Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

další záběry z výstavby kolem Beli Manastir i s mapkou:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172353505
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Vedení HAC navštívilo staveniště dálnice A5 společně s regioniálními politiky. Konstatovalo se, že výstavba koridoru Vc napředuje dobře, přičemž bylo přízvukováno, že smlouva na výstavbu podčásti dálnice Beli Manastir - most Halasica byla podepsaná v 04/2020. Úsek bude dlouhý 17,5 km. Nyní je progres plnění kolem 40% a v polovině roku 2022 se má odevzdat do provozu. Záběry z výstavby k 11.5. ve veřejném albumu na FB: https://www.facebook.com/pzcslbrod/phot ... 9403834079 .

To je taky konečný termín pro výstavbu obchvatu Beli Manastir v délce 3,2 km v nákladech 85 mil. HRK, kde se počítá s výstavbou 5 křižovatek, z čeho 4 budou kruhové. V celé župě již nebude město bez obchvatu.
https://sib.net.hr/vijesti/regija/38441 ... manastira/
BM.JPG
BM.JPG (108.53 KiB) Zobrazeno 11030 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Croatia: Construction And Installation Of Road Equipment And Utilities For Furnishing Of Section: Halasica Bridge - Beli Manastir

https://ecepp.ebrd.com/delta/viewNotice ... d=17971433

Scope Of Contract: Works on traffic signs and road marking, safety barriers, load-bearing structures, variable traffic signalization, road lighting, TC lines, landscaping, protective wire fences and noise protection barriers on Corridor Vc A5 motorway section placed in Croatia: Halasica Bridge - Beli Manastir

z výstavby A5:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174487085
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174487106
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174487130
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174487358
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Po mnoha a mnoha termínech odevzdání úseku Svilaj do provozu, co stojí na dokončení hraničního průchodu v Bosně je tady další informace: stavební práce jsou ukončené a to ke dni 15.7. a do 29.8. běží technická kontrola a pak se má dokončit administrativní proces a následně se bude moct dálnice na obou stranách otevřít do užívání.

https://archive.fo/b9ReI

Přechod a navazující infrastrukturu vícekrát navštěvují ministři států ... tady sa jasně konstatuje, že most stojí, dálnice z obou stran taky a brzdí to hraniční průchod: https://vlada.gov.hr/vijesti/butkovic-o ... ilaj/32327 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Svilaj se má do provozu odevzdat tento měsíc: https://www.klix.ba/biznis/most-svilaj- ... /210831155 . Tak uvidíme, jestli se tak stane. :) (zdržuje to BiH)

Výstavba 17,5 km dálnice A5 od mostu Halasica po Beli Manastir je v plném proudu: http://www.obz.hr/hr/index.php/componen ... punom-jeku . V příštím roce se má odevzdat do provozu a to společně s mostem Drava a dalším napojením od severu s mostem Halasica.

Chybí dokončit ještě 5 km a to od Beli Manastir po st. hranice s Maďarskem. Tendr se má vyhlásit ještě letos.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Byrokracie brání otevření mostu Svilaj a zprovoznění dálnic A5 v Chorvatsku a A1 v Bosně a Hercegovině.

Stavba mostu je ukončená. Stavba infrastruktury hraničního průchodu na straně Bosny taky. Celá řada technických připomínek a úředných postupů taky, ale další chybí. :o Byla vyjměnová komise pro technické převzetí prací a vykonávají se potřebné kroky na získání povolení na používání hran. průchodu. Je zde ale ještě jeden problem.

Musí se vyřešit stav, kategorie tohoto hraničního přechodu. Tato otázka patří do Rady ministrů Bosny a Hercegoviny a osobité komise Bosny a Hercegoviny a Chorvatska. Tyto orgány musí nejdříve stanovit kategorii tohoto hran. přechodu a pak je potřeba získat povolení na užívání. Až pak bude možno mluvit o možném uvedení tohoto mostu do provozu. Kategorie nebyla doposud stanověna.

Most se tedy nepoužívá, dálniční úseky na obou stranách ale stárnou. Datum, kdy se opravdu tento přeshraniční úsek otevře do provozu přitom stále neexistuje. Doposud to jsou jen "přísliby", ale neděje se tak. Poslední příslib byl: do konce 09/2021.

https://sbplus.hr/slavonski_brod/gospod ... UMIzbgzZPY

Je zvláštní, že EIB a EBRD, které významně financují tento koridor to zjevně nějak víc nepřekáží. Obdobná situace je ve světě ale běžná, že se nepostaví most, pak se nepostaví HP ... ale i tohle je ukázkou reality lidské neschopnosti nebo jak to nazvat, se domluvit rychleji. :ko:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby dálnice A5, obchvat Beli Manastir: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -175341183

Most Svilaj se má otevřít 30.9. https://radiosarajevo.ba/metromahala/te ... laj/430597

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Svilaj byl opravdu 30.9. uveden do provozu. Konečně.

https://www.hac.hr/hr/odnosi-s-javnoscu ... n-u-promet
https://vlada.gov.hr/news/svilaj-bridge ... tion/33065

mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=45. ... 55/18.3143

V provozu je tak již 59 km dálnice A5. Aktualizován stav úvodního příspěvku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě jeden záběr na most Svilaj na hranicích s Bosnou ...
Sv.JPG
Sv.JPG (152.72 KiB) Zobrazeno 9055 x
Všechno až po území 5 km před hranicí s Maďarskem je v provozu nebo výstavbě. Hraniční úsek se již projektuje a má se do konce roku 2024 odevzdat do provozu. Je to pro současnou vládu cíl, aby v tomto roce byl evropský koridor Vc na území Chorvatska v provozu. Co se dnes staví je část Beli Manastir - most Halasica.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Bylo vydáno územní rozhodnutí pro úsek mezi Beli Manastir a hranicemi s Maďarskem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

širší souhrn ve zkratce

Za asi 6 měsíců se má dokončit a pak do provozu odevzdat dálnice A5 a to od mostu Drava, který stojí, ale nelze jej využívat přes most Halasica až po Beli Manastir. Tento úsek, který stavebně chybí v délce 17,5 km vyjma mostu Drava s napojením kolem se staví v nákladech 443 mil. HRK bez DPH, pravidelně k němu píšu progres realizace. Je to asi 24,6 km dálnice i s mostem Drava ( tady je rozepsání všeho co se odevzdá do provozu najednou: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 37#p227737 ). Letos se má tendrovat díky postupující přípravě i hraniční úsek k Maďarsku a do konce roku 2023 jej postavit. To se možná nepovede, ale ten progres je již citelný a to i v Maďarsku a nakonec i v Bosně a Hercegovině, ačkoliv tam ten koridor Vc nebude hotový ani v roce 2030, což ale není divu vzhledem k terénu a ekonomice státu. (resp. tam ani nejde o ekonomiku, protože nebýt masivní podpory toho koridoru, tak by v Bosně nestála ani 1/2).

V tomto regioně Osijeku běží i veliká rekonstrukce silnice D213 Osijek - Erdut, u hranic se Srbskem. 1. fáze již běží v délce 12,3 km v nákladech 72 mil. HRK. Poté bude následovat 2. fáze po Dalj a pak 3. po hraniční přechod. Celková délka rekonstrukce činí 22,5 km a má stát 120 mil. HRK, z čeho plyne že právě tato 1. fáze je nejnáročnější. Není to jen o obnově povrchu, ale jedná se o styl rekonstrukce jakou Chorvatsko realizovalo již vícekrát napříč zemi, kdysi po válce hlavně podél pobřeží.

http://www.osijek031.com/osijek.php?top ... z7H2JtZYIQ

Základní kámen mostu Drava se poklepal v roce 2011. V rámci vícero velkých staveb v zemi se ale musela reálná výstavba prodloužit a v provozu není dodnes. Tyto peripetie jsem rozepsal zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 99#p172899 .

tady je několik záběrů na most Drava u města Osijek:

Obrázek

https://i.imgur.com/jW7iT01.jpg
https://i.imgur.com/i3mYE3w.jpg

Obrázek

https://i.imgur.com/aPbkKJx.jpg
https://i.imgur.com/GZs8C6Y.jpg

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dalších 11 fotek na most Drava: https://sib.net.hr/galerije/2774990/mos ... ka=5204650 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

videozáběry na budovaný úsek Osijek - Beli Manastir (projekt se blíží k dokončení a dálniční koridor se tak letos dostane blízko k hranicím s Maďarskem):



skoro 25 km dálnice bude brzo v provozu: https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/pri ... 95532.html

progres realizace: 75%
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ke konci 02/2022 byl stav plnění prací v části most Drava - Beli Manastir v 77%.

Jen sesumarizuju: výstavba podúseku, most Halasica a 7 křižovatek se začala v 08/2018. Pak v 04/2020 se zahájila výstavba na trase a v 09/2021 se začala realizace na vybavení a doplncích na celé trase. Dokončení je plánováno na druhou polovinu letošního roku. Hodnota zazmluvněných prací je 495 mil. HRK a pokračuje se dle milniků.

Dále, HAC dnes připravují administrativní konání na získaní stavebního povolení a vypracování projektové dokumentace na poslední část a sice Beli Manastir - Maďarsko. S jeho výstavbou se dálnice A5 a zároveň koridor Vc na území Chorvatska dokončí. Postup VO je v souladu s pravidlami EBRD a má se začít v polovině letošního roku. Začátek prací se plánuje na konec letošního roku. Financování zajišťují i nadále evropské banky. Plánované ukončení výstavby hraničního úseku je konec roku 2024.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Do tendru se připravuje poslední úsek na trase, který není v provozu / nestaví se a sice st. hranice s Maďarskem - Beli Manastir, který bude dlouhý 5 km.

Zde je jeho trasa a objekty na ní: nejdelším bude 300m viadukt Karašica

Obrázek

Obrázek

v širší návaznosti až po most Halasica (navazuje na most Drava, ten je již hotový, ale není v provozu):
Obrázek

nebo revize E koridoru Vc na území Chorvatska z r. 2016, která navazovala na 5 předchozích plánů dálniční sítě a která jasněji zviditelňuje koridor Budapešť - Sarajevo - Ploče přes Osijek ve vnitrozemí Chorvatska:
16.JPG
16.JPG (118.99 KiB) Zobrazeno 6078 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

video z plavby člunem pod mostem Drava, který bude nejdelším v zemi (delší i než Pelješac)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy navštívil Osijek a prezentoval dopravní investice ve městě a extra Koridor Vc.
https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... dora/23394

Obrázek

Dokončení úseku Beli Manastir - Osijek se očekává do konce 10/2022. Celý koridor má být hotov na území Chorvatska do konce roku 2024 a v Bosně a Hercegovině bude nejdříve v roce 2028 s výjimkou 1-2 nejsložitějších úseků. Tohle datum je dnes nereální, ačkoliv když se to uvádí takhle, tak teoreticky vzato to částečně lze naplnit. Ovšem i proto to slůvko "nejdříve".

V Chorvatsku chybí vytendrovat a postavit hraniční úsek s Maďarskem ještě kromě toho dnes rozestavěného úseku na A5.

pohled na most Drava:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

15.JPG
15.JPG (78.37 KiB) Zobrazeno 4687 x
16.JPG
16.JPG (72.51 KiB) Zobrazeno 4687 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

STAVBA BARANJA SEKCE CHODBY 5C JE TÉMĚŘ DOKONČENA

Most Halasica - Beli Manastir: technická kontrola v říjnu, v provozu v listopadu 2022.

Není pochyb o tom, že výstavba úseku koridoru 5C přes Baranja je jednou z nejvýznamnějších investic, které po mírové reintegraci dorazily do regionu mezi Dunajem, Drávou a Maďarskem.

Do dokončení zbývá ještě relativně málo času a dostavba koridoru 5C z hlediska dopravy je jednou z priorit vlády Chorvatské republiky, která zajistí lepší dopravní spojení ve východním Chorvatsku. Konkrétně se dokončuje stavba 17,5 kilometru dlouhého podúseku Halasica - Beli Manastir a souběžně se připravuje projektová dokumentace na poslední úsek koridoru 5C, mezi Beli Manastir a Maďarskou republikou.

Smlouva na výstavbu podoblasti Halasica - Beli Manastir byla podepsána v dubnu 2020. Hodnota nasmlouvaných prací je 443 milionů HRK bez DPH. Smlouva byla podepsána s místním podnikatelským sdružením Osijek-Koteks d.d. a GP Krk d.d. Práce začaly v polovině roku 2020 a probíhají v souladu s plánovanou dynamikou - připomíná Hrvatski cesta s tím, že dokončení podúseku je plánováno na druhou polovinu, tedy nejpozději na konec roku 2022, přičemž poslední informace hovoří o tom, že na říjen tohoto roku je plánována technická prohlídka mostního úseku Halasica - křižovatka Beli Manastir, po které bude následovat získání povolení k užívání. Vydání akcií je plánováno na listopad tohoto roku.

V září loňského roku byl do podniku přizván dodavatel, který úsek vybavil, a smlouva má hodnotu sedm milionů eur. Souběžně s výstavbou a vybavováním mostní části Beli Manastir - Halasica se pracuje i na jejím napájení.

Veřejné zadávací řízení na poslední úsek k hranici s Maďarskem, pro který se v současné době připravuje projektová dokumentace, bude v souladu s pravidly EBRD Bank zahájeno ve třetím čtvrtletí roku 2022 a zahájení prací je plánováno na začátek roku 2023. Financování bylo zajištěno prostřednictvím úvěrů od bank EBRD a HBOR. Plánované dokončení prací je na konci roku 2024, kdy by Chorvatsko mělo zcela dokončený koridor 5C přes své území. Údajně došlo k neshodám s maďarskými sousedy ohledně výstavby objektu hraničního přechodu, které nám nikdo oficiálně nepotvrdil. Pokud ale došlo k neshodám, stalo se tak před rozhodnutím o vstupu Chorvatské republiky do schengenského prostoru.

S ohledem na očekávaný vstup Chorvatské republiky do schengenského prostoru se do ukončení výstavby a uvolnění úseku dálnice A5 od hranic Maďarska do Beli Manastir nepočítá s výstavbou objektů hraničních přechodů na chorvatské straně hranice, které jsou obecně v gesci Ministerstva financí Chorvatské republiky - říkají z chorvatských dálnic.

Úsek od mostu Halasica ke křižovatce Beli Manastir je dlouhý 17,48 kilometru. Nachází se na něm hned devět mostů (Karašica, Bojana, Sudaraš, Haljevo, MK VI/O, Haljevo, Stara Barbara, Barbara a Ćirina Ada). Z dalších významných staveb vyzdvihujeme křižovatku Beli Manastir, mýtnou stanici Sudaraš (ČCP) - montovanou budovu, od zavedení nového bezkontaktního mýtného systému a dvě PUO Beli Manastir, východní a západní, jsou v plánu brzy. V úseku bylo instalováno více než milion kubíků náspů a v jednom období více než 200 traktorů dopravilo na stavbu násepový materiál. Bez ohledu na velké množství kamionů a dalších strojů na stavbě nebyly zaznamenány žádné incidenty. Výstavba tohoto podúseku začala v srpnu 2018 výstavbou mostu Halasica a sedmi silničních přechodů. V dubnu 2020 byla zahájena výstavba trasy a v září 2021 byly zahájeny práce na vybavení tohoto dílčího úseku. Na koridoru jsou zatím vybudovány úseky mezi Osijekem a Đakovem, Đakovo - Sredanci a Sredanci - hranice Bosny a Hercegoviny. Most Svilaj, jako nedílná součást tohoto úseku, byl uveden do provozu 30. září loňského roku. Hodnota prací je 22 308 022,34 EUR bez DPH, z čehož v souladu s mezivládní dohodou mezi Chorvatskou republikou a Bosnou a Hercegovinou chorvatské dálnice financovaly 50 procent.

Spojení mezi Budapeští a Jadranem
Dálnice A5 je součástí Panevropského koridoru 5C, tedy sítě evropských koridorů, která byla dohodnuta na konferenci evropských ministrů dopravy v Helsinkách v roce 1997, od níž si podnikatelé Baranja hodně slibují. Jde o větev pátého dopravního koridoru, která spojuje dopravní uzel Budapešť s oblastí Jadranu. Začíná u Budapešti a táhne se přes Maďarsko až k hranici s Chorvatskou republikou. Na území Chorvatské republiky se táhne severojižním směrem, za Beli Manastir a Osijek a až k hranici s Bosnou a Hercegovinou, kde pokračuje ve směru k jižní chorvatské hranici, přesněji do přístavu Ploče.

Výběr mýta
V červenci 2019 Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury veřejně představilo projekt nového systému výběru mýtného v Chorvatské republice. Kvůli epidemii byl celý projekt prodloužen, ale nyní je zařazen do Národního programu obnovy a odolnosti 2021 - 2026. Podle odhadů by systém mohl být dokončen v roce 2024. Je založen na volném toku, bez zastavení vozidla, s bezkontaktními platebními metodami.

https://www.glas-slavonije.hr/501402/1/ ... enome-2022


lokalita Jagodnjak:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy k úseku, který se má odevzdat do provozu uvedl, že se opozdí tento termín na prosinec. Otevření se posouvá opakovaně, prozatím o 2 měsíce. Nedá se říct, že by již nebylo co dělat, ale zase to nejsou již práce, které nelze dokončit do konce roku, pokud tam není jiný problém.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

letecké záběry na dokončované úseky, počínaje mostem Drava:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Honda »

Otevření úseku dálnice A5 z Osijeku do Beli Manastir je významné pro Slavonii, ale i pro celé Chorvatsko

Premiér Andrej Plenković při slavnostním otevření dálničního úseku A5 Beli Manastir - Osijek zdůraznil, že vyvážený regionální rozvoj Chorvatska, dopravní napojení a výstavba infrastruktury jsou strategickými prioritami vlády. Řekl, že tato dálnice musí dát dynamiku ekonomického rozvoje, přes všechny výhody, které evropský koridor přináší na východ od Slavonie, a poukázal na to, že Baranja je tak plně integrována do silniční struktury a dopravního spojení Chorvatska...

Stavba zbývajících pěti kilometrů bude dokončena v roce 2024.
Místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković uvedl, že po mostě Pelješko se nyní otevírá úsek koridoru 5C. Očekává, že stavba zbývajících pár kilometrů k maďarské hranici bude nasmlouvána začátkem příštího roku a dokončena bude v roce 2024.

https://vlada.gov.hr/vijesti/otvaranje- ... tsku/37446
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 2.12.2022 19:50:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: ne pro Slovinii, ale Slavonii
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

Abych tedy navázal na výše uvedenou informaci, tak se do provozu uvedlo 24,6 km dálnice A5. Část z toho již byla k dispozici, ale nemohla se využívat. Není to tak, že se teď odevzdalo do provozu 25 km, které jsou zhotovené ve stejném čase. Rozvedu to chronologicky v základních bodech.

pomůžu si tady touto mapkou z minulých stran:

Obrázek

Most Drava. Impozantní, nádherný, ale bohužel, 1 dekáda uplynula a nebylo možno ho uvést do provozu. Z vícero důvodů, ale především chybělo jeho napojení na silniční síť. Proti tomu jsou jiné stavby "v poli" i v této zemi ničím. Podrobnosti kolem mostu v rámci prodloužené výstavby a několik faktů: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 99#p172899 . 2,5 km objekt. V rámci vlákna je o něm hodně informací.

Tím pádem i úsek před ním nebyl využitý. Od uzlu k Osijeku byla rovněž část po most bez využití.

Pak se stát sám snažil o výstavbu podúseku Beli Manastir - Osijek a sice 0,8 km dlouhý Most Halasica - Most Drava, což tedy byla státní snaha o napojení mostu Drava na silniční síť, ale výstavba se stejně vlekla a bylo zřejmé, že nemá smysl jakkoliv dočasně napojovat most Drava, ale se snažit o dokončení dálnice až po Beli Manastir. Ten průběh si lze v tématu číst.

To, co se budovalo v posledních letech, tak to byl dlouhý úsek po Beli Manastir, tedy v základní délce 17,5 km. :idea: Do provozu šel i s dokončením 0,8 km s mostem Halasica, s mostem Drava v délce 2,5 km a s napojením z jihu od uzlu Osijek 3,8 km. Na těchto částech se uskutečnila základní údržba a dokončovací práce.



Proto je to praktických 25 km dálnic, co si lze přečíst, že se uvedlo do provozu.

Je to již zaznačeno i v mapách: https://www.openstreetmap.org/#map=11/45.6808/18.5342

Obrázek

Upravuji tak i úvodní příspěvek. :)

V provozu je dnes 83,6 km z plánované délky 88,6 km této dálnice. :idea:

Chybějící 5 km úsek se má vysoutěžit a rozestavět v roce 2023 a dokončit v roce 2024. K tomu nejsem moc optimistický, ale snad to do 2025 což je taky uváděné datum bude.

Pro Chorvatsko to značí pro nejmenší region Baranjsko, kde jsou první dálniční kilometry. Pro Osijek, protože to dalo využití celému obchvatu v rámci dálničního vedení. Pro Slavónii, přes kterou se ta dálnice táhne, ale i pro celý stát, protože je to součástí evropského koridoru Vc.

Pro podstatnou část Evropy to značí další přiblížení Jižní Dalmácie alternativou cestování napříč Maďarsko, Chorvatsko (tuto dálnici A5) a Bosnu. I tam ten progres každým rokem je. I když to samozřejmě ještě "dekádu" počká, než to bude souvislé. Především pak jde i o "tranzitní koridor".

Původní idea o rychlé realizaci A5 se sice nenaplnila, ale když si vezmeme, že první úsek je v provozu od 2007, tak tady ten průměr činí 5,5 km dálnice ročně. Takže se to zřejmě povede dokončit na čísle 5 km za rok. Za jednu dálnici v zemi.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/otvaranje ... tsku/23672
https://sib.net.hr/vijesti/regija/43028 ... a-po-njoj/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě si dovolím "pro fanoušky" doplnit, proč je vlastně most Drava tak impozantně navržený a ještě nejednu zajímavost o něm ;)

Obrázek

Z hlediska "velikosti" se hodně se píše o mostě Pelješac na jihu Chorvatska. Navzdory rozměrům a významu tohoto mostu to nebude nejdelší most v Chorvatsku. Pelješki spojil fyzicky oddělené území z hlediska státnosti a to mu nelze upřít.

Tím nejdelším chorvatským mostním spojením je most Drava, který leží na řece stejného jména u velkého vnitrozemského města Osijek na východě země. Dovolím si rozepsat, proč je tak velkoryse navržen. Je to 2,5 km dlouhý most, tedy o malinko delší, ale přece, než je most Pelješac. (103m) Rozdíl je ještě ten, že most Drava je dálničním mostem na dálnici (A5). Jeho osud je smutný, video poskytuje ucelený pohled na rozměry hlavní části mostu, ve skutečnosti je delší dobu hotový a nebyl v provozu, protože dlouhá léta končil ze severní strany v poli. Chorvatsko už ale tedy postavilo ze severní strany další desítky kilometrů dálnice (až po město Beli Manastir asi 5 km od maďarských hranic) V praxi se tak znovu vylepší cestování v ose Budapešť (H) - Osijek (HR) - Sarajevo (BiH) - Ploče (HR) dále na jih Chorvatska, do Černé Hory atd., protože stále více kilometrů je z této trasy v podobě dálnice ve všech 3 státech, čímž se zrychluje cestování a hlavně pro střed a východ Maďarska, Slovenska (Polska atd.) je tato trasa při plánech cestování na jih Evropy lepší, než sice dokončené západnější, ale o to přeplněnější dálnice. Je to jeden z nejvýchodnějších evropských dálničních koridorů (Vc) v severo-jižním provedení. V Chorvatsku se skládá ze dvou dálnic: A5 na severu a A10 na jihu. (ta je hotová)

Most Drava poklepala ještě premiérka Jadranka Kosor v létě 2011. Bylo to v období, kdy mnozí varovali, že si to země nemůže dovolit a i to tak dopadlo. Most se měl postavit za 30 měsíců. V hrubé stavbě se postavil rychle, ale bez pokračování na sever. Vyšel na 900 mil. kun. (dnes asi 120 mil.. €) Hovoří se o něm jako o megalomanské investici, protože se jednak výrazně protáhla výstavba a jednak polovinu dekády nepřinášel žádný užitek. Poslední detaily se natáhly až do posledního období, ve kterém se obnovily nátěry a modernizovalo osvětlení. Takže se původní nevyužilo.

Součástí výstavby tohoto mostu byla i úprava koryta řeky v délce 3 km a celá série ekologických investic do lesů, polí a řek, protože jsou zde vzácně chráněná území. Most je postaven tak, že i v případě velkých záplav se voda rozloží do velkého území (desítky km2), neboť právě v tomto území se Drava pravidelně rozlévá. Proto most působí oproti řece velmi vysoko a když je sucho, tak až nepřiměřeně mohutně. Proto k mostu vedou dlouhé nájezdy, což jsou v podstatě další mosty. Právě proto je tento objekt největší dominantou na celé dálnici A5 a co by málokdo řekl, z jakých důvodů tomu tak je při pohledu do mapy státu, že se takový most nachází právě v těchto končinách. :idea:



Málokdo taky ví, že výstavba mostu s napojovací silnicí se uskutečnila u minového pole. Výstavba se nakonec protáhla z roku 2011 formálně až do let 2017/2018. Z důvodu bankrotu firmy a dalších problémů spjatých s chybějícími % až desetinami % k dokončení. Od dokončení se po používání stejně některé části nedožijí uvedení do provozu, třeba již zmiňované osvětlení. Za dobu výstavby jsou v zemi 4 premiéři. Měl být pojmenován po 3. gardové brigádě Kune, ale ani to se nenaplnilo.

záběry z jízdy po mostě :P , to jsou záběry, na které se čeká roky ...

Obrázek

Obrázek

Technické vlastnosti:

Délka mostu 2507 metrů. Délka mostu od konce křídla opěry U0 po konec křídla opěry U61 je 2 507,04 m. Dá se říci, že to je celková délka mostu jako konstrukce je 2 507 04 m a délka mostu jako pole rozpětí mezi krajovými podporami je 2 485,04 m. Část st. mostu přes řeku Drávu je dlouhý 420 metrů a byla na něm aplikována skvělá technická řešení, ve kterých byly použity betonové pilíře, ocelové nosníky a lana, která zároveň ovlivňují vizuální přitažlivost tohoto impozantního mostu.

Lokalita je v oblasti plánované pro nádrž, i proto je most dlouhý téměř 2,5 kilometru. Sestava v hlavním poli přes řeku je zavěšená, se dvěma pylony a symetrickým uspořádáním, s hlavním polem měřícím 220 metrů. Sestava nad korytem řeky má středové rozpětí 220 m, aby byly splněny plavební podmínky, tedy zajištění vodní cesty 50 m široké a 5,25 m vysoké nad vysokou hladinou Drávy. Zbývající části mostu - inundační viadukty - byly navrženy jako předpjaté betonové sestavy v poloprefabrikovaném provedení, s charakteristickým rozpětím 35 metrů.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Diaľničiar »

jedna projížďka po otevřeném 25 km dlouhém úseku, jízda je ve směru Osijek - Beli Manastir:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“