(SK) Je dostavba D3 do 2030 v ohrožení?

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Je dostavba D3 do 2030 v ohrožení?

Příspěvek od Diaľničiar »

Ticho o dostavbe diaľnice na Kysuciach. Je ohrozená výstavba?

Uverejnené: 23. december 2022

Výstavba D3 na Kysuciach bola jednou z hlavných tém na tlačovkách ministerstva dopravy. Bolo, lenže pred dvoma rokmi. Ešte pred rokom D3 bola stále absolútnou prioritou. V posledných mesiacoch sa však stále hovorí o všetkých možných úsekoch, len nie o kysuckej diaľnici.

Pritom pred pár týždňami došlo k významnej udalosti. EÚ potvrdila zámer preinvestovať na Kysuciach stovky miliónov EUR. (Infraštruktúra diaľničného koridora TEN-T sever juh je strategickým zámerom EÚ). Podmienka? Diaľnica musí byť postavená do konca roku 2029. Malo sa otvárať šampanské. Ministerstvo mlčalo. Žeby niekomu konečne „docvaklo“ že termíny sú na naše slovenské pomery neúprosné?

Kriticky sa k tomu vyjadril napríklad primátor mesta Kráno nad Kysucou Jozef Grapa (pred štvťstoročím bol pri zrode výstavby D3): „Za posledné dva roky sa s výstavbou D3 nič poriadne neudialo. A ani sa nič neudeje. V tomto volebnom období sa s výstavbou určite nezačne.“

Situáciu upresňuje Ľubomír Jánoška, člen iniciatívy D3 pre Európu:
Prišli personálne zmeny vo vedení diaľničnej spoločnosti, ktoré boli predzvesťou ticha okolo D3. A odvtedy prichádzali len zlé správy. Najhoršia bola o reštarte prípravy D3. Chýba Štúdia realizovateľnosti, treba dopracovať EIA... Ministerstvo dopravy zistilo že EÚ nemá požadovaný dopravný model (koho je to vina? pozn. autora), ktorý je nevyhnutný pre Štúdiu realizovateľnosti. Na ročnom projekte máme ďalšie ročné meškanie. Správu o hodnotení vplyvu na životné prostredie sme začali robiť pred pár dňami. Meškanie ďalšie roky.
Na konci roka sme mali mať projektovú dokumentáciu. Dodávam, že sa jedná o aktualizáciu pôvodných dokumentov. Zistenie, že projekty nie sú hotové je hrozné. Je to posun ďalší rok? Asi áno, preto to zlovestné ticho.“

Okolo D3 nastalo ticho

„Konečne, po niekoľkých mesiacoch, sa minister dopravy vyjadril aj o diaľnici na Kysuciach. V Hospodárskych novinách potvrdil zámer dostavať z vyčlenených financií na D3 do konca roku 2029, ale nezabudol povedať slová o fázovaní (rozumejme posune) projektu a tiež financovaní R2 pri Košiciach… Pán minister, ale to predsa nie je TEN-T sieť. Tiež povedal slová o problémoch s úsekom medzi KNM a Oščadnicou. Tu je nutné podotknúť, že daný úsek je takmer pripravený a existujú len dve možnosti. Stavať, alebo nestavať. Je to teda vymyslený problém, do ktorého bolo vtiahnuté ÚHP. Kto bol v tejto šachovej partii iniciátorom, ťažko povedať,“ vysvetľuje Ľubomír Jánoška.

Črtá sa fiasko s prepadnutím takmer miliardy EUR?

Ministerstvo aj NDS prestali komunikovať diaľnicu D3 a zlovestné ticho signalizuje fiasko s prepadnutím Eurofondov a nedostavaním základnej siete európskej diaľničnej siete TEN-T do roku 2030. Ľubomír Jánoška: „Bodaj by som sa mýlil. Ale deklarácie NDS termínov výstavby od roku 2003 ma veľmi znepokojujú. Stali sa z nich zdrapy papiera.“

Otázka za stovky miliónov

Je čas si položiť dôležitú otázku: Kto ponesie zodpovednosť za prepadnutie stámiliónov EUR za nesplnenie záväzkov voči EU? Kto ponesie zodpovednosť za dopravu na Kysuciach?

Kde sa stala chyba?

Čitateľ si musí položiť logickú otázku. Kde sa stala chyba? V očiach bežného človeka sú na vine stavebníci. Argumentujú, že tam a tam postavili toto za jeden týždeň, diaľnicu za pár rokov. Až na výnimky (napríklad fiasko pri výstavbe tunela Višňové) diaľnice stavať vieme, aj keď mnohí živnostníci a menšie firmy, ktorým nebolo zaplatené za svoju prácu, by mohli veľa rozprávať.

Ďalším na rade by mohla byť Národná diaľničná spoločnosť. Rozhýbať k zmene myslenia u veľkých spoločností je ťažko riešiteľný problém. Lenže nie je to len o schopnostiach. Ako bolo spomenuté vyššie, na NDS sú badať rôzne „vplyvy“. Povedané diplomaticky – s novým vedením evidentne prišiel nový kurz.

Na rade sú rôzne organizácie, ktoré vydávajú rôzne posudky. Napríklad ÚHP (Útvar hodnoty za peniaze) Šetriť peniaze treba. Lenže cez tabuľky a čísla často nevidieť ľudí v kolónach. A čo je horšie, často nevidia ani širší pohľad. Niekedy aj za horizont. (Ak by sme boli v minulosti odvážnejší, diaľnice mohli už dávno byť hotové a za cenu… Spočítajte si to, páni, poriadne.)

No a potom sú to politici. Povedzme to na rovinu. Za výstavbu, respektíve nevýstavbu je zodpovedné Ministerstvo dopravy. Jedine ministerstvo má páku často nevýkonné organizácie rozhýbať. Možno je práve problém, že by najskôr malo rozhýbať samo seba. Na scénu však prichádzajú „hráči“ zo zákulisia so svojimi regionálnymi „argumentami“. Tu musíme ministra A. Doležala pochváliť. Veľmi múdro vypracoval tzv. „Harmonogram výstavby diaľnic a rýchlostných ciest“.

Problém číslo jeden je však jeho reálne nasadenie. Prichádzajú rôzne „ale“, či výhovorky na „chyby minulosti“. Aj keby to všetko bola pravda, toto je ten zlomový bod, ktorý treba pomenovať. Tu sa láme prečo sa nestavajú diaľnice. Niekedy sa treba na „procesy“ pozrieť ako na úlohu, ktorú treba vyriešiť. A nevytvárať si z „potrebných procesov“ barikádu na ospravedlnenie a krytie neschopnosti alebo sledovanie iných cieľov.

Dostávame sa k tomu, čo by sme mali zaželať kompetentným. Želáme pánovi ministrovi, aby mal silu naštartovať ľudí k reálnym výkonom. Môže zachrániť stámilióny, môže vyriešiť desiatky rokov trvajúcu traumu, ktorá sa deje v našom regióne. A tiež zaželajme ľuďom, ktorí hľadajú v „procesoch“ výhovorky prečo sa to nedá, veľa úspechov v novom pôsobisku. Napríklad v súkromnej sfére. Tam sa to určite veľmi rýchlo naučia.

Je čas bilancovať. Obchvat Čadce sa otvoril pred dvoma rokmi

Kysučania oslavujú výročie. Sú to práve dva roky, keď sme sa konečne dočkali obchvatu Čadce. Vďaka peniazom z EÚ sa konečne podarilo postaviť dielo, ktoré slúži nielen Kysučanom, ale hlavne kamiónom v tranzite. A prinášajú slovenskej ekonomike nemalé financie.

S Ľubomírom Jánoškom sme sa vtedy po nej previezli ako jedni z prvých. Sledovať ho bol pre mňa zážitok. Bol hrdý. A právom. Ľudia si myslia, že veci sa dejú len tak. Nedejú. Sú za tým desiatky a stovky stretnutí. Stovky a tisíce strán naštudovaných materiálov, celé dni a týždne práce. Je jedným z tých, ktorí aktívne bojujú za dostavbu diaľnice. Má aj so svojim „spolubojovníkom“ Jozefom Grapom svoj vek. Nerobia to pre seba, ale pre náš región.

Pred dvoma rokmi sme to videli optimisticky. Diaľnica sa rýchlo dostavia. „O 5-6 rokov, to sa snáď ešte dožijem,“ hovoril Ľubomír Jánoška.
Ľudia v kolónach horko-ťažko chápu, že budú musieť čakať v kolónach do roku 2030. Teraz sa však zdá, že ešte aj za tento termín treba zabojovať. No uznajte, vážení čitatelia. Je to normálne?

https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... a-vystavba
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“