PPP na D4 - výstavba
Re: PPP na D4
Ty dva roky tam od ministra padly omylem, jak jsem psal, termín nabídce je 10/2024 při zahájení v březnu 2021...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Příspěvky: 4233
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: PPP na D4
Já chápu, že nemůžeš napsat nic jiného. Ale u Kadla je čarování s termíny "normální". Třeba D6 má do 2025, ŘSD nejdříve 2026, na hranicích s Polskem bude s D11 "stejně jako Poláci, přece to nebude končit v poli", atd. ))
Re: PPP na D4
Ještě jeden dotaz martini, takový obecný na PPP. U dalších projektů se uvažuje zatím jen se stejným modelem jako tady nebo je v úvaze i např. to, že koncesionář zajistí i větší část přípravy (třeba SP nebo i UR u méně připravených projektů) ? Nebo i tohle je u té D35 součástí té "studie proveditelnosti" ?
Re: PPP na D4
On by to i zajistil. Ale otázka je, kolik by za to chtěl dostat zaplaceno.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Hledal jsem odpověď ve starých příspěvcích. Zatím jsem narazil jen na Aramův podobný dotaz z 21.12.2018.Aram96 píše: U dalších projektů se uvažuje zatím jen se stejným modelem jako tady nebo je v úvaze i např. to, že koncesionář zajistí i větší část přípravy (třeba SP nebo i UR u méně připravených projektů) ?
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p178065Aram96 píše:Jediné co jsem nečekal, že papírování nedělá taktéž ten koncesionář. Nevíš, jak je na tom ta D35, kde je PPP v plánu ? Tam má dělat i SP nebo to zůstává na ŘSD ? Protože jsem doufal, že když to bude dělat soukromá sféra, mohlo by to jít rychleji.
Re: PPP na D4
tak projednávání PPP by mělo být na dnes svolané 79. schůzi PS, která bude probíhat od 19.1.2021
Tisk zařazen pod bodem č. 475
Tisk zařazen pod bodem č. 475
Re: PPP na D4
. V reálu to dělá soukromá firma i pro ŘSD de facto všechno, ano, tady mi asi mohla být ještě lépe motivována k výkonu, ale rizika z toho plynoucí jsou příliš drahá na to, aby se vyplatilo je převádět na koncesionáře. On Koncesionář dělá i v rámci D4 spoustu "projektování" byť se to na první pohled nemusí tak jevit, ale všechny změny stavby před dokončením, doplňkové GTP, projektování PDPS/RDS, to je také nemalý díl běžné zodpovědnosti ŘSD, kterou jsme tady na Koncesionáře přenesli...Aram96 píše:Jediné co jsem nečekal, že papírování nedělá taktéž ten koncesionář. Nevíš, jak je na tom ta D35, kde je PPP v plánu ? Tam má dělat i SP nebo to zůstává na ŘSD ? Protože jsem doufal, že když to bude dělat soukromá sféra, mohlo by to jít rychleji.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: PPP na D35
Stát požadoval vybudování SSÚD, nepředjímal jeho podobu, jen stanovil minimální technické požadavky... výsledkem je plán vybudovat relativně "normální" SSÚD u Letské křižovatky s I/19.Anonym píše:Jak se bude řešit SSÚD na D4? Bude mít koncesionář SSÚD pronajaté od ŘSD nebo si postaví vlastní?
Omezovat PPP jen z důvodu nějakého SSÚD mi nepřijde správné, z nejhoršího pojede údržba o trochu dál nebo bude mít méně práce než dnes, protože ji zbyde kratší úsek.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Řeč je o zjišťovacím řízení u záměru "Využití odvalového materiálu odvalu jámy č. (11,15,19) při realizaci dopravních staveb". Zjišťovací řízení skončilo konstatováním, že na tento záměr nemusí být vypracována EIA. To se nelíbí obcím, které znají toto stanovisko: odval jámy číslo 15 nejvýznamnější zdroj přírodních radionuklidů, které svým uvolňováním do životního prostředí znamenají zvýšenou radiační zátěž především pro sídelní útvary Brod a Lešetice,“ připouští Karla Petrová ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.martini píše:Závěry zjišťovacích řízení by mohly být dle sondáže u příslušného úřadu do konce června, není to úplně jednoduchá problematika a údajně přišlo i dost vyjádření...
https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... dny-zamer/
Re: PPP na D4
Díky za info. Obecně o projektech, které dělá pro ŘSD někdo, si myslím své, na mnoha stavbách je vidět, jak "kvalitně" jsou totiž připraveny... Rozhodně bych nedával na stejnou váhu projekty od ŘSD a od soukromníka, který dálnici "potřebuje postavit" aby mu vydělávala.. ale to je jedno.martini píše:. V reálu to dělá soukromá firma i pro ŘSD de facto všechno, ano, tady mi asi mohla být ještě lépe motivována k výkonu, ale rizika z toho plynoucí jsou příliš drahá na to, aby se vyplatilo je převádět na koncesionáře. On Koncesionář dělá i v rámci D4 spoustu "projektování" byť se to na první pohled nemusí tak jevit, ale všechny změny stavby před dokončením, doplňkové GTP, projektování PDPS/RDS, to je také nemalý díl běžné zodpovědnosti ŘSD, kterou jsme tady na Koncesionáře přenesli...Aram96 píše:Jediné co jsem nečekal, že papírování nedělá taktéž ten koncesionář. Nevíš, jak je na tom ta D35, kde je PPP v plánu ? Tam má dělat i SP nebo to zůstává na ŘSD ? Protože jsem doufal, že když to bude dělat soukromá sféra, mohlo by to jít rychleji.
Že koncesionář na D4 dělá určitou část projekčních prací, jsem si vědom. A chápu i ta rizika. S novější legislativou je taktéž možné, že ŘSD bude schopno ta razítka mít vyřízená rychleji než kdejaký koncesionář, to je potřeba také říct.
Nicméně jsem si tak nějak pohrával s myšlenkou, a MD by se nad tím možná mohlo také zamyslet, že by se kompletní stavba celé D49 (možná kromě úseku 4901) zadala koncesionáři i s co největší částí projekčních prací.
Re: PPP na D4
Nevezmou si to riziko na sebe, je to v čase velmi neuchopitelne a banka potřebuje vědět, kdy se začnou čerpat úvěry a kdy se zprovozní, a do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zesmluvneni, takže to je fakt problém. Muselo by se soutěžit jen na stavební a provozní náklady a financování pak zvlášť, což je vlastně kompletne jiná soutěž i práce než D4 a celé to dává menší smysl dle mého... ono zamyšlení totiž už dávno proběhlo
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Projektová dokumentace objednaná koncesionářem (Design – build) může obsahovat inovativní řešení, která budou levnější. Projektová dokumentace objednaná ŘSD bude spíš konzervativní; bude sázet na jistotu. Možná, že úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala je dobrý příklad: "Výsledná cena je mnohem nižší než všechna očekávání. Tunel se navíc staví zvláštní (Lunardiho) metodou, která se použije na Slovensku 1. krát."Aram96 píše: Rozhodně bych nedával na stejnou váhu projekty od ŘSD a od soukromníka, který dálnici "potřebuje postavit" aby mu vydělávala...
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 820#p58820
Re: PPP na D4
Tak že proběhlo zamyšlení je super Docela se divím, že se přistoupilo k běžnému postupu přes ŘSD, když vidíme tu bezmoc u celé D49 ale to nechám na vás ..martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe, je to v čase velmi neuchopitelne a banka potřebuje vědět, kdy se začnou čerpat úvěry a kdy se zprovozní, a do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zesmluvneni, takže to je fakt problém. Muselo by se soutěžit jen na stavební a provozní náklady a financování pak zvlášť, což je vlastně kompletne jiná soutěž i práce než D4 a celé to dává menší smysl dle mého... ono zamyšlení totiž už dávno proběhlo
To s tou bankou rozumím, nicméně jak se to tedy řeší v zahraničí. Ten model se přece také používá, to není žádná neznámá .. Kdyby se zadala soutěž a bylo by tam řekněme na 5-6 let na přípravu + 3 roky na realizaci, první splátka řekněme při zahájení stavby a pak už stejně jak na D4 a vidělo by se, jestli by se vůbec někdo přihlásil. Úvěr na samotnou stavbu by si koncesionář vyřizoval samozřejmě až v té době, kdy uzná za vhodné. Třeba by si firmy řekly, že to není reálné a nepřihlásily by se. Nebo ano, nezvládly by to a prodělaly by na tom, to by stát nemuselo však nijak tankovat. Není vůbec vyloučeno, že takhle by ta D49 třeba alespoň někdy vznikla, cestou přes ŘSD nezačne dost možná nikdy (také proto, že když už by měla příprava běžet, vymýšlí se kraviny jako o metr užší silnice "aby vyšla ekonomika") .. Mimochodem tam na 99% letos propadne EIA, takže lze uvažovat opravdu o celé D49 komplet včetně 4901
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Řečeno s Klausem: "To jsou ale, falešná, ale opravdu falešná slovíčka." Banka půjčí na desítky let (3+25=28) a najednou jí záleží na jednotkách let?martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe... do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zasmluvnění, takže to je fakt problém.
Re: PPP na D4
Bance nejde až tolik o to, jak dlouho se splácí, byť těch cca 30 let je +/- rozumně dostupné (při dostatečné konkurenci) maximum. Co ale banka potřebuje vědět je, kdy a jak rychle peníze vyčerpáte a tady se opravdu nedá hovořit o tom, že byste si zasmluvnili fixní sazbu, která by neměla jasně daný počátek a konec čerpání a o to tu jde, že ta příprava je natolik neodhadnutelná, že když musím říci, začnu čerpat za 2 roky, tak to riziko v tom je skutečně obrovské a koncesionář by ho ocenil velmi pravděpodobně neadekvátně, resp. ta banka by si tam dala takové podmínky, že do toho rizika skoro ani nepůjde. Oni prostě chtějí půjčovat bezpečně, nejsme v 90tkách...theodor less píše:Řečeno s Klausem: "To jsou ale, falešná, ale opravdu falešná slovíčka." Banka půjčí na desítky let (3+25=28) a najednou jí záleží na jednotkách let?martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe... do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zasmluvnění, takže to je fakt problém.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: PPP na D4
Zrovna u tohoto úvěru je to pro banku jasné. Koncesionář si půjčí úvěr, který bude moci načerpat třeba v průběhu 3 let. Z tohoto úvěru zaplatí výstavbu. Jakmile začne platit stát, tak koncesionář začne splácet bance. Například stát bude platit 800 mil. Kč ročně a splátka úvěru bude 600 mil. Kč ročně. Z rozdílu musí koncesionář ještě zaplatit údržbu a to co mu zbyde je jeho zisk. Ohledně fixace úrokové sazby, to je na dohodě mezi koncesionářem a bankou. Dnes se dá i obyčejná hypotéka zafixovat na 30 let.martini píše:Bance nejde až tolik o to, jak dlouho se splácí, byť těch cca 30 let je +/- rozumně dostupné (při dostatečné konkurenci) maximum. Co ale banka potřebuje vědět je, kdy a jak rychle peníze vyčerpáte a tady se opravdu nedá hovořit o tom, že byste si zasmluvnili fixní sazbu, která by neměla jasně daný počátek a konec čerpání a o to tu jde, že ta příprava je natolik neodhadnutelná, že když musím říci, začnu čerpat za 2 roky, tak to riziko v tom je skutečně obrovské a koncesionář by ho ocenil velmi pravděpodobně neadekvátně, resp. ta banka by si tam dala takové podmínky, že do toho rizika skoro ani nepůjde. Oni prostě chtějí půjčovat bezpečně, nejsme v 90tkách...theodor less píše:Řečeno s Klausem: "To jsou ale, falešná, ale opravdu falešná slovíčka." Banka půjčí na desítky let (3+25=28) a najednou jí záleží na jednotkách let?martini píše:Nevezmou si to riziko na sebe... do začátku čerpání úvěru nemůže být déle než řekneme 2 roky od zasmluvnění, takže to je fakt problém.
Re: PPP na D4
Dneska je na iDnes článek k PPP na D4 s titulkem "Vláda soukromou dálnici schválila. Zákonodárci však poukazují na problém", ale je to v placené sekci, nemohl by to sem někdo kdo disponuje přístupem k placenému obsahu poslat nebo alespoň krátce shrnout o čem to je? Předem díky.
Re: PPP na D4
Odkaz na článek k PPP v MF DNES.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/d ... D41E2AEF57
Rozdíly jsou v pojetí údržby. ŘSD by ji dělalo trochu jinak než koncesionář. A z toho plyne jiný odhad nákladů na ni.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/d ... D41E2AEF57
Rozdíly jsou v pojetí údržby. ŘSD by ji dělalo trochu jinak než koncesionář. A z toho plyne jiný odhad nákladů na ni.
Re: PPP na D4
Díky moc. Je to tam pěkně shrnuto. Souhlasím i s myšlenkou, že pokud neprojde tohle PPP, tak se s ním můžeme na možná celou dekádu rozloučit a naše infrastruktura by se tím zase o něco vzdálila za Západem. S PPP by mohla být alespoň šance ty nůžky trochu přivřít.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
O co v parlamentu půjde? O prosazení principů a zásad jednotlivých stran? Nebo o mediální obraz, ať už spasitele, který vyřešil D4 nebo kazišuka, který nedopřál Jihočechům dálnici?
Že je to s principy těžké jsme viděli u ODS. Snížili daně - velmi pravicové, a tím ještě víc zadlužili stát - velmi levicové. Výsledkem byl odchod části voličů (menší propad preferencí). A preference jsou to, oč tu běží.
Že je to s principy těžké jsme viděli u ODS. Snížili daně - velmi pravicové, a tím ještě víc zadlužili stát - velmi levicové. Výsledkem byl odchod části voličů (menší propad preferencí). A preference jsou to, oč tu běží.
Re: PPP na D4
Myslím, že není rozumnější důvod pro zadlužení státu, než stavba infrastruktury. A zrovna tohle je věc, kterou si většina voličů převážné části opozice uvědomuje, takže si nemyslím, že by se opozice mohla bát o preference. Jediný kdo, tak možná piráti, kde je hodně voličů, kterým potřebnost infrastruktury říká prd, resp. jakmile to není vlak, tak jsou proti.
S tím tvým principem s daněmi by se daně nemohly snížit vlastně nikdy
S tím tvým principem s daněmi by se daně nemohly snížit vlastně nikdy
Re: PPP na D4
OT:
Odchod části voličů ODS spíš souvisí s neakceptovatelnými koaličními partnery, zejména pak v Praze. Snížením daní to naopak částečně zahladili.theodor less píše:...Že je to s principy těžké jsme viděli u ODS. Snížili daně - velmi pravicové, a tím ještě víc zadlužili stát - velmi levicové. Výsledkem byl odchod části voličů (menší propad preferencí). A preference jsou to, oč tu běží.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Ten mrkající smajlík asi znamená, že víš nejen o příjmech státního rozpočtu, ale i výdajích. Takže snižovat daně je možné, ale nesmí se zvyšovat výdaje. Ale nepřidejte důchodcům, když vám to zajistí volební výhru.Aram96 píše:S tím tvým principem s daněmi by se daně nemohly snížit vlastně nikdy
Pokud by měli výhrady k PPP na D4 jen Piráti, není co řešit. Ale bude to zřejmě složitější.
Re: PPP na D4
Nepokračujme tady, prosím. (Ale jinak samozřejmě vím i o výdajích a proto uznávám i ten postup, kterým se to snížení daní má udělat nyní, protože cestu - prvně snížit výdaje a pak daně (což by bylo nejlepší) - nevidím jako zcela reálnou, politicky).
Nicméně si myslím, že PPP pro D4 nakonec podpoří většina sněmovních stran. Bude pro to o něco menší podpora než pro např. 416ky, ale bude dostatečná.
Nicméně si myslím, že PPP pro D4 nakonec podpoří většina sněmovních stran. Bude pro to o něco menší podpora než pro např. 416ky, ale bude dostatečná.
Re: PPP na D4
V článku se píše, že vládnoucí koalice je PRO. Podporu má projekt i u opozice vyjma KSČM, poslanci této strany jsou proti.