D4 prověří životaschopnost PPP projektů
Témata Podnikatelské prostředí Oblasti podnikání Stavebnictví a stavební materiály Teritorium Česká republika Další články v kategoriích
04. 02. 2021 Hospodářská komora ČR (HK ČR)
Ministerstvo dopravy před Vánoci vybralo vítěze tendru na první skutečně reálný PPP projekt v Česku. Chybějící úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem tak zafinancuje, postaví a následně zajistí údržbu francouzské sdružení DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Vlastní stavbu dostane na starost česká stavební firma Eurovia CS, která patří právě do skupiny Vinci. Nevelký úsek dálnice D4 se tak stane vůbec prvním reálným testem využitelnosti PPP projektů, jejichž podstatou je spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) v České republice. V té souvislosti jsme položili několik otázek ministru dopravy Karlu Havlíčkovi.
Kde vidíte hlavní přínos PPP modelu pro stát a pro motoristy?
Stát přenechá stavbu koncesionáři, který zahrnuje i investora. Ten ji poté určitou dobu provozuje a od státu za to dostává zaplaceno. Pro stát je tento způsob výstavby výhodný zejména ve chvíli, kdy má celou řadu projektů dopravní infrastruktury, které chce realizovat v co nejkratším čase. Díky této formě financování si stát vytváří alternativy ve způsobu jejich financování, což se nám bude hodit, až se v příštích letech omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic.
Vysoutěžená cena u tohoto projektu navíc vychází lépe, než kdybychom investovali peníze ihned ze státního rozpočtu. Jako zásadní plus vidím také přenos rizik, která nyní zůstávají státu, respektive Ředitelství silnic a dálnic. V případě PPP je přenášíme na koncesionáře. Platba státu bude realizována formou takzvané platby za dostupnost, která je, jak plyne z jejího názvu, navázána na řádnou dostupnost dálnice pro uživatele.
Přidanou hodnotou pro řidiče tak bude dlouhodobá garance kvality povrchu, která je při hodnocení dostupnosti hlavním kritériem. Nezajištění dostupnosti dálnice může vést až k nulovým platbám koncesionáři.
Jaký povrch bude mít dálnice – cementobetonový, nebo asfaltový?
Nabídka vybraného dodavatele obsahuje asfaltový povrch jak na samotné dálnici, tak na okolních komunikacích.
Uvedená cena 16,554 miliardy korun za 32 kilometrů dálnice je konečná? Zahrnuje i běžnou provozní údržbu a úklid v průběhu příštích 25 let?
Cena představuje strop v čisté současné hodnotě. Zahrnuje všechny činnosti nezbytné k zajištění a udržování dálnice dostupné po dobu trvání koncesní lhůty, tedy na 25 let. Jedná se o nabídkovou cenu ve smyslu zákona o zadávání veřejných zakázek vyjádřenou v čisté současné hodnotě budoucích očekávaných plateb.
Pravidla pro výpočet finálně uhrazené ceny se řídí podrobnostmi koncesionářské smlouvy. Co se týče konečnosti ceny, pak je třeba si uvědomit, že hodnota peněz se v čase postupně snižuje. V nominální hodnotě tak počítáme s tím, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 přibližně 31,95 miliardy korun, což by mělo odpovídat hodnotě dnešních 16,5 miliardy korun. Ale samozřejmě je to předpoklad, je třeba připustit i možnost změny měnového kurzu, protože část platby za dostupnost bude hrazena v eurech.
Tady ovšem platí, že na tom můžeme i vydělat a finálně uhrazenou částku přepočtenou na koruny snížit, neboť pro účely přepočtu nabídkové ceny z eur na koruny byl stanoven hypoteticky velmi oslabující kurz koruny vůči euru.
Jak je nastaven platební kalendář?
Platby za dostupnost se začnou hradit až v okamžiku zprovoznění. Nabídka vybraného dodavatele předpokládá zprovoznění na konci října roku 2024 při začátku prací v březnu 2021, první platbu tedy předpokládáme za listopad 2024. Platby jsou plánovány na měsíční bázi dle vykázaného, zkontrolovaného a odsouhlaseného stavu dostupnosti dálnice.
Iniciujete ve svém rezortu další projekty PPP?
To se odvine primárně od schválení PPP projektu na D4 v Poslanecké sněmovně. Ministerstvo dopravy ale zvažuje, že v případě úspěchu formát PPP uplatní i pro jiné stavby.
V současné době je ve spolupráci s European Investment Advisory Hub pod EIB zpracovávána studie proveditelnosti na ověření vhodnosti a výhodnosti realizace některých částí D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí formou PPP. Práce byly zahájeny ve druhém listopadovém týdnu.
Obecněji – je PPP model z vašeho pohledu využitelný i v měřítku krajských, okresních a obecních projektů?
Teoreticky ano, důležitý je celkový finanční objem akce, a hlavně potenciální rozdělení rizik. Pokud se projekt PPP pro D4 podaří schválit, může být zajímavým vzorem nejen pro stavby státní dopravní infrastruktury, ale i pro další projekty na regionální či místní úrovni.
Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Petr Karban
https://www.businessinfo.cz/clanky/d4-p ... -projektu/
D4 prověří životaschopnost PPP projektů
Články z novin a internetu - domácí
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion