kauza Metrostav / David Rath
Re: kauza Metrostav / David Rath
„Utajená“ změna zákona. Zakázky získají i firmy potrestané za korupci
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... pci-196875
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... pci-196875
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: kauza Metrostav / David Rath
Rathovi hrozí návrat do vězení. Soud o korupční kauze rozhodne v červnu
5. května 2022 13:03, aktualizováno 15:24
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zalo ... omaci_ihav
O MTS i odjinud ... Dceřiná firma Metrostavu, Metrostav Ankara Inşaat, realizuje stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Rumeli Hisarüstü v Istanbulu (taky článek z května)
https://www.kurzy.cz/zpravy/650436-metr ... istanbulu/
Jsem zvědav jestli kdo doopravdy dovede potopit celonárodní - národní, koncern, který tvoří obrat jaký tvoří 0,5% firem v zemi a který zaměstnává tisíce lidí, resp. nepřímo desítky tisíc ... nemám nic proti spravedlnosti.
Aby toho nebylo málo: Metrostav se stal českým Superbrandem pro rok 2022
https://mhd86.cz/2022/05/03/metrostav-s ... -rok-2022/
Nepochybuju a to snad nikdo, že MTS je připraven na vícero možností vývoje. Za celou dobu čas na přípravu byl.
5. května 2022 13:03, aktualizováno 15:24
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zalo ... omaci_ihav
O MTS i odjinud ... Dceřiná firma Metrostavu, Metrostav Ankara Inşaat, realizuje stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Rumeli Hisarüstü v Istanbulu (taky článek z května)
https://www.kurzy.cz/zpravy/650436-metr ... istanbulu/
Jsem zvědav jestli kdo doopravdy dovede potopit celonárodní - národní, koncern, který tvoří obrat jaký tvoří 0,5% firem v zemi a který zaměstnává tisíce lidí, resp. nepřímo desítky tisíc ... nemám nic proti spravedlnosti.
Aby toho nebylo málo: Metrostav se stal českým Superbrandem pro rok 2022
https://mhd86.cz/2022/05/03/metrostav-s ... -rok-2022/
Nepochybuju a to snad nikdo, že MTS je připraven na vícero možností vývoje. Za celou dobu čas na přípravu byl.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Rozsudek padl a pro Metrostav i MI ne zrovna příznivý: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/35 ... il-i-firmu
Re: kauza Metrostav / David Rath
Soud zakázal Metrostavu účastnit se soutěží o veřejné zakázky za manipulaci a podplácení
Největší česká stavební firma Metrostav a její dceřiná společnost Metrostav Infrastructure se nebudou moci po tři roky účastnit veřejných soutěží a plnit veřejné zakázky. Pravomocně o tom dnes (21. 6.) rozhodl odvolací pražský vrchní soud. Společnosti uznal vinnými v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.
https://www.e15.cz/domaci/soud-zakazal- ... ni-1391066
Největší česká stavební firma Metrostav a její dceřiná společnost Metrostav Infrastructure se nebudou moci po tři roky účastnit veřejných soutěží a plnit veřejné zakázky. Pravomocně o tom dnes (21. 6.) rozhodl odvolací pražský vrchní soud. Společnosti uznal vinnými v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.
https://www.e15.cz/domaci/soud-zakazal- ... ni-1391066
Re: kauza Metrostav / David Rath
Vztahuje se ten zákaz i na zakázky, kde už soutěž proběhla, ale ještě nebyla podepsána smlouva?
Re: kauza Metrostav / David Rath
Máme teď vůbec nějakou takovou stavbu ? Kde vyhrál MI a není ještě podepsáno ? Většina těch "sporných" staveb s MI již běží naplno, ne ?
-
- Příspěvky: 4233
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: kauza Metrostav / David Rath
Mluvčí metrostavu, podle Seznamu:
Mluvčí Kostiha také řekl, že trest se nevztahuje na rozestavěné akce z veřejných zakázek - ty může firma dokončit. Zákaz ale platí do budoucna: od teď už firma nesmí po tři roky chodit do nových veřejných soutěží.
Ale situaci, kdy bylo rozhodnuto, ale ještě nepodepsáno, to nevysvětluje:o)
Mluvčí Kostiha také řekl, že trest se nevztahuje na rozestavěné akce z veřejných zakázek - ty může firma dokončit. Zákaz ale platí do budoucna: od teď už firma nesmí po tři roky chodit do nových veřejných soutěží.
Ale situaci, kdy bylo rozhodnuto, ale ještě nepodepsáno, to nevysvětluje:o)
Re: kauza Metrostav / David Rath
Hned mě napadl obchvat Jaroměře, ale tam už je snad podepsáno, ne?
Re: kauza Metrostav / David Rath
Tam už je podepsáno. MI to podepsal těsně před válkou, takže už tenkrát mlýny mlely.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: kauza Metrostav / David Rath
Dobře to celkem dopadlo. (pro ně?) MI nabral byznys, nyní válka+inflace, stejně je to takové všelijaké tento a příští rok (škrty) a zbývá něco málo ve světě. Plus možná menší právní klička v 20 24.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Snaha o "kličkování" bude určitě. Otázka rovněž je, co se stane s již zahájenou soutěží, která není u konce. Tři roky nesmějí vstupovat do / nových / soutěží, ale soutěž která byla zahájena před např. půl rokem před tímto rozsudkem ? To přece není vstupování do nové soutěže. Právníci si "zakličkují".
Re: kauza Metrostav / David Rath
Mátl v ČRo Plus říkal, že tam, kde ještě není podepsáno (zmínil třeba reko D1 u Popovic), má Metrostav smůlu a osloví druhého v pořadí.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Pak to vypadá vcelku jasně....
Re: kauza Metrostav / David Rath
Eurovia.ZGHK píše:Mátl v ČRo Plus říkal, že tam, kde ještě není podepsáno (zmínil třeba reko D1 u Popovic), má Metrostav smůlu a osloví druhého v pořadí.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Pro infrastrukturu to dopadlo dobře. Ty sporné tendry se stihly podepsat.
Za mě je tohle "řešení" - trest - celkem dobrý. Sice to trochu omezí konkurenci, ale alespoň to trochu sekne přes prsty MI. A zároveň to nebude mít vliv na zpoždění staveb. Resp. ne nijak závratný, když mohou rozestavěné stavby dokončit.
Pokud jde o vybráno/nepodepsáno, tak jestli jde jen o opravy, tak to se snad nějak poddá. Myslím, že ani samotný MI nebude rozporovat postup, který nastínil RM.
Za mě je tohle "řešení" - trest - celkem dobrý. Sice to trochu omezí konkurenci, ale alespoň to trochu sekne přes prsty MI. A zároveň to nebude mít vliv na zpoždění staveb. Resp. ne nijak závratný, když mohou rozestavěné stavby dokončit.
Pokud jde o vybráno/nepodepsáno, tak jestli jde jen o opravy, tak to se snad nějak poddá. Myslím, že ani samotný MI nebude rozporovat postup, který nastínil RM.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Jsem zvědavý jaká bude situace za ty tři roky, Metrostav bude vyhladovělý tak by mohl zatlačit na ceny, ale kdo ví jak to vůbec bude. Jen aby pak nebyla u ŘSD snaha tendry které budou k zahájení cca za dva až dva a půl roku pozdržet tak aby se do nich mohl hlásit už i Metrostav(právě kvůli tlaku na lepší cenu), ale to jsou čiré spekulace. Počkáme a uvidíme
Re: kauza Metrostav / David Rath
Kromě té opravy na D1 tam RM zmiňoval ještě stavbu I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina, kde také podal MI nejvýhodnější nabídku. To je vážně zakletá stavbaZGHK píše:Mátl v ČRo Plus říkal, že tam, kde ještě není podepsáno (zmínil třeba reko D1 u Popovic), má Metrostav smůlu a osloví druhého v pořadí.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Očekávám, že Metrostav bude stavět přes nějakou další dceru.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: kauza Metrostav / David Rath
Jo, jo, Subterra teď bude mít asi hodně napilno
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: kauza Metrostav / David Rath
o subdodávkách je něco psáno? Pokud ne, pak struktura skupiny DDM umožňuje ledasco (ledacos).Lenny píše:Očekávám, že Metrostav bude stavět přes nějakou další dceru.
Pokud ale ŘSD vyloučí MTS i z formy subdodavatele a zaváže tím kteréhokoliv nového zhotovitele, je to o něčem jiném. V takovém případě zřejmě část techniky a personálu "přejde" i účetně a administrativně pod sesterské společnosti po nevyhnutní dobu. To vše je výhoda celého uskupení, které kdysi pánové z ČR/SR realizují a vládnou tomu doposud v docela pro mnohé až nepřehledné struktuře firem. Ovšem plně legálně ... jen tak v principu ještě existují a zvládají odolat zahraničním firmám (ačkoliv tyto se etablují přes odkoupení některých dosavadních firem v tomto prostoru a nemusim snad říkat, že nabídka byla i pro tato uskupení - ovšem v dobách 100% napojení na státní žíly v obou státech s jistým garantovaným obratem a docela slušným ziskem, takže proč tehdy prodávat ...).
Re: kauza Metrostav / David Rath
Tak u probíhajících soutěží se posouvají termíny z důvodu, že hlavní uchazeč musí doložit seznam všech subdodavatelů. Toto musí doložit prohlášení a mimo jiné je uvedeno:
nebyl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č.3 k ZZVZ nebo obdobný trestný čin podle právního řádu země sídla dodavatele; k zahlazeným odsouzením se nepřihlíží;
nebyl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č.3 k ZZVZ nebo obdobný trestný čin podle právního řádu země sídla dodavatele; k zahlazeným odsouzením se nepřihlíží;
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: kauza Metrostav / David Rath
Vidíte to, tak to hodně napovídá co bude dál. Vždy jsou další možnosti vývoje, stačí je znát a vybrat si.
Jsem zvědav do jaké míry přesune tento stav ČR na vyšší instanci, protože za jistých okolností se nemůže takto potrestaná společnost ucházet ani o jiné zakázky, které jsou financovány veř. zdroji, ale to zřejmě tento případ nebude; než to nebude dál napadeno/řešeno. (to ani nemusí být stát; nýbrž "pouhá" konkurence), no ale to jen tak pomimo.
Základní variant je tedy zřejmě určen, protože tady nebude zbytí.
Jsem zvědav do jaké míry přesune tento stav ČR na vyšší instanci, protože za jistých okolností se nemůže takto potrestaná společnost ucházet ani o jiné zakázky, které jsou financovány veř. zdroji, ale to zřejmě tento případ nebude; než to nebude dál napadeno/řešeno. (to ani nemusí být stát; nýbrž "pouhá" konkurence), no ale to jen tak pomimo.
Základní variant je tedy zřejmě určen, protože tady nebude zbytí.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Soud by ovšem měl recipročně rázně potrestat i korupční prostředí ve státem zřízených institucích. Není přece fér, u oboustranně prospěchářské činnosti, zaříznout pouze jednu stranu.
Re: kauza Metrostav / David Rath
Jestli se ten zákaz vztahuje i na dodatky smluv, tak to bude solidní průšvih
"Potíže Metrostavu zbrzdí stavbu silnic. Čekají se roky sporů"
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/m ... nomika_ven
"Potíže Metrostavu zbrzdí stavbu silnic. Čekají se roky sporů"
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/m ... nomika_ven
Re: kauza Metrostav / David Rath
Tady je celý článek:
Potíže Metrostavu zbrzdí stavbu silnic. Čekají se roky sporů
Potrestání Metrostavu za korupci v kauze manipulování zakázek spojených s bývalým hejtmanem Davidem Rathem bude mít citelný dopad na dopravní stavby v Česku. Co všechno pro státní správu bude znamenat tříletý zákaz účasti podniku na veřejných zakázkách, rozplétali v minulých dnech právníci Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy i Státního fondu dopravní infrastruktury.
„Detailně analyzujeme rozsudek. Máme zadány právní posudky právní analýzy týkající se možnosti uzavírání dodatků, změn během výstavby a vypořádání staveb s vyššími náklady,“ uvedl bez podrobností mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Výsledek ale podle informací MF DNES nebude příliš povzbudivý. Pravděpodobně bude znamenat tři roky sporů o každý detail na stavbách.
Firma snížením cen vyhrála velký počet soutěží, čímž se jí podařilo vytvořit široký zásobník zakázek, z nichž jí poplynou miliardy korun v následujících letech.
Stopka pro Metrostav a jeho dceřinou firmu Metrostav Infrastructure platí od vynesení rozsudku, všechny předchozí zakázky firma může dokončit. Má to však zásadní háček. „Na běžících stavbách jim nepodepíšeme žádný dodatek, žádnou změnu během výstavby. Na to oni zřejmě budou reagovat pozastavováním, případně soudy,“ řekl MF DNES jeden z účastníků jednání, na nichž se řešilo, jak se stát k rozhodnutí soudu postaví. Jakékoliv nové dohody by totiž mohly vést k trestněprávní odpovědnosti úředníků, kteří o nich rozhodují.
Problém může nastat například u obchvatu Jaroměře, který by se měl začít v nejbližší době stavět. Jde o úsek silnice první třídy I/33, jehož výstavbu o dva roky zpozdil soudní spor s majiteli jednoho z pozemků, manželi Kučerovými. Jejich požadavky na zrušení stavebního povolení zamítl Ústavní soud teprve nedávno, takže silničáři by zhruba šestikilometrový úsek mohli začít stavět.
Nejnižší nabídku na stavbu podala firma Metrostav Infrastructure, a to už loni v dubnu. V ceně 688 milionů korun tak nemohlo být započítáno skokové zdražení stavebních materiálů, navíc nabídka vítězné firmy byla o 200 milionů korun nižší, než na kolik cenu stavby odhadl projektant.
Metrostav se na potvrzení zákazu účastnit se veřejných zakázek poměrně dobře připravil. V první řadě založil zmiňovanou společnost Metrostav Infrastructure, která se podle původních představ měla trestu mateřského koncernu vyhnout a dále na státních a obecních zakázkách pracovat.
Kromě toho firma snížením cen vyhrála velký počet soutěží, čímž se jí podařilo vytvořit široký zásobník zakázek, z nichž jí poplynou miliardy korun v následujících letech.
Z nově zahájených staveb jde zejména o úsek dálnice D3 mezi Třebonínem a Kaplicemi za 1,9 miliardy korun nebo obchvat Krupé na Rakovnicku za 1,5 miliardy. Metrostav rovněž staví úsek D35 Časy–Ostrov, který by měl být dokončen letos, nebo v rámci sdružení se Skanskou bezmála šestimiliardovou stavbu dálnice D49 Hulín–Fryšták.
Rozhodnou ti, kteří platí
Koncern Metrostav navíc ani přes tříletý zákaz nemusí být z účasti na veřejných tendrech zcela vyloučen. Podle ministerstva pro místní rozvoj, které má legislativu kolem státních zakázek na starosti, totiž bude záviset na objednatelích. Tedy na Ředitelství silnic a dálnic a krajských, případně městských investorech.
„Společnost, která je pravomocně odsouzená k zákazu podílet se na veřejné zakázce, nesmí vyhrát zakázku a nemůže ani poskytnout kvalifikaci vybranému dodavateli jako poddodavatel,“ vysvětluje náměstek ministra pro místní rozvoj Ondřej Profant. To ale samo o sobě neznamená, že se automaticky nemůže podílet jako subdodavatel.
Tím je míněn menší partner hlavního účastníka řízení, kterému vítěz soutěže přenechá část zakázky, pro jejíž splnění například sám nemá dost stavebních kapacit. Jak přísné podmínky pro tyto subdodavatele v jednotlivých tendrech budou, není podle náměstka stanoveno zákonem, ale mohou o tom rozhodnout jednotliví objednatelé.
Ministerstvo nedávno na návrh Legislativní rady vlády zákon o zadávání veřejných zakázek upravilo v souvislosti s tím, jak stát nebo samosprávy mohou vypisovat zakázky do dvou milionů korun. Ve zjednodušeném podlimitním řízení totiž zadavatelé původně neměli právní oporu pro zkoumání dodavatele včetně jeho beztrestnosti.
„Tato praxe fungovala několik let a nebyla žádnou autoritou zpochybňována. Právě z iniciativy Legislativní rady bylo řízení upraveno tak, aby zadavatel základní charakteristiky dodavatele zkoumal, tedy včetně beztrestnosti,“ doplnil Profant.
Potíže Metrostavu zbrzdí stavbu silnic. Čekají se roky sporů
Potrestání Metrostavu za korupci v kauze manipulování zakázek spojených s bývalým hejtmanem Davidem Rathem bude mít citelný dopad na dopravní stavby v Česku. Co všechno pro státní správu bude znamenat tříletý zákaz účasti podniku na veřejných zakázkách, rozplétali v minulých dnech právníci Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy i Státního fondu dopravní infrastruktury.
„Detailně analyzujeme rozsudek. Máme zadány právní posudky právní analýzy týkající se možnosti uzavírání dodatků, změn během výstavby a vypořádání staveb s vyššími náklady,“ uvedl bez podrobností mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Výsledek ale podle informací MF DNES nebude příliš povzbudivý. Pravděpodobně bude znamenat tři roky sporů o každý detail na stavbách.
Firma snížením cen vyhrála velký počet soutěží, čímž se jí podařilo vytvořit široký zásobník zakázek, z nichž jí poplynou miliardy korun v následujících letech.
Stopka pro Metrostav a jeho dceřinou firmu Metrostav Infrastructure platí od vynesení rozsudku, všechny předchozí zakázky firma může dokončit. Má to však zásadní háček. „Na běžících stavbách jim nepodepíšeme žádný dodatek, žádnou změnu během výstavby. Na to oni zřejmě budou reagovat pozastavováním, případně soudy,“ řekl MF DNES jeden z účastníků jednání, na nichž se řešilo, jak se stát k rozhodnutí soudu postaví. Jakékoliv nové dohody by totiž mohly vést k trestněprávní odpovědnosti úředníků, kteří o nich rozhodují.
Problém může nastat například u obchvatu Jaroměře, který by se měl začít v nejbližší době stavět. Jde o úsek silnice první třídy I/33, jehož výstavbu o dva roky zpozdil soudní spor s majiteli jednoho z pozemků, manželi Kučerovými. Jejich požadavky na zrušení stavebního povolení zamítl Ústavní soud teprve nedávno, takže silničáři by zhruba šestikilometrový úsek mohli začít stavět.
Nejnižší nabídku na stavbu podala firma Metrostav Infrastructure, a to už loni v dubnu. V ceně 688 milionů korun tak nemohlo být započítáno skokové zdražení stavebních materiálů, navíc nabídka vítězné firmy byla o 200 milionů korun nižší, než na kolik cenu stavby odhadl projektant.
Metrostav se na potvrzení zákazu účastnit se veřejných zakázek poměrně dobře připravil. V první řadě založil zmiňovanou společnost Metrostav Infrastructure, která se podle původních představ měla trestu mateřského koncernu vyhnout a dále na státních a obecních zakázkách pracovat.
Kromě toho firma snížením cen vyhrála velký počet soutěží, čímž se jí podařilo vytvořit široký zásobník zakázek, z nichž jí poplynou miliardy korun v následujících letech.
Z nově zahájených staveb jde zejména o úsek dálnice D3 mezi Třebonínem a Kaplicemi za 1,9 miliardy korun nebo obchvat Krupé na Rakovnicku za 1,5 miliardy. Metrostav rovněž staví úsek D35 Časy–Ostrov, který by měl být dokončen letos, nebo v rámci sdružení se Skanskou bezmála šestimiliardovou stavbu dálnice D49 Hulín–Fryšták.
Rozhodnou ti, kteří platí
Koncern Metrostav navíc ani přes tříletý zákaz nemusí být z účasti na veřejných tendrech zcela vyloučen. Podle ministerstva pro místní rozvoj, které má legislativu kolem státních zakázek na starosti, totiž bude záviset na objednatelích. Tedy na Ředitelství silnic a dálnic a krajských, případně městských investorech.
„Společnost, která je pravomocně odsouzená k zákazu podílet se na veřejné zakázce, nesmí vyhrát zakázku a nemůže ani poskytnout kvalifikaci vybranému dodavateli jako poddodavatel,“ vysvětluje náměstek ministra pro místní rozvoj Ondřej Profant. To ale samo o sobě neznamená, že se automaticky nemůže podílet jako subdodavatel.
Tím je míněn menší partner hlavního účastníka řízení, kterému vítěz soutěže přenechá část zakázky, pro jejíž splnění například sám nemá dost stavebních kapacit. Jak přísné podmínky pro tyto subdodavatele v jednotlivých tendrech budou, není podle náměstka stanoveno zákonem, ale mohou o tom rozhodnout jednotliví objednatelé.
Ministerstvo nedávno na návrh Legislativní rady vlády zákon o zadávání veřejných zakázek upravilo v souvislosti s tím, jak stát nebo samosprávy mohou vypisovat zakázky do dvou milionů korun. Ve zjednodušeném podlimitním řízení totiž zadavatelé původně neměli právní oporu pro zkoumání dodavatele včetně jeho beztrestnosti.
„Tato praxe fungovala několik let a nebyla žádnou autoritou zpochybňována. Právě z iniciativy Legislativní rady bylo řízení upraveno tak, aby zadavatel základní charakteristiky dodavatele zkoumal, tedy včetně beztrestnosti,“ doplnil Profant.