Německo všeobecně

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

F.JPG
F.JPG (8.39 KiB) Zobrazeno 20646 x
GM-map.jpg
GM-map.jpg (73.41 KiB) Zobrazeno 20646 x
Rozloha: cca. 357 000 km2
Počet obyvatel: cca. 83,5 mil.
Hlavní město: Berlín (cca. 3,7 mil. obyv.)
Další města: Hamburk (cca. 1,8 mil. obyv., Mnichov (cca. 1,5 mil. obyv.), Kolín (cca. 1,1 mil. obyv.)


Technické obtíže fóra ve vztahu k sekci Německa: ZDE
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.4.2021 12:19:30, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

nejdůležitější instituce, orgány z federálního pohledu:

Federální ministerstvo pro dopravu a digitální infrastrukturu (BMVI) :arrow:
(Bundesministerium für verkehr und digitale infrastruktur)
https://www.bmvi.de/DE/Home/home.html

Federální dálniční společnost Autobahn GmbH (Die Autobahn GmbH des Bundes) :arrow:
Od 1.1.2021 převzal federálnic dálnice ze spolkových států v rámci největší dálniční reformy v Německu.
https://www.autobahn.de/

Hlavní silniční federální úřad (FBA) :arrow:
Fernstraßen-Bundesamt; taky souvisí s největší dálniční reformou v Německu.
https://www.fba.bund.de/DE/Home/home_node.html

Federální instituce odpovědná za projektování a výstavbu DEGES :arrow:
Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH; vznik v roce 1991
https://www.deges.de/

Federální institut pro podporu rozvoje nadřazené silniční sítě (BAST) :arrow:
Die Bundesanstalt für Straßenwesen; k nalezení třeba intenzity provozu
https://www.bast.de/DE/Home/home_node.html


mimo-institucionální weby:

https://www.baustellen-check.de/#5.75/52.092/10.273
http://www.autobahnatlas-online.de/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2022 17:21:09, celkem upraveno 10 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

ROZČLENĚNÍ SEKCE

Jednotlivé spolkové státy: ( Brémy a Hamburg jsou v rámci všeob. tématu ) :arrow:

Bádensko-Württembersko (Baden-Württemberg)
Bavorsko (Bayern)
Berlín/Braniborsko (Berlin/Brandenburg)
Dolní Sasko (Niedersachsen)
Durynsko (Thüringen)
Hesensko (Hessen)
Meklenbursko-Přední Pomořansko (Mecklenburg-Vorpommern)
Porýní-Falc (Rheinland-Pfalz)
Sársko (Saarland)
Sasko (Sachsen)
Sasko-Anhaltsko (Sachsen-Anhalt)
Severní Porýní-Vestfálsko (Nordrhein-Westfalen)
Šlesvicko-Holštýnsko (Schleswig-Holstein)

Ostatní vlákna, alespoň některé:

Zprávy z ADAC (automobilový klub)
Die Autobahn GmbH des Bundes (správce federálních dálnic)
Konec bezplatných dálnic?
Pokuty z Německa
PPP v Německu
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.4.2021 18:48:52, celkem upraveno 6 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Financování silniční sítě

Německo nedisponuje národním silničním fondem. Federální silniční síť včetně dálnic v rámci federace jsou financovány formou federativních výdajů z celkových tržeb a z nedávně zavedeného mýta pro nákladní dopravu. Zdanění PHM a poplatky z registrace vozidel připadají do federativních příjmů, ale nejsou provázané se segmentem výstavby silniční sítě a její údržby. Existují plány pro zpoplatnění osobních motorových vozidel za federální dálnice a tohle téma je neustálou debatou.

Úvodem do problematiky

Německo rozlišuje mezi federálními, státními a velkými municipálními sillnicemi a dálnicemi. Federální dálnice jsou ve smyslu zajištění mezistátního spojení ve formě "interstate" a tedy zde tzv. Autobahnen, což jsou převážně směrově rozdělené 4- pruhové dálnice, které se připájejí na další silniční sítě, lokálně pak taky na místní komunity. Mnoho dalších hlavních dálnic a silnic je v rukou států nebo pokud leží na území významných samospráv, tak se o ně starají tyto. Federace je odpovědná za údržbu a výstavbu federální silniční sítě, státy za silnice v jejich rukou a taky zajišťují správu federálních tahů na jejich území pod dohledem federace.

Dále se postupuje dle ústavnosti a sice, že každá vláda se stará finančně o to, co jí patří, proto taky federace zajišťuje financování stavebních prací a údržby na federálních dálnicích. Státy se starají o financování správy těchto tahů a taky se starají o zajištění prostředků na připojení se na tuto federální síť prostřednictvím státních silnic.

Německý fiskální systém generuje příjmy prostřednictvím zadaných federálních daní, které se pak redistribuují pro federaci, státy a městské oblasti. Některé daně zcela a některé se % člení.

Financování národní silniční infrastruktury

Tak jak je uvedeno na začátku, tak Německo nemá extra zdroj pro rozvoj federální silniční sítě. Ve výsledku se financuje rozvoj dle politické priority. Existuje plán prací a pečlivě se posuzuje pořadí a priority, monitoruje se stav, ale kromě již uvedeného mýta na nákladní dopravu jsou peníze přidělované ze všeobecních příjmů. Existuje všeobecná úmluva, že daně z PHM mají jít na federální silnice, ale v roce 2006 byla základní daň zrušená a nahrazená celkovým zdaňováním energií a tudíž ani tohle již neplatí, takže co se vybere, tak již není navázáno na federální výstavbu silniční infrastruktury.

Nové iniciativy a silniční infrastruktura

Německo mezičasem zavedlo vícero modelů PPP, kterým řeší investiční deficit do přetížených úseků, které se tímto nejen modernizují, ale často rozšiřují. Část modelů je ale v případě slabšího provozu dotováno vládou. Poslední vlády pak již nemají jako preferenci novou masivní přestavbu federálních dálnic, protože se zaměřují na jiné segmenty v dopravě.

V roce 1991 se ustanovila instituce DEGES (Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH (DEGES Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH), která měla připravovat projekty a i pomáhat novým spolkovým zemím v rozvoji dálniční sítě.

Nedávno, přelomem let nová organizace na federální úrovni s dosahem do států a sice Die Autobahn: https://www.autobahn.de/die-autobahn ovládla federální dálnice.

Existuje iniciativa na zpoplatnění osobních vozidel dle ujetých km, ale i v dalších formách, což má být další extra pilíř financování rozvoje federálních dálnic. Návrh stagnuje pro neslučitelnost s legislativou EU a i domácímu odporu s tvrzením, že Němci již platí za motorismus jako takový hodně peněz. V uplynulé dekádě došlo ke zhoršení stavu infrastruktury, obzvláště pak mostů ve městech a obcích a i jednotlivým státům chybí peníze na rozvoj silniční infrastruktury, čehož odrazem je taky stagnace rozvoje nadřazené silniční sítě a zhoršování jejího stavu. Existuje tlak na vytvoření konkrétních zdrojů na toto financování, a proto se taky ustanovila již zmíněná nová instituce.

Závěr

Z uvedeného lze pochopit, že je opravdu naléhavé, aby se nalezla forma nové schémy financování výstavby a údržby dálniční sítě a silniční infrastruktury jako takové. Je to již doslova urgentní. Není ale zřejmé, jak rychle se to povede realizovat a jestli se dovede vyřešit investiční dluh bez větších omezení, zrovna v tranzitně orientovaném Německu se silným průmyslem a vyspělými službami. Jak složitý úkol to je se lze přesvědčit z uplynulé 1,5 dekády a to i pro fiskální politiku federace a států a provázanost se členstvím v EU. Německo tím pádem nemá odkud čerpat pro srovnání nastavování nového finančního modelu, protože srovnat lze jen samotnou strukturu federální dálniční sítě a sice s USA.

zdroje pro další čtení:

Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland, Bundesfernstrassengesetz Federal Long-Distance Highway Act (překlad a originál)
http://www.gesetze-im-internet.de/engli ... ch_gg.html
http://www.gesetze-im-internet.de/fstrg ... 30953.html

Kraftfahrzeugsteuergesetz (KraftStG 2002)
http://www.gesetze-im-internet.de/kraft ... 90927.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Pár novinek:

Plánuje se rozšířit 16 km úsek A23 mezi městami Pinneberg a Hamburg. Náklady na tuto akci vyjdou na odhadovaných 200 mil. € a vznikne tak 6- pruh. Projekt si vyžádá rekonstrukcu a výstavbu 25 mostů a další urbanizované prvky. Nyní projíždí úsekem na 80-90 tis vozidel za 24h a existuje předpoklad zatížení v roce 2030 až na 96 tis vozidel za 24h, přitom již nyní je ve špičkách úsek velkým problémem.

Německo mezičasem sestavilo rozpočet pro vylepšení federálních a státních silnic ve výši 950 mil. €, ale s dodatkem, že to je rozpočet vyjma rozvoje dálnic. Stát Baden-Württemberg třeba hodlá na své silniční síti utratit celkem 1,4 mld. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2948
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Majkii »

Na Autobahnatlasu jsou aktualizované mapy.
Ve srovnání s minulým rokem je tam spoustu posunů zprovoznění. To by se v Německu nestalo! :roll: :lol:
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

HOCHTIEF wins EUR 580 million contract for A7 tunnel Altona in Hamburg

HOCHTIEF has been awarded by DEGES the contract for construction of the complex 2.2-kilometer-long noise protection tunnel Altona on the A7 highway in Hamburg including access and exit roads. The project has a total volume of around EUR 580 million (net). HOCHTIEF will take on the technical lead and has a 65 percent share in a joint venture.

Work between the A7 junctions Othmarschen and Volkspark is expected to start in April 2021 and be completed by 2028. The Altona tunnel is the longest of the three “Hamburg lids” which are constructed by HOCHTIEF in the city area of Hamburg and contribute significantly to reducing the local residents’ noise exposure.

https://www.hochtief.com/news-media/pre ... in-hamburg
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.4.2021 8:50:08, celkem upraveno 1 x.
Důvod: přesun příspěvku z 01/2021
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Samostatnými zeměmi jsou tři města Berlín, Brémy a Hamburk, ovšem Berlín je začleněn zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=115&t=437 . Brémy se skládají ze dvou měst, jež jsou zároveň městskými okresy. Proto Hamburk a Brémy nemají vlastní témy, bylo by to prakticky zbytečné. Uvedu pouze pro zajímavost takový úvod jak i v jiných spolkových zemích.
80.JPG
80.JPG (36.16 KiB) Zobrazeno 20531 x
Příspěvky k infrastruktuře k nim budu psát proto do všeobecního vlákna.

Bremen - Brémy
82.JPG
82.JPG (10.52 KiB) Zobrazeno 20531 x
Brémy jsou město na severu Německa, ležící na řece Vezeře. Jsou hlavním i největším městem spolkové země Svobodné hanzovní město Brémy, k níž mimo Brém náleží ještě přístav Bremerhaven. Žije zde přibližně 569 tisíc obyvatel. V roce 2018 tady bylo cca. 80 km dálnic ve správě Brém, které k 1.1.2021 přecházejí pod novovzniknutý federální úřad Die Autobahn.

Oficiální odkaz: https://www.bremen.de/

Hamburg - Hamburk
81.JPG
81.JPG (9.09 KiB) Zobrazeno 20531 x
Hamburk je 2. největší město Německa, jeho největší přístav a jedna ze tří městských spolkových zemí Německa. Žije zde přibližně 1,84 milionu obyvatel. Od roku 2021 se 80 km dálnic zde ve správě přesunulo pod nový federální úřad Die Autobahn.

Oficiální odkaz: https://www.hamburg.de/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.4.2021 16:58:17, celkem upraveno 9 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Je zde nové téma všeobecního typu a mj. aktualizuji všechna data k Německu. Nejdříve na objasnění základní fakta samotného fóra a co dál: Technické obtíže fóra ve vztahu k sekci Německa :arrow:

Na přelomu let, hned začátkem roku 2021 došlo k 1. výpadku fóra, které trvalo delší dobu (v řádu toho stejného dne) a následkem bylo, že zmizela 1 téma z Německa. Založil jí hh a s názvem Die Autobahn a přiloženým odkazem. Usnadnil mi práci k informování o této události, která ale jde 3 roky zpátky. Následně poté došlo k dalšímu výpadku a zmizela celá téma Německo všeobecně. Tato téma nesla asi 1/2 příspěvků do té doby v celém vlákně. Administrátoři fóra to řeší, ale prozatím došlo i k odstranění možnosti vidět tému v české sekci D2 - modernizace, tudíž další obsáhlé vlákno. Poslední informace, kterou mám je, že se mj. pracuje na nové verzi tohoto typu fóra, aby právě již nedocházelo k technickým obtížím (i) tohoto typu. Technicky zdatní uživatelé fóra nedovedli "obnovit viditelnost příspěvků".

K výpadkům fóra: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 44#p226144 , http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 46#p226146 , http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 98#p230898 (a 2 příspěvky pod tím). Možná je toho i více.

Tato situace mi komplikovala postupnost modernizace celé sekce zahraničí (zahájení na podzim 2020 a ukončení snad do konce letošního roku), protože tady vypadlo mnoho informací a zmizelo patrně těch informací více, než je evidováno (co si kdo pamatuje). Bohužel, je již 04/2021 a já se tedy rozhodl, že obnovím základy + rozepíšu i více legislativních změn a reformu dálničního segmentu Německa. Pokud se kdy povede "nakopnout neviditelné témy do původní podoby", tak jsem to udělal s cílem, že budu umět aktualizovat obsah v původním tématu a tuto tému technicky upravím: aktualizace populace státu, odkazů a členění sekce + přeskupím nové příspěvky do původního všeob. tématu. Tato téma tedy zmizne, ale pokud se to již nepovede vrátit zpátky, tak hold se pokračuje s tím, co tady je.

Původně bylo ve všeobecním tématu i vše, co se týče Brém a Hamburgu a tak to zůstane i nadále. Jestli bylo v tématu i Sársko, tak to si nepamatuju, ale je tady 14 ze 16 spolkových zemí. Slouží k tomu rozcestník: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 52#p226452 , kde je 13 samosprávních témat (Berlín je přirazen k okolnímu státu) a tedy Brémy a Hamburg patří sem. Zrovna k Hamburgu bylo těch příspěvků hodně, ale co naděláme. Ale lze něco dělat: já a taky další členové administrace víme, že příspěvky se ve fóru technicky nacházejí, pouze nějaká chyba-bug "zajistil", že nejsou vidět. Ale lze je zobrazit - ptáte se, že jak :?:

Využijte funkci fóra HLEDAT: zadáte si tam "Německo všeobecně" : http://forum.ceskedalnice.cz/search.php ... mit=Hledat a stačí si prolistovat vše níže od 31.12.2020 a vidíte, že ty příspěvky fyzicky existují, jenom tedy jak já říkám, nemají duši.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V 04/2021 jsem zahájil 2. aktualizaci této sekce; vlastní fórum k Německu. V tomto případě to obnášelo popasovat se s technickými obtížemi fóra ve vztahu k této sekci, jak usem uvedl ve výše uvedeném příspěvku. Prakticky nanovo rozepsat tohle téma se všemi formalitami a mimo to opsat největší dálniční reformu v Německu, k čemu vlastně slouží nové téma: Die Autobahn GmbH des Bundes (správce federálních dálnic). Tato společnost vznikla v roce 2018 zákonem z roku 2017 s doplněním v roce 2020 a od 1.1.2021 převzala do své kompetence od financování přes rozvoj po údržbu síť federálních dálnic. Není všechno o dálnicích, ale tak jak jinde uvedu i jiné souvislosti.

Většina tém vznikla při založení fóra, ovšem já jsem se doposud Německu nevěnoval nijak extra. Takovou 1. aktualizaci celé sekce jsem realizoval při aktualizaci celé zahraniční sekce v roce 2016 a nyní se tedy jedná o 2. aktualizaci s doplněním mnoha informací takříkajíc nanovo. Odstranil jsem spolu 49 příspěvků, všechno již 0 obsah, neplatné odkazy co byla jediná informace takových příspěvků. Některé odkazy jsou neplatné, ale pokud to navazuje na nějakou debatu nebo ty informace mají větší význam, tak je tam vždy uvedeno, že odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by znehodnotilo debatu vlákna. Na druhou stranu jsem aktualizoval rozsah obyvatelstva a další fakta, včetně odkazů jak jen to šlo do dnešní podoby. Základní informace o rozsahu infrastruktur lze dohledat, proto jsem to nyní detailně nikde nerozpisoval.

Dále jsem do tohoto vlákna doplnil základní odkazy na federální instituce spjaté s rozvojem (především) dálnic: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p226451 a tedy do té podoby, aby bylo zřejmé, co je co a kde co nalézt.

Populace se za uplynulou dekádu zvedla o cca. 2,5 mil. na dnešních 83,5 mil. (+3%). Urbanizace dosáhla v roce 2020 hodnoty asi 76,4% a průměrný věk činil skoro 46 let. Výhled do budoucna je prakticky udržovat stávající rozsah obyvatelstva. Neočekává se žádný růst nad 90 mil., ale ani pokles pod 80 mil. Dle optimálního modelu má být v roce 2050 v Německu kolem 80 mil. lidí s urbanizací na hodnotě 83% a průměrný věk bude činit 49 let. Německo se ani tak nevyznačuje nějakými velkými městami (vzhledem k velikosti populace), ale spíš metropolitními aglomeracemi, ve kterých je spojeno mnoho měst dohromady. Tohle má zásadní dopad na rozdílnost určování trendů a rozvoje proti mnoha jiným státům a pochopitelně se to dotýká i dopravy a její infrastruktury.

Dále tady přistoupím k trochu jinému opsání vývoje do minulosti po dnešní dobu a to i pro fakta: historický vývoj a skutečnost nad mocí provozované sítě dálnic. To je zcela odlišné od Francie nebo Itálie nebo Španělska atd.

Vývoj dálnic od sjednocení Německa v roce 1990 :arrow:

Síť federálních hlavních silnic zahrnovala k 01/2020 asi 13 199 km federálních dálnic (Autobahn) a 38 303 km federálních silnic (v řeči řidičů je to často označováno jako "bundeska", což je všeobecně silnice vedoucí mimo dálnice). Umíme se zaobírat i termínem "rychlostní tah" aneb zkapacitněný tah, tak v takovém případě tady bylo k 01/2020 i dalších 3350 km tzv. Autobahnähnlich, tedy celkem to činilo rozsah 16 550 km. V obojím je to 2. místo v Evropě za Španělskem (zde rozepsáno: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 64#p226364 ). Navzdory tomu jde o jednu z nejhustších dálničních sítí v Evropě. A to navzdory tomu, že hlavní silnice tvoří jen asi 1/5 (federální dálnice 6%) z celkové silniční sítě (230 tisíc km i se sekundárními a terciárními silnicemi, kterých je cca. 178 tisíc km k roku 2017). Až téměř 50% reálně ujetých km je na těchto silnicích.
723.JPG
723.JPG (81.65 KiB) Zobrazeno 20576 x
Síť dálnic se za 3 dekády zvedla o cca. 2500 km. Rozsah dálnic se 6- a více jízdními pruhy se taky zvedl o cca. 2500 km na cca. 3400 km. 40% těchto prací se realizovalo v "nových spolkových zemích". V rámci komplexního programu "Projekt dopravy německé jednoty". Kromě toho se rozšířilo nebo přestavělo a postavilo 3600 km hlavních federálních silnic. Do toho seznamu by se patřilo uvést i číslo 650 nových silničních obchvatů. To vše vyšlo na asi 61 mld. €.

Kromě nové výstavby se dbá na údržbu jestvující federální silniční sítě. Dbá se na bezpečnost silničního provozu, ochranu ŽP, ochranu hodnoty dopravní infrastruktury a to taky není levný komplex činností, který je ale vidět každým dnem. Je zbytečné psát kolik tyto činnosti stojí v 90. letech, ale i proto, že infrastruktura stárne, tak kým v roce 2016 šlo na tuto činnost asi 3,3 mld. €, tak v roce 2020 to bylo již 4,2 mld. €. Předpokládá se, že tyto finance v dalších letech ještě porostou.

Co se kde realizovalo je zobrazeno zde: https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlag ... cationFile .

Tady je federální dopravní plán do roku 2030 anebo Bundesverkehrswegeplan 2030 :arrow:

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artik ... eplan-2030

Mnoho států světa má nějakou Vizi na 10-20 let a bez plánování se nelze rozvíjet. Lze si tam číst v této sekci, je tam toho hodně. Základní cíl je snížit rozsah kongescí na federálních dálnicích. Bude k tomu více peněz, než doposud. A stát již centralizoval první kroky právě uskutečněním dálniční reformy.

Na německé federální silniční síti je celkem 39 500 mostů a 260 tunelů. Co se plánuje pro mosty na federální úrovni naleznete zde: https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artik ... erung.html .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nemá to zdánlivě konce vytvoření této témy :) Nyní, co se jinde nevešlo.

Zde jsem doplnil Brémy a Hamburk: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 91#p233391 .

BAST (instituce uvedená zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p226451 ) má na svých stránkách intenzity provozu, to naleznete tady: https://www.bast.de/BASt_2017/DE/Verkeh ... _node.html .

Tato instituce je tak říkajíc zapadlá prachem ve většině informací, ale je to docela důležitá instituce. Založená byla již v roce 1951 a roční rozpočet je cca. 50 mil. €. Provádí nejen měření provozu, ale celkové měrení stavu kvality federálních dálnic.

Poslední informace je taková, že na síti 13 200 km federálních dálnic (Autobahn) je spolu 59 000 km jízdních pruhů. To odpovídá těm výše uvedeným informacím. Ale já to nyní píšu v jiné souvislosti a sice, že až 10 000 km jízdních pruhů, to je každý 6. km dálnice, potřebuje opravit. Je v klasifikaci jako "zlý" nebo "moc zlý".

Více k Brémám rozepíšu nyní zde:

Je zajímavostí, že Brémy, které mají tak jak všichni nějaké dálnice, tak oni mají svojí síť 75 km ve stavu, který je dobrý nebo vyhovující. V Brémách by se vám nemělo letos stát, že tady bude nějaké staveniště, kterého cílem bude "opravovat" špatný stav.

Brémy neměli problém akceptovat přechod dálnic pod Die Autobahn, ale využili situaci jinak. Dle zákonu Die Autobahn převzal všechny rozpracované projekty. Nemusí začínat jakékoliv nové, a proto instituce v Brémách vícero projektů rozpracovala, čímž mají Brémy jistotu, že budou pokračovat. :) Die Autobahn v letošním roce ale bude opravovat některé mosty, i když nejsou ve špatném stavu, ale aby se jim pozvedla technická úroveň a mobiliář na nich, kolem nich. Brémy ušetří peníze na dalším plánování, celkově se ušetří peníze, ale výsledný efekt je nejistě vnímán i zde. Akceptují ale vítězství centralizace namísto decentralizace.

V roce 1996 se realizovala ještě větší dopravní reforma, než je tady tato a to přechod rozvoje regionální železnice z centrální úrovně pod 16 spolkových zemí. Ovšem, co se dálnic týče, tak nepomohlo ani vylepšování dosavadního modelu. Ten efekt většího rozvoje se nedostavil, ani se nezrychlila příprava a naopak se mnoho km dálnic ocitlo ve špatném stavu společně s mostami na nich. Tohle všechno se začne měnit, čemu odpovídají i plány a finance. Brémy jsou si toho vědomé, a proto tak jak mnoho jiných zemí ani oni s tím neměli problém, i když vidí problémy v zavádění této reformy.

Když je špatné počasí, tak MPR na dálnicích klesí na 80 km/h a v takovém Dolním Sasku na 120 km/h. To může být problém pokud bude Die Autobahn tyto rozdílnosti sjednocovat taky. Může, ale taky nemusí. V Brémách je problém s centrm řízení provozu, protože to prozatím zůstává v rukou Brém, protože se odsud řídí i zbytek silniční dopravy. Tohle všechno se má postupně vyřešit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

No a ještě alespoň nějak se dostanu k Hamburku (zde základ: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 91#p233391 ).

Hamburk se podobně jako výše uvedené Brémy poměrně snadno vzdal kompetence ve prospěch federální vlády. Je to i tím, že jako městský stát se léta snažil o zapojení "sousedů" do sjednocení pohledu na dálniční problematiku. Nepovedlo se. Ale nyní se to v rámci této reformy povedlo velmi snadno. Mimo toho pracovnící zde si pochvalují Die Autobahn za to, že najednou jsou to federální zaměstnanci. Více peněz, ale zase i více odpovědnosti. Ze sousedních spolkových zemí přešla část infrastruktury pod dohled provozu pod Hamburk. Hamburk plánuje a staví toho hodně. Za poměrně velké peníze ve složitém prostředí, o čem není pochyb a plánování, které doposud bylo zpomalené se urychlí, protože to bude ve smyslu "federální vláda pro federální vládu" bez mnoha zbytečných mezikroků. A tak se 80 km dálnic z Hamburku ocitlo plně v režimu Berlína, který slíbil, že to nesníží rozvojové investice.

V tomto příspěvku mi nedá nenapsat, že stavební práce na projektě dálnice A26 v blízkosti Hamburku budou stát více, než se původně předpokládalo. Při prvém plánu byl předpoklad, že za 10 km A26 se bude platit 1 mld. €. Nyní se to nacenilo znovu a vychází částka 1,85 mld. €. Projekt se realizuje ve 3 částech. Jeden drahý úsek je vyvýšený a zahrnuje přechod přes Labe. Dalším bude tunelový úsek.

Trasa leží na východ od Hamburku a spojuje A1 a A7. Po dokončení se tady očekává provoz 40-60 tis. vozidel za 24h včetně vysokého % podílu těžké nákladní dopravy v návaznosti na přístav. Práce se mají zahájit v roce 2025 a dokončit v roce 2031. Zásadně proti jsou některé ekologické organizace, protože to dle nich zvedne úroveň hluku a znečištění, nemluvě o fázi výstavby.

Tento projekt je opravdu starým. Uvažuje se o něm od 40. let 20. století. Pak znovu v 70. letech.

Kdo vi, snad se jednou dočkáme: https://www.hamburg.de/fernstrassen/a-2 ... mtprojekt/ .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě trochu statistiky za jednotlivé státy. První tabulka se týká km v provozu/ve výstavbě k 1.1.2020 a druhá tabulka jsou rozčleněné jízdní pruhy. :arrow:
90.JPG
90.JPG (187.81 KiB) Zobrazeno 20464 x
91.JPG
91.JPG (164.83 KiB) Zobrazeno 20464 x
Další statistiky jsou k nalezení k tomu datu zde: https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlag ... cationFile
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Do 2. příspěvku jsem přidal i 2 neoficiální odkazy.


Na dálnici A7 v Hamburku se otevřel 5.2.2021 tunel v délce 893m ve Stellingen. První roura byla v provozu dříve.
H.JPG
H.JPG (130.42 KiB) Zobrazeno 20369 x
https://www.hamburg.de/fernstrassen/tunnel-stellingen/
https://www.deges.de/projekte/projekt/a ... gentunnel/




Dále se na stejné dálnici A7 v 04/2021 zahajuje výstavba tunelu v Altona. Tunel bude dlouhý 2230m. Kontrakt je hoden 580 mil. € a realizaci provedou Hochtief a Implenia. Výstavba potrvá do roku 2028. Projekt je součástí rozšiřování A7 na 8- pruh. Více informací: https://www.hochtief.de/aktuelles-medie ... in-hamburg .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

kdo umí německy, tak tady je dokument o dopravních značkách, pro mě to bylo hezké na pohled: od výroby po instalaci atd.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

několik zajímavostí

Die Autobahn vysvětluje rozdíl mezi profilem A a B u plechových svodidel: https://www.autobahn.de/westfalen/aktue ... hutzplanke . Nezáleží na tom je závěr. Ale je tomu tak, protože to bylo v moci spolkových zemí. Společnost prozatím neplánuje měnit tyto profily.

Plánuje se zrušit výjimka pro NAD, tedy v roce 2025 se zvedne mýto vzhledem na normy CO2 atd. Dále se plánuje více elektrifikovat, ve smyslu trolejí a to do roku 2030 a pak až 2050 tak, aby část dopravy měla tento pohon. Byla uveřejnená studie, že domácí transport nákladu se do 800 km vzdálenosti realizuje ze 76% po silniční síti, takže se musí politika zaměřit nevyhnutně na pohon NAD. (nejen na elektrickou energii u trolejí, ale taky) V tomto ohledu se to tlačí všechno tímto směrem ...

Solární střecha u dálnice: https://www.energiezukunft.eu/erneuerba ... -autobahn/ se stane realitou na A81: https://www.autobahn.de/die-autobahn/ak ... obahn-a-81 . To bude prozatím jen prototyp. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Federální rozpočet pro rok 2022 bude ve znamení srovnání investicí do silnic a železnic, což se stane vůbec 1. v historii. Celkem se počítá se zvednutím výdajů na na dopravu na úroveň 18 mld. €.

Dá se konstatovat, že jde o 500 mil. € navíc na federální infrastrukturu: více na železnice, méně na dálnice.

Obě tyto divize budou v úrovni asi 8,5 mld. €. Pro federální vodní silnice jde částka ve výši 1,1 mld. €, což je zhruba stejně.

Dálnicím se konkrétně ubere 234 mil. €. A vzhledem k tomu, že stavební práce jsou drahší a stav především mostů není dobrý, tak se v roce 2022 bude pracovat pomaleji, než v roce 2021 - konstatuje stavební sdružení. Uvidíme, jak se to doopravdy promítne v praxi.

https://www.bauingenieur24.de/fachbeitr ... rnstrassen

Žádá si to doplnit, že v letošním roce šlo na dálnice 5,5 mld. € na stavební investice, 1,7 mld. € zhltla Die Autobahn na plánování, správu sítě a údržbu. Stavební svaz vidí dobře sjednocení dálnic pod jednu vládní organizaci, i když si to první roky vyžádá více peněz, což je teda pod extrémní kritikou strany zelených; někdy mám dojem, že se všeobecně eko- spolkům nelíbí zjednušování procesů a centrální určování základních plánů rozvoje, že jim vyhovuje rozdrobování a je jedno zda se jedná o místní projekt nebo projekt celostátního významu a to nejen v DE, ale možná je to jenom dojem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Podél dálnice A6 se staví "ploty", ale nejde o standardní ploty, ale o naváděcí sítě pro netopíry.
https://www.autobahn.de/die-autobahn/ak ... an-der-a-6
A6.JPG
A6.JPG (103.17 KiB) Zobrazeno 19256 x
Dále, Bundestag přijal zákon, který se týká vybudování 1000 stanic rychlého nabíjení vozidel:
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Press ... esetz.html

Postaví se brzo, do roku 2023 dle hesla "další nabíjecí stanice musí být v dosahu za pár minut jízdy". Budou i na celostátních pozemcích v rámci odpočívek u federální sítě dálnic.

Náklady na výstavbu se odhadují na 2 mld. €. Nyní se zadávají podklady pro 18 územních okruhů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V Německu běžná činnost, zpomalování provozu před překážkou, tady je k tomu hezké video:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Standa »

Nebýt zahnání hnědého auta do připojovacího pruhu, kde ho následně ještě přidusil kamion, řekl bych "dobrá práce" ;) .
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Federální správce dálniční sítě Die Autobahn vydal k dnešnímu dni varování o blížící se 1. vlně extrémních teplot pro letošní rok a to v souvislosti s možností poškození povrchů. Společnost je bude tak jak vždy ihned řešit, ale řidiči mají dodržovat rozestupy, zbytečně nepřekračovat MPR a být ostražití. V článku je objasněno jaké poruchy se dějí na CB a AB vozovkách. AB se poškodí snadněji a méně nebezpečně pro účastníky provozu, CB síce opožděně, ale pokud se tak stane, tak je ta situace nebezpečnější pro motoristy.

https://www.autobahn.de/die-autobahn/ak ... n-bedeutet

Extrémní teploty jsou v Německu ode dneška a mají vyvrcholit v pondělí, kdy má být 36 st.C ve stínu.

Ve stejné souvislosti se očekávají extrémní srážky, což může (a povede) k zatopení podjezdů a ke vzniku škod na majetku lidí. Nedoporučuje se parkovat u stromů atp.

Nad metropolitními územími je nutno očekávat teplotu ve stínu až 38 st.C, co je již klasifikováno za "pouštní teploty".

V této souvislosti je nutno pamatovat dle autoklubu na plnou nádrž, dostatek tekutin i pro případ nouze na silnici.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

biblická povodeň v Porýní-Falci a Severním Porýní-Vestfálsku zasáhla samozřejmě i silniční (a dálniční nevyjímaje) infrastrukturu

https://www.24rhein.de/rheinland-nrw/a4 ... 60964.html
DE0x.JPG
DE0x.JPG (45.55 KiB) Zobrazeno 17170 x
DE.JPG
DE.JPG (119.72 KiB) Zobrazeno 17170 x
DE1.JPG
DE1.JPG (63.7 KiB) Zobrazeno 17170 x
DE2.JPG
DE2.JPG (66.44 KiB) Zobrazeno 17170 x
DE3.JPG
DE3.JPG (81.83 KiB) Zobrazeno 17170 x
DE4.JPG
DE4.JPG (72.22 KiB) Zobrazeno 17170 x
Dálniční správce Autobahn GmbH nasadil veškeré síly, přeskupil mnoho techniky v rámci Německa, aby se tak urychlila pomoc na postižených místech. V nejvíce zasažených lokalitách asistuje hasičská resp. i těžká armádní technika.

Altenahr běžně a dnes:
DE5.JPG
DE5.JPG (125.84 KiB) Zobrazeno 17170 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Tak to je taky síla. :o :(
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Mike »

Kein problem
Wir schaffen das...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Německo všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

K výše uvedenému:

A61 u Meckenheim (část z výše uvedeného je taky odsud): https://imgur.com/ZLrdzuF .

Ty škody jsou napokon ale větší, než se zdálo i předtím. I když jsem je pro znalost situace označil i sám za rozsah hodný biblie, tak ten bližší pohled je mnohem horší. Nejde jen o mrtvé, i když tedy tolik mrtvých z "pouhých" přívalových extrémních srážek je jedna věc. Tou je selhání systému mezi meteo vyhodnocením a krizovýma složkama, tudíž se budou muset aktualizovat jednotlivé dokumenty, doplnit přístroje a změnit dosavadní návyky. Tím druhým aspektem jsou ale celkové materiální škody a právem je tato přírodní katastrofa označovaná za největší přírodní pohromu za uplynulých 6 dekád.

Prozatím bylo potvrzeno již 157 mrtvých, další stovky se pohřešují.

U Bad Neuenahr došlo k částečnímu poškození na A571, B266 (v pozadí most na A61(Ahrtalbrücke)
https://imgur.com/dIFqxCh
https://imgur.com/HJfhTJb
https://imgur.com/eqDAbOa

B265 u Erftstadt
https://imgur.com/MIjIW5z

Most na B9 nad řekou Ahr v Sinzig to taky nevydržel a dle posledních informací bude prozatím částečně zdemolován. I ta jeho druhá část, která vypadá dobře, tak je podemletá a situace není ještě vyjasněná.
https://imgur.com/PfRSVj9
https://imgur.com/l23vNYW

https://twitter.com/i/web/status/1416347233994395655

Vůbec těžce je poškozená silniční síť v rámci mnoha okresů, https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... n-100.html
https://imgur.com/ikwCQOp
https://imgur.com/70rRyrV
https://imgur.com/kKhkT2n

Řeky v mnoha lokalitách, kde k tomuto intenzivnímu lijáku došlo, tak mají nová maxima. Tady Ahr je 2m nad předešlým rekordem.


Německá vláda prozatím vyčlenila již více než 300 mil. € na okamžité práce. Další miliardy € budou směrovat na fixaci poškozených domů, ulic, mostů. Německo v tom svoje občany nenechá, je všeobecně míněný odkaz do postižených regionů.

Finanční pomoc obdrží taky každý, kdo podniká a to ihned ve výši 10 tis € (obdoba pomoci k pandemii COVID-19)


Horská oblast; infrastruktura v ní byla vystavěná na jinou zátěž a předse nevydržela. Königssee track:
https://pbs.twimg.com/media/E6kphJbWUAE ... name=large
https://pbs.twimg.com/media/E6kpRXgXMAI ... name=large
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Německo“