(SK) Ministr dopravy: Inflace sebere kilometry nových dálnic

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Ministr dopravy: Inflace sebere kilometry nových dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Inflácia vezme Slovensku kilometre nových diaľnic

Štát priznáva, že až štvrtina peňazí vyčlenených na stavbu nových ciest bude musieť slúžiť ako kompenzácia vysokých cien.

*Ročne minieme na diaľnice a cesty zhruba 800 miliónov eur.
*Tento rozpočet môže byť v budúcom roku podľa ministra dopravy Andreja Doležala ohrozený pre nároky dodávateľov.
*Šéf rezortu dopravy pre HN prezradil, ktoré práce budú stáť štátnu kasu najviac.

Bratislava – Silná inflačná vlna, ktorá udrela tento rok, zasiahla vo veľkej miere aj stavebné firmy. Vrátane tých, ktoré robia pre štát a stavajú cesty či inú infraštruktúru. Niektoré projekty jednoducho nebolo možné za staré, vysúťažené ceny dokončiť. Vláda sa preto zaviazala, že dodávateľom bude hradiť peniaze navyše – aby pokryli svoje rastúce náklady. Svetlo sveta teda uzreli oficiálne inflačné doložky.

To však znamená výrazne viac výdavkov pre štát. Minister Andrej Doležal pre HN prvýkrát spresnil, že pôjde až o 200 miliónov eur. „Urobili sme si analýzy a očakávame, že až štvrtina prostriedkov, ktoré boli v harmonograme alokované predbežne na výstavbu cestnej infraštruktúry, pôjde na kompenzáciu rastu cien stavebných materiálov,“priznal.

Hrubý prepočet ukazuje, že je to suma, za ktorú by sa pokojne dalo postaviť päť až desať kilometrov nových štvorprúdoviek. „Celá táto kríza nepriamo spôsobí to, že budeme stavať menej a menej rozostaviame,“dodal šéf rezortu dopravy. Na Slovensku je aktuálne vo výstavbe osem diaľničných stavieb v dĺžke asi 77 kilometrov. Ich celková hodnota je 1,25 miliardy eur. Šéf Doprastavu Dušan Mráz pre HN priznal, že na stavbe cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou majú nároky z dôvodu zdražovania len za minulý rok vo výške ôsmich miliónov eur.

Bratislava – Pred rokom začali stavebné firmy biť na poplach. Ceny niektorých stavebnín totiž vystrelili do nebies. Ďalšia vlna zdražovania prišla po vypuknutí vojny na Ukrajine. Niektoré položky stáli v tomto období aj o stovky percent viac. Vtedy sa už štát zaviazal, že stúpajúce ceny na stavbách bude sanovať. Dnes je na svete už aj nová metodika – inflačná doložka, ktorá umožní dodatky v takomto zmysle uplatňovať. Firmy budú môcť svoje požiadavky predkladať od budúceho roka.

Minister Andrej Doležal pre HN prvýkrát priznal, o koľko financií môže štát prísť, ak si stavitelia uplatnia pri budovaní a oprave diaľnic, rýchlostných ciest či ciest prvej triedy spomínanú doložku. „Urobili sme si analýzy a očakávame, že až štvrtina prostriedkov, ktoré boli v harmonograme alokované predbežne na výstavbu cestnej infraštruktúry, pôjde na kompenzáciu rastu cien stavebných materiálov,“priznal. Ak si firmy uplatnia svoje nároky, rezortu to teda ukrojí z rozpočtu približne 200 miliónov eur.

Záplatu si nepýtal

Vo veľmi hrubom prepočte ide o sumu, za ktorú by sa dalo postaviť päť až desať kilometrov nových štvorprúdoviek. „Celá táto kríza nepriamo spôsobí to, že budeme stavať menej a menej rozostaviame,“dodáva minister. Ročne má štát vyhradené na asfaltky, teda aj na cesty prvej triedy či opravy, 0,8 percenta hrubého domáceho produktu, teda zhruba 800 miliónov eur. Infláciu preto na rozmachu cestnej siete Slováci pocítia výrazne.

Na otázku, či si tieto neplánované výdavky skúsil vyžiadať priamo od šéfa štátnej kasy Igora Matoviča, Doležal odpovedal negatívne. „Prostriedky na tento účel sme si nepýtali. Je to také napnuté, že by bolo až nenáležité pýtať viac zo štátneho rozpočtu. Budeme sa musieť zmestiť do obálky, ktorú nám ponúka,“vysvetľuje šéf rezortu dopravy. Na Slovensku je v súčasnosti vo výstavbe osem diaľničných stavieb v dĺžke asi 77 kilometrov. Ich celková hodnota predstavuje sumu 1,25 miliardy eur. Ide napríklad o obchvaty Košíc, Prešova, Žiliny či Ružomberka. Šéf Doprastavu Dušan Mráz v rozhovore pre HN priznal, že na stavbe rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou majú nároky z titulu zdražovania len za minulý rok vo výške ôsmich miliónov eur.

Inflačnú doložku rezort pripravoval s manažérmi zo stavebného sektora. Porovnávací základ pre rozhodujúce komodity musí na konci určiť znalec, ktorého Národná diaľničná spoločnosť vysúťažila. Ten bude robiť posudok na ceny rozhodujúcich komodít ako stavebná oceľ či drevo za ceny, ktoré boli na trhu vo štvrtom kvartáli roka 2020. „Následne sa bude takto stanovená cena prenásobovať indexom Štatistického úradu za konkrétnu komoditu a konkrétny mesiac. Rozdiely na stavbách za rok 2021 aj 2022 sa majú fakturovať spätne,“dodal šéf Doprastavu.

Asfalt dražie s energiami

Podľa odborníka na stavebníctvo z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Dalibora Trebichalského je ešte príliš skoro hovoriť, aká bude výška finálnej sumy nárokov z inflačnej doložky pre staviteľov. „Každý projekt je iný a nedá sa povedať, že každá stavba zdražie o desať percent,“myslí si odborník. Zároveň doplnil, že ani výklady zhotoviteľov a štátu pri žiadosti o preplatenie nákladov nemusia byť hneď zhodné. Podľa ministra Doležala môžu zavážiť aj menšie opravy ciest, ktoré robia aktuálne cestári vo veľkom. Najbližšie štyri roky sa len v rámci takzvaných veľkoplošných opráv plánuje preinvestovať 200 miliónov eur. „Tam sa to ukázalo krásne. Pri bitúmenových zmesiach môžu ísť nároky až do výšky 40 percent,“povedal pre HN minister. Bitúmeny sú napríklad prírodné asfalty, prírodné vosky, zemný plyn a ropa.

Trebichalský prepočítava, že ceny asfaltových zmesí narástli v tomto roku približne o sto percent. „Priemerná cena na štvorcový meter bola v minulosti 20 eur,“povedal analytik. Zdôraznil, že takáto suma sa týkala len rekonštrukcií ciest, nie výstavby. Neočakáva, že by k zlacňovaniu materiálu malo prísť v nasledujúcich mesiacoch. Minister verí, že časť prostriedkov na stavbu a opravu slovenských ciest by nám mohol doplatiť aj Brusel.

Naznačil, že je v hre dohoda s Európskou komisiou, ktorá bežne takéto náklady neprepláca. „Prvýkrát nám Komisia otvára dvere a pripúšťa, že vzhľadom na prudký rast cien budeme môcť robiť dodatky na zmluvy o nenávratných finančných príspevkoch, prípadne aj nové kontrakty,“očakáva Doležal.

Prvýkrát nám Komisia otvára dvere a pripúšťa, že vzhľadom na prudký rast cien budeme môcť robiť dodatky na zmluvy.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... rprudoviek
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“