úseků D1 se to 3+3 začne připravovat...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!