MHD v Brně

VMO a jiné
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Warcz »

Jsem taky za posun nádraží. Dokážu si představit že mezinárodním vlakem dojedete na hlavní nádraží a potom jiný na českou, nebo Sever Brna.

Jižní část města nemá problém kvůli železnici, ale kvůli vodě... Je to zaplavová oblast a dost velká.
http://www.pmo.cz/download/brno-azzu-az1-05-2017.pdf
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Aram96 »

Brnak46 píše:Kdyby všichni uvažovali tímhle stylem, tak žijeme ještě v pravěku. VRT dřív nebo později prostě bude, současná rola na ni není možná napojit a terminál na Vídeňské si snad nikdo nepřeje. Proto je nutný nádraží odsunout. Všechny cíle v Brně jsou na sever od nádraží prave proto, že současná chaotická spleť železnic na jihu Brna neumožňuje rozvoj města na jih, což by prave výstavba novýho nádraží vyřešila a Brno by se konečně mohlo rozvíjet i jižním směrem. No a co se týče změny onoho “stabilního” systému MHD v Brně - to je možná to, na co se těším nejvíc. Systém šalin v Brně rozhodne není dobrý, stačí sebemenší nehoda na novych sadech/křenové a MHD v Brně kolabuje. Proto by to chtělo rozložit tramvajové linky do více přestupních uzlů.
Přesně tak. Lepší bude mít z nádraží třeba 3 linky z toho třeba 1-2 zastaví na dalším velkém přestupním místě (což je současné hlavní nádraží) a cestující se tak více rozdělí, protože část jich pojede těmi 3 linkami dál bez přestupu. Navíc je to mnohem odolnější k nečekaným problémům (nehodám apod.). Navíc okolí hlavního nádraží je velkým zdrojem a cílem lidí, jenže zdaleka ne vždy kvůli samotnému nádraží a přestupu na železnici, to je taktéž důležitá věc. Prostě pokud se "tyhle dopravy" nebudou míchat, jedině dobře.

Dříve nebo později ty haly a průmysl z nejužšího centra prostě zmizí a to nové nádraží stejně bude uvnitř zástavby a (jak KAM ráda říká) bude samo tvořit nové centrum. :mrgreen: Zní to vizionářsky a jako sci-fi, ale ono to tak velmi pravděpodobně bude. Ty díry bez zástavby, které jsou na jih od Opuštěné, jsou naprostý nesmysl a přežitek a také se dříve nebo později stejně zastaví. Nyní je tam navíc problém právě kvůli spleti kolejí, které jsou tam všude možně postavené, to nemá uvnitř města co dělat. Troufám si říct, že za 30 let bude téměř vše na sever od nedokončeného okruhu 602+374 zastavěno obytnou zástavbou. Ta nová zástavba si stejně vyžádá další nové MHD čili jí v tomto okolí stejně přibude a hned už to s novým nádrem nebude tak hrozné, jak to vypadá teď. :)

Podle mě je nejdůležitější, aby se postavilo nové nádraží v nové poloze (to stávající nejde prostě upravit tak, aby splňovalo to, co má moderní nádraží - uzel a okolí - splňovat). A vzhledem k tomu, že postavit něco na zelené louce je násobně snadnější a od začátku to tam může být promyšlenější než něco vkládat dovnitř do města a přizpůsobovat se okolí, tak je za mě ta řeka lepší. Ale já bych se obecně nebránil ani té variantě Petrov (i když tam bych měl trochu strach o finanční realizovatelnost VRT), důležité je to nádraží přesunout a to co nejdříve :kladivo:
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

To chaotickou sítí na jihu myslíte, hoši, samostatný nákladový průtah? Ten je naopak neocenitelnou výhodou, o kterou bychom odsunem zbytečně přišli. Zkuste se podívat pravdě do očí a zjistíte, že územko, které odsun zázrakem a blbostí Patrika získal, neumožňuje vylepšení kapacity uzlu, bo se nějak pozapomnělo právě na cargo. a víc kolejí do Šimic nenacpete, to Vás Šimičáci sežerou. Už teď si myslím, že je nereálné získat stavebko kvůli hlukovým limitům kolem ulice Klíny například. Dalším nedořešeným problémem je demolice části památkově chráněného areálu masné burzy - zvěrstvo prvního řádu.
Centrum se ani nezvětší, ani nepřesune, zůstane tam, kde je teď, i kdyby se Dokoupil na hlavu stavěl a ušima se odstrkoval. Co vlastně stávající roli tak moc chybí, aby vyhovovala? Dvanáct průjezdných nástupních hran určitě není potřeba, kapacita je schovaná v jiných detailech, zejména křížení kolizních směrů (příjezd od Vranovic x odjezd na vláru/přerovku, což je ale velmi snadno a levně řešitelné. Možná třetí kolej do Šimic, taky proveditelné.
Warcz má recht - jih města je do značné míry záplavovým územím a naši předkové nebyli hlupáci, že tam nestavěli. Slyšeli jste, že by v Kolíně, teda nad Rýnem uvažovali o odsunu kvůli tomu, že HBf. je v oblouku? Ve Švýcarsku dělají podzemní nádraží jenom aby si svou milovanou železnici udrželi v centru a my se té výhody chceme zbavit. Jsme normální?
Systém šalin dokonalý není, pořád je potenciál na zlepšení, zejména proto, že se pracuje s dogmatem, podle něhož jednička musí z Řečkovic do Šrajbecu. Ale jinak žádná katastrofa.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Aram96 »

Průjezd nákladní dopravou je pro mě jedna velká neznámá .. vím, že se to hodně řešilo - že se na to zapomnělo. Pak jsem četl několikrát, že nezapomnělo, že se s tím počítá. Tak nevím. :?:
Z urbanistického hlediska mě přijde, že má nákladní doprava městem prosvištět a ne tam mít koleje pro údržbu, opravy a přepojování souprav. Na to se snad najde místo někde na okraji města nebo mimo město úplně. Vlečky do průmyslových zón ať jsou klidně zbudované, to je jiná. :kladivo:

Za mě osobně raději méně kolejových průtahů, ale kapacitnějších. Brno není tak velké město, aby mělo své městské části obsluhovány vlakem. A pardon, ale kde už 2 koleje vedou a provoz je tam šílený, takže skrz hluk žádná hitparáda, tak přidáním dalších 2 kolejí se to zase tak razantně nezvýší .. za mě stejná argumentace jako pro ty, co bydlí u D1 a řvou proti jejímu rozšíření na 6-pruh. Každopádně se to dá řešit v krajním případě hloubeným tunelem a poté to bude i plus pro místní úpravy, např. cyklo. V případě ulice Klíny cca 1 km dlouhý hloubený tunel, ale nevidím k tomu důvod, koleje tam vedou a na hluk si za poslední 2 roky museli místní hodně dobře navyknout, když toho hodně jezdilo na dolní.

Ta masná burza mě přijde naprosto mimo, souhlas. Další důkaz naprosté nekompetentnosti CK MD - když by totiž odklepla přidání cca 1-2 mld korun jako součást cca 44 mld drahého záměru, postavila by se pod nádražím podzemní stanice, trať by tam vedla krátkým tunelem a na masné burze by se nemuselo nic demolovat. Nádraží by bylo z velké části nachystáno pro případný podzemní kolejový diametr v budoucnu, který by z jihu jezdil právě po této trati. Jenže hóřadové vybrali naprosto nesmyslnou variantu přes masnou burzu. Nechápu. Město i kraj byly pro variantu s tím tunelem. Do písmene stejná písnička jako na mnoha stavbách, kdy se CK MD neumí podívat dál než 3 roky dopředu. :zvraci:
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Bobek »

Uf, krátký tunel pod nádraží, hloubený tunel onde... Člověče, to je železnice, ne horská dráha v lunaparku.
Království a půl princezny za 511.
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

Brno by mělo mít svůj samostatný průtah pro cargo, aby se nestala nějaká mimořádka a stála by kvůli tomu půlka Moravy. Analogie se šestipruhem tady trošku kulhá už proto, že by se drážní těleso výrazně více přiblížilo k zástavbě. Místní si možná na větší hluk zvykli s vědomím, že to je jen dočasně. Dnes je kolem Klínů dvojkolejka, aby se vůbec něco dalo vyjezdit, musely by se přidat (minimálně) další dvě koleje. Víc už nelze, bo na ně není územko. Na Dolním už se dávno nic nepřepojuje ani neopravuje, teda kromě historických parních mašin. No a v neposlední řadě by byla škoda přijít o vlečku na výstaviště, to je taková místní rarita, když jedou po Poříčí skaličáci.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Aram96 »

Bobek píše:Uf, krátký tunel pod nádraží, hloubený tunel onde... Člověče, to je železnice, ne horská dráha v lunaparku.
Tunely i hloubené pro železnici nejsou zdaleka nic neobvyklého ;) A ten krátký pod to nádraží byla dokonce jedna ze 2 variant celé varianty U řeky, nic nereálného, naopak velmi smysluplného.

Goldfingere, zní to logicky, nicméně jak často dochází k mimořádkám na kolejích ? Myslím, že pokud bude nějaká kolej vyhrazena pro nákladní dopravu, pak to stačí a nemusí to nutně vést jinudy než osobní koridor, o to mi jde.
To přepojování, opravy na jihu jsem myslel to kolejiště pro nákladní dopravu, ne dolní. Nicméně ono tohle místo bylo v plánu rušit i s variantou Petrov, to jsem si neuvědomil, takže tento argument beru zpět.
Pokud mi vedou vedle baráku 2 koleje, pak je myslím jedno, zda je to 20 nebo 30 metrů.
Jak jsem psal, nejsem zarytým odpůrcem jedné nebo druhé varianty. Za to jsem odpůrcem současného stavu. Ale když město, kraj i vláda rozhodli pro řeku, tak na tom asi něco bude. Řekl bych, že zrovna v KAM Brno jsou lidé, co přemýšlí, na rozdíl např. od CK MD :kladivo:
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

No ono tak ani nejde o mimořádky typu velké nehody, jako o výluky a těch jsme měli v posledních dvou, třech letech požehnaně. Současné uspořádání, kdy cargo jede vlastním koridorem, na který se dostává v Majlontu přesmykem, je z provozního hlediska lepší, než to, co zatím ze SŽ vylezlo a pořád se tváří, jako by se nic nestalo. Dnes máme kapacitní problém na jižním zhlaví, odsun toto paradigma mění tak, že vzniká problém na zhlaví severním (úrovňové křížení nákladového průtahu s Přeroffkou).
Souhlasím, že současný stav vyžaduje zlepšení, ale myslím si, že k němu vede lepší a hlavně levnější cesta. Tesco půjde k zemi. Chtělo-li by město, jako že nechce a spoléhá na to, že odsun bude, i kdyby na chleba nezbylo, tak se dá směrem na jih postavit další V. průjezdné nástupiště a zakomponovat do celého toho místa, které stejně projde přestavbou. O pasáži pod celým kolejištěm jsem už mluvil. MÚ přesmyk ferdinandky a přerovky by taky hodně vyřešil, stejně jako přidání další traťové koleje na střelické trati od Hornbachu. Plus třetí kolej do Šimic. Plus šimický triangl. Plus kapacitní rezerva na Dolní, které už má tři nástupní hrany. Oblouky na nákladovém průtahu přes Šimice nedovolí víc, než 60, směrové parametry na stávající HBf. jsou nesrovnatelně lepší. Docela brzo se ukáže, jak založí Šimice (přesun ke Bubeníčkově), jestli je odsun reálný.
johnnyBgood
Příspěvky: 40
Registrován: 31.7.2020 11:39:44

Re: MHD v Brně

Příspěvek od johnnyBgood »

Hodím otázku do pléna. Myslíte si, že se někdy vrátí linka 7 ? Od té doby co s třináctkou zmizela z města přece jen uplynula nějaká doba.

Přemýšlím, zda si to č. 7 rezervují pro nějakou případnou novou trasu, či jsou na DPMB jen líní měnit čísla.

Možná to tak jenom je, aby se zabránilo zmatkům, což nevím jestli pomohlo, už snad 5 let všechny linky nikdy nejezdily po svých zamýšlených trasách a s opravou Lesnické to zas bude předpokládám trasováno někudy jinudy. Aby se ještě nerušila i např. jedenáctka...
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

Vrátí se po ukončení výluky Lesnická v rámci výluky Žabovřeská. Bude jezdit v PD z Lesné na Švermovu.
Ondrah98
Příspěvky: 77
Registrován: 6.1.2019 21:06:59

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Ondrah98 »

Jenom doplním, že i o tomhle tématu byla celkem rozsáhlá debata na fóru bmhd. Jinak nevím, proč by měl být podnik líný měnit čísla? Co by to komu přineslo, kdyby se ta řada posunula, aby byla plynule od 1 do 11 (tedy bez mezery u 7)? Možná by to hezky vypadalo v nějakém seznamu všech linek, ale prakticky by to nepřineslo nic pozitivního. Nehledě na to, že by se to muselo měnit při každé změně linek, což je opravdu blbost. Jasně u tramvají se linky neruší/nemění tak často, ale u autobusů je to v podstatě každý rok nějaká změna. A i tam stejně jako u trolejbusů ty mezery jsou a nikoho to netrápí, protože to není důvod k trápení. Mě jako cestujícího zajímá, že mám jet třeba linkou 8 a jestli existují linky 1-7, aby to hezky vypadalo na papíře je mi skutečně úplně jedno.
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: MHD v Brně

Příspěvek od KarelLer »

Když jsme u toho odsunu nádraží, odpůrci odsunu většinou nezmiňují, že Zvonařka a současné Hlavní nádraží jsou od sebe fakt daleko. Zažili jste někdy ten sprint, když jste přijeli zpožděným autobusem a potřebovali přestoupit na vlak, nebo opačně? V současné poloze nádru je to neřešitelné, protože tam to autobusové nádraží prostě přesunout nejde. MHD toto taky nevyřeší, není rychlejší, než se přesunout chůzí.
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Warcz »

Si pamatuju jak jsem chodil na zvonařku večer, když žena jezdila nočním busem. To už byla Vaňkovka zavřená a člověk se pěkně prošel. Jo je to kus na přestup, ale neberu to jako hlavní nevýhodu. Za mě je vždy lepší udělat novou moderní stavbu, než flikovat starou. Navíc z nádraží má vzniknout zajímavá zona.

Osobně dost fandím tunelu. Hrozně si to idealizuju ale kurňa stačila by jedna zastávka na České a druha řeknu Klusáčkova a potom Globus a to by byla pecka.

Stačí jenom nabrat par chlapů z OKD a za par let to bude :-)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Aram96 »

Warcz píše:Za mě je vždy lepší udělat novou moderní stavbu, než flikovat starou. Navíc z nádraží má vzniknout zajímavá zona.
Přesně, tohle vidím úplně stejně. A byť jsem neměl, ani doteď nemám názor ohledně přesunu zcela vyhraněný, tohle je pro mě jeden ze dvou důvodů, proč jsem za přesun konkrétně k řece, protože se obávám, že cpát vše do centra je prostě taktéž to "flikování" přizpůsobování se něčemu, co už nějak je. Druhý důvod je pro mě fakt, že napojení VRT na tuhle variantu je x krát realističtější než ve variantě v centru.
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: MHD v Brně

Příspěvek od KarelLer »

goldfinger píše:Slyšeli jste, že by v Kolíně, teda nad Rýnem uvažovali o odsunu kvůli tomu, že HBf. je v oblouku? Ve Švýcarsku dělají podzemní nádraží jenom aby si svou milovanou železnici udrželi v centru a my se té výhody chceme zbavit. Jsme normální?
Dají se najít i jiné příklady. Jsou normální ve Vídni, že v centru mají jenom malé nádraží Wien Mitte a hlavní nádraží nedávno postavili v odsunuté poloze, skoro 2,5 km vzdušnou čarou od Wien Mitte?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: MHD v Brně

Příspěvek od JirkaS »

KarelLer píše:Když jsme u toho odsunu nádraží, odpůrci odsunu většinou nezmiňují, že Zvonařka a současné Hlavní nádraží jsou od sebe fakt daleko.
V Praze je taky Florenc a HN od sebe daleko. Pěšky by se mi nechtělo ani přímo po magistrále, natož oklikou kolem Masaryčky. Jenže to řeší metro. A jsme zas u toho SJ diametru, pak odsun nádraží není potřeba :-)
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

Wien HBf, stojí na přeponě někdejších dvou hlavových nádraží Ost a Süd, nic se neodsouvalo, akorát některé vlaky přestaly jezdit na West, který byl nejblíž centru. Zůstal tam jen soukromý dopravce.
Kvůli tomu, že je Zvonařka v p.deli, tak má být vlakáč v ješště větší p.deli? Co to je za logiku? Navíc přestupujících z busu na vlak a opačně je minimum.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Aram96 »

JirkaS píše:
KarelLer píše:Když jsme u toho odsunu nádraží, odpůrci odsunu většinou nezmiňují, že Zvonařka a současné Hlavní nádraží jsou od sebe fakt daleko.
V Praze je taky Florenc a HN od sebe daleko. Pěšky by se mi nechtělo ani přímo po magistrále, natož oklikou kolem Masaryčky. Jenže to řeší metro. A jsme zas u toho SJ diametru, pak odsun nádraží není potřeba :-)
Proč by s postaveným SJKD nebyl odsun nádraží potřeba ?

Mě se ten odsud líbí naopak v tom, že největší přestupní uzel pro samotné MHD (současné nádraží) bude jinde než uzel MHD x železnice. Ale to by řešila i druhá varianta odsunu, to je pravda. Jak jsem psal, myslím, že je hlavní, že se rozhodlo o "nějakém" novém nádraží. Bylo to podle mě vybírání ze dvou dobrých variant.
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

SJKD by uvolnil část dnes (údajně) chybějící kapacity na povrchu, tedy pokud by se ho podařilo dopracovat do lepší podoby, než jen zapojení chrlické tratě.
Zachování dvou koridorů přes město velikosti Brna je z provozního hlediska daleko výhodnější a odolnější proti mimořádnostem (nehody, výluky)
Mít dva uzly za výhodu naopak napovažuju, bo to soustě lidí přidá jeden přestup navíc.Varianta odsun mi dobrá nepřijde ani náhodou, ať už pro samotné HBf., ale i kvůli zrůdné čtyřkolejce v Šimicích.
johnnyBgood
Příspěvky: 40
Registrován: 31.7.2020 11:39:44

Re: MHD v Brně

Příspěvek od johnnyBgood »

goldfinger píše:Vrátí se po ukončení výluky Lesnická v rámci výluky Žabovřeská. Bude jezdit v PD z Lesné na Švermovu.
Díky za info, to jsem nečekal, já už měl za to, že jsou dny sedmičky sečteny... ale proč zrovna takováhle trasa? Vždyt Černá pole/Lesná se pohodlně na jih Brna dostanou ať už pětkou nebo trajfem na kampus a Osovou.

Kde se dá k takové informaci dostat? Nemohl jsem dlouhodobější koncept aspoň tramvajových linek nikde dohledat.
johnnyBgood
Příspěvky: 40
Registrován: 31.7.2020 11:39:44

Re: MHD v Brně

Příspěvek od johnnyBgood »

goldfinger píše:Mít dva uzly za výhodu naopak napovažuju, bo to soustě lidí přidá jeden přestup navíc.Varianta odsun mi dobrá nepřijde ani náhodou, ať už pro samotné HBf., ale i kvůli zrůdné čtyřkolejce v Šimicích.
Zrůdná čtyřkolejka? Z leteckých map mi připadá, že je tam místa dost nebo ne?
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: MHD v Brně

Příspěvek od KarelLer »

goldfinger píše:Wien HBf, stojí na přeponě někdejších dvou hlavových nádraží Ost a Süd, nic se neodsouvalo, akorát některé vlaky přestaly jezdit na West, který byl nejblíž centru. Zůstal tam jen soukromý dopravce.
Wien Mitte je nádraží v centru. Když je tak důležité mít nádraží v centru, tak proč nepřestavěli Mitte na Hbf?
Nepsal jsem, že se něco odsouvalo, psal jsem o odsunuté poloze (vzhledem k centru).
goldfinger píše:Kvůli tomu, že je Zvonařka v p.deli, tak má být vlakáč v ješště větší p.deli? Co to je za logiku? Navíc přestupujících z busu na vlak a opačně je minimum.
Co to je za logiku, že říkáte autobusáku pár set metrů od centra prdel?
goldfinger
Příspěvky: 432
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: MHD v Brně

Příspěvek od goldfinger »

Johny: Sedmičku jsem vyhrabal z dodatku smlouvy mezi městem a DPmB, kde je popis organizace dopravy při výlukách Žabovřeská a Lesnická.
Jedna věc je místo na čtyřkolejku, druhá věc to, že by totálně zprasila Klíny včetně brutálního nárůstu hluku. Tohle nemůže projít přes stávající fórsrifty, když i na Plotní musí být pro blbou šalinu uprostřed ulice PHS.
Wien Süd a Ost byla dlouhodobě stabilizovaná nádraží, akorát byla obě hlavová, tohle řešení se nabízelo samo.
Párkrát za život jsem ze Zvonařky musel, nebo jsem tam přijel a vždycky jsem se z toho osypal. Horolezecký výstup na rampy, 10 min. pěšky na rolu, bo spoléhat na d12 bylo dost opovážlivé, fakt hnus. Šalina po 40 letech to sice trošku zlepší, ale furt to bude periferie. Civilizace začíná/ končí Vaňkovkou.
xcav8
Příspěvky: 519
Registrován: 27.5.2010 11:00:52
Bydliště: Brno

Re: MHD v Brně

Příspěvek od xcav8 »

Civilizace začíná/ končí Vaňkovkou.

Pěkná pitomost. :ko:
Brnak46
Příspěvky: 184
Registrován: 31.10.2019 0:56:17
Bydliště: Brno

Re: MHD v Brně

Příspěvek od Brnak46 »

SŽ zpracovává prověření kapacity nádraží u řeky pro nákladní dopravu, takže se brzo ukáže, zda je čtyřkolejka přes Klíny proveditelná
Odpovědět

Zpět na „Brno“