PPP na D4 - výstavba

Praha – Příbram – Nová Hospoda (I/20)
Odpovědět
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D4

Příspěvek od martini »

Ty dva roky tam od ministra padly omylem, jak jsem psal, termín nabídce je 10/2024 při zahájení v březnu 2021...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
1975
Příspěvky: 4233
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

Já chápu, že nemůžeš napsat nic jiného. Ale u Kadla je čarování s termíny "normální". Třeba D6 má do 2025, ŘSD nejdříve 2026, na hranicích s Polskem bude s D11 "stejně jako Poláci, přece to nebude končit v poli", atd. :o))
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

Ještě jeden dotaz martini, takový obecný na PPP. U dalších projektů se uvažuje zatím jen se stejným modelem jako tady nebo je v úvaze i např. to, že koncesionář zajistí i větší část přípravy (třeba SP nebo i UR u méně připravených projektů) ? Nebo i tohle je u té D35 součástí té "studie proveditelnosti" ?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: PPP na D4

Příspěvek od Lenny »

On by to i zajistil. Ale otázka je, kolik by za to chtěl dostat zaplaceno.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše: U dalších projektů se uvažuje zatím jen se stejným modelem jako tady nebo je v úvaze i např. to, že koncesionář zajistí i větší část přípravy (třeba SP nebo i UR u méně připravených projektů) ?
Hledal jsem odpověď ve starých příspěvcích. Zatím jsem narazil jen na Aramův podobný dotaz z 21.12.2018.
Aram96 píše:Jediné co jsem nečekal, že papírování nedělá taktéž ten koncesionář. Nevíš, jak je na tom ta D35, kde je PPP v plánu ? Tam má dělat i SP nebo to zůstává na ŘSD ? Protože jsem doufal, že když to bude dělat soukromá sféra, mohlo by to jít rychleji.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p178065
vondr
Příspěvky: 2919
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: PPP na D4

Příspěvek od vondr »

tak projednávání PPP by mělo být na dnes svolané 79. schůzi PS, která bude probíhat od 19.1.2021

Tisk zařazen pod bodem č. 475
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D4

Příspěvek od martini »

Aram96 píše:Jediné co jsem nečekal, že papírování nedělá taktéž ten koncesionář. Nevíš, jak je na tom ta D35, kde je PPP v plánu ? Tam má dělat i SP nebo to zůstává na ŘSD ? Protože jsem doufal, že když to bude dělat soukromá sféra, mohlo by to jít rychleji.
. V reálu to dělá soukromá firma i pro ŘSD de facto všechno, ano, tady mi asi mohla být ještě lépe motivována k výkonu, ale rizika z toho plynoucí jsou příliš drahá na to, aby se vyplatilo je převádět na koncesionáře. On Koncesionář dělá i v rámci D4 spoustu "projektování" byť se to na první pohled nemusí tak jevit, ale všechny změny stavby před dokončením, doplňkové GTP, projektování PDPS/RDS, to je také nemalý díl běžné zodpovědnosti ŘSD, kterou jsme tady na Koncesionáře přenesli...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

Anonym píše:Jak se bude řešit SSÚD na D4? Bude mít koncesionář SSÚD pronajaté od ŘSD nebo si postaví vlastní?
Omezovat PPP jen z důvodu nějakého SSÚD mi nepřijde správné, z nejhoršího pojede údržba o trochu dál nebo bude mít méně práce než dnes, protože ji zbyde kratší úsek.
Stát požadoval vybudování SSÚD, nepředjímal jeho podobu, jen stanovil minimální technické požadavky... výsledkem je plán vybudovat relativně "normální" SSÚD u Letské křižovatky s I/19.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

martini píše:Závěry zjišťovacích řízení by mohly být dle sondáže u příslušného úřadu do konce června, není to úplně jednoduchá problematika a údajně přišlo i dost vyjádření...
Řeč je o zjišťovacím řízení u záměru "Využití odvalového materiálu odvalu jámy č. (11,15,19) při realizaci dopravních staveb". Zjišťovací řízení skončilo konstatováním, že na tento záměr nemusí být vypracována EIA. To se nelíbí obcím, které znají toto stanovisko: odval jámy číslo 15 nejvýznamnější zdroj přírodních radionuklidů, které svým uvolňováním do životního prostředí znamenají zvýšenou radiační zátěž především pro sídelní útvary Brod a Lešetice,“ připouští Karla Petrová ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... dny-zamer/
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

martini píše:
Aram96 píše:Jediné co jsem nečekal, že papírování nedělá taktéž ten koncesionář. Nevíš, jak je na tom ta D35, kde je PPP v plánu ? Tam má dělat i SP nebo to zůstává na ŘSD ? Protože jsem doufal, že když to bude dělat soukromá sféra, mohlo by to jít rychleji.
. V reálu to dělá soukromá firma i pro ŘSD de facto všechno, ano, tady mi asi mohla být ještě lépe motivována k výkonu, ale rizika z toho plynoucí jsou příliš drahá na to, aby se vyplatilo je převádět na koncesionáře. On Koncesionář dělá i v rámci D4 spoustu "projektování" byť se to na první pohled nemusí tak jevit, ale všechny změny stavby před dokončením, doplňkové GTP, projektování PDPS/RDS, to je také nemalý díl běžné zodpovědnosti ŘSD, kterou jsme tady na Koncesionáře přenesli...
Díky za info. Obecně o projektech, které dělá pro ŘSD někdo, si myslím své, na mnoha stavbách je vidět, jak "kvalitně" jsou totiž připraveny... Rozhodně bych nedával na stejnou váhu projekty od ŘSD a od soukromníka, který dálnici "potřebuje postavit" aby mu vydělávala.. ale to je jedno.
Že koncesionář na D4 dělá určitou část projekčních prací, jsem si vědom. :) A chápu i ta rizika. S novější legislativou je taktéž možné, že ŘSD bude schopno ta razítka mít vyřízená rychleji než kdejaký koncesionář, to je potřeba také říct.
Nicméně jsem si tak nějak pohrával s myšlenkou, a MD by se nad tím možná mohlo také zamyslet, že by se kompletní stavba celé D49 (možná kromě úseku 4901) zadala koncesionáři i s co největší částí projekčních prací. :)
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D4

Příspěvek od martini »

Nevezmou si to riziko na sebe, je to v čase velmi neuchopitelne a banka potřebuje vědět, kdy se začnou čerpat úvěry a kdy se zprovozní, a do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zesmluvneni, takže to je fakt problém. Muselo by se soutěžit jen na stavební a provozní náklady a financování pak zvlášť, což je vlastně kompletne jiná soutěž i práce než D4 a celé to dává menší smysl dle mého... ono zamyšlení totiž už dávno proběhlo :-)
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše: Rozhodně bych nedával na stejnou váhu projekty od ŘSD a od soukromníka, který dálnici "potřebuje postavit" aby mu vydělávala...
Projektová dokumentace objednaná koncesionářem (Design – build) může obsahovat inovativní řešení, která budou levnější. Projektová dokumentace objednaná ŘSD bude spíš konzervativní; bude sázet na jistotu. Možná, že úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala je dobrý příklad: "Výsledná cena je mnohem nižší než všechna očekávání. Tunel se navíc staví zvláštní (Lunardiho) metodou, která se použije na Slovensku 1. krát."
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 820#p58820
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe, je to v čase velmi neuchopitelne a banka potřebuje vědět, kdy se začnou čerpat úvěry a kdy se zprovozní, a do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zesmluvneni, takže to je fakt problém. Muselo by se soutěžit jen na stavební a provozní náklady a financování pak zvlášť, což je vlastně kompletne jiná soutěž i práce než D4 a celé to dává menší smysl dle mého... ono zamyšlení totiž už dávno proběhlo :-)
Tak že proběhlo zamyšlení je super :) Docela se divím, že se přistoupilo k běžnému postupu přes ŘSD, když vidíme tu bezmoc u celé D49 :D ale to nechám na vás ..
To s tou bankou rozumím, nicméně jak se to tedy řeší v zahraničí. Ten model se přece také používá, to není žádná neznámá .. Kdyby se zadala soutěž a bylo by tam řekněme na 5-6 let na přípravu + 3 roky na realizaci, první splátka řekněme při zahájení stavby a pak už stejně jak na D4 a vidělo by se, jestli by se vůbec někdo přihlásil. Úvěr na samotnou stavbu by si koncesionář vyřizoval samozřejmě až v té době, kdy uzná za vhodné. Třeba by si firmy řekly, že to není reálné a nepřihlásily by se. Nebo ano, nezvládly by to a prodělaly by na tom, to by stát nemuselo však nijak tankovat. Není vůbec vyloučeno, že takhle by ta D49 třeba alespoň někdy vznikla, cestou přes ŘSD nezačne dost možná nikdy (také proto, že když už by měla příprava běžet, vymýšlí se kraviny jako o metr užší silnice "aby vyšla ekonomika") :) .. Mimochodem tam na 99% letos propadne EIA, takže lze uvažovat opravdu o celé D49 komplet včetně 4901 ;)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe... do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zasmluvnění, takže to je fakt problém.
Řečeno s Klausem: "To jsou ale, falešná, ale opravdu falešná slovíčka." Banka půjčí na desítky let (3+25=28) a najednou jí záleží na jednotkách let?
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D4

Příspěvek od martini »

theodor less píše:
martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe... do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zasmluvnění, takže to je fakt problém.
Řečeno s Klausem: "To jsou ale, falešná, ale opravdu falešná slovíčka." Banka půjčí na desítky let (3+25=28) a najednou jí záleží na jednotkách let?
Bance nejde až tolik o to, jak dlouho se splácí, byť těch cca 30 let je +/- rozumně dostupné (při dostatečné konkurenci) maximum. Co ale banka potřebuje vědět je, kdy a jak rychle peníze vyčerpáte a tady se opravdu nedá hovořit o tom, že byste si zasmluvnili fixní sazbu, která by neměla jasně daný počátek a konec čerpání a o to tu jde, že ta příprava je natolik neodhadnutelná, že když musím říci, začnu čerpat za 2 roky, tak to riziko v tom je skutečně obrovské a koncesionář by ho ocenil velmi pravděpodobně neadekvátně, resp. ta banka by si tam dala takové podmínky, že do toho rizika skoro ani nepůjde. Oni prostě chtějí půjčovat bezpečně, nejsme v 90tkách...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Anonym
Příspěvky: 821
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D4

Příspěvek od Anonym »

martini píše:
theodor less píše:
martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe... do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zasmluvnění, takže to je fakt problém.
Řečeno s Klausem: "To jsou ale, falešná, ale opravdu falešná slovíčka." Banka půjčí na desítky let (3+25=28) a najednou jí záleží na jednotkách let?
Bance nejde až tolik o to, jak dlouho se splácí, byť těch cca 30 let je +/- rozumně dostupné (při dostatečné konkurenci) maximum. Co ale banka potřebuje vědět je, kdy a jak rychle peníze vyčerpáte a tady se opravdu nedá hovořit o tom, že byste si zasmluvnili fixní sazbu, která by neměla jasně daný počátek a konec čerpání a o to tu jde, že ta příprava je natolik neodhadnutelná, že když musím říci, začnu čerpat za 2 roky, tak to riziko v tom je skutečně obrovské a koncesionář by ho ocenil velmi pravděpodobně neadekvátně, resp. ta banka by si tam dala takové podmínky, že do toho rizika skoro ani nepůjde. Oni prostě chtějí půjčovat bezpečně, nejsme v 90tkách...
Zrovna u tohoto úvěru je to pro banku jasné. Koncesionář si půjčí úvěr, který bude moci načerpat třeba v průběhu 3 let. Z tohoto úvěru zaplatí výstavbu. Jakmile začne platit stát, tak koncesionář začne splácet bance. Například stát bude platit 800 mil. Kč ročně a splátka úvěru bude 600 mil. Kč ročně. Z rozdílu musí koncesionář ještě zaplatit údržbu a to co mu zbyde je jeho zisk. Ohledně fixace úrokové sazby, to je na dohodě mezi koncesionářem a bankou. Dnes se dá i obyčejná hypotéka zafixovat na 30 let.
alabastr
Příspěvky: 556
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: PPP na D4

Příspěvek od alabastr »

Dneska je na iDnes článek k PPP na D4 s titulkem "Vláda soukromou dálnici schválila. Zákonodárci však poukazují na problém", ale je to v placené sekci, nemohl by to sem někdo kdo disponuje přístupem k placenému obsahu poslat nebo alespoň krátce shrnout o čem to je? Předem díky.
Atos
Příspěvky: 450
Registrován: 30.8.2016 21:05:42
Bydliště: D11 exit 123 (snad někdy)

Re: PPP na D4

Příspěvek od Atos »

Odkaz na článek k PPP v MF DNES.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/d ... D41E2AEF57
Rozdíly jsou v pojetí údržby. ŘSD by ji dělalo trochu jinak než koncesionář. A z toho plyne jiný odhad nákladů na ni.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

Díky moc. Je to tam pěkně shrnuto. Souhlasím i s myšlenkou, že pokud neprojde tohle PPP, tak se s ním můžeme na možná celou dekádu rozloučit a naše infrastruktura by se tím zase o něco vzdálila za Západem. S PPP by mohla být alespoň šance ty nůžky trochu přivřít. :D :kladivo:
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

O co v parlamentu půjde? O prosazení principů a zásad jednotlivých stran? Nebo o mediální obraz, ať už spasitele, který vyřešil D4 nebo kazišuka, který nedopřál Jihočechům dálnici?
Že je to s principy těžké jsme viděli u ODS. Snížili daně - velmi pravicové, a tím ještě víc zadlužili stát - velmi levicové. Výsledkem byl odchod části voličů (menší propad preferencí). A preference jsou to, oč tu běží.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

Myslím, že není rozumnější důvod pro zadlužení státu, než stavba infrastruktury. A zrovna tohle je věc, kterou si většina voličů převážné části opozice uvědomuje, takže si nemyslím, že by se opozice mohla bát o preference. Jediný kdo, tak možná piráti, kde je hodně voličů, kterým potřebnost infrastruktury říká prd, resp. jakmile to není vlak, tak jsou proti.
S tím tvým principem s daněmi by se daně nemohly snížit vlastně nikdy ;)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: PPP na D4

Příspěvek od Standa »

OT:
theodor less píše:...Že je to s principy těžké jsme viděli u ODS. Snížili daně - velmi pravicové, a tím ještě víc zadlužili stát - velmi levicové. Výsledkem byl odchod části voličů (menší propad preferencí). A preference jsou to, oč tu běží.
Odchod části voličů ODS spíš souvisí s neakceptovatelnými koaličními partnery, zejména pak v Praze. Snížením daní to naopak částečně zahladili.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše:S tím tvým principem s daněmi by se daně nemohly snížit vlastně nikdy ;)
Ten mrkající smajlík asi znamená, že víš nejen o příjmech státního rozpočtu, ale i výdajích. Takže snižovat daně je možné, ale nesmí se zvyšovat výdaje. Ale nepřidejte důchodcům, když vám to zajistí volební výhru.
Pokud by měli výhrady k PPP na D4 jen Piráti, není co řešit. Ale bude to zřejmě složitější.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

Nepokračujme tady, prosím. (Ale jinak samozřejmě vím i o výdajích a proto uznávám i ten postup, kterým se to snížení daní má udělat nyní, protože cestu - prvně snížit výdaje a pak daně (což by bylo nejlepší) - nevidím jako zcela reálnou, politicky).
Nicméně si myslím, že PPP pro D4 nakonec podpoří většina sněmovních stran. Bude pro to o něco menší podpora než pro např. 416ky, ale bude dostatečná.
Rawem
Příspěvky: 22
Registrován: 24.8.2019 22:07:49

Re: PPP na D4

Příspěvek od Rawem »

V článku se píše, že vládnoucí koalice je PRO. Podporu má projekt i u opozice vyjma KSČM, poslanci této strany jsou proti.
Odpovědět

Zpět na „D4“