Právě je 5.12.2020 6:56:27




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 432 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
 Chorvatsko všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Od 1.1. do 25.3. navštívilo Chorvatsko celkem 630.000 turistů. Došlo tak k -15% poklesu oproti roku 2019. Celkově se očekává prudký pokles příjmů v cestovním ruchu, co bude mít negativní dopad na zaměstnanost, ale i příjmy velké části obyvatelstva vzhledem k faktu, že cestovní ruch se na celkovém HDP podílí až 20%. Vláda připravuje vícero opatření. Asociace cestovního ruchu požaduje platnost těchto opatření až do jara 2021.

Dále, ministerstvo dopravy uvedlo seznam velkých dopravních projektů pro rok 2020: dostavba části istrijského dálničního Y, 2. kolej a další modernizace železničních tratí, výstavba mostu Pelješac a napojení Dubrovniku na zvyšek území a pak i odevzdání mostu Svilaj na Koridoru Vc včetně zahájení prací na dalších asi 23 km A5 v nákladech kolem 107 mil. €. Pak následují až menší práce; výstavba obchvatů a modernizace silnic.

Jestli se bude na všech stavbách plynule pokračovat prozatím ministerstvo dopravy neupřesnilo. Chorvatsko má dobrý průběh vývoje ohledně koronaviru, ale to se může změnit. Ostatně, sportovní arény v Záhřebu a Splitě se upravují na karantenní centra po vzoru jiné arény z Bělehradu.

Chorvatsko v tomto roce hodlá investovat do zvýšení bezpečnosti silničního provozu 600 mil. HRK, v tom jsou i radary. Zmínka v rámci tohoto vlastního fóra je tady vícekrát. Dálniční síť je z větší části hotová, ale jsou záměry dobudovat Koridor Vc, tedy dálnici A5, dále pokročit na dálnici A7, kde se plánuje postavit obchvat Novi Vinodolski a připravuje se i nadále zavedení nového mýtního systému. Z větší části jsou na tyto projekty již zajištěné peníze, takže by to ani stávající situace kolem pandemie neměla změnit, pokud nebudou problémy ze strany případných zhotovitelů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


28.3.2020 18:03:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko eviduje na svém území 1650 případů nakažených koronavirem, z nich 25 zemřelo. Dalších 400 se uzdravilo. Situace je nejhorší v rámci Záhřebu a Splitu s blízkým okolím.

Na epidemiologická opatření vláda minulý týden odklepla 2,1 mld. HRK.

Zásadní otázku vyvolává celosvětová pandemie ve vztahu k cestovnímu ruchu. Na tom z 20% HDP stojí chorvatské ekonomika. Politici, ale i ekonomové a nakonec i obyvatelstvo se obávají jaké dopady to bude mít na celé Chorvatsko. Je zřejmé, že letošní sezona se prudce propadne. Jakékoliv negativní kroky vlády ve vztahu k zamezení šíření zraňují ekonomiku a stát, který má vyšší státní dluh a mnoho reforem chybí, který navíc čelí úbytku obyvatelstva a jeho stárnutí, aby se pomalu obával co bude dál. I kdyby pandemie přešla, tak letošní rok bude pro Chorvatsko těžký a země bude pravděpodobně potřebovat pomoc. S tím nemá být problém, ale jak to již bývá, tak každá pomoc bývá podmíněná.

I když je na tom chorvatské zdravotnictví špatně, tak Chorvatsko odkleplo pomoc ve výši 43 mil. HRK pro zdravotnický systém svého souseda, Bosnu a Hercegovinu.

Vláda zavedla 63 opatření, které mají zmírnit socio-ekonomické dopady tété krize prozatím ve výši 30 mld. HRK. To jsou asi 4 mld. €. Z té částky jde 5 mld. HRK na vyplácení minimální mzdy pro vícero nezaměstnaných lidí. Další částka jde na odklad splátek v různé formě. Atd., jak to známe z jiných zemí. Ovšem ta částka zdaleka nebude postačující.

Z hlediska výstavby dopravních staveb se neplánuje jejich zpomalení ani zrušení, pokud mají spolufinancování s EU fondami a to má drtivá většina staveb. Stejně tak se mají dokončit již zahájené projekty. Pouze některé tendrované stavby mají jakýsi technický odklad.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


13.4.2020 20:42:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
V Chorvatsku vyhrála parlamentní volby tenhle měsíc znovu vláda na čele s HDZ a tedy se nezměnil ani premiér, protože vláda získala těsnou podporu parlamentu. Vláda neslibuje žádné radikální reformy, "pouze" vyvést zemi z korona krize a pokračovat ve všem co se již podařilo nastartovat.

Ministrem dopravy je i nadále Butković. Je ministrem od roku 2016, takže zachová kontinuitu rozvoje. Maximální priorita je dokončit most Pelješac, pokračovat v obnovování přístavů, železniční sítě a dopravy a zajistit rozvoj širokopásmovýho internetu. Mimo toho se připravuje zákon na rekonstrukci hlavního města Záhřeb. V silniční a dálniční infrastruktuře se zachovají takové investice a zdroje, které udrží kvalitu sítě.

Dopravní společnosti mají prozatím jen asi 40-50% podíl na přepravě proti minulosti. Doprava tedy utrpí značné ztráty a bude se to nějakým způsobem muset kompenzovat. Vláda taky připravuje investiční balík právě do dopravy, která po cestovním ruchu dostane značný balík peněz z vyčleněných 22 mld. € z EU do obnovy hospodářství.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


27.7.2020 17:39:59
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Zde je výroční zpráva HAC za rok 2019, po chorvatsky :arrow:

https://www.hac.hr/files/shares/1.%20Od ... godinu.pdf

Provoz 2 víkendy zpátky byl o 1/3 slabší proti minulýmu roku. Prozatím je předčasné hodnotit jaké to bude mít finanční dopady, ale Chorvatsko mezičasem zažádalo o extra peníze ve výši 100 mil. € z EU pro segment dopravy.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


27.7.2020 19:56:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatský ministr dopravy na TK potvrdil, že Chorvatsko do roku 2030 již nebude preferovat rozvoj dálniční infrastruktury. Dálniční síť je převážně dobudovaná, síť státních silnic se udržuje v dobré kvalitě a stát poslední dekádu dokázal nasměrovat značné zdroje i na regionální krajské silnice. Neznamená to, že by stát již nestavěl silnice, ale značí to, že z hlediska budoucnosti se klade i v EU důraz na projekty více "eko", takže se využijí miliardy eur na rozvoj železniční sítě a dopravy, která je proti silniční značně pozadu. Přibližně stejný objem peněz bude i nadále směrovat na rozvoj námořní dopravy.

Pro silniční rozvoj je nevyhnutní stabilizovat finanční situaci ve všech podnicích, co se částečně povedlo. Dále se musí pokračovat v restrukturalizaci a optimalizaci firem, takže se pokračuje v plnění přechodu na elektronický výběr mýta. Stát neplánuje privatizovat celý HAC, i když je studie, která konstatuje, že Chorvatsko má majetek v podnicích které lze privatizovat v částce asi 30 mld. € a mj. se zmiňuje i o HAC. Ve hře je spíš udělení další koncese pro další úseky dálniční sítě., ale v jiném režimu než tomu bylo doposud a to tak, aby to stát nic nestálo na přímých platbách. Po transformaci HAC a ARZ se uvažuje o prodeji části % akcí domácím penzijním fondům, ale to taky pro zajištění větší finanční stability.

Plán rozvoje státních silnic a dálnic platný v tomto období, končí letos, 2017 - 2020. Je nutno dodat, že Chorvatsko vypracovalo plán celkového rozvoje dopravní infrastruktury, což je model požadovaný z EU a ten je od roku 2017 do roku 2030 a po novém mají jakékoliv plány držet linii s tímto základním plánem. Dále si již nemohou státní dálniční a silniční podniky brát úvěry jenom tak, což souvisí s výše uvedeným a tak samostatní 4- roční státní rozvojové plány se již koncipují víc formálně a statisticky; kolik vyjde údržba, příprava a stavebně se vypíše minimum. Do financování teď navíc zasáhne značně i EU.

Stát v roce 2019 připravil finanční plán pro HAC na rok 2020 s výhledem na roky 2021 a 2022: https://vlada.gov.hr/UserDocsImages/201 ... 03.2.7.pdf . Tato čísla se samozřejmě teď budou upravovat. Dá se z toho ale jasně vyčíst, že i v dalších letech půjde na novou výstavbu minimum peněz a udrží se prakticky jen výstavba dálnice A5, což je součást Koridoru Vc, který značně financují instituce kolem EU.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


31.7.2020 18:35:47
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Hrvatske Autoceste, HAC, hlavní státní dálniční podnik zaznamenává pokles příjmů prozatím o asi 30%, tedy propočtem asi 540 mil. HRK. Vzhledem k probíhající restrukturalizaci potřebovala firma peníze na vyplácení odstupného pro lidi co odcházejí pryč (namísto výpovědí jdou třeba do důchodu). Banky, které stojí za reformama HAC poskytují pro firmu nezbytné peníze, do doby než se začala turistická sezona. Ta příjmy vylepšila, ale propad na tržbách i tak bude citelný. Jak se s tím vyrovná HAC nebo vláda se prozatím ještě nespecifikovalo.

HAC zrychlí propouštění lidí a vyzývá motoristy k tomu, aby se víc používal systém placení formou ENC. Tento byl zlevněn. Ale taky se mj. snížuje počet pracovníků na mýtnících. I nadále probíhá reforma výběru mýta, viz vedlejší téma, které se tomu věnuje: viewtopic.php?f=119&t=4945&p=211103#p211103 .

Prozatím je příliš brzo vyhodnocovat, jaký podíl má na všem koronakrize. Je nutno říct, že rok 2019 znamenal nárůst všech parametrů souvisejících s cestovním ruchem a menší krize byla již na přelome let ohlašována pro letošní rok. Mj. byl i nějaký vývoj chorvatské ekonomiky. Ovšem s příchodem letní sezony se prudce zvedla doprava na dálnici A1 a je tedy zjevné, že koronakrize se podepsala pod propad výběru mýta nejvíce ze všeho. I během 7. měsíce je skutečný výběr mýta nižší o asi 31%, takže ani léto nepomohlo k navracení původních hodnot a nedá se očekávat letošním rokem, že se to již zlepší.

Vedení HAC ale prozatím počítá, že pokud se udrží % výpadků kolem 1/3, tak HAC bez problému letošním rokem přežije i bez dodateční vládní pomoci. Samozřejmě, počítá se s omezením části výdajů k čemu ale HAC již vyzván vládou byl stejně jak mnoho dalších firem, organizací a samospráv. Chorvatsko má mezičasem novou vládu, staronové složení z hlavní linie, která neslibuje převratné změny a reformy, ale že zvládne přechod státu touhle krizí bez velkých ztrát.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


23.8.2020 21:07:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Vývoj provozu na dálnicích HAC a ARZ za prvních 8 měsíců :arrow:

tedy vyjma dálnice Bina Istra (A8 a A9) a AZM (A2)

*počet vozidel je 30 mil. (-29%)
*na mýtě se vybralo 1,5 mld. HRK (-31%)
*HAC se musel na příkaz vlády připravit v souvislosti s pandemii COVID-19 na propad mýta na úrovni 35% (rok ještě nekončí)
*největší propad provozu i mýta je na dálnici A7 (-46%), na A1 (-33,6%) a na A3 (-33%)

Další informace:

Investice jdou dle plánu. A tedy navzdory všemu se letos utratí 401 mil. HRK. Z toho samotná nová výstavba činí 196,1 mil. HRK (hlavně A5, Beli Manastir - Osijek, ale taky obchvat Nového Vinodolska v rámci A7) a 205 mil. HRK na větší rekonstrukční práce. Opravuje se vozovka na A4 Zagreb - Goričan a další práce v Záhřebu.

Do konce roku se má završit proces spojení ARZ a HAC. Fuze přinese v dalších letech úsporu na administrativě a racionálnější investice do údržby.
Pokračuje se s reformou restrukturalizace silničního sektoru.

https://novac.jutarnji.hr/novac/aktualn ... e-10473055

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


12.11.2020 18:54:38
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 432 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 14, 15, 16, 17, 18




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz